Afscheidsfeest: Do's & Dont's tips gevraagd

Shazza

Member
Hallo daar!

In mei is het voor ons zover. Wij vertrekken naar Perth voor God weet hoe lang ;) Nu lijkt het mij leuk om voor we weggaan een feest te geven voor familie, vrienden en collega's. Je weet wel, nog een keer lekker uit je dak met je vrienden en dansen tot de zon opkomt. En natuurlijk ook afscheid nemen en heel hard huilen. Zoiets. :p

Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor de do's en dont's? Hoe hebben jullie je afscheidsfeest ervaren?

Niet ;)

Wij hebben er voor gekozen om bij goede vrienden langs te gaan (het mes sneed gelijk aan twee kanten, wij zaten al in een leeg huis)
Maar wij zijn niet zo van die feestgangers en we wilden liever 'quality time'. Maar ik snap mensen die een feest geven ook hoor. Ben je er in 1x 'vanaf' ;)

Niet ;)

Wij hebben er voor gekozen om bij goede vrienden langs te gaan (het mes sneed gelijk aan twee kanten, wij zaten al in een leeg huis)
Maar wij zijn niet zo van die feestgangers en we wilden liever 'quality time'. Maar ik snap mensen die een feest geven ook hoor. Ben je er in 1x 'vanaf' ;)

Dat is ook een manier ja. Ga ik zeker nog overwegen. Een feest kost natuurlijk ook weer een smak geld. Als je gaat verhuizen kan je dat natuurlijk ook anders gebruiken :p

Dat is ook een manier ja. Ga ik zeker nog overwegen. Een feest kost natuurlijk ook weer een smak geld. Als je gaat verhuizen kan je dat natuurlijk ook anders gebruiken :p
Wij hebben een bescheiden adscheidsfeest gegeven voor familie en goede vrienden. Wij zijn ook niet van de grote feesten, maar het was wel handig om iedereen in een keer te zien die je nog wilt zien. Vooral omdat bij ons iedereen over het hele land verspreid woont.
Vraag als afscheidskado geld. Daarmee kan je het feest van bekostigen. Net zoals ze in de Achterhoek de bruiloften vieren (en betalen). Iedereen zal wel begrijpen dat jullie meer hebben aan geld dan aan allerlei Hollandse spulletjes (die je sowieso in overvloed gaat krijgen). Trouwens veel kadoos kun je toch niet mee nemen want grote kans dat de container al ingepakt is. Wij hebben een aantal flessen wijn zo door kunnen geven omdat ze niet in de koffer pasten.

Dat is het voordeel van een feest. Je hebt minder keren afscheid. Ondanks dat ik blij ben dat we met goede vrienden op het gemak hebben kunnen bijpraten is het ook geestelijk best vermoeiend om veel op pad te zijn en elke keer afscheid te nemen. Maar wij vonden en vinden het wel de moeite waard geweest :up:

Wij hebben persoonlijk afscheid genomen van goede vrienden en familie (en ja dat is druk), maar ook een uitzwaaifeest (geen afscheidsfeest) gehouden in een plaatselijk restaurantje. In uitnodiging gezegd dat de container al vol zat, dus verzocht geen (grote) cadeaus mee te nemen. En dat werkte prima. We hebben iedereen een A4 meegestuurd met het verzoek daarop iets te schrijven plus hun contact gegevens zoals skype en een foto. Zijn soms ware kunstwerkjes geworden, vol met lieve woorden. Erg leuk om af en toe nog eens in te kijken!

Ons trouwfeest was ons afscheidsfeest. Max vertrok daarna direct. En toen ik vertrok heb ik "een rondje langs de velden" gedaan en iedereen bezocht die ik nog even wou zien, gewoon leuk, even kletsen en een knuffel. Klaar. Ouders, broer met vriendin, beste vriendin met man en Max zijn jongste broer en vriendin hebben me uitgezwaaid, dat vond ik zelf de grootste tranentrekker. Wat voelde ik me zielig zeg, maar ja Max en ik hebben ook aardig wat kronkels in de weg gehad; it's never easy to say goodbye!

Wij hebben persoonlijk afscheid genomen van goede vrienden en familie (en ja dat is druk), maar ook een uitzwaaifeest (geen afscheidsfeest) gehouden in een plaatselijk restaurantje. In uitnodiging gezegd dat de container al vol zat, dus verzocht geen (grote) cadeaus mee te nemen. En dat werkte prima. We hebben iedereen een A4 meegestuurd met het verzoek daarop iets te schrijven plus hun contact gegevens zoals skype en een foto. Zijn soms ware kunstwerkjes geworden, vol met lieve woorden. Erg leuk om af en toe nog eens in te kijken!

Dat is een leuk idee van die formulieren :) (Y)

Ik ben ook niet zo van de grote feesten en heb het geleidelijk gedaan. Het voordeel was, dat bep dingen daardoor door anderen georganiseerd werden :)
Zo had ik het afscheid op m'n werk, dat door collega's geregeld werd. Was niet veel anders dan het afscheid van andere collega's die vertrokken waren vanwege ander werk of pensioen oid. Dus een afscheidsborrel, kadootjes en een paar speeches. Met m'n direkte collega's ben ik daarna nog uit eten geweest.

Van toneel had ik ook een afscheidsetentje. Geen drama's :) Gewoon een gezellige avond uit.

Met een aantal andere goede vrienden heb ik los afgesproken. Dus nog wat middagjes thee-leuten, avondjes uit eten e.d..

En met mijn verjaardag (ik vertrok een week erna) kwam dan de rest: familie en nog wat vrienden.

Het was eigenlijk heel ontspannen en niet super emotioneel. Wat wellicht meespeelde, was dat ik m'n vader beloofd had dat ik hoe dan ook, na 2 jaar naar NL zou komen voor een vakantie. Dus voor velen was het ook: tot ziens en we zien je dan.

Heb ook heel bewust het gezelschap op het vliegveld beperkt tot alleen direkte familie: m'n vader en m'n broer & gezin. Dat was genoeg.

Wij vieren binnenkort ook ons afscheids/uitzwaai feest aangezien we over 26 dagen vliegen.
We hebben een dj en tevens wat didgeridoo muziek en op amazon/bol.com zijn vlaggen en slingers van Australie te koop om de zaal te versieren.
We vieren 1 groot feest met familie, vrienden en collega's en uiteraard kadotip geld op de uitnodiging gezet.
Veel plezier gewenst!

Back