Algemeen overzicht waar Ned./Belgische emigranten gaan wonen in OZ?

Edireliro

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Gevoelsmatig heb ik het hele internet al afgestruind, maar tot op heden zonder succes.
Nu onze intentie om te emigreren langzaamaan begint te veranderen in concretere plannen, proberen we te ontdekken waar de Nederlandse / Belgische emigranten zich per staat/territory hebben gevestigd.

Op XPdite stond wel een mooi overzicht, maar we zoeken meer algemene overzichten.

Het aanbod van werk als mechanical engineer in de diverse staten speelt natuurlijk een grote rol.
Maar misschien dat we kunnen zoeken naar een plaats waar het ook goed toeven is voor onze kinderen (13 en bijna 11).

Heeft iemand een tip?
Alvast bedankt!

Ik woon in Tasmanie! Int noord'n (net als in Nederland)

Erg veel werk is hier niet, ik ben begonnen bij een appelteler.

Jij bent mechanical engineer? Wat is dat precies? Ik ben er nog steeds niet uit wat ze hier met precies "engineer" bedoelen.
In NL ben je heel wat dan, hier heb ik het idee dat je al gauw een engineer bent..

Ze willen hier voor alles een certificaat hebben, zo dra je binnen bent maakt het niet uit wat je wel of niet kunt, dan is het belangrijk of de baas je mag of niet.

Wij: Nederlanders in NSW, in de Illawarra. Voor kinderen te gek, strand, strand, strand... Voor engineers ook wel mogelijkheden, denk ik. Kijk op site van Blue Scope Steel en BHP Billiton. Ook veel mijnen hier in de omgeving (Helensburgh, Appin, Coledale, zullen vast meer zijn, maar die ben ik tegenkomen).
Kijk ook even op de site van British Expats, kom je veel tegen over verschillende plaatsen.
En ook een tip: www.myschool.com.au. Op deze site staan oa demografische gegevens van de scholen. In sommige gevallen (niet alle, I know) zegt dat iets over de buurt...
Good luck!

Jij bent mechanical engineer? Wat is dat precies? Ik ben er nog steeds niet uit wat ze hier met precies "engineer" bedoelen.
In NL ben je heel wat dan, hier heb ik het idee dat je al gauw een engineer bent..
Ik heb gevonden dt er een groot verschil is tussen engineers en engineering firms.
De laatste kunnen een-mans bedrijfjes zijn van een een welder/boilermaker, waarvan je een schetsje krijgt op de zijkant van een sigarendoos.
Ik ben programmeur van 2 laser cutters en een water/plasma cutter, vandaar.

Bart

Hi Bart, hoe wordt jij dan genoemd met je MTS diploma?
Werk hier in Queensland als hydraulic fitter, maar als ik naar de opleiding voor fitter hier kijk, noem ik mezelf ook mechanical engineer. Heb wel 35 jaar ervaring.
Zelfs m'n baas kan heel veel berekeningen niet maken en sommige technieken hebben ze nog nooit van gehoord.
Omdat ik op een partner visum binnengekomen ben, heb ik m'n diploma's nooit laten omzetten.

Groeten Johan (ex Warmentuter)

Van oorsprong was een engineer een machinist: iemand die de engine bedient.

Het beroep Engineer wordt tegenwoordig voor heel veel technische beroepen gebruikt, ofwel een verzamelnaam voor heel veel technische beroepen.
Van mechanical tot electrical, maar ook chemical, hydraulic, enz enz.

Naast het beroep "engineer" heb je nog de titel van "ingenieur". Heb je een HBO opleiding gedaan, dan heb je een bachelor of science degree (BSc). Heb je een universitaire opleiding gedaan, dan heb je een Masters of science degree (MSc).

In NL werkt mijn man in de olie & gas industrie. Maar in Australië kan dat ook een heel andere branche zijn. Het ligt er maar aan wat we kunnen vinden. We houden alle mogelijkheden open, zodat we flexibel kunnen zijn als het nodig is.

Groetjes

Hi Bart, hoe wordt jij dan genoemd met je MTS diploma?
Werk hier in Queensland als hydraulic fitter, maar als ik naar de opleiding voor fitter hier kijk, noem ik mezelf ook mechanical engineer. Heb wel 35 jaar ervaring.
Zelfs m'n baas kan heel veel berekeningen niet maken en sommige technieken hebben ze nog nooit van gehoord.
Omdat ik op een partner visum binnengekomen ben, heb ik m'n diploma's nooit laten omzetten.

Groeten Johan (ex Warmentuter)
Hi Johan,
Hoe ik me hier noem? Op het moment CNC programmer.
Maar wat ik de laatste 12 jaar gedaan heb leer je niet op school.
Programmeren van laser en Water/plasma cutters en voorheen in NL ook lasrobots.
Ik heb trouwens MTS WTB en MVT. Voordat ik in de productie van metaalwaren belandde, heb ik jaren als monteur bij een sloop/industrieel schoonmaak bedrijf gewerkt. Van Ruston Bucyrus tot Nilfisk gerepareerd :)

Bart (heeft een zwager uit Warmetuut)

Er is mij wel een paar keer gevraagd of ik een engineer was.
Heb dan maar nee gezegd.

Ik heb vliegtuigbouw geleerd, in totaal 9 jaar gedaan, daarna heb ik een paar jaar NDO werk gedaan (rontgenfoto's maken van laswerk voornamelijk)
Helaas kan ik daar in Tasmanie weinig mee doen...

Ik heb wel het idee dat het opleidingsniveau in NL hoger is als in Australie!

Hi, ex koekenbijter. wie is je zwager dan. Ken bijna iedereen in Warmenhuizen ( is ook maar een klein plaatsje)
Ben zelf ook werktuigbouwkundige, ex hoogovens, laatste 15 jaar op R&D, joining group, dus daar hadden we ook een laser (lassen en snijden). Deed zelf voornamelijk brazing van aluminium en puntlassen.
Hoop dat je stroom snel weer aangezet wordt, zag op het nieuws dat je niet de enige was.
groeten Johan

Hi, ex koekenbijter. wie is je zwager dan. Ken bijna iedereen in Warmenhuizen ( is ook maar een klein plaatsje)
Ben zelf ook werktuigbouwkundige, ex hoogovens, laatste 15 jaar op R&D, joining group, dus daar hadden we ook een laser (lassen en snijden). Deed zelf voornamelijk brazing van aluminium en puntlassen.
Hoop dat je stroom snel weer aangezet wordt, zag op het nieuws dat je niet de enige was.
groeten Johan
De stroom doet het alweer een paar uurtjes gelukkig, is er net geen 24 uur vanaf geweest. Morgen schijnen we weer zo'n stormpje te krijgen :)
Mijn zwager is een Dekker (Hans), de familie zat in de bollen. Geloof dat er nog eentje in de bollen zit; Frans

Bart

Dekker, op de Pronken na de grootste familie in Warmenhuizen. Moet er even over na denken, ben al weer 3 jaar weg.:)

groeten Johan

Op het foeum lijken de meeste WA'ers vooral oudjes (in termen van 'die wonen er al even' ;)). De nieuwe aanwas ia beperkt?

Ze willen hier voor alles een certificaat hebben, zo dra je binnen bent maakt het niet uit wat je wel of niet kunt, dan is het belangrijk of de baas je mag of niet.

Hier maken ze het verschil tussen engineer en professioneel engineer. Ik als werktuigbouwkundige ben een Mechanical (professional) engineer. Een lasser of biolermaker is engineer. Ook wel engineering trade genoemd. Zo heb ik naaste mijn degree ook 2 engineering trades. Dat is Machinaal verspaner and CNC verspaner ;-)! Tis maar net hoe je het beestje wilt noemen.

@Edireliro

Als HTS'er kun je overal wel werk vinden, ik geloof niet da je persee ergens moet zijn. Kies gewoon de beste woon omgeving uit voor jou wensen en zoek voor werk.

Back