Adelaide

Ingriddh

XPdite Sponsor
Hallo,

Wij zijn in maart/april in Sydney en Canberra geweest. Wij willen nu een visa aan gaan vragen. Maar we zijn ons nu ook aan het orienteren op Adelaide. Kan iemand ons iets vertellen over de werkgelegenheid (in de IT en de gezondheidszorg als aktiviteitenbegeleidster bij verstandelijk gehandicapten).
Hoe zit het met Scholen (ons zoontje moet nog twee worden).
Wonen er veel Nederlanders in Adelaide, graag horen we jullie verhalen en ervaringen? Hoe het bevalt?

Groetjes Ingrid

Hi Ingrid,

Wij wonen nog niet in Adelaide, maar de planning is dat we er volgend jaar rond deze tijd gaan wonen.. Ik zal je iets vertellen over Adelaide hoe wij het ervaren hebben. (Maar van anderen op dit forum die er al wonen zul je veel meer info kunnen krijgen)  :up:

Wij zijn er nu 2 x geweest en hebben het als een prettige omgeving ervaren. Wij houden niet zo van steden en de drukte, maar Adelaide kwam op ons heel gemoedelijk over. Het is ruim, groen en je bent overal in 20 minuten (The 20 minute city). Het heeft cultuur en festivals en de stranden zijn mooi. De huizen zijn betaalbaarder dan in andere steden. De straten zijn ruim en er zijn meer dan voldoende faciliteiten op het gebied van sport, scholing, healthcare en een int airport.

In de IT is er voldoende werk te vinden. Ik zit helaas niet in de gezondheidszorg en kan daar niets over vertellen. Ik denk dat je geen spijt krijgt van Adelaide!  :smile:

Greetz

Aussiegirl

[quote author=Aussiegirl link=topic=7064.msg89839#msg89839 date=1179164190]
je bent overal in 20 minuten (The 20 minute city).

Eh, ja, als er geen files staan maar dat is mijn ervaring.

[/quote]

Volgens mij is er overal in Oz vraag naar mensen in de gezondheidszorg dus ik denk dat dat ook voor Adelaide geldt.

Erna

[quote author=Aussiegirl link=topic=7064.msg89839#msg89839 date=1179164190]
je bent overal in 20 minuten (The 20 minute city).
[/quote]

uhhhh, was misschien een paar jaar geleden nog zo maar tegewoordig gaat dat niet meer op. Het is hier ook een stuk drukker geworden op de wegen. Geen kilometer lange files maar ik sta toch regelmatig lang te wachten op drukke kruispunten. Ik woon in Henley Beach Sth en werk in Kent Town. Afstand van een kilometer of 15 en daar doe ik 's ochtends toch wel 40 minuten over (als ik geluk heb). 
Nou helpt het niet echt dat de city planners hier qua ruimtelijke ontwikkeling niet de slimsten zijn als je 't mij vraagt. Want het lijkt wel alsof ze hier op het moment overal aan de weg werken en dan gaan ze ook nog fijn de tramlijn verlengen waardoor het vrijwel onmogelijk is om zonder enorme oponthoud de stad te dooorkruisen.

20 minuten stad :grin: Het was toch 30 minuten??? Anyway.
Van henlybeach naar kenttown in 40 minuten. Misschien is het is tijd voor een anderen wagen of een ander navigatie systeem :grin: :wink: :wink: :p
Nee dat kan helaas wel kloppen ja, maar dan moet het wel mega druk zijn... en dan heb je nu natuurlijk dat gedoe met die nieuwe tram baan.  :x

Ik ga zelfs al nooit meer door de stad heen eigenlijk, vooral in de spits. Ik rij meestal via park tce ff het straten gidsje er bij hoor.. ja park tce en dat wordt dan fitzroy of de anderen kant rond via green hill en port rush. Ik begin meestal in Kestwick en het maakt dan niet uit of ik in Kent town of payneham moet zijn altijd om de stad heen niet er door heen :up: Dat lijkt dan helemaal om maar het schiet wel op. Meestal maakt het niet uit waar ik ben, spits of geen spits... in 25-35 minuten ben ik wel waar ik weze moet... Of het moet echt een rit zijn naar Gawler, morphet valle of Mt barker zijn oid... 

Anyway we maken er dan gewoon "de 40 minuten stad van" Nog steeds niet verkeerd ivg met anderen steden in ozzie... Maar meer dan 40 minuten zelden. 1 keer heb ik er zo'n 1[sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] uur over gedaan om van Gawler naar Keswick te rijden. Er was iets gebeurd op main north dat was om 5uur. Het was in de baas zijn tijd dus. arco-tje aan, radio erbij en bobs your uncle :up: :up:

In mijn vrijen tijd zit ik altijd op de motor. Dan sta ik altijd vooraan bij het verkeerslicht en is Adelaide ineens wel de 20 minuten stad spits of geen spits maakt geen r**t uit.. :grin: :evil:

Verder heef Adelaide een goede bus/tram/ trein. Verbinding. Altijd wel ergens een halten te vinden... Maar je moet geen haast hebben. Hoeft ook niet voor 3,60 mag je 2 uur lang reizen of met student card is dat zelfs 1,60  :lol: 

Wat zag ik nog meer staan ..... oja Groenen stad?? Meer oranje/gele stad. Nu eindelijk na een aantal weken regen. Is het ineens overal WEL erg mooi groen.
Ik was vandaag nog in Stirling, nairne en toen via lobethal door de heuvels naar lower submit. Het was een tijdje geleden dat ik daar was geweest dus ik keek mijn ogen uit. Wat een verschil. Zo mooi groen en vers alles er uit zag. Er hing nog een beetje mist/zon en regen helen mooie combinatie. Ik geloof dat ik de hele weg een grijns van oor to oor had. Lekker kacheltje aan, radio op 10 en knallen maar over al die kronkel weggetjes met de gare bus van het bedrijf :grin:

Ja heerlijken stad Adelaide :up:

Wij zijn in maart/april in Sydney en Canberra geweest. Wij willen nu een visa aan gaan vragen. Maar we zijn ons nu ook aan het orienteren op Adelaide. Kan iemand ons iets vertellen over de werkgelegenheid (in de IT en de gezondheidszorg als aktiviteitenbegeleidster bij verstandelijk gehandicapten).
Hoe zit het met Scholen (ons zoontje moet nog twee worden).
Wonen er veel Nederlanders in Adelaide, graag horen we jullie verhalen en ervaringen? Hoe het bevalt?

We wonen nu 5.5 jaar in SA en zijn 5 maanden geleden van Adelaide naar Quorn verhuisd in de Flinders Ranges. Wij denken nog steeds, dat Adelaide een fijne stad is om te wonen (te beginnen). Richard zit in de IT en ik ben Registered Nurse. Wat wil je weten? IT is breed, wat doe je?
Aktiviteiten begeleidster als zo danig kennen ze niet, ik ben even de titel kwijt van een soortgelijke functie. Je hebt er Certificate III voor nodig (een TAFE studie dus), dus ik weet niet of jouw opleiding assessed kan worden als being equivalent to deze studie (wat mooi zou zijn). Minda is een groot "instituut" voor verstandelijk gehandicapten in Adelaide, het heeft zijn eigen strand. Je kunt eens op hun website kijken om een indruk te krijgen. Mail ons even op ons hotmail adres (liaenrichard@hotmail.com) als je meer info wilt, we checken deze website niet overdreven vaak. We kunnen helpen je CV te veraustralisen, nogal een verschil met Holland, wat veel mensen niet weten. We hebben ook een stapel tips voor job application in Australie, aangezien het er nogal anders aan toe gaat en Hollanders dat meestal niet in de gaten hebben. Toen we in Adelaide aankwamen, hebben we een cursus bij TAFE gedaan (Interlink): Settlement, Orientation and Job application, erg waardevol voor ons geweest en we hebben er anderen ook mee kunnen helpen een baan te vinden.
Wb scholen, je kunt kiezen voor Public of Private scholen. Bij Private scholen is uiteraard je eigen bijdrage een stuk hoger. Het is individueel verschillend, afhankelijk van wat je eisen en je budget zijn. Kijk eens op SA Central website, daar kun je vast een hoop over scholen vinden.
Succes,
Leah

[quote author=Ingriddh link=topic=7064.msg89834#msg89834 date=1179159664]
Wij zijn in maart/april in Sydney en Canberra geweest. Wij willen nu een visa aan gaan vragen. Kan iemand ons iets vertellen over de werkgelegenheid (in de IT en de gezondheidszorg als aktiviteitenbegeleidster bij verstandelijk gehandicapten).
[/quote]

Ik werk zelf in de IT, woon in Adelaide maar werk o.a. in Sydney en Canberra. Afhankelijk van je IT achtergrond is er zeer veel werk in Adelaide en Canberra. Wat me opvalt is dat de meeste IT'ers naar Sydney of Melbourne gaan waardoor er een gebrek is in Adelaide en vooral Canberra. www.hays.com.au geeft een redelijk overzicht van wat waar gevraagd wordt en de salarissen.

Wonen er veel Nederlanders in Adelaide,

Zat.... Ieder weekend wel een bbq, koffie met appletaart etc. etc. ;-) 

Hey Martin,

Misschien kun je wat data's van bbq's/koffie met gebak posten zodat ook newbies kunnen komen... :grin:

Thanx :up:

[quote author=Martin link=topic=7064.msg92051#msg92051 date=1181221696]
[/quote]

Eh Martin...spreek jij jezelf nu niet een beetje tegen?

[quote author=Martin link=topic=6747.msg86672#msg86672 date=1176202767]
Australia day heb ik met Australiers gevierd, een bbq en cricket. Dat was leuk en mijn Australische vrienden waarderen het dat ik zoiets doe. Ze zien het als een bewijs dat ik ook trots ben een Australier te zijn. Een Nederlandse kennis zat die dag op een Hollandse borrel de adressen van Nederlandse winkels uit te wisselen, de ere-divisie te bespreken, appeltaart te eten en de ontvangst van zijn BVN schotel te bespreken. Tja, dat begrijp ik niet.... Het mooie is als ze onderling gaan klagen dat buitenlanders in NL zo slecht intergreren, zelf komen sommige van hun al jaren de woonwijk niet uit, behalve voor de NL meeting. O ja, of om in een oranje t-shirt in de fontein te gaan dansen als die solar bakfiets in Adelaide aankomt, de Australiers spreken er schande van. Ieder jaar krijg ik het weer te horen van mijn Australische collega's als dat ding aankomt in Adelaide, die fontein is een monument en geen peuterbadje voor (dronken) Hollanders.

Weet iemand of er nou nog een dutch club in Adelaide zat??? Toen ik in net in Adelaide woonde reed ik met een collega daar voor bij. Hij wees het gebouw nog aan. :wall:
Dat was op sallisbury highway of port wakefield road??? ik weet het niet meer goed.?? Ergens richting het noorde. Als ik er nu langs rijd op de plek waar ik dacht dat het was zie ik alleen maar nieuw bouw... Dus er bestaat een kans dat het weg is...
Iemand die dit kan bevestigen...

Hey Bear,

Klopt daar heb ik ook over gelezen. Heb de search gebruikt en het volgende gevonden:

[quote author=Jelmer link=topic=3848.msg48190#msg48190 date=1140000675]
Hallo allemaal,
Ik heb van verschillende mensen begrepen dat ze in contact willen komen met Nederlanders in Adelaide.
Behalve bij elkaar op bezoek gaan is het wellicht een idee om elkaar te ontmoeten tijdens de familiedag in The Dutch club zondag 19 februari (of elke derde zondag van de maand)
Het adres is:  102 Salisbury Hwy Parafield Gardens (82502670, 82811438)
Mischien tot dan,
Groeten,
Jelmer
[/quote]

Niet echt positieve reacties op de club als je de rest van het topic leest.

Er wordt die kant op wel heel veel gebouwd dus het kan maar zo zijn dat de club inmiddels verdwenen is. En Bear maar zoeken  :grin:

Groetjes Nicole

Martin, is het echt zo dat er veel werk te vinden is in de IT in Adelaide? Wij gaan inderdaad naar Sydney, maar ik zou veel liever in Adelaide wonen ( al 9 maanden gewoond).

[quote author=NicMic link=topic=7064.msg92241#msg92241 date=1181387357]
[quote author=Martin link=topic=7064.msg92051#msg92051 date=1181221696]
[/quote]

Eh Martin...spreek jij jezelf nu niet een beetje tegen?
[/quote]

Zo, jij houdt me goed in de gaten. Een fan?
Ik zeg dat er zat zijn (kijk maar op de websites), ik zeg niet dat ik er iedere week naar toe ga..... Dus hoezo spreek ik mezelf tegen?

En Bien, afhankelijk van je IT achtergrond is er werk zat. PM me anders ff de details. Check gedaan op http://it.seek.com.au, 402 for I.T. & T in Adelaide. Salarisen zijn wel 20% tot 30% lager dan in Sydney, maar als je voor een Sydney based bedrijf voor de vestiging in Adelaide gaat werken heb je daar geen last van. Of als contractor beginnen, beetje job-hoppen met veel vrij tussendoor. Verdient goed en je doet veel werkervaring op waardoor je makkelijker een vaste baan krijgt.

Back