Afkopen levensverzekering!

M5

Moderator
Hoi allemaal

Effe een vraagje. Ons huis word 12 september opgeleverd en per die datum wil ik mijn levensverzekering die aan mijn hypotheek gekoppeld is stopzetten en afkopen. Ik weet dat dit onvoordelig is maar ik heb geen idee hoe onvoordelig,  maar ik ben heel benieuwd wat ik hier nou van over hou. Ik weet dat er een heleboel kosten van afgaan,maar weet iemand bv percentage's( hou je 20 %, 30% of 40% over van het geld wat je hebt ingelgd). Ik had hier nog niet eens rekening mee gehouden dus alles wat ik over hou is extra. Hoop dat iemand hier iets meer over kan zeggen.

Groetjes Sander :up:
 
Hoi hoi
Wat een toeval zeg. Heb vandaag brieven de deur uit gedaan om mijn levens verzekeringen op te zeggen. Ik was nog maar net 4 jaar aan het sparen dus het is al niet veel na die afkoop som zal er weinig van over blijven :wall:
Wat het precentage van de afkoop som betreft. Geen idee ik weet alleen dat bij veel maatschapijen het aantal jaar bepalend is voor de hoogte van de afkoop som. Ik ben benieuwd wat de anderen zeggen. Ik zal wel laten weten hoeveel die boeven van mijn potje hebben afgehaald. Maar ja...je weet hoe het gaat, het kan nog wel een aantal weken duren  :?
gr. Barry
 
Hoi Sander,

Ik heb 5 jaar in de assurantiebusiness gewerkt. De afkoopwaarde van je levensverzekering is afhankelijk van de periode die je hebt gespaard, wat de maandelijkse inleg is geweest en wat de koersen zijn geweest (niet al te best de laatste jaren). Als je wil weten wat de afkoopwaarde is die in je verzekering zit, kun je dit het beste gewoon opvragen bij de verzekeringsmaatschappij of bij de tussenpersoon bij wie je verzekering hebt afgesloten. De afkoopwaarde kan per dag wijzigen vanwege het wisselen van de koersen maar het geeft wel een indicatie van wat je ongeveer mag gaan verwachten. Let er wel goed op dat ze je de AFKOOPWAARDE doorgeven en niet de waarde omdat hier namelijk een enorm verschil in kan zitten. Bij de waarde is namelijk geen rekening gehouden met alle kosten die bij afkoop van de verzekering nog worden ingehouden.
Afkopen is wel onvoordelig, premievrij maken kan ook maar als je nog maar kort hebt gespaard en niet veel hebt ingelegd, heb je kans dat de verzekering leegloopt en er dus helemaal niets meer in zit aan het eind van de looptijd; m.a.w. je bent je geld dan gewoon kwijt. Dit kun je ook het beste even navragen bij de verzekeringsmaatschappij of je tussenpersoon.
Ik hoop dat ik je enige duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Succes.

Groetjes,
Erna
 
Bovenstaande berichtjes zijn alweer enkele jaren oud, maar we zijn benieuwd naar ervaringen van mensen die hier recent ervaring mee hebben.

Onze levensverzekering loopt inmiddels zo'n 16 jaar. Wij wonen in een huurwoning, dus het is een losse verzekering die niet gekoppeld is aan een hypotheek.

We weten inmiddels wat we overhouden wanneer we de verzekering afkopen (niet te diep nadenken over wat je hebt betaald en wat je krijgt :eek:). Premie vrij maken kan. Dan krijgen we het gespaarde ergens in 2030 uitbetaald.

We twijfelen nu toch wel wat we moeten doen. Het geld kunnen we nu goed gebruiken natuurlijk.
Hebben ze in Oz een zelfde soort verzekering die afgesloten kan worden?

Wat hebben anderen gedaan? We horen het graag.
Thanks!
 
Back
Top