alsnog australische nationaliteit krijgen via ouders

petra1968

New Member
k probeer het maar. Misschien is hier op het forum iemand die hier ervaring mee heeft:

Toen ik geboren werd, had mijn vader de australische nationaliteit. Ik ben inmiddels ouder dan 30, maar nu blijkt dat je alsnog de Australische nationaliteit kan krijgen. Ik ben in Nederland geboren en heb altijd de Nederlandse nationaliteit gehad en ik heb hier altijd gewoond. Ik ben nu diverse keren in Australie geweest en ik ben erg enthousiast over het land.

Inmiddels weet ik hoe je de Australische nationaliteit kan aanvragen. Het is een heel gedoe. Je moet het doen via de Australische ambassade in Berlijn. Alles bij elkaar gaat het nog veel kosten en je moet ook een referentie opgeven van iemand die je een jaar kent en bv arts of advocaat is.

Is er hier op het forum misschien iemand die ook zo de Australische nationaliteit heeft gekregen? Ik vraag me af of het meeviel.

Hoi Petra,

Onze vriend, George, heeft na vele jaren 'gewoon' NL-er te zijn ook zijn ozziepaspoort aangevraagd. Enige verschil met jouw situatie is dat hij zelf in Australie geboren is uit een OZ-vader en een NL-moeder. Dat kan natuurlijk wel uitmaken... hij had z'n paspoort overigens binnen no time.

groetjes Cathelijn

Hoi Petra

Ik heb ook opnieuw mijn Australische paspoort aangevraagd, zelfs alles schriftelijk gedaan en ik vond het meevallen. Je moet wel een aantal dingen doen, maar gewoon bij het begin beginnen en het lijstje afwerken. Zo zal dat bij jou ook zijn. Nou moet ik zeggen dat ik in Australie geboren ben, dus dat csheelt wel. Maar als jij denkt dat het kan, moet je het gewoon aanvragen. Het lijkt meer dan het is, wat je moet doen. Ik had hem ook zo binnen.

Succes! Mary

Bedankt voor jullie reacties, maar het gaat niet alleen om het paspoort, maar om de
Australische nationaliteit aanvraag. Eerst moet ik dat aanvragen in Berlijn. Als dat eenmaal goed gegaan is, dan is het voor mij niet zo moeilijk meer om het paspoort te vragen, waarvoor ik gewoon persoonlijk naar Den Haag kan.

Australian Citizenship = toch bezitter van australisch paspoort? Ik kan me niet voorstellen dat je zonder het citizenship een australisch paspoort kunt krijgen.. dus paspoort = citizenship = nationality? toch?

Hoi Petra,

Informeer voor je je paspoort aanvraagd wel even naar de consequenties voor een nederlanderschap. Hierover zijn al wat discussies gevoerd maar de materie is erg ingewikkeld dus controleer dit even. Ik heb zelf ook niet al te lang geleden 2005 mijn australische paspoort op dezelfde wijze zoals jij nu wilt gaan doen mijn paspoort verkregen. Het verkrijgen is gewoon kwestie van papieren invullen en aanvragen dit is an sich niet ingewikkeld. Ik heb destijds niet gevraagd naar de consequenties voor mijn nederlanderschap en maak me hier ook niet echt druk over aangezien ik bij moeilijk doen van de overheid hier in NL gewoon verkas naar de overkant van de wereld waarmee ze een goed opgeleidde burger kwijt raken.

succes

groeten michel

Petra,
Hoewel ik jouw situatie niet goed kan bepalen, denk er wel om dat de mogelijkheid bestaat dat je het Nederlandschap kunt verliezen als je Australier wordt. Dat betekent ook het einde van je EEC paspoort.
Dus ga dit zeer nauwkeurig na zodat je niet later een probleem krijgt.
Denk ook aan de consequenties van eventuele kinderen van je, het is altijd een voordeel dat je kinderen ofwel een dubbele nationaliteit hebben, ofwel een P.R. hebben in OZ met ook een EEC paspoort daarbij.

Verder wat Kookaburra zegt (ik heb die vogels nooit iets horen zeggen trouwens....) dat klopt natuurlijk, als je een Australisch paspoort hebt, ben je ook een Australisch staatsburger.
Volgens de Australische wet kun je meerdere nationaliteiten hebben, maar volgens de Nederlandse wet sinds 2003 ook wel maar met enorme restricties en dat is afhankelijk van een bepaald aantal situaties.
Cheers,
Jan

Back