alimentatie

helmut

XPdite Sponsor
Wij zijn binnen twee jaar van plan om te emigreren naar Australie (Perth of Adelaide).
Hier in Nederland hebben we een alimentatieplicht. Als je in Australie woont heb je hier dan ook belasting aftrek over??

Nee. Een heeeeele hoop mensen zouden heel blij zijn als ze tax terug kregen over alimentatie, maar dat is hier überhaupt niet zo. (In Nederland wel?).
Daarbij is het ook zo dat Australië geen belasting gaat terug betalen over iets wat jij in Nederland betaalt. Makes sense, right?

Hoop dat deze info helpt.

Cheers,

Irene

Als je in Australie woont en in Nederland nog financiele verplichtingen hebt, moet je volgens mij gewoon belastingaangifte in Nederland doen. Ik gok dus op JA.

Ah, het ligt er dus aan hoe je de vraag benadert. Ik dacht dat Helmut bedoelde dat je in Australië belastingaftrek zou krijgen over het geld dat hij in N'land betaalt. Heb ik de vraag verkeerd begrepen. Sorry.

Je kan er zelfs voor kiezen om in Nederland belastingplichtig te blijven met alle voor en nadelen.
Dus je betaalt dan in Nederland belasting over je inkomen in Australie, maar kan dan bijvoorbeeld wel alimentatiekosten aftrekken of zelfs hypotheekkosten voor een huis wat je in Australie koopt!

Hypotheekkosten aftrekken in Nederland? Dat zou geniaal zijn.

Sowieso.. 8% hyp.rente, geen aftrek mogelijk.. duur geintje om een huis te kopen. Zijn daar geen trucjes voor?

Hoi Wilbert,

Ik probeer hier meer info over te vinden, maar Meneer Google weettut nie. Weet jij waar er meer over te vinden is?

Dankdank,

Ireen

Op de specifieke alimentatie vraag kan ik geen antwoord geven. Wel is het zo dat je in ieder geval in het jaar dat je emigreert via een M-biljet aangeeft of je in Nederland OF in Australie aangifte doet. Voor zover ik het begrijp is het OF/OF, m.a.w. je volgt het NL belasting systeem OF het Australische. Niet een beetje van beiden. Zou je dus kiezen voor het NL systeem (ook al woon je in AU) dan zou je alles volgens de NL belasting regels moeten doen. Je aftrek (maar misschien geldt rente aftrek we helemaal niet voor 'overzees onroerend goed') maar ook je aanslagen dus je inkomsten belasting, je box 3 etc ... Heel goed over nadenken dus voor je een keus maakt ...

Hoi Ireen,

probeer hier maar eens
http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-42.html#P648_63605

Je vindt er ook een telefoonnummer wat je kan bellen vanuit het buitenland.
Die info over hypotheek heb ik trouwens ook letterlijk via de belastingtelefoon bevestigd gekregen!

Ah, Wilbert, bedankt :) En Pete ook. Interessant (nou ja, niet voor mij zelf, maar toch!).

hallo allemaal

bedankt voor jullie inzet hiervoor. hopelijk blijven meer mensen hier op reageren. We zetten dit ook onder australie algemeen want hebben eigenlijk een beetje op het verkeerde geplaats. Mocht iemand weten hoe het zit met alimentatie horen we het graag. In maart gaan we naar de emigratiebeurs om daar nog meer info op te doen. Mochten we dan meer wegwijs worden zullen we het zeker hier vermelden.

Reacties dus altijd welkom...

alvast bedankt allemaal..

gr helmut en leonie

Back