Aanvraag spouse visa

janneman

New Member
Hoi! Een tijdje terug ontdekte ik dit forum en ik ben er enorm blij mee! Van het klikken door opsommingen met regels en vereisten word ik nog wel eens wat moedeloos maar het lezen van dit forum geeft de burger zeker moed.

Ik heb sinds bijna 2 jaar een relatie met Amy, een Australische. Wij hebben elkaar ontmoet in Utrecht, waar zij mijn huisgenote was voor een aantal maanden. Na haar vertrek ben ik afgestudeerd en voor een jaar naar Australië vertrokken. Inmiddels ben ik hier 13 maanden en in maart vertrek ik weer naar Nederland. Gelukkig komt mijn vriendin in juni of juli weer naar Nederland. In 2006 wil ik mij definittief in Australië vestigen en daarom wil ik tegen het einde van het jaar samen met mijn vriendin de aanvraag doen in Berlijn.

We zijn zeker niet vanaf het begin aan het bewijzen verzamelen geweest en daarom zou ik graag eens horen wat jullie van onze situatie denken.

Wij hebben de hele periode samengewoond, maar hebben geen huurcontracten omdat alles informeel / via huisgenoten geregeld was. Wel heb ik een ondertekende brief van onze huisbaas voor een deel van de periode (9 maanden) plus alle receipts van de huur. Ook staan wij bij centrelink (de sociale dienst) geregisteerd als partners. Wij hebben voor de hele periode bankafschriften ontvangen op hetzelfde adres en een telefoonrekening op mijn naam waar Amy's mobiele telefoonrekening ook bij op staat. Verder genoeg foto's - zowel van de tijd in Nederland als hier - en wat persoonlijke post waar we beide in genoemd zijn.

Van de periode dat we niet samen waren heb ik denk ik thuis nog wel telefoonrekeningen van 1649 op mijn computer (Amy heeft echter niets) en in ieder geval een hoop emails. Wij hebben geen gezamelijke bankrekening gebruikt maar openen die zo snel mogelijk om samen te sparen voor de toekomst. Ik kan het prima vinden met haar ouders en zij zullen zeker bereid zijn stat decs af te geven.

Wat denken jullie van de situatie? Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties of tips!

Jan

ach het ziet er zeker niet hopeloos uit... je hebt sowieso bewijzen dat je op hetzelfde adres hebt gewoond, rekeningen, foto's... Je zou ook een verklaring bij de gemeente kunnen ophalen waarop staat dat jullie op hetzelfde adres hebben gewoond. Je kunt ook de inbox van je email uitprinten.. Jullie staan geregistreerd als partners bij een overheidsinstelling.. Ik denk dat het wel goed komt met jullie!! Vooral als je nu alle bewijzen die nog komen bewaart (aangezien je pas over een jaar wil emigreren)  :up:

Wij zitten nl. met eenzelfde soort situatie. Alleen dan kan Annemiek meeliften op mijn Skilled Independent. Maar je moet dan toch wel iets van een relatie aan kunnen tonen? Wij zijn nu nog geen jaar bij elkaar, maar volgende maand pas. Alleen is ze pas in mei bij mij komen wonen. We hebben natuurlijk wel haar bewijs van inschrijving in onze gemeente (en op mijn adres) maar wie levert het bewijs dat dat geen studentenhuis is waar meerdere mensen bij elkaar wonen, zonder dat deze een relatie hebben. Foto's hebben we wel, maar niet zo heel veel, want als ik ergens een hekel aan heb  :?

Maar goed...we zullen zien welke bewijzen we kunnen vinden....

[quote author=Maluka link=topic=996.msg7636#msg7636 date=1106229260]
Wij zitten nl. met eenzelfde soort situatie. Alleen dan kan Annemiek meeliften op mijn Skilled Independent. Maar je moet dan toch wel iets van een relatie aan kunnen tonen? Wij zijn nu nog geen jaar bij elkaar, maar volgende maand pas. Alleen is ze pas in mei bij mij komen wonen. We hebben natuurlijk wel haar bewijs van inschrijving in onze gemeente (en op mijn adres) maar wie levert het bewijs dat dat geen studentenhuis is waar meerdere mensen bij elkaar wonen, zonder dat deze een relatie hebben. Foto's hebben we wel, maar niet zo heel veel, want als ik ergens een hekel aan heb  :?

Maar goed...we zullen zien welke bewijzen we kunnen vinden....
[/quote]

Maluka,

Kijk even onder de topic visa van vandaag, mischien kan mijn post jou wel helpen.

gr

Citavm

[quote author=Sandra link=topic=996.msg7633#msg7633 date=1106220210]
ach het ziet er zeker niet hopeloos uit... je hebt sowieso bewijzen dat je op hetzelfde adres hebt gewoond, rekeningen, foto's... Je zou ook een verklaring bij de gemeente kunnen ophalen waarop staat dat jullie op hetzelfde adres hebben gewoond. Je kunt ook de inbox van je email uitprinten.. Jullie staan geregistreerd als partners bij een overheidsinstelling.. Ik denk dat het wel goed komt met jullie!! Vooral als je nu alle bewijzen die nog komen bewaart (aangezien je pas over een jaar wil emigreren)  :up:
[/quote]
Bedoel je dat ik hier bij de gemeente in Australië een verklaring zou kunnen ophalen? Hoe weten zij dat wij samen gewoond hebben?

Hoi Janneman

Kan je niet echt tips geven want ik ben net zelf begonnen met de aanloop naar het emigratie proces(en op deze site).O wacht effe,misschien 1 tipje waarom ga je niet in ondertrouw,of hebben ze dat niet in ozzie.Ik denk dat je opzich wel een hoop dingen hebt die je kan aan tonen,dus volgens mij moet het wel goed komen.Ik persoonlijk vind wel dat de molen waar je doorheen moet om je te kunnen vestigen in Australie wel behoorlijk ingewikkeld en streng is,maar goed het is helaas niet anders.

Groetjes M5

Ik denk dat het wel moet lukken.

Als je een voor een fiance visum gaat wordt het sowieso geen probleem volgens mij.

Succes!!!!!

groetjes

Simone

Kijk even naar de post van Sander en Michelle, ik zal hem even op gaan zoeken...

Hi,

Hier wat links naar mijn threads met info die misschien wel handig is:

http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,81.0.html
http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,80.0.htm
http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,626.0.html

Succes!

Sander

Dankjulliewel voor alle reacties - ik denk dat ik voor een defacto ergens in het najaar naar Berlijn wil gaan. Ik ga in maart terug naar NL en Amy komt in juni over. Na nog een paar maandjes samenwonen moeten we dan wel genoeg hebben.

Eerst nu in Nederland maar eens aan het werk - op zoek naar mijn eerste echte baan sinds mijn afstuderen. Hopelijk maar voor een jaartje maar toch.

De vader van mijn vriendin is advocaat en heeft een partner die immigration agent is. Zijn advies was om NIET voor een defacto te gaan, maar om gewoon een baan te zoeken in Australië en de werkgever te vragen mij te sponsoren. Het idee was dat ik voor ik terug ga in maart probeer een baan te vinden voor volgend jaar. Volgens mij is het echter vrijwel altijd een voorwaarde dat je al residency hebt. En verder dien je minimaal 46000 (of daaromtrent) te verdienen en dat is wel veel voor een eerste baan (ik heb informatica gestudeerd). Een andere mogelijkheid is natuurlijk skilled migration.

Ik geef er dus de voorkeur aan in Berlijn voor een defacto te gaan. Ik las dat jij ook informatica gestudeerd had, Sander. Heb jij skilled migration overwogen of sponsoring via een werkgever?

[quote author=M5 link=topic=996.msg7895#msg7895 date=1106784045]
Hoi Janneman

Kan je niet echt tips geven want ik ben net zelf begonnen met de aanloop naar het emigratie proces(en op deze site).O wacht effe,misschien 1 tipje waarom ga je niet in ondertrouw,of hebben ze dat niet in ozzie.Ik denk dat je opzich wel een hoop dingen hebt die je kan aan tonen,dus volgens mij moet het wel goed komen.Ik persoonlijk vind wel dat de molen waar je doorheen moet om je te kunnen vestigen in Australie wel behoorlijk ingewikkeld en streng is,maar goed het is helaas niet anders.

Groetjes M5
[/quote]

Hoi M5
Mij valt het ook niet mee - het voelt behoorlijk onwelkom soms. Dit forum is wat dat betreft wel een lekker tegenwicht qua indruk. Wat bedoel je precies met in ondertrouw gaan? Ik weet eigenlijk niet eens precies wat dat is  :) Voor een fiancee visum gaan zou onze situatie wel wat makkelijker maken maar als het kan zonder te trouwen dan doe ik dat het liefst.

Groetjes,
Jan

Hoi Jan

In Nederland is het volgens mij zo dat waneer je in ondertrouw gaat dit wordt geregistreerd bij de burgelijke stand omdat dit een officiele aanloop is naar het huwelijk :-(.Dus alleen al hiermee kun je volgens mij aantonen dat jullie relatie serieus is.En wees maar niet bang dat je dan meteen moet trouwen want in Nederland kun je als het goed is jaren in ondertrouw blijven zonder te moeten trouwen.Ik denk dat het best de moeite waard is om te informeren hierover.

Groetjes Sander(M5)

[quote author=Sander link=topic=996.msg7939#msg7939 date=1106846294]
Hi,

Hier wat links naar mijn threads met info die misschien wel handig is:

http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,81.0.html
http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,80.0.htm
http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,626.0.html

Succes!

Sander
[/quote]
ha ha, dank je, ik ging kijken, en raakte toen gesidetracked :D oops!

Janneman, een spouse visa is waarschijnlijk makkelijker en goedkoper dan skilled of skilled sponsored.
Maar, je zult niet meteen permanent residence krijgen(alleen als je al 5 jaar bij elkaar kunt aantonen, en kinderen of zoiets).
Je zult eerst temporary krijgen, dan na 2 jaar weer even de relatie bewijzen, dan dus 2 jaar PR, en dan kun je citizenship krijgen.
Het heeft een paar nadelen, maar uiteindelijk vind ik het toch de beste optie.
Nadelen zijn bijvoorbeeld dat werkgevers vaak mensen met PR willen. Maar voor Pascal en vele anderen was dit geen probleem.
Kan even niks anders verzinnen...

[quote author=janneman link=topic=996.msg7948#msg7948 date=1106863034]
Ik geef er dus de voorkeur aan in Berlijn voor een defacto te gaan. Ik las dat jij ook informatica gestudeerd had, Sander. Heb jij skilled migration overwogen of sponsoring via een werkgever?
[/quote]

Ik heb dat wel even overwogen, maar volgens mij (weet het ook niet meer precies hoor) moet je voor skilled migration een aantal jaar werkervaring hebben en dat heb ik niet - ben net afgestudeerd.
Sponsoring via een werkgever zag ik niet echt als een mogelijkheid. Zoals ik dat toen begreep moet de werkgever dan aantonen dat mijn skills in Australië zeldzaam zijn en dat hij er geen Australiër voor kan vinden. Ik weet niet of dat haalbaar is voor iemand die net is afgestudeerd.

Het spouse-visum is makkelijker en sneller te krijgen, maar idd met mijn defacto visum ben ik dus wel eerst 2 jaar temporary resident, pas als je 5 jaar of langer bij elkaar bent krijg je in 1 keer een permanent visum. Hoe moeilijk het wordt om een (goede) baan te vinden ga ik binnenkort ervaren. Zoals Simone zei, voor Pascal was het geen probleem, maar hij had dan ook al een aantal jaar werkervaring en denk ik ook een beetje geluk.
Helaas heb ik nog niet echt de tijd gehad om goed uit te zoeken wat voor bedrijven daar zitten, dus kans is zeker aanwezig dat ik eerst een simpel baantje neem voor wat geld en extra werkervaring.
Ik wil ook proberen me in te schrijven bij recruitment agencies e.d. wie weet levert dat wat op.

[quote author=Sander link=topic=996.msg7975#msg7975 date=1106902610]
Zoals Simone zei, voor Pascal was het geen probleem, maar hij had dan ook al een aantal jaar werkervaring en denk ik ook een beetje geluk.[/quote] ja, idd, dat scheelt.

[quote author=Sander link=topic=996.msg7975#msg7975 date=1106902610]Helaas heb ik nog niet echt de tijd gehad om goed uit te zoeken wat voor bedrijven daar zitten, dus kans is zeker aanwezig dat ik eerst een simpel baantje neem voor wat geld en extra werkervaring.
Ik wil ook proberen me in te schrijven bij recruitment agencies e.d. wie weet levert dat wat op.
[/quote]
ja, dat moet je zeker doen.(beide punten! :D )

Back