ADHD medicatie in Australië

bplat

New Member
Hoi,

Mijn dochter (14) gaat volgend jaar voor 10 maanden naar Australië op uitwisseling. Ze is hier in NL gediagnosticeerd met ADHD, en gebruikt daar met prima succes medicatie voor (Concerta, 54mg).

Nu heb ik te horen gekregen dat ze van die medicatie maar een voorraad voor 3 maanden mag meenemen het land in. In die drie maanden zou ze dan (a) een lokale dokter moeten zoeken die (b) haar opnieuw diagnosticeert en (c) bereid is mee te werken om de importvergunning te regelen.

Dat lijkt me allemaal nogal lastig en risicovol, vandaar de vraag: is een Nederlands medisch attest van de behandelend arts voldoende om in Australië aan ADHD medicijnen te komen, en is Concerta überhaupt verkrijgbaar in Australië?

Alle hulp en pointers in dank aanvaard!

-bert

Hi Bert,

Het is inderdaad te verkrijgen in Australie, zie: http://www.nps.org.au/publications/...-radar/pre-2008/april-2007/methylphenidate-xr

Er hoeft niet opnieuw gediagnosticeerd te worden, maar er moet wel voldoende bewijs/dokumenten aangeleverd worden om het opnieuw voor te kunnen schrijven.
De voorwaarden om het te kunenn geven etc zijn per staat verschillend zoals in de link hierboven staat. Hier in Western Australia gaat het via een "registered psychiatrist" dus alleen psychiaters die geregistreerd zijn om deze specifieke medicatie te kunnen geven. Ook moet het door Medicare worden goedgekeurd omdat de kosten over het algemeen hoog zijn. Ik weet niet of ze gedekt is onder Medicare voor de kosten want anders moet ze opdraaien voor de totale kosten.

Succes ermee!

Dank voor de heldere uitleg, en de link! Ik zal eens kijken of de uitwisselingsorganisatie contacten heeft met een lokale arts.

Laat haar bij aankomst meteen even een Medicare kantoor bezoeken voor een Medicare card. Nederland heeft een Recipical Health Agreement met Australië. Scheelt een hoop gedoe in kosten voorschieten en bij NL verzekering terug declareren enzo. Nu zal dat in dit geval mogelijk toch nog wel moeten, maar moet zij in die 10 maanden nog voor een andere reden naar de huisarts, hoeft ze niets te betalen als ze een bulk billing huisarts bezoekt.

De psychiaters die deze medicatie zeer waarschijnlijk alleen voorschrijven zijn prive psychiaters dus dan draai voor het grootste deel van de consultatiekosten zelf op en omdat de medicatie specifiek door Medicare moet worden goedgekeurd, weet ik niet of dat vergoed wordt voor een tijdelijke bezoeker aan het land...

Misschien niet inderdaad. Maar toch altijd goed om een Medicare Card te hebben voor andere dingen als je hier een paar maanden verblijft.

Back