Als leerkracht in het primair onderwijs?

renevb

New Member
Hoi,

Net nieuw op dit forum en ik heb al veel gevonden. Eén ding kan ik niet vinden of is niet beschreven. Het gaat om het volgende.
Mijn vrouw is nu leerkracht in het primair onderwijs in Nederland. Zijn er onder jullie mensen die voorbeelden hebben van Nederlandse leerkrachten die ook in Australië voor de klas zijn gekomen? Indien ja, dan hoor ik deze graag.

2e vraag: kan je als NL leerkracht ook beginnen in de kinderopvang in Oz? Misschien al voorbeelden???

3e vraag: weten jullie zo of er ook behoefte is onder de Nederlandse ouders om hun kinderen in de Nederlandse taal (bij)les te geven?

Dat waren een paar vragen over het onderwijs. Ik hoop reactie te krijgen zodat wij iets meer weten over mogelijke banen.

Thanks!

René

Dan heb je toch echt niet goed gezocht :?, want zelfs mijn medemoderator jufrebekka is, zoals haar naam al zegt, juf. Kijk even in haar posthistory en je vindt genoeg.

2: Nee, dat is in Queensland onmogelijk (i.i.g. op de legale manier)
3. Bij sommigen misschien wel (jufrebekka heeft nu één privébijlesklant voor een urrtje in de week), maar verwacht er niet je brood mee te kunnen verdienen.

4. De vraag naar leerkrachten is (alhoewel ze je anders doen willen geloven) nihil. Wij zijn hier al ruim anderhalf jaar en jufrebekka heeft nog steeds geen vast(ig) werk in het onderwijs.

Hier in Perth hebben ze een nederlandse school , de schakel heet die.  Ik weet niet of ze ook vesitigingen in andere staten hebben. Mocht je info willen hebben dan is hier hun email adres deschakel@iinet.net.au

succes

Melanie

Hoi Rene,
welkom op het forum! Ik ben zelf ook leekracht basisonderwijs, en op die grond hebben mijn man en ik ons permanente visum ook gekregen. We zijn na een reis van negen maanden in de zuid westhoek van W.A terecht gekomen, in een piepkleine country town: Nannup. Ik wil hier ook graag  voor de klas gaan staan, maar dat is nog niet zo simpel. Ten eerste is W.A heel erg streng en moet ik alle dingen die ik voor het visum moest doen: NOOSR assessment, Engelse test, diploma vertalingen etc allemaal opnieuw doen. Dat is nu allemaal in behanding. Ook is het onderwijs hier heel anders ingedeeld dan in Nederland. Je hebt hier eerst Kindergarten als kinderen vijf zijn, dan Pre-primary als ze zes zijn, en daarna begint year 1. Ik ben zelf een onderbouw juf, dus dat was even schrikken, de organisatie is compleet anders. Scholen werken hier met een Curriculum, een serie dikke boeken vol met regels waaraan de kinderen per leeftijd moeten voldoen qua ontwikkeling. Voor alle vakken zijn per jaar dus de doelen vastgesteld, best een beetje eng vind ik. (Kom uit het Montessori onderwijs). Zelfs voor de kinderopvang, waarin ik ter afwachting van mijn Teaching Licence werk, moeten we iedere week een uitgebreid programma maken aan de hand van het Curriculum. Belachelijk gewoon. Vrij spel is er bijna niet meer bij, alles is gepland en wordt gecontroleerd. Om in de kinderopvang te werken moest ik kunnen bewijzen dat ik jaren ervaring heb met het jongere kind, dus van 3 tot 6. En ik moest ook weer een assessment ondergaan daarvoor.
Banen in het onderwijs liggen inderdaad niet voor het oprapen. Relief werk is er genoeg, maar zelfs mensen die een aantal jaren op een school werken zijn niet gegarandeerd van een vaste baan. Je wordt gewoon steeds voor een jaar bijgetekend. Het liefste willen de staten nog dat je een aantal jaren in de 'outback' gaat werken, waar ze een tekort hebben aan teachers. Dat komt hun natuurlijk het beste uit. Jammer genoeg zijn dat wel vaak plaatsen waar men liever niet woont: Newman, Derby, Port Hedland... Beetje rough.
Sorry dat ik erg negatief klink, maar eigenlijk verlang ik weer naar een heerlijk onderbouwklasje waar ik mijn eigen ding kan doen. En dat bestaat hier niet. Ik ben nu aan het proberen om te beginnen als Education Assistant, een soort onderwijsondersteunende functie. Dan kan ik er misschien een beetje inkomen.De taal is ook een tegenvaller vind ik, het school jargon is best pittig!
Hoever zijn jullie al met plannen? Jullie gaan niet op Skilled Independent toch?
Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen!
Groetjes van Sonja (en Eric)

Vanuit Eindhoven naar Nannup WA
www.australiannotes.com

Hoi Clogwog,

Bedankt voor je reactie. Dus in het onderwijs beginnen zal moeilijk worden. Maar het is wel de moeite van het proberen waard vind ik (als wij in ieder geval een visum krijgen). Wij staan nog aan het prille begin en komen waarschijnlijk op Skilled Independent niet binnen. Eventueel via SIR of Family Sponsorship.
Volgens mij staat de functie van leerkracht Primair Onderwijs wel op de SOL lijst, maar dat betekent dus niet meteen dat er ook veel vraag, zoals MODL? Als je nu in het onderwijs aan het werk gaat/komt, heb je dan wel recht op die 60 punten?? Dat is me dus niet helemaal duidelijk nu. En wat wanneer je in een compleet andere functie terecht komt, maak je dan nog kans op een Permanent Visa?

Ik zal nu je website eens gaan bezoeken.

Groet,

René

*even off topic*

Hoi Clogwog,

Leuk en vooral eerlijk artikel in de laatste Ajuus. Ben benieuwd naar jullie gevoelens na jullie bezoek aan NL.

Succes,

Frank

Ja ja, dat ben ik dus ;). Zoals Martijn (TinusV - mijn man :)) al zei is het hier in QLD niet eenvoudig. Ik heb eerst voor de board of Teacher registration - nu Queensland College of teachers al mijn papieren moeten laten vertalen, een stapel formulieren in moeten vullen (waarvoor ik steeds weer moest bellen om te vragen wat ze toch bedoelden) en een Engelse test moeten doen. Toen dacht ik dat ik klaar was, en wel een baan zou vinden. Nee dus! Ik mocht mij melden bij Education Queensland waar een zelfde inschrijfmethode gehanteerd werd. Ze vroegen of ik permanent werk wilde (JA natuurlijk!!). Dan moest ik wel een proefles geven in een door hun aangewezen school, en daarna een interview geven! Uiteindelijk was ik eindelijk ingeschreven als relief teacher. Maar werk bleef uit. Uiteindelijk heb ik mij bij een school gemeld om daar vrijwilligerswerk te doen (dat had ik overigens al eerder geprobeerd, maar toen had geen enkele school interesse in een gratis hulp!). En die adjunct directeur kende de directeur van de kinderopvang waar ik werkte (als schoonmaker). En toen was het goed. Ik heb daar teacher-aide werk gedaan, onderwijs assistent dus. En vorige term een hele term een eigen klas.
Ik vind het jargon ook niet meevallen. Ik heb, al zeg ik het zelf, geen sterk Nederlands - eerder juist een Australisch accent. Hierdoor vergeten collega's dat ik niet Australisch ben, en snappen dan wel eens niet waarom ik iets niet snap. Ik betrapte mijzelf er soms ook op dat ik, in een snelle reactie op iets, opeens Nederlands praat. Maar ik kan je vertellen dat het in een noodsituatie niet uitmaakt. Ik riep heel hard: PAS OP! En het kind snapte het;).
Mijn contract daar is nu afgelopen en ik doe maar weer wat teacher aide work. Voor volgend jaar is het heel onduidelijk. Er is voorlopig nog geen werk voor mij. Het werkt namelijk zo: op een school heb je leerkrachten met een vast contract (permanent) en mensen met tijdelijke contracten (on a contract). Als je een permanente leerkracht weggaat, kan die alleen vervangen worden door een andere permanente leerkracht, meestal van een andere school. En iemand met een tijdelijk contract kan alleen door iemand anders worden vervangen met een tijdelijk contract. En permanent word je niet zomaar! Nu gaan er aan het aan het einde van een schooljaar heel wat mensen schuiven. Education Queensland kan namelijk bepalen wie waar gaat werken. Als permanente leerkracht mag je je voorkeur opgeven, maar of je wens uitkomt... Dat is altijd maar afwachten. Nu gaan er op de school waar ik werk een hoop mensen weg, maar allemaal mensen met een vast contract... Helaas dus voorlopig geen baan voor mij... Het ziet er naar uit dat ik weer een jaar een beetje van dit en van dat kan gaan doen. Ik verlang dus ook met enige weemoed naar mijn tijd in Nederland. Daar was ik zeker van mijn baan. Ik kon niet zomaar verplaatst worden. En dan heb ik het nog niet eens over het curriculum gehad en het gebrek aan methode's :D. Pfff sorry voor het negatieve verhaal. Ik wens echt elke leerkracht een baan toe, maar hier is dat op het moment HEEL moeilijk... En vooral mazzel hebben  :cry:. Succes ermee!  :up:

Hoi Jufrebekka,

Geeft niet dat het een wat negatief verhaal is geworden, het is in ieder geval duidelijk. Ik hoor het liever vooraf op deze manier dan dat ik het achteraf moet constateren ter plekke. Blijkbaar is het ook nog niet zo makkelijk om je PABO diploma ander werk te vinden, ook goed om te weten vind ik.

But we will continue!

Groet,

René

Hoi Rene,
onze ervaring is dat Australiers heel erg staan op regels en 'what it seems'. Je doet het werk waarvoor je bent opgeleid, of je nou bricklayer bent of directeur van een grote onderneming, dat maakt in status weinig uit. Wij denken er al over om toch nog een Australische opleiding te gaan doen in het werk waar we eigenlijk al veel ervaring in hebben. Vooral hier in de country is het heel moeilijk om permanent werk te vinden, alles is op contract of casual basis. Dat zal in de steden wel anders zijn. Voordeel is wel dat het leven veel goedkoper is, en vanaf onze verandah hebben we een vijf sterren uitzicht. We voelen ons nog steeds op vakantie!
Ik zou je aanraden om vooral de kranten en het nieuws goed in de gaten te houden, bijvoorbeeld www.news.com.au.
Er wordt al gepraat over een recessie in NSW, Vic en SA. Toch iets om in de gaten te houden.
Wij hebben ons visum verkregen via GoMatilda van Alan Collett. Super vriendelijk en heel ervaren man. Zijn website staat ook vol met heel belangrijke info. www.gomatilda.com
Groetjes, Eric en Sonja

Hoi

Ik wilde even iets kwijt over de permanente en tijdelijke banen in het onderwijs.  Bij ons op school heeft de regering vast gesteld nav geboortecijfers etc.  dat onze school een 350 kinderen school is.  Wij hebben dus permanente banen voor leraren die voor 350 kinderen les geven.  Al het overige is op een contract.  Voor de laatste 6 jaar en waarschijnlijk de komende 10 jaar schommelt het daadwerkelijk aantal kinderen op de school rond de 500kinderen.  Wij hebben dus aardig wat contract leraren.  Dan is het ook nog zo dat voor die contract leraren een percentage rechtstreeks van de lerarenopleiding komen (zijn goedkoper en de school krijgt ook nog subside).  Het zit inderdaad allemaal moeilijk in elkaar. 
Wij (parentorganisation) hebben getracht te praten met de government daar we dus gemiddeld 500 kinderen hebben.  Gewoon wegsturen wat boven de 350 komt die heb je niet echt nodig, dus er zullen bij ons zeker geen meer permanente banen komen.

Succes allemaal
Sidonia

Hoi,

Ikzelf en mijn vrouw staan beiden in het primair onderwijs in België.  Als ik jullie reacties hier lees, besef ik hoe mooi en vrij ons onderwijslandschap hier is. 
We willen nu voor een langere tijd reizen naar OZ. (liefst voor een 7-tal maand) We gaan hier in België allebei een loopbaanonderbreking nemen.  Daar werken sluiten we reeds uit na het lezen van jullie ervaringen.  Maar vrijwilligerswerk binnen het onderwijs zou ik wel leuk vinden.  Ik heb verstaan uit het verslag van Sidonia dat geen enkele school gratis hulp wou.  Jammer...
We hebben twee kleine kinderen (tegen de tijd dat we willen vertrekken zouden ze 4j en 5j zijn). Ze tijdelijk laten 'meegenieten' in hun Kindergarten zal niet mogelijk zijn. (of wel?)
Hebben jullie soms andere ideeën om in contact te komen met Ozzy-kinderen?  Dit lijkt me toch waardevol.
We hebben nog niet bepaald waar we juist heen willen.  Onze voorkeur gaat wel richting Perth.  Maar als jullie een gezellig dorpje met een leuke en open school kennen die graag vrijwilligers ziet komen, laat dan zeker maar iets horen! 
Ik wens iedereen hier veel succes in het onderwijs! :up:
Groetjes aan iedereen!

Jullie kinderen zijn jong genoeg volgens mij om naar een kinderopvang te gaan in Australie. Ben even kwijt hoe oud ze moeten zijn voor prep en weet niet of ze dat in WA hebben. Je mag wel vrijwilligerswerk doen (hangt ook van je visum af) maar niet alle scholen zijn inderdaad happig erop. Je kunt het altijd proberen. Ik zou vooral een grote school proberen. Zorg verder dat je dan een blue card krijgt. Die moet je in Queensland in ieder geval hebben als je met kinderen wilt werken. Zeker voor als je vrijwilligerswerk wilt doen. Het kan zijn dat je hiervoor een politieverklaring uit Belgie nodig hebt. Maar dat kan je hier http://www.checkwwc.wa.gov.au/default.htm vinden. Succes ermee! En anders kun je misschien een vrijwillgersbaantje bij de kinderopvang van je kinderen vinden. Zo ben ik er ook ingerold ;).

Back