Afstuderen

WoMo

New Member
Hallo,

Ik ben Wouter Mollema en studeer aan de CAH Vilentum te dronten.
In mijn huidige (laatste) jaar moet ik een aftudeerscriptie schrijven. Deze gaat over emigreren naar Australie.

In deze scriptie komt ook een hoofdstuk over de ''problemen'' voor, tijdens en na emigratie.

Zouden jullie als emigranten mij iets kunnen vertellen over de dingen waar jullie tegen aan (ge) lopen (zijn).

Alvast heel erg bedankt.

Met vriedendelijke groet,

Wouter Mollema

Ik ben nog niet geëmigreerd, maar heb wel mijn visum. Na een zeven jarig visum traject kan ik je best iets vertellen over waar ik persoonlijk tegen aan ben gelopen, maar wellicht kan je iets specifieker zijn?

Dan kun je eigenlijk nog beter de 'LaStaVaZa's' van mensen lezen. Hier kun je heel uitgebreide, gedetailleerde, soms persoonlijke, soms heel praktische, maar vooral heel eerlijke en complete verhalen van een boel mensen lezen die geëmigreerd zijn of nog midden in het proces zitten. Zie http://xpdite.net/forum/forums/de-laatste-stand-van-zaken.31/

En anders is het misschien handiger om met een soort vragenlijst te komen?

Hoi Wouter,

Ik ben het met Margriet eens: stel gewoon een enquete op of vraag mensen je te benaderen als ze mee willen werken aan je onderzoek. Via diverse draadjes en LaStaVa's kun je ook veel info achterhalen. Wees alleen voorzichtig met citeren. Het is wel een open forum (ook voor niet-leden te lezen), maar wellicht stelt niet iedereen het op prijs om met naam en toenaam in een scriptie genoemd te worden :)
Ik ben overigens wel nieuwsgierig :) Wordt je scriptie op een gegeven moment openbaar? Of alleen een aantal exemplaren voor jezelf en de docenten?

Janka :)

Alvast heel er bedankt voor de reacties en tips.
Ik zal een vragenlijst proberen op te stellen.

Wouter

Enquête emigranten:
(Niet verplicht) Naam:
Leeftijd:
Emigratie jaar:

1) In welke sector bent u werkzaam?
2) Wat zijn/waren uw redenen om te gaan emigreren?
3) Wat zijn/waren de voordelen voor u van het emigreren?
4) Wat zijn/waren de nadelen voor u van het emigreren?
5) Heeft u de emigratie in samenwerking gedaan met een bedrijf/ instantie? Waarom wel/niet?
6) Heeft u problemen gehad tijdens de voorbereiding van uw emigratie? Zo ja, welke?
7) Heeft u problemen gehad tijdens het emigreren zelf? Zo ja, welke?
8) Heeft u na uw emigratie problemen gehad? Zo ja, welke?
9) Welke dingen had u graag anders gezien? Hoe had dit volgens u anders gekund?
10) Hoe lang heeft uw emigratie in beslag genomen? (Van aanvraag visum tot het betrekken van uw nieuwe woning)
11) Overige opmerkingen:

Hoi Wouter,
als je je e-mailadres plaatst, maak desnoods even een tijdelijke aan voor dit doel, dan is het wat eenvoudiger reageren. Er zijn vast wel forummers die even jouw vragen willen beantwoorden. Hou er wel rekening mee dat forummers in verschillende fasen van het emigratieproces zitten. Sommigen zijn al jaren in Oz, anderen in hun hoofd of staan al met 'een been' in het land van hun dromen.
succes met je onderzoek.

Back