Afsluiter in Visa Process: Evidence Your Visa

kruisje

Member
Op 14 Februari 2011 werd besloten dat o.a. Belgen (en niet Nederlanders) naar Madrid moeten om hun Visa Stamp te verkrijgen. Dit wordt blijkbaar niet meer gedaan in Berlijn noch Parijs voor Belgische emigranten. Nu zitten we natuurlijk in de rats, onze emigratieconsulent antwoordde afwijkend op onze vraag of die info wel klopte (immers, ons dossier is nu afgesloten he...).
Maar goed, nu is mn vraag hier op het forum, is het voldoende van met de DIAC prints van onze Visa door de douane te komen, en dan vervolgens naar een DIAC Office te Adelaide te stappen om die Stamp te vragen? Ik durf niet echt, zoals onze agent het voorstelde, zomaar onze paspoorten aan de post toe te vertrouwen heen en weer richting Madrid.

Alvast bedankt voor de feedback!

Hi, wij als Nederlanders moesten onze paspoorten naar Berlijn sturen. Ik vond het ook super spannend maar aangetekend kan er weinig tot niets gebeuren (via track en trace kun je het poststuk dan zelfs volgen). Het duurt een paar weken maar dan heb je wel die stickers en dat wordt toch wel heel sterk aangeraden.

Wij vonden die twee weken wel spannend, ik heb zelfs nog naar Berlijn gebeld of ze daar wel aangekomen waren. En uiteindelijk is het tot nu toe bij iedereen op het forum goed gegaan (een enkeling is er zelf naartoe gegaan maar dat moet net lukken).

Veel succes! Wanneer willen jullie definitief die kant op?

Groet,
Annemarie

dus als ik het goed begrijp telt deze regel enkel voor Belgen en niet voor Nederlanders?!

Gek.... :huh:

dus als ik het goed begrijp telt deze regel enkel voor Belgen en niet voor Nederlanders?!

Gek.... :huh:

Klopt. Belgen moesten altijd naar Parijs en Nederlanders naar Berlijn. Maar echt heel strikt zijn ze daar niet in, er zijn er hier op het forum die hun stickers gewoon in Parijs gehaald hebben terwijl ze Nederlander zijn. Wij hebben onze paspoorten naar Berlijn gestuurd omdat we een gemengd gezin zijn (half Nederlands, half Belgisch) en dat was geen enkel probleem. Jeroen en de kinderen hebben een aantal weken geleden nieuwe (Nederlandse) paspoorten gekregen en die hebben we opnieuw naar Berlijn gestuurd om een nieuwe sticker erin te krijgen. Toen heb ik ook gezien dat Belgen in de toekomst naar Madrid moeten voor hun visa.

Ik denk dat je best gewoon eens voor info mailt naar de ambassade in Berlijn. Ik kreeg telkens onmiddellijk een duidelijk antwoord (wat bij Parijs wel anders was <_< ). Mogelijk doen ze over de stickers niet zo moeilijk en gaat het vooral over de volledige aanvraagprocedure voor een visa waarvoor je enkel nog in Madrid terecht kan.

is het voldoende van met de DIAC prints van onze Visa door de douane te komen, en dan vervolgens naar een DIAC Office te Adelaide te stappen om die Stamp te vragen?

Je bedoelt dus gewoon een print van je visa grant mail meenemen? Dit zou ik zeker niet riskeren, ik zou echt niet vertrekken zonder die sticker in m'n paspoort. Ik stond er ook een beetje huiverachtig tegenover om die paspoorten met de post te versturen, maar het is 2x goed gegaan. Gewoon in zo'n bubbeltjesenvelop waardoor je niet kan voelen wat erin zit, en aangetekend versturen. En een formuliertje erbij dat ze 5 euro van je kredietkaart mogen aftrekken.

Succes :up: (je bent er bijna :cool: )

Klopt. Belgen moesten altijd naar Parijs en Nederlanders naar Berlijn. Maar echt heel strikt zijn ze daar niet in, er zijn er hier op het forum die hun stickers gewoon in Parijs gehaald hebben terwijl ze Nederlander zijn. Wij hebben onze paspoorten naar Berlijn gestuurd omdat we een gemengd gezin zijn (half Nederlands, half Belgisch) en dat was geen enkel probleem. Jeroen en de kinderen hebben een aantal weken geleden nieuwe (Nederlandse) paspoorten gekregen en die hebben we opnieuw naar Berlijn gestuurd om een nieuwe sticker erin te krijgen. Toen heb ik ook gezien dat Belgen in de toekomst naar Madrid moeten voor hun visa.

Ik denk dat je best gewoon eens voor info mailt naar de ambassade in Berlijn. Ik kreeg telkens onmiddellijk een duidelijk antwoord (wat bij Parijs wel anders was <_< ). Mogelijk doen ze over de stickers niet zo moeilijk en gaat het vooral over de volledige aanvraagprocedure voor een visa waarvoor je enkel nog in Madrid terecht kan.

Je bedoelt dus gewoon een print van je visa grant mail meenemen? Dit zou ik zeker niet riskeren, ik zou echt niet vertrekken zonder die sticker in m'n paspoort. Ik stond er ook een beetje huiverachtig tegenover om die paspoorten met de post te versturen, maar het is 2x goed gegaan. Gewoon in zo'n bubbeltjesenvelop waardoor je niet kan voelen wat erin zit, en aangetekend versturen. En een formuliertje erbij dat ze 5 euro van je kredietkaart mogen aftrekken.

Succes :up: (je bent er bijna :cool: )

Welbedankt!!

Moeten we dan in die envelop nog een aanvraag bijvoegen dat we de visa grant erin willen geplaatst hebben, of weten ze dat vaneiges als ze onze paspoorten ontvangen? Kan je eventueel ook gewoon 5euro (per familie?) erbij stoppen?

Hi, wij als Nederlanders moesten onze paspoorten naar Berlijn sturen. Ik vond het ook super spannend maar aangetekend kan er weinig tot niets gebeuren (via track en trace kun je het poststuk dan zelfs volgen). Het duurt een paar weken maar dan heb je wel die stickers en dat wordt toch wel heel sterk aangeraden.

Wij vonden die twee weken wel spannend, ik heb zelfs nog naar Berlijn gebeld of ze daar wel aangekomen waren. En uiteindelijk is het tot nu toe bij iedereen op het forum goed gegaan (een enkeling is er zelf naartoe gegaan maar dat moet net lukken).

Veel succes! Wanneer willen jullie definitief die kant op?

Groet,
Annemarie

Bedankt mensen!!
We zijn volop aan t zoeken naar vliegtickets, en hopen dat we de eerste week van september weg kunnen zijn... Als die ticktes geboekt zijn, kunnen we er volop in vliegen!!!!! We gaan ons huis hier voorlopig verhuren, dus nog geen zorg wb verkoop en dergelijke...
Groetjes xxx

Ooohhhh... klinkt heel goed! Hopelijk krijgen wij gauw ons visum, zal ons huisje snel verkocht worden en zitten we saampjes begin September in het vliegtuig richting Adelaide!!!! xxx

Moeten we dan in die envelop nog een aanvraag bijvoegen dat we de visa grant erin willen geplaatst hebben, of weten ze dat vaneiges als ze onze paspoorten ontvangen? Kan je eventueel ook gewoon 5euro (per familie?) erbij stoppen?

Nee, je moet je paspoorten opsturen samen met een kopie van de grant letter, daarnaast een briefje met je adres en contactgegevens voor als ze je willen contacteren, en een credit card authorization voor 5 euro. Dat formulier vind je op de website van de ambassade. Ik zou gewoon dat formulier invullen, zeker niet 5 euro in de envelop stoppen.

We gaan ons huis hier voorlopig verhuren, dus nog geen zorg wb verkoop en dergelijke..
Dat gaan wij ook doen. Met wie werken jullie samen? Gebruiken jullie ook de formule van rentmeesterschap? Wij zijn het nog volop aan het uitzoeken....

Bedankt Jerden! Zullen we zo dan ook uitvoeren maar...
In Belgie kan je verhuren via een makelaar, of alles zelf regelen, of via notaris... We moeten hieraan nog beginnen, zodus..

Quote Jerden:

Nee, je moet je paspoorten opsturen samen met een kopie van de grant letter, daarnaast een briefje met je adres en contactgegevens voor als ze je willen contacteren, en een credit card authorization voor 5 euro. Dat formulier vind je op de website van de ambassade. Ik zou gewoon dat formulier invullen, zeker niet 5 euro in de envelop stoppen
.

GVD!!!!!!!!!!!!!
Van bureaucratie gesproken!!
Wie zei hier op het forum ook weer dat sommige migranten in spe het er makkelijk van af brengen in heel die queeste naar OZ??? En, dat ze w.b. Visa Labelling de gewoonte hebben om alles vlotjes te laten verlopen???

Voor alle duidelijkheid, en voor alle Belgen op dit forum die hun Visa ooit moeten laten 'evidencen': het gaat er in Madrid op zn Spaans aan toe, zie de website.. (deels in Spaans, por favor). Maar vooral de burocratie laat zich wederom van zn beste kant zien!

Wij kregen gisteren heuglijk nieuws dat onze paspoorten goed waren aangekomen en dat ze voorzien waren vh visa label, maar dat we ze niet voor 5euro terug konden krijgen. Die request form die we erbij hadden gevoegd dat ze via onze visa-rekening dus 5euro mochten afhouden om alles naar ons terug te kunnen sturen, werkt voor hun niet!

Manlief tevergeefs 40 minutes met FEDEX Spanje aan de lijn gehangen (kostelijk telefoontje) om een pick up te regelen. Uiteindelijk afgehaakt wegens gebrekkig Engels van hunnentwege. Vervolgens de procedure van Embassy Berlijn naar Madrid geforward:

Dear Mrs.,

Please take note of the procedure for returning passports as organised by the embassy of Berlin.

The cost is 5 euro to send passports back by post (text marked in red).
Using TNT is a to high of a cost compared with this arrangement.

Isn't this procedure possible from the Madrid embassy as there is no urgency for us?

Hierbij gevoegd een copy paste van de Forms of Payment and Postal Delivery, afgehaald vd Berlin Embassy website.

Antwoord vd Embassy Madrid vandaag:

Dear Mrs.,

I acknowledge this; however the procedures in Madrid aren't the same.

The only options are:

- For you to arrange a courier service from your part (i.e. Fedex, TNT, UPS) for them to pick it up from the Madrid office.

DIT WERKT NIET!
FEDEX: zie ons telefoontje...
TNT: doet het niet voor particulieren
or

- For us to arrange it through the Embassy's TNTaccount. For this, the fee depends on the service you would require:

- Standard service of delivery:
- Anytime during the day: 66, 81 euros
- Before 12 a.m: 94, 78 euros
- Before 10 a.m: 108, 76 euros
- Before 9 a.m: 115, 76 euros

In all these cases, the passport would be received the day after it is sent.

Zodus, met gene stok aan hun verstand te brengen dat hun systeem 's*ks' :bangingdoor:
Spain, of all countries!
Als we onze paspoorten willen terugzien, moeten we dus echt alleen via deze dure weg handelen, en dan te denken dat het verzenden naar daar ons geen 10 euro gekost heeft en 3 werkdagen later bij hen arriveerde.

Dus mensen, deze overgang naar Madrid is kl*te, waar men voorheen naar Parijs of Berlijn kon om deze formaliteit goedkoop af te handelen moeten we het nu met deze regeling stellen.

ALSOF DIT ALLES ONS NOG GEEN FORTUIN HEEFT GEKOST!!! Nu kan men zeggen: joh, wat is nu 66euro in het grote geheel van migratie kosten all the way? Maar we zijn nog niet ginder in OZ hè!

Bah, verhuis gewoon niet, wat zijn we voor zotten?!

Ok, ben over the limit gegaan, dit hoort eigenlijk thuis in het GVD-hokje.. maar tis eveneens een vervolg op dit draadje.

Ik denk dat wij er maar een ritje naar (in ons geval) Berlijn van maak als wij aan de beurt zijn, te veel gedoe. Ik hoop dat jullie snel je paspoorten terug hebben en dat ze er daar nog eens over nadenken hoe ze dit in de toekomst oplossen.

Suc6
Groetjes
Yvonne

Jeetje zeg, dat is echt wel balen! Wat een klunzen :shock:

Hebben zij dan geen standaard procedure? Of moeten ze die nog uitvinden?

Ik duim dat jullie je paspoorten snel terug hebben (ook al kost het dan 67 euro). Het is in ieder geval goedkoper dan ernaartoe vliegen om ze zelf te gaan halen...

Succes :up:

Kop op , komt wel goed.. jullie zijn al zover ... ofwel vlug een Ryanair boeken voor 50 euro ?? en even op en af vliegen ;-)
je bent er bijna ....

dit is inderdaad echt kl*te!!!!!!!
waarom het verschil tussen belgen en nederlanders...dat snap ik echt niet!

Back