Aanvraag in Aus

A

Anne

Hallo,

Ik vroeg me af of er iemand iets weet over een aanvraag vanuit Australie zelf. Ik zit momenteel in Cairns en mijn vriendin woont hier ook, zij is Aussie. Ik ben hier afgelopen Ausgustus gekomen met een work and holiday visum. Nu wil ik hier dus blijven, Heb geen idee hoe moeilijk ze gaan doen bij de aanvraag. De eerste 4 maanden hier woonde we bij haar ouders en de afgelopen 4 maanden wonen we samen. Van die eerste 4 maanden hebben we geen concreet bewijs van onze relatie. Alle brieven van de bank, belasting en werk zijn wel geadreseerd op haar ouders adres en haar ouders en vrienden kunnen ook bevestigen dat ik daar woonde. De afgelopen 4 maanden hebben we een spaarrekeing samen en staan beide namen op het huurcontract.
Ik weet dus niet of dit alles voldoende zou zijn.
Weet iemand ook wat het kost als je in Australie een visum krijgt? Het gaat dan om een spouse-visa.

Anne

Als je een spouse visum wilt regelen dan moet je minstens een relatie van 12 maanden en dan moet je de gehele periode ook bewijs voor aanvoeren, zowel voor het regelen binnen als buiten Australie.  Deze regel telt niet als je buiten Australie een 'Prospective marriage visa' wilt regelen, maar dan moet je al concrete trouwplannen hebben natuurlijk. Voor meer informatie, kijk maar eens naar http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1127.pdf

Lost: Quote weg gehaald.

Hallo Anne,

Je moet minimaal 12 maanden samen hebben gewoond om voor een spouse visum in aanmerking te komen. Dat wordt dan eerst een tweejarig voorwaardelijk visum en als jullie na twee jaar nog steeds bij elkaar zijn, dan kan het worden omgezet in een permanent visum.

Ik begrijp dat jouw WHV in ausgustus afloopt en dat je dan in principe het land moet verlaten.
Je hebt nu de volgende opties:

- Proberen een spouse visum aan te vragen aan het einde van je WHV. Je moet dan wel even kijken of de conditions op jouw huidige WHV dit toestaan. Als dit geen probleem is, dan krijg je een bridging visum toegekend totdat er een uitspraak is over jouw spouse visum aanvraag.

- Vanuit Nederland een spouse visum aanvragen, maar dan wordt de 12 maanden-eis wat lastig.

- Op een toeristenvisum terugkomen en dan in Australia het spouse visum aanvragen. Zo blijf je doorbouwen aan de "meer dan 12 maanden eis".

- Zorgen dat je tijdens dit WHV drie maanden oogstarbeid verricht. Vanaf november 2005 kun je dan een tweede WHV aanvragen. Je krijgt dan wel een breuk in de 12 maanden, maar op die WHV kun je weer gaan werken en dat kan financieel ook handig zijn.

Als ik jouw naam lees (Anne) en je hebt het over een vriendin, heb je het dan over een same-sex relatie?
In dat geval moet je geen spouse visum aanvragen, maar een Interdepency visum.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

HAAI! Beadankt voor al jullie reacties. Anne is een meisjes naam, voor mij tenminste en het gaat inderdaad om een same-sex relatie. Nu heb ik begrepen dat dit het proces kan vergemakkelijken omdat je als same sex toch al minder rechten hebt ( huwelijk).
Het punt is dat we dus wel aan kunnen tonen dat we een jaar samen zijn, alleen niet precies 12 maanden samen wonen.
Als dit niet lukt dan willen we proberen haar naar nederland te halen maar ik geloof dat dat zelf nog moeilijker is. We zullen zien..... bedankt in ieder geval!

Ohja, iets vergeten: Voordat ik hier kwam met mn work en holiday visum was ik hier op vakantie, dat was 2 maanden voordat ik terug kwam. We hebben elkaar in die tijd ontmoet en de relatie is dus al in juni begonnen.

Hallo Anne,

Als ik het zo lees, dan zou ik proberen tegen het einde van jouw WHV een Interdependency visum aan te vragen.
Dat is een (temporary) subclasse 826 voor de eerste twee jaar en daarna een (permanent) subclasse 814.

Voor zover ik weet wordt een same-sex relatie gelijk behandeld als een man-vrouw relatie.

Laat maar even weten als je nog vragen hebt.

Succes.

Rob Breumelhof
Adelaide

Ik zou hem zeker in Australie aanvragen tegen het einde van je WHV. De kosten in Australie zijn $1845 dat is iets meer dan in Berlijn, maar ja, als je heen en weer moet naar Berlijn ben je meer kwijt!

[quote author=Sandra link=topic=1588.msg14022#msg14022 date=1114679946]
Ik zou hem zeker in Australie aanvragen tegen het einde van je WHV. De kosten in Australie zijn $1845 dat is iets meer dan in Berlijn, maar ja, als je heen en weer moet naar Berlijn ben je meer kwijt!
[/quote]

Ik kan het mis hebben, maar als je hem aanvraag in Australie, dan moet je ook wachten in Australie voor een antwoord. Dat kan enige tijd duren. Tot die tijd moet je natuurlijk wel geldig in Australie verblijven. Als je aan het eind van je WHV doet, dan loop je het risico dat je visum verloopt terwijl je nog afwacht op antwoord. Als dat gebeurd, dan lijkt het me niet bevoorderlijk om illegaal in Australie te verblijven.

Ik denk dat het booklet er meer over verteld.

Als je voor het verstrijken van de geldigheid van een visum in Australia een aanvraag doet voor een ander visum, dan mag je in afwachting van de toekenning in Australia blijven op een bridging visum. Na afwijzing moet je Australia binnen 28 dagen verlaten.

Let er wel even op of je huidige visum conditions het toelaten dat je een ander visum aanvraagt. Als er een "no further stay" condition geldt voor je huidige visum, dan kun je geen nieuw visum aanvragen terwijl je in Australia verblijft.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Ik kan het mis hebben, maar als je hem aanvraag in Australie, dan moet je ook wachten in Australie voor een antwoord. Dat kan enige tijd duren. Tot die tijd moet je natuurlijk wel geldig in Australie verblijven. Als je aan het eind van je WHV doet, dan loop je het risico dat je visum verloopt terwijl je nog afwacht op antwoord. Als dat gebeurd, dan lijkt het me niet bevoorderlijk om illegaal in Australie te verblijven.

Ik denk dat het booklet er meer over verteld.

Ik heb zelf ook mijn aanvraag in Australie gedaan en ik had een ETA. Je maakt gewoon een afspraak en je krijgt dezelfde dag te horen of je wel of niet een visum krijgt!! Net als in Berlijn, dus je kunt hem rustig aanvragen.. :up:

Lost: Quote aangepast.

Ik heb zelf ook mijn aanvraag in Australie gedaan en ik had een ETA. Je maakt gewoon een afspraak en je krijgt dezelfde dag te horen of je wel of niet een visum krijgt!! Net als in Berlijn, dus je kunt hem rustig aanvragen..

Echt waar? Waar had je je aanvraag dan gedaan? Ik zit in Cairns. Moet dat niet eerst naar een andere afdeling ergens in Australie? Nou ja, het enige obstakel vind ik die 1840 dollar die je moet neertellen en niet terug krijgt als je je visum uiteindelijk niet krijgt...belachelijk! Daarom probeer ik zoveel mogelijk info over mijn kansen te krijgen. Gister zei een man bij de immigratie dienst over de telfoon dat een e-mail met de juiste datum ook een geldig bewijsstuk is, als daarin goed naar voren komt dat je daadwerkelijk een relatie had......hmmmm uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben denk ik.......

Hoi Sandra,

Als je een visum aanvraagt in Australia, dan moet je daar inderdaad blijven totdat het visum is toe- of afgewezen. Uitzonderingen gelden voor begrafenissen, bruiloften etc. Verder zul je dan nooit illegal in Australia zijn. Ook niet als je WHV in die tijd afloopt, omdat je dan een bridging visum krijgt.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

[quote author=Anne link=topic=1588.msg14123#msg14123 date=1114768489]

Echt waar? Waar had je je aanvraag dan gedaan? Ik zit in Cairns. Moet dat niet eerst naar een andere afdeling ergens in Australie? [/quote]

Ik heb de mijne in Brisbane aangevraagd, maar volgens mij kun je hem ook in Cairns aanvragen.

Hoi Anne,

Wij zitten op dit moment midden in de procedure voor het aanvragen van een Interdependent visum #310. Wij hebben een relatie van 2 1/2 jaar waarvan we 1 jaar hebben samengewoond in Perth en 3 maanden in NL. Dat worden 5 maanden als mijn vriendin eind september naar NL komt. Ik (33 jaar) zit op dit moment in NL en mijn vriendin (39 jaar) in Perth. We willen in augustus een afspraak maken in Berlijn voor het interview (in oktober).

Mocht je vragen hebben over de procedure hier, let me know.

Ondertussen wens ik je heel veel succes!!

Groet, Marielle

[quote author=Marielle link=topic=1588.msg21452#msg21452 date=1122043522]
Hoi Anne,

Wij zitten op dit moment midden in de procedure voor het aanvragen van een Interdependent visum #310. Wij hebben een relatie van 2 1/2 jaar waarvan we 1 jaar hebben samengewoond in Perth en 3 maanden in NL. Dat worden 5 maanden als mijn vriendin eind september naar NL komt. Ik (33 jaar) zit op dit moment in NL en mijn vriendin (39 jaar) in Perth. We willen in augustus een afspraak maken in Berlijn voor het interview (in oktober).

Mocht je vragen hebben over de procedure hier, let me know.

Ondertussen wens ik je heel veel succes!!

Groet, Marielle

[/quote]

Dus jij gaat naar australie? Ik zit hier al maar de uitiendelijke plannen voor ons zijn om naar nederland te verhuizen over een paar jaar. Ik weet dat ik dit hier eigenlijk niet mag zeggen hier maar Australie...leuk maar het zit niet in mijn hart. Ik hou van europa. Vind het niet erg hier een tijdje te blijven maar ik hou van Nederland. Zelf het warme weer hier bevalt me niks. Ik hou van regen en donkere tijden...en de vreugde als de lente komt. ( zit hier in de tropen dus winter is er niet)
Succes met jou aanvraag! Perth lijkt me trouwens wel helemaal tegek!

beste Anne,

Mijn advies naar jou is: neem contact op met de Gay Lesbian Immigration Taskforce (GLITF)  in Brisbane. Ik zal hieronder hun adres geven. Ik heb zelf hele goed ervaringen met de GLITF in Melbourne.
Zij GLITF Brisbane, Queensland, emailadres: info@glitf.powerup.com.au
kunnen je heel goed bijstaan met al jouw vragen.

Meets second Thursday of the month at 7:30pm for discussions,
at the Sportsmans Hotel, 130 Leichhardt Street, Spring Hill.

Write to:
GLITF Qld. (Inc.)
P.O. Box 378
Paddington, QLD 4064

Convenors:
Trevor tel. 07 3367 0731 phone/fax

InterNet :
http://www.glitf.powerup.com.au/

Meets second Thursday of the month at 7:30pm for discussions,
at the Sportsmans Hotel, 130 Leichhardt Street, Spring Hill.

Write to:
GLITF Qld. (Inc.)
P.O. Box 378
Paddington, QLD 4064

Convenors:
Trevor tel. 07 3367 0731 phone/fax

InterNet :
http://www.glitf.powerup.com.au
info@glitf.powerup.com.au

Huh? Wat voor vragen? waarmee kunnen ze me helpen? Ik heb geen gay-hulp nodig hahaha. bedoel je misschien Marielle?

Oh ik snap denk ik wat je bedoelt. Maar ik heb niet echt vragen omtrent dat onderwerp geloof ik. wat doen zij dan?

beste Anne, ik had de indruk dat je ging voor een Interdependent visum en vanwege deze indruk verwees ik je door naar de Gay and Lesbian Immigration Task Force in Brisbane.  Sorry dat ik een aantal zaken niet goed van jou begrepen heb.

Back