Algemene 'voordat we gaan verhuizen' vragen

R

R

Ik zit met een paar vragen, die hier vast wel beantwoord kunnen worden:

:coffee:

- werkt een Nederlandse (thuis)telefoon gewoon in Australie? Of is het een andere techniek die gebruikt wordt? Ik weet bijvoorbeeld dat Duitse telefoons niet in NL kunnen worden gebruikt, dus lijkt me even het uitzoeken waard.

- Is in Australie de frequentie tussen 2400-2835 GHz ook 'legaal' te gebruiken voor babyfoon, draadloze videooverdracht, draadloze telefoons etc? Of is daar een andere frequentie vrijgegeven voor dit soort technieken?

- Ik heb een mooie vuurkorf. Is het handig om deze wel mee te nemen naar Perth/Australie, of is het daar verboden om (in de achtertuin) (open) vuur te maken? :tent:

- Heeft iemand wel eens een houten vloer meegenomen? We hebben een prachtige houten vloer hier, en krijgen er vast nooit zoveel voor als ie ons waard is. Kan de douane moeilijk doen over een houten vloer, of valt dat soort hout niet onder "Common items of quarantine"? Ik heb namelijk gelezen dat bijv. een houten tuinset als gevaarlijk wordt gezien, terwijl een houten eettafel wel makkelijk door de douane komt.

- Ik heb wat film-DVD'tjes gekopieerd. In NL volstrekt legaal, maar kan de douane daar in Australie moeilijk doen over een koffertje met DVD-films? :stupid2:
(Dit koffertje gaat gewoon in de container, in een doos met boeken ofzo)

Eigenlijk een laatste algemene vraag, als je alles in dozen inpakt, en de container vol hebt, wordt er dan nog gecontroleerd op de inhoud, of gaan ze uit van het goede in de (emigrerende) mens? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat je geen items mee mag nemen die je korter dan een jaar in bezit hebt, maar daar hebben we er wel een paar van... broodbakmachine, bestekset, hometrainer, flink wat boeken. ...moet ik dat aangeven, of kan het gewoon in een doosje dichtgeplakt?  :cool:

Als ik hier nog een beetje doorlees komen er vast meer vragen, maar ik laat het hier nu even bij.

Thanks mates!
:up:
R.
 
Als je het door een speciaal verhuisbedrijf laat inpakken, maken zij de paklijsten voor je. De kans dat je dan gecontroleerd wordt is kleiner. als je het zelf allemaal inpakt, moet je zelf de paklijsten maken en wordt je bijna zeker gecontroleerd.
Verder is het dan ook niet verzekerd. Als je het door het verhuisbedrijf laat doen is het wel verzekerd geloof ik.
Verder weet ik dat de dvdspeler gebonden is aan regiocodes. als je een regiovrije dvdspeler hebt, kun je die gewoon mee nemen. Anders moet je hem eerst regiovrij laten maken. Misschien werkt het hetzelfde met telefoons?
 
[quote author=R link=topic=1068.msg8217#msg8217 date=1107205702]
- werkt een Nederlandse (thuis)telefoon gewoon in Australie? Of is het een andere techniek die gebruikt wordt? Ik weet bijvoorbeeld dat Duitse telefoons niet in NL kunnen worden gebruikt, dus lijkt me even het uitzoeken waard.
[/quote]
DECT telefoons werken op een andere frequentie en mogen niet worden ingevoerd (heb ik me laten vertellen). Vaste telefoons zouden gewoon moeten werken maar je mag ze niet aansluiten tenzij goedgekeurd.... net zoals in Nederland.

[quote author=R link=topic=1068.msg8217#msg8217 date=1107205702]
- Is in Australie de frequentie tussen 2400-2835 GHz ook 'legaal' te gebruiken voor babyfoon, draadloze videooverdracht, draadloze telefoons etc? Of is daar een andere frequentie vrijgegeven voor dit soort technieken?
[/quote]
Zou je op de website van de betreffende overheidsinstelling (die ik niet bij naam) ken moeten nazoeken. Als je het weet moet je het even melden, Wij hebben een babyfoon meegenomen maar ik durf'm niet aan te zetten. Straks staat de hele straat vol met boze brandweerlui of zoiets.

[quote author=R link=topic=1068.msg8217#msg8217 date=1107205702]
- Ik heb een mooie vuurkorf. Is het handig om deze wel mee te nemen naar Perth/Australie, of is het daar verboden om (in de achtertuin) (open) vuur te maken?
[/quote]
Volgens mij heb ik ze hier ook bij K-Mart gezien.

[quote author=R link=topic=1068.msg8217#msg8217 date=1107205702]
- Heeft iemand wel eens een houten vloer meegenomen? We hebben een prachtige houten vloer hier, en krijgen er vast nooit zoveel voor als ie ons waard is. Kan de douane moeilijk doen over een houten vloer, of valt dat soort hout niet onder "Common items of quarantine"? Ik heb namelijk gelezen dat bijv. een houten tuinset als gevaarlijk wordt gezien, terwijl een houten eettafel wel makkelijk door de douane komt.
[/quote]
Tuurlijk mag je je houten vloer meenemen. Wel aangeven op de paklijst.

[quote author=R link=topic=1068.msg8217#msg8217 date=1107205702]
- Ik heb wat film-DVD'tjes gekopieerd. In NL volstrekt legaal, maar kan de douane daar in Australie moeilijk doen over een koffertje met DVD-films? :stupid2:
(Dit koffertje gaat gewoon in de container, in een doos met boeken ofzo)
[/quote]
Ik zou er geen zinnig woord over kunnen zeggen. Ik weet wel dat al mijn DVD's zijn aangekomen  :-D

[quote author=R link=topic=1068.msg8217#msg8217 date=1107205702]
Eigenlijk een laatste algemene vraag, als je alles in dozen inpakt, en de container vol hebt, wordt er dan nog gecontroleerd op de inhoud, of gaan ze uit van het goede in de (emigrerende) mens? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat je geen items mee mag nemen die je korter dan een jaar in bezit hebt, maar daar hebben we er wel een paar van... broodbakmachine, bestekset, hometrainer, flink wat boeken. ...moet ik dat aangeven, of kan het gewoon in een doosje dichtgeplakt?  :cool:
[/quote]
De container wordt (mogelijk) gescand. De inhoud wordt zeker door qurantaine gecontroleerd. Ze controleren steekproefsgewijs en op basis van de omschrijvingen op de paklijst. Ongeveer 20% van onze inboedel is gecontroleerd (ze plakken er stikkers op).
 
Wij hebben onze container door het verhuisbedrijf laten inpakken.
Toch is hij erg goed gescand, want ze hebben ergens uit 1 van de ongeveer 160 dozen een soort kruikenzakje waar gedroogde kersenpitten in zitten gehaald (10 x 20cm).
Toen het verhuisbedrijf me hierover belde heb ik maar opdracht gegeven het weg te gooien.
Ik wist niet eens meer dat ik het had ingepakt.
Ook hebben ze de grasmaaier er uitgehaald. Het verhuisbedrijf had dit ingepakt en er een sticker met "tools" opgeplakt in plaats van "mower.". We hadden de grasmaaier door het bedrijf waar we het gekocht hadden helemaal schoon laten spuiten en er een certificaat bij gekregen dat de olie, benzine eruit was gehaald en dat de gehele machine gereinigd was.
Toch zei men dat er gras onder zat en dat hij gesprayed moest worden.
bingo, of we effe $200,- wilden betalen.

Groetjes,
Gabriëlle   
 
[quote author=Ron en Gabriëlle link=topic=1068.msg8477#msg8477 date=1107522821]
Ook hebben ze de grasmaaier er uitgehaald. Het verhuisbedrijf had dit ingepakt en er een sticker met "tools" opgeplakt in plaats van "mower.". We hadden de grasmaaier door het bedrijf waar we het gekocht hadden helemaal schoon laten spuiten en er een certificaat bij gekregen dat de olie, benzine eruit was gehaald en dat de gehele machine gereinigd was.
Toch zei men dat er gras onder zat en dat hij gesprayed moest worden.
bingo, of we effe $200,- wilden betalen.

Groetjes,
Gabriëlle   
[/quote]

Wat is de reden dat de grasmaaier helemaal schoon moet zijn ?
Dood / verdoord gras komt niet meer tot bloei, dus waarom moet hij helemaal schoon zijn ?
 
 

Wat is de reden dat de grasmaaier helemaal schoon moet zijn ?
Dood / verdoord gras komt niet meer tot bloei, dus waarom moet hij helemaal schoon zijn ?


Volgens mij vanwege de eventuele graszaden ! Alles wat met noten,aarde of zaden te maken heeft mag niet vanuit overseas in Australie komen  !  :roll:

Ingrid.
 
Hmmm...dan heeft het opzetten van een Oil & Vinegar keten daar ook geen zin :p
Walnootolie, mosterdressing, etc. zijn daar producten in hun assortiment.....
 
Heeft iemand van jullie enig idee hoe het in zijn werk gaat met het transporteren en invoeren van machines en gereedschappen. Moeten deze door een bedrijf gereinigd en gecertificeerd worden of kun je dit zelf doen en evt. door een bedrijf laten certificeren. Moet het uberhaupt wel gecertificeerd worden.
Weet iemand van jullie anders misschien waar ik hierover informatie in kan winnen?
Alvast bedankt.

Groetjes,

Brit

P.s. dit berichtje staat ook onder de topic machines en gereedschappen invoeren, kreeg een tip om het hier verder te proberen.
 
Hallo
Heeft iemand al eens zelf paklijsten gemaakt?
Of weet iemand als je een doos inpakt, moet er dan precies per doos een lijst zijn met wat er inzit? :|

Alvast bedankt Ton en Ineke :up:
 
Ik kan me herinneren dat ik van Simone al eens eerder de paklijsten heb gezien. Kan dat kloppen Simone? Misschien dat je daar wat aan hebt.
 
[quote author=Annemiek link=topic=1068.msg11082#msg11082 date=1110797755]
Ik kan me herinneren dat ik van Simone al eens eerder de paklijsten heb gezien. Kan dat kloppen Simone? Misschien dat je daar wat aan hebt.
[/quote]

Hallo Annemiek,
Bedankt voor je tip, het was inderdaad van simone en ik heb hem gevonden.
Heeel blij mee.

Gr. Ton en Ineke :up:
 
Ik kan je vertellen hoe de verhuizers het deden bij ons. Ze pakten eerst alles (veel handiger dan wij ooit zelf zouden kunnen doen, of course) in. Dan schreven ze op de doos (of hoe het er ook uitzag na het inpakken) wat er inzat. En dat waren redelijk algemene termen: kitchenware of decoration (wat eigenlijk alles is waar je niets over te melden hebt zoals waxinelicht houders of alle andere troepjes die een mens verzamelt  :-D). Daarna deden ze stickers op de dozen met nummers en met mijn informatie (naam, nieuwe adres, staat en land  :up:). En daarna maakten ze de lijst. Terwijl mannetje een de sticker erop plakte schreef mannetje twee op wat er op de doos stond (dat riep mannetje een). Dus even een voorbeeldje ter verduidelijking: mannetje een plakt sticker een, mannetje twee roept: een. Mannetje een roept kitchenware en games (ik noem maar wat). Mannetje twee schrijft op kitchenware and games. En zo het hele huis door. Vrij eenvoudig en zeer doeltreffend. Wie weet heb je er wat aan. Ze hebben dus eerst alles ingepakt (en dat duurde niet erg lang, maar ja die mannen zijn natuurlijk super ervaren, wij zouden er echt een jaar over hebben gedaan!) en schreven gelijk wat er in zat. Het werkte heel snel en handig.

Succes met de verhuizing. En overweeg anders om voor wat extra euro's het te laten doen. Er zit geen belasting op omdat je naar het buitenland gaat, dus het is relatief goedkoop. En het scheelt heel veel stress!  :up:
 
[quote author=jufrebekka link=topic=1068.msg11337#msg11337 date=1111101233]
Ik kan je vertellen hoe de verhuizers het deden bij ons. Ze pakten eerst alles (veel handiger dan wij ooit zelf zouden kunnen doen, of course) in....
knip
[/quote]
Dat komt me erg bekend voor. Zo is dat bij ons ook gegaan.

Onze lokale verhuizer (Kent) heeft nog wat uitleg gegeven over de wijze waarop Aqis (Quarantaine) de spullen doorzoekt.  Ze gebruiken dezelfde lijst om aan te kruizen welke dozen/verpakkingen ze willen controleren. Als op de lijst 'X-mas decoration' staat gaat het altijd open. Ook gardening tools, en alles op wielen :)bike: fietsen, fietskar e.d.) wordt altijd gecontroleerd. Daarnaast wordt een willekeurig aantal dozen uitgekozen voor inspectie. Bij ons is ongeveer 1/3 van de dozen gecontroleerd.  De verhuizer zorgt ervoor dat Quarantainer de dozen kan controleren (vaak in de opslag bij de verhuizer).

Vaak wordt ook de hele container met x-rays gecontroleerd om te kijken wat er in zit zonder de dozen open te maken (zelfde apparaat als op het vliegveld maar dan een slagje groter). Als hierop een grasmaaier te zien is wordt ie gegarandeerd gecontroleerd. :-(

Omdat Quarantaine (en de Douane natuurlijk ook) de spullen toch doorzoekt is je container leeg gemaakt. De verhuizer zal de dozen daarna meestal niet terug doen in de container maar in een eigen vrachtwagen doen. En deze komt dan bij jou voorrijden(dan scheelt weer in de kosten voor het huren van de container).  :roll:

T'is een beetje een lang verhaal geworden maar dat komt ook omdat er best wel veel met je spullen gebeurd als ze zijn aangekomen. :lol:

En nog een tip voor de mensen die nog moeten gaan verhuizen:  :gramps:
Als een schip zinkt of anderzins in problemen komt dan moeten de eigenaren van de lading meebetalen aan de berging. Als jij dus een container op zo'n schip hebt staan mag je ook betalen. Je moet het maar weten.  :-o :-o
 
wij gaan dus niet onze fietsen meenemen, ten 1e omdat ze nog net uit elkaar vallen maar ook omdat we denken dat het minder risico geeft dat ze 'alles gaan open halen', wat weer kosten meebrengt.
Is het in die trend dan ook raadzaam om ook gereedschap(geen tuin maar gewoon) hier te laten?
 
Back
Top