AMP

alieNL

Well-Known Member
Wie of wat is/doet het AMP? Ik ben afgelopen jaar naar Australie geweest om te backpacken. Daar heb ik toen ook wat gewerkt. Nu heb ik al 2 brieven van het AMP gekregen. Het heeft te maken met 'superleader' en een insurance cover bij hen. Nu vraag ik mij alleen af hoe ik met hen 'involved' ben geraakt.. komt het omdat ik ergens legaal heb gewerkt en ik dan standaard bij hen op de lijst kom (zoals in NL van je loon nog ziektekosten e.d. wordt ingehouden?)

Nu staat er ook in: your superannuation account balance has now reduced to ... If your insurance cover ceases there may be conditions that must be met before you can have your insurance cover reinstated.

Ik snap de hele brief.. ik weet alleen niet wat ik er nu mee moet doen .. want ik ben niet in OZ en dat ligt zowiezo de eerste tijd niet in de planning (afhankelijk van hoe dingen de komende 3 maanden gaan ontwikkelen), maar mocht ik ooit besluiten wel alles in werking te zetten, wil ik later geen problemen hebben..

Of kan dit komen omdat ik geen belastingaangifte (in OZ) heb gedaan.. (heb wel aangifte in NL gedaan).

Volgens mij, omdat je in Australië gewerkt hebt, ben je door je werkgever opgegeven voor SuperAnnuation (= pensioen). Tijdens onze rondreis hier hebben we in Perth een duits stel die hier aan het backpacken was. Zij heeft toen nog contact gehad met haar Super Annuation Fund en ik meen me te herinneren dat het geld wat haar werkgever voor haar in dat pensioenfonds heeft gestort (minimaal 9%? van je salaris) terug kon krijgen, omdat ze niet permanent in Australië was.

Omdat jij ook op dat moment aan het backpacken was, kun je volgens mij dit geld wat destijds door je werkgever aan het pensioenfonds is betaald terugkrijgen....

AMP: http://www.amp.com.au/

AMP is een grote financiele instelling en ook een super fund. Als je legaal werkt in Oz dan moet je werkgever 9% afdragen aan een super fund. Deze kun je zelf kiezen of je neemt de default super fund die je werkgever voorstelt. Waarschijnlijk heeft jouw werkgever je super afgedragen aan AMP.

Bij default krijg je ook een basis levensverzekering in je super membership. De premies hiervoor worden van je super balance afgehouden. Als er gedurende een bepaalde periode geen bedrag in je super wordt gesort - meestal na een jaar - dan wordt je super account overgedragen aan een lost superannuation fund en je verzekering wordt stopgezet. Dit saldo kun je later met bewijs van identiteit weer terug krijgen in een super account van jouw keuze.

De premies voor verzekering tesamen met allerlei fees die bij een super account horen, reduceren jouw super saldo. Als dit saldo laag is dan zou ik me er verder niet druk om maken en gewoon laten staan. Als het saldo hoog is dan zou het wellicht interessant zijn om het te claimen, dat kun je zelf maar het beste inschatten.

Dit heeft verder niks met belasting te maken. Wel ben je in principe verplicht een belasting aangifte te doen over het jaar waarin je legaal inkomsten hebt gehad. Maar als dit weinig is dan zou ik me ook daar niet druk om maken. En waarschijnlijk ben je toch al te laat.

:cool:

Thanks voor jullie uitleg! Dit verduidelijkt alles! Ik ga me er niet druk over maken in ieder geval, het is echt een minimaal bedrag!

Back