Als jonge bouwkundige werk vinden in Australie door er heen te gaan

Martijn de wit

New Member
Ik ben Martijn de Wit en ben 24 jaar. Ik ben 1,5 jaar geleden als ingenieur afgestudeerd aan Saxion. (bouwkunde).
Vervolgens heb ik meteen een baan gevonden bij een groot internationaal bouwbedrijf. Ik ben nu een assistent uitvoerder (site manager) met een onbepaalde tijd contract. Na dit project (begin lente) zou ik naar een grote stad verhuizen en ik heb net een promotie gekregen tot assistent project leider (project manager).

Nu zullen de meesten van jullie denken, nou dan heb je toch wat je wil? Maar dat is dus niet zo.
Van jongs af aan wil ik al naar het buitenland, dat gevoel zit gewoon in me en wordt alleen maar sterker. Ik ben bang dat als ik de promotie aan neem en verhuis dat ik dan in een druk leven kom waarvan ik na een aantal jaar denk: wil ik dit wel en had ik maar....

Daarom wil ik nu graag 2 maanden onbetaald verlof opnemen (tussen beide projecten in) om naar australie te gaan en daar te gaan solliciteren en netwerken.
Heeft één van jullie hier ervaring mee?! Ik hoef niet een uitleg over alle ins and outs, maar ik zoek naar ervaringen van jullie over het "op vakantie gaan" naar Australie en vervolgens een baan te vinden. Waarna je later weer terug kan komen met een baan in Australie op zak.

Ik hoor graag van jullie!
 
Last edited:
Ah kijk, hier staat je verdere uitleg over je advies vraag ;)
Ik had je andere post gelezen.

Ik heb geen ervaringen met solliciteren in Australie op die manier, maar wat ik wel heb begrepen van verhalen op dit forum en daarbuiten dat er naar toe gaan beter kan werken dan op afstand solliciteren. Het schijnt dat Australiers veel afgaan op een persoonlijke klik en dat ergens binnenstappen vaak goed werkt. Gewoon brutaal naar binnen stappen dus...

Wat ik je dan wel zou aanraden is om vertalingen van je diploma's te laten maken en een goede cv, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht. En referenties...
Waar wil je precies heen? Heb je enig idee waar er veel werkgelegenheid is in jouw sector? Want anders is twee maanden niet heel erg lang, als je ook nog rond moet reizen...
 
Ik heb een kennis van mijn moeder in australie die ook in een tak van de bouw werkt. Hij zou rondvragen voor me maar ik heb nog niks van hem gehoord en verwacht er ook niet al te veel van. Wel kan ik hem vragen waar ik het beste kan solliciteren. Of misschien zijn er hier bouwkundigen die mij dat ook kunnen vertellen?

Engels vertaalde diploma en description of the curriculum heb ik al. Een verbeterde cv en cover letter werk ik aan.
Is het gemakkelijk om aan een visum te komen als je een werkgever hebt gevonden of schrikt het gebrek aan een visum alle werkgevers af?!

Ik ben bang dat ze zullen zeggen: ah je bent dus een toerist die hier nog niet eens woont bedankt voor het langskomen en tot ziens haha.
 
Last edited:
Ik zou dan op een working holiday visa daar heengaan. Dan kun je gewoon werken en een beetje rondkijken. Je hoort/lees vaak verhalen van mensen die via dat visum een werkgever hebben gevonden die bereid was hen te sponseren.
 
Ik zou het zeker proberen als ik jou was. Baat het niet, dan schaadt het ook zeker niet en hou je er een leuke tijd aan over.

Ik merk dat van een afstand solliciteren wel lastig is. Aan de andere kant zijn er ook heel veel werkgevers die alleen job applications accepteren van mensen die al een visum hebben. Dat maakt het misschien wel weer lastiger.

Maar veel succes met het proberen.
 
Bedankt dat je de moeite neemt om te antwoorden! Doet je werkgever dan al het papierwerk? En hoe lang duurt dat dan.

Als je een werkgever vindt die je wil sponseren, dan doen zij meestal het papierwerk en betalen ze (meestal) het visum ook. Jij moet dan nog wel steeds heel wat doen aan documenten aanleveren etc, maar een groot gedeelte van dit proces zal de werkgever doen. Volgens mij verschilt dit ook weer per situatie en valt er te onderhandelen over wie welke kosten betaalt... Ik ken iemand die werd gesponsord, alles rondom visum geregeld en betaald, de verhuizing werd betaald en de eerste 6 maanden huur.... maar ja, dat was wel een voor een hoge positie bij een bank (en ook alweer 7 jaar geleden, andere tijden...)

Een visumaanvraag via een werkgever gaat volgens mij vrij snel. Kijk even op www.immi.gov.au, daar vind je alle informatie waar een werkgever aan moet voldoen (zowiezo alle informatie over alle soorten visa). Als je dat al goed weet, dan weet je ook bij welke bedrijven je wel of niet aan hoeft te kloppen, scheelt weer moeite en kostbare tijd :)
 
Ik denk dat het met jouw achtergrond prima gaat lukken. Gewoon doorzetten en doen. 2 maanden kan in principe genoeg zijn...maar misschien wat krap als je niet van te voren al een plan hebt staan en wat onderzoek hebt gedaan. Ook maakt locatie erg uit: In Syd / Melb hebben ze uiteindelijk statistisch de meeste banen...

Verder:

Originele kopieën van je diploma's, etc. zou ik thuislaten liggen...en gewoon digitale (gecertificeerde) kopieën laten maken en op je eigen mail gooien. Anders krijg je misschien geklooi met de douane.
 
Ok dan dat van die kopieën is een goede tip. Zijn er verder nog tips van mensen wat betreft locatie of manier van aanpak?
Ik zal die site over visa eens goed nalezen
 
Ik wil geen zwartdenker zijn, maar de bouwwereld gaat hier niet zo geweldig, flink aantal bouwers die over de kop zijn gegaan. Dit betekent ten eerste dat werkgevers voorzichtig(er) zijn, maar ook dat het moeilijker zal zijn voor hen om aan te tonen dat ze lokaal niemand kunnen vinden. En slechts 1,5 jaar als assistent lijkt mij niet overtuigend genoeg om je te onderscheiden van de werkzoekenden hier.

Maar goed, het is mijn industrie niet dus ik kan het mis hebben.
 
Ik ben het met Slatsr eens. Als bedrijf iemand sponsoren, is een hoop gedoe, en het kost aardig wat geld. Wij hebben het als bedrijf een jaar of zo geleden gedaaan. Je doet dat echt alleen maar als je perse, die persoon wil hebben. Je moet vervolgens aantonen dat je geen aussie kon vinden voor die job. Dat zal pittig zijn voor iemand die slechts kort geleden afgestudeerd is.
 
Ik denk dat het zowiezo een goed plan is om twee maanden deze kant op te komen als je plannen hebt voor de toekomst. Maar misschien dat een werkvisum wat meer tijd gaat kosten.
Kun je evt later met eenpaar jaar extra werkervaring een skilled visum aanvragen? Met je nieuwe baan kun je ook wat extra sparen.
 
Dus jullie zien het niet positief in? Ik had gehoord dat er juist een tekort was aan hoog opgeleid personeel in de bouw, maar dat valt dus nog al tegen. Dat is een beetje een domper. Je hebt gelijk over het opdoen van ervaring/sparen etc, maar ik ben bang om vast te roesten in dat leventje. Ik wil ook wel graag wat vasts opbouwen de komende jaren en daar moet ik dan dus nog steeds mee wachten.
 
herkenbaar dilemma. Voor sommigen komt zo'n visum heel snel, voor anderen duurt het een paar jaar. Wij hadden er twee jaar voor nodig voor we hier waren, met veel onzekerheden onderweg. Er zijn er nu een stel met visum die hun huis nog moeten verkopen. En kijk naar Catkin, die na 7 jaar onverwacht nog een kans krijgt. Waarmee ik alleen probeer te zeggen dat wat je voelt, dat wachten tot je iets vasts op kunt bouwen, dat hoort er misschien wel een beetje bij.

Veel hangt ook af van wie je kent etcetc. Maar dat weet je volgens mij al. Tja, er is geen garantie dat je in 2 maanden hier een sponsor vindt. Maar het komt wel voor. Je kunt het gewoon proberen, het enige wat je dan kwijt bent is die twee maanden (en een bult spaargeld) maar je hebt er wel veel van geleerd en contacten op gedaan.
 
Australie heeft veel behoefte aan geschoolde mensen, in allerlei sectoren, maar dan telt ervaring ook mee in je "score". Je bouwt punten op op basis van je leeftijd, diploma, Engelse niveau, jaren werkervaring. Dit laatste gaat volgens mij pas punten opleveren als je 3 jaar ervaring hebt. Dus voor jou zijn de vooruitzichten vast en zeker positief, maar wie weet over 2-3 jaar iets zekerder omdat je dan meer ervaring hebt.
En voor iemand met weinig werkervaring wordt het inderdaad moeilijk voor een werkgever om aan te tonen dat er niemand anders in de positie in te zetten is behalve jij, zodat ze jou kunnen sponsoren.

Ben het wel met anderen eens dat je ergens moet beginnen met het opdoen van ervaringen, ook in het verkrijgen van een baan/visum, dus ga er voor! Maar sta open voor het bijstellen van je verwachtingen ;)
 
Heb je al eens onderzocht of je een skilled independent visum aan kan vragen? Dit kost veel geld, en het duurt ook lang, maar je bent dan wel vrij om te wonen en werken waar je wilt in Australie.
Als je bang bent om vast te roesten kun je het ook helemaal over de andere boeg gooien en je werk opzeggen en op een WHV naar Australie komen. Je mag dan maximaal 6 maanden voor dezelfde werkgever werken en het visum is 1 jaar geldig. Als je in dat eerste jaar 3 maanden farmwork doet, kun je zelfs een 2e jaar aanvragen. En stel dat je dan in die tijd een werkgever vind, dan kun je in ieder geval wel alvast voor hem werken totdat je sponsored visum rond is. Of je gaat op een WHV en vraagt een Skilled Independent aan.

Persoonlijk denk ik dat 2 maanden erg krap gaat worden. Plus zou ik zelf graag eerst het land zien en bekijken hoe het me bevalt, voordat ik meteen voor een permanent/sponsored visum zou gaan. Maar er zijn hier ook mensen die meteen geemigreerd zijn zonder ooit in oz te zijn geweest, dus het kan uiteraard wel.

Of je in aanmerking komt voor een Skilled Independent (of misschien State Sponsored) kun je opzoeken op immi.gov.au en je kunt een assesment laten doen door een emigratiebureau, zoals Move2Australia (dit kost wel geld).
 
Er heen gaan op een WHV heb ik zelf ook al bekeken, maar ik wil toch eerst proberen om er werk te kunnen vinden. Alvorens alles op te zeggen en straks terug te moeten komen in NL (nauwelijks werk in de bouw) op zoek naar een baan in de bouw.
Hebben mensen misschien nog andere tips waar er gezocht wordt naar bouwkundigen? Bijvoorbeeld plekken waar niet iedereen zou willen werken, dus niet de grote steden, maar misschien de afgelegen gebieden?
 
Last edited:
Hee Martijn,

Ik ben zelf een aantal maanden geleden afgestudeerd (ook bouwkunde) en ik heb net als jij de intentie om naar Australie te vertrekken. Zie dat jou laatste post van een maandje terug is... Ben je ondertussen al wat wijzer geworden i.v.m visa enzo? Ik heb al geinformeerd bij een emigratiebureau, maar definitief kom ik het land niet in doordat ik geen werkervaring heb, mag maar een jaar ofzo. Wil nu proberen te solliciteren bij een bedrijf, met een goede motivatie zodat ik via hun het land in kom.

Voor vacatures in de bouw moet je eens in de regio Perth zoeken via www.seek.com,

Groeten,

Bob
 
Bijvoorbeeld plekken waar niet iedereen zou willen werken, dus niet de grote steden, maar misschien de afgelegen gebieden?

Darwin - Northern Territory ...... mate .
If you can take the heat
Heb nog wel enkele goede referenties voor je ($40.00 or more a hour, $1750 - $2000 a week)

Cheers,

Jack>:D
 
Back
Top