Nicolaas

New Member
Hallo allen,

Mijn vriendin en ik willen eind dit jaar richting Australië vertrekken op een Working Holiday Visa. Het plan is om dan vanuit daar te bekijken wat de mogelijkheden zijn tot het verkrijgen van relevant werk in de sociale sector (GGZ, social work, youth work, gehandicaptenzorg, etcetera).
Momenteel ben ik gedragswetenschapper in Nederland. Dit beroep wordt in Australië echter niet erkend.
Social worker staat wel op de SOL-lijst. Ik begrijp dat de AASW vrij strikt is in welke (Nederlandse) diploma's voor accreditatie in aanmerking komen.

De AASW zegt het volgende nodig te hebben: "Diploma or Getuigschrift in Maatschappelijk Werk (Bachelor of Social Work) or a Diploma in Maatschappelijk Werk en Dienstverlening from a Sociale Academie or HBO institution, a fouryear course is assessed individually."
Dit komt niet overeen met mijn diploma's. Ik heb echter een master in Pedagogische Wetenschappen, een master in Onderwijskunde en een bachelor Leerkracht primair onderwijs (PABO).

Echter vraag ik me af of ik met een master in Pedagogische Wetenschappen/Orthopedagogiek kans maak op accreditatie door de AASW.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
En anders welke 'vakvereniging' ik met deze diploma's wel zou kunnen aankloppen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Nick
 
Dag Nick, welkom op het forum.

Gezien het gewicht van je diploma zou het wel mogelijk moeten zijn.
Maar helaas, de sociale sector staat niet bekend om hun vrijgevigheid met erkenningen.
Je doet er dus goed aan de voorbereiding zorgvuldig uit te voeren.
Check de lijsten, kijk naar de vereisten.
Succes ermee!
 
Hoi Nick, ik werk op mijn werk samen met een behaviourist, occupational therapist en een psychologe in de begeleiding van een autistisch jongetje. Het beroep van behaviourist bestaat hier dus wel en je zal dan zeker ergens geregistreerd moeten worden. Ik vermoed dat het wel een bachelor opleiding is en dus niet helemaal hetzelfde wat jij hebt gedaan. Om op een WHV aan het werk te kunnen in deze sector lijkt me moeilijk worden gezien al het papierwerk en tijd die nodig is voor registratie en het tijdelijke karakter van de mogelijkheid om te werken. Je zou eventueel ook universiteiten kunnen benaderen. Wie weet vind je zo wat en kun je zo je netwerk op bouwen. Verder zit ik zelf in het onderwijs en ben niet zo heel erg thuis in de registratie in de sociale beroepen.
 
Last edited:
Dankjewel voor jullie reacties!
Even ter verduidelijking:
Dag Nick, welkom op het forum.

Gezien het gewicht van je diploma zou het wel mogelijk moeten zijn.
Maar helaas, de sociale sector staat niet bekend om hun vrijgevigheid met erkenningen.
Je doet er dus goed aan de voorbereiding zorgvuldig uit te voeren.
Check de lijsten, kijk naar de vereisten.
Succes ermee!

Hallo!
Dankjewel voor je reactie :)
Wat bedoel je precies met "check de lijsten, kijk naar de vereisten"
Heb je het dan over beroepen op de SOL lijst met bijbehorende 'vakverenigingen' die de accreditatie verzorgen?
Groetjes
 
Hoi Nick, ik werk op mijn werk samen met een behaviourist, occupational therapist en een psychologe in de begeleiding van een autistisch jongetje. Het beroep van behaviourist bestaat hier dus wel en je zal dan zeker ergens geregistreerd moeten worden. Ik vermoed dat het wel een bachelor opleiding is en dus niet helemaal hetzelfde wat jij hebt gedaan. Om op een WHV aan het werk te kunnen in deze sector lijkt me moeilijk worden gezien al het papierwerk en tijd die nodig is voor registratie en het tijdelijke karakter van de mogelijkheid om te werken. Je zou eventueel ook universiteiten kunnen benaderen. Wie weet vind je zo wat en kun je zo je netwerk op bouwen. Verder zit ik zelf in het onderwijs en ben niet zo heel erg thuis in de registratie in de sociale beroepen.

Hallo Janneke,

Dankjewel voor de reactie!
Heb je enig idee bij welke 'vakvereniging' je collega behaviourist zich heeft moeten registeren?
Dit zou mogelijk iets zijn voor mij om vervolgens uit te zoeken.

Even ter verduidelijking: Het is vooral ons doel om op een WHV richting Australië te gaan, om vanuit daar de mogelijkheden tot relevant werk te onderzoeken. Ik heb niet de illusie dat ik vanuit het WHV direct met relevant werk aan de slag kan gaan.
Echter zie ik dat een accreditatie door de vakvereniging de eerste stap is naar het vinden van relevant werk. Door de verschillende definities en functieomschrijvingen (die anders zijn dan de normen die in Nederland gehanteerd worden), merk ik dat het voor mij moeilijk is om te bepalen voor welk 'beroep' ik precies moet/kan gaan.

Groetjes,

Nick
 
WHV is betrekkelijk eenvoudig. Zeker goed om kennis met het land te maken en je te bezinnen op verder plannen.
Ik bedoelde inderdaad de beroepenlijsten.
En als je je beroep hebt gevonden, kun je opzoeken wat de assessment vereisten zijn.
Succes!
 
Hoi Nick,
Het is VEEL werk en mogelijk geld verloren als AASW niet goedkeurd, maar ik denk dat jij met jouw opleidingen wel kan bewijzen dat je hun competenties behaald hebt. Ze willen van alles van school zien, wat moeilijk zal zijn aangezien Nederlandse uni's/HBO's over het algemeen vinden dat ze wel wat beters te doen hebben. Mijn tip is om alles zelf te schrijven alsof het geschreven is door school en dan op school papier laten printen en tekenen.
Ik vind het geen probleem om je mijn documenten te mailen zodat je kan zien wat ik gedaan heb en of dat voor jou op die manier ook mogelijk zou kunnen zijn.
 
Hoi Nick,
Het is VEEL werk en mogelijk geld verloren als AASW niet goedkeurd, maar ik denk dat jij met jouw opleidingen wel kan bewijzen dat je hun competenties behaald hebt. Ze willen van alles van school zien, wat moeilijk zal zijn aangezien Nederlandse uni's/HBO's over het algemeen vinden dat ze wel wat beters te doen hebben. Mijn tip is om alles zelf te schrijven alsof het geschreven is door school en dan op school papier laten printen en tekenen.
Ik vind het geen probleem om je mijn documenten te mailen zodat je kan zien wat ik gedaan heb en of dat voor jou op die manier ook mogelijk zou kunnen zijn.

Hallo Gwen,
Dat zou echt super fijn zijn! Ik had al geprobeerd je een berichtje te sturen, omdat je zoveel hebt gepost, maar weet eerlijk gezegd niet hoe dat moet op dit forum haha.

Daarnaast kreeg ik te horen via iemand anders dat ik me zou moeten aanmelden/registeren bij de APHRA (Australian Health Practicioner Regulation Agency).
Ik weet echter niet of dat relevant of mogelijk is vanuit mijn functie. Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?
Is de APHRA tevens een 'vakvereniging', net als de AASW en de APS, of moet ik de APHRA anders inschalen?

Groetjes,
Nick
 
Hallo Gwen,
Dat zou echt super fijn zijn! Ik had al geprobeerd je een berichtje te sturen, omdat je zoveel hebt gepost, maar weet eerlijk gezegd niet hoe dat moet op dit forum haha.

Daarnaast kreeg ik te horen via iemand anders dat ik me zou moeten aanmelden/registeren bij de APHRA (Australian Health Practicioner Regulation Agency).
Ik weet echter niet of dat relevant of mogelijk is vanuit mijn functie. Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?
Is de APHRA tevens een 'vakvereniging', net als de AASW en de APS, of moet ik de APHRA anders inschalen?

Groetjes,
Nick
APHRA is een ramp! Als jij met je opleidingen je kunt laten goedkeuren als Social Worker zou ik daar gewoon lekker onder gaan werken. Zooo veel makkelijker dan APHRA registratie. Dat is een registratie body voor alle medische beroepen incl psycholoog etc.

Als je op mijn naam klikt kun je me een PB sturen met je email adres erin. Dan stuur ik je mijn docs door :)
 
APHRA is een ramp! Als jij met je opleidingen je kunt laten goedkeuren als Social Worker zou ik daar gewoon lekker onder gaan werken. Zooo veel makkelijker dan APHRA registratie. Dat is een registratie body voor alle medische beroepen incl psycholoog etc.

Als je op mijn naam klikt kun je me een PB sturen met je email adres erin. Dan stuur ik je mijn docs door :)

Oké goeie tip! Ik ben dus alleen een beetje op zoek naar mijn "kans op goedkeuring", omdat ze in hun omschrijving vrij specifiek een Diploma or Getuigschrift in Maatschappelijk Werk (Bachelor of Social Work) or a Diploma in Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aanhalen. Anders is het een beetje zonde om $900 te dokken voor dat assessment, wanneer de kans aanzienlijk is dat het verzoek afgewezen wordt.

Wanneer dit niet zou lukken (dus wanneer mijn assessment afgewezen zou worden of wanneer ik er voornamelijk negatieve berichtgeving over zou vinden), was ik aan het denken om het assessment als basisschoolleerkracht te doen bij de Australian Institute for Teaching and School Leadership. Echter kan ik dan natuurlijk niet als gedragswetenschapper/social worker aan de slag, maar visa-technisch ben ik dan in ieder geval geaccrediteerd... Maar dat zou een plan B of C zijn dan.
 
Als je eenmaal werk visum hebt kun je in elk beroep aan de slag. Dus je hoeft dan niet als basisleerkracht te werken. Er is wel kans dat ze relevante werkervaring vragen voor een visum. Voor sociale beroepen zal je je dan weer apart moeten registeren, maar dat kan later dan weer. Overigens is een master in onderwijskunde hier volgens mij veel gevraagd en het zou me verbazen als dat in de orthopedagogiek anders is.
 
Als je eenmaal werk visum hebt kun je in elk beroep aan de slag. Dus je hoeft dan niet als basisleerkracht te werken. Er is wel kans dat ze relevante werkervaring vragen voor een visum. Voor sociale en medische beroepen zal je je dan weer apart moeten registeren, maar dat kan later dan weer.

Nadeel is echter dat wanneer ik me als basisschool leerkracht registreer voor het visum, ik me vervolgens door de AASW zou moeten laten registeren om in dat werkveld aan de slag te kunnen. Toch? Of heb ik het dan verkeerd begrepen.
Louter voor het visum is het inderdaad een optie:)
 
It's complicated ;)

Stel je hebt een een visum op je beroep als Leerkracht. Dan kun je daarna gewoon aan de slag als ober of zoiets.
Maar voor sommige beroepen heb je wel een OZ registratie nodig om het werk te kunnen uitvoeren. Veel sociale of medische beroepen mag je niet doen zonder OZ registratie. Ook veel tradie beroepen hetzelfde liedje. Je kunt niet zomaar loodgieter worden ;)

Hoop dat dit je gedachtengang een beetje helpt!
 
Last edited:
It's complicated ;)

Stel je hebt een een visum op je beroep als Leerkracht. Dan kun je daarna gewoon aan de slag als ober of zoiets.
Maar voor sommige beroepen heb je wel een OZ registratie nodig om het werk te kunnen uitvoeren. Veel sociale of medische beroepen mag je niet doen zonder OZ registratie. Ook veel tralie beroepen hetzelfde liedje. Je kunt niet zomaar loodgieter worden ;)

Hoop dat dit je gedachtengang een beetje helpt!

Haha ik denk dat ik het begin te snappen ;) Maar dan klopt mijn gedachtegang hierboven wel toch?
Resumé: Het fijnste zou gewoon accreditatie door de AASW zijn, wanneer dit binnen de mogelijkheden zou liggen.
 
Oké goeie tip! Ik ben dus alleen een beetje op zoek naar mijn "kans op goedkeuring", omdat ze in hun omschrijving vrij specifiek een Diploma or Getuigschrift in Maatschappelijk Werk (Bachelor of Social Work) or a Diploma in Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aanhalen. Anders is het een beetje zonde om $900 te dokken voor dat assessment, wanneer de kans aanzienlijk is dat het verzoek afgewezen wordt.

Wanneer dit niet zou lukken (dus wanneer mijn assessment afgewezen zou worden of wanneer ik er voornamelijk negatieve berichtgeving over zou vinden), was ik aan het denken om het assessment als basisschoolleerkracht te doen bij de Australian Institute for Teaching and School Leadership. Echter kan ik dan natuurlijk niet als gedragswetenschapper/social worker aan de slag, maar visa-technisch ben ik dan in ieder geval geaccrediteerd... Maar dat zou een plan B of C zijn dan.
Ja de kans bestaat dat het afgewezen wordt en je het geld kwijt bent. Maar dat is het geval in het gehele visum process.
Ik zou eerst even naar mijn documenten kijken en dan zal je zelf wel weten of je de competenties voor AASW in jouw opleidingen behaald hebt of niet.
 
Haha ik denk dat ik het begin te snappen ;) Maar dan klopt mijn gedachtegang hierboven wel toch?
Resumé: Het fijnste zou gewoon accreditatie door de AASW zijn, wanneer dit binnen de mogelijkheden zou liggen.

Klopt, je zegt het goed. Als je als iets anders aan de slag wilt zul je alsnog je accreditatie moeten hebben.
 
Ja de kans bestaat dat het afgewezen wordt en je het geld kwijt bent. Maar dat is het geval in het gehele visum process.
Ik zou eerst even naar mijn documenten kijken en dan zal je zelf wel weten of je de competenties voor AASW in jouw opleidingen behaald hebt of niet.

Precies ja! Heel fijn dus dat ik jouw documenten mag inzien.
Ik blijf nog even berichtjes posten tot ik aan de 10 zit :)
 
Back
Top