And again: noodweer teistert deel Australie...

alieNL

Well-Known Member
[size=12pt]Noodweer teistert deel Australië[/size]

SYDNEY -  De Australische overheid heeft zaterdag duizenden inwoners van de zuidoostelijke deelstaat New South Wales de opdracht gegeven hun huizen te verlaten vanwege het aanhoudende noodweer. Grote delen van de deelstaat staan onder water.

Zeker 20.000 mensen zijn door het natuurgeweld van de buitenwereld afgesneden. In totaal zijn zeven steden ontruimd. Reddingsdiensten hebben dertig mensen gered. Voor een 70-jarige man kwam de hulp te laat. Hij stierf zaterdag in zijn auto tijdens een vluchtpoging.

Het slechte weer houdt al dagen aan, waardoor de situatie voor veel mensen steeds benarder wordt.

Een aantal rivieren is buiten de oevers getreden. Duizenden hectaren grond staan onder water. Enorme golven beuken op de kust en sleuren auto's mee terug naar zee. Forse regenbuien en harde rukwinden teisteren de huizen die nog niet onder water staan.

Oeii.. das geen goed nieuws  :shock: Hopen dat het snel beter wordt!!
Volgens mij is er dit jaar in SA juist een droogte.. Dat heb ik meerdere keren op verschillende sites voorbij zien komen.
Ik vind het zo raar dat er in 1 land zo verschillend weer kan zijn, maar dan vergeet ik telkens dat Australie nog groter is dan heel europa zo onderhand..

Het is trouwens niet alleen in NSW maar ook QLD (rond brissie). Ik volg het al een paar dagen, maar vandaag stond er voor 't eerst iets in de NL krant erover. Mijn familie woont nm tussen Lismore en Ballina en ik las hun facebook berichten (voordat de elektriciteit voor de zoveelste keer uitviel..). Nou ja, de watertank is in ieder geval weer vol  :wink: en ik dacht ook ergens te lezen dat Brisbane in 1 dag genoeg regen heeft gekregen om iedereen een jaar van water te voorzien (dus geen water tekorten voor komend jaar dus). Dat is ook wel eens anders geweest. Dus mensen mogen weer volop douchen en auto's wassen  :grin: Look on the bright side of life  :lol:

Ja het is inderdaad beestenweer de afgelopen dagen, heel veel regen en heel veel wind. Wij wonen vlakbij Kempsey (mid north coast) gelukkig op het hogere gedeelte op een bergje. Het is nu de 3e keer dat de boel overstroomd. Heel wat mensen moesten hun huis uit en zijn elders ondergebracht. En dan niet weten wat ze straks te zien krijgen als ze weer terug kunnen naar hun huis.
Het enige voordeel van zoveel regen is inderdaad dat we nu heerlijk uitgebreid kunnen douchen en badderen  :lol:. Hadden we nu nog maar een extra watertank erbij gehad, die was die ook wel vol gekomen, nu gaat heel veel water verloren helaas.
Gelukkig hebben we genoeg eten in huis want de supermarkt is nu ook onbereikbaar voor ons. 

Ik val zowat van mijn stoel af als ik zie hoe het daar op het moment is. Ben aan het kijken naar een gallerij op The Australian waar ze 200+ foto's hebben. Valt mij op dat de mensen er vrolijk op staan. Aussie spirit!  :up:

0663651800.jpg

-> http://www.theaustralian.news.com.au/gallery/0,26637,5053798-17382-1,00.html

Mooie foto's .. nou ja, mooi.. het laat goed zien hoe ernstig het is. Maar ik ben het met je eens dat de meeste aussies er gewoon 'relaxed' onder blijven.  Beter zo dan dat ze er depressed door raken  :grin:

The NSW government today extended its disaster declaration to areas on the mid-north coast being buffeted by the same storms that have wreaked havoc from Queensland to Coffs Harbour.

NSW Emergency Services Minister Steve Whan on Saturday said the Kempsey, Coffs Harbour, Bellingen, Nambucca and Port Macquarie-Hastings areas had been declared disaster zones.

The Tweed, Byron, Ballina, Lismore, Kyogle, Richmond Valley and Clarence Valley local government areas were declared disaster zones by Premier Nathan Rees on Friday.

Today all beaches between Sydney and the Queensland Coast had been closed as storms that have battered northern NSW continued to whip up huge seas.

Surf Life Saving NSW and the Australian Lifeguard Service have warned people to stay out of the surf along the NSW coast north of Sydney, saying dangerous beach conditions, winds up to 90km/h, and high tides are a concern.

The Bureau of Meteorology has forecast swells of six metres, along the NSW coastline.

Waves were particularly large north of Port Macquarie," the BOM said.

"Tides will be higher than normal (on Saturday) and are expected to exceed the highest tide level of the year. Some inundation of low lying areas is likely to occur on the high tide north of Port Macquarie."

The lifesaving bodies also told people to stay away from creek and river mouths, and to avoid near shore boating and fishing.

Flooded sections of the Pacific Highway today had turned the thoroughfare into a tourist attraction, thanks to the downpour that has inundated the NSW North Coast.

Parts of the road from Ballina to Coffs Harbour were swamped by up to two metres of water, frustrating motorists and forcing major detours.

At Iluka, 50 kilometres south of Ballina, a dozen locals gathered on the highway and at the water's edge to take in the view.

The NSW State Emergency Service estimated the floods have isolated more than 21,000 people and the situation could persist for the next two days.

In Queensland, Emergency Services Minister Neil Roberts said conditions were expected to rapidly deteriorate through the course of the day and posed a dangerous risk from the Gold Coast to Fraser Island.

Residents should stay well away from coastal areas, as gale force winds, abnormally high tides and huge swells lash southeast Queensland, he warned.

"The Bureau of Meteorology advises that very large, strong and extremely dangerous waves are expected to develop along with gale force onshore winds over the waters south of Cape Moreton during the morning, and extend northwards to Sandy Cape in the afternoon and evening," he said.

"Damaging wind gusts of up to 120 kilometres an hour may eventuate between the Gold Coast and Fraser Island today, and these winds have the potential to down trees and power lines," he said.

Mr Roberts said residents in low-lying and exposed areas near the coast, particularly in caravan parks, needed to be alert and exercise extreme caution.

There have also been reports of furniture being blown down from high rises onto footpaths and roads, he said

Residents were being asked to tie down or store away any loose outside furniture to avoid it being blown away.

"High tides are expected at 7.21pm on the Sunshine Coast and 7.32pm on the Gold Coast," he said.

The warnings came as police evacuated residents from foreshore caravan parks on the Sunshine Coast amid fears mobile homes could be flooded.

Sunshine Coast disaster coordinator Acting Superintendent Darryl White said residents were being evacuated from Tripcony Hibiscus Caravan Park at Caloundra, Ocean Breeze at Mooloolaba, Military Jetty at Golden Beach and Cotton Tree Caravan Park at Cotton Tree.

Het weer is inderdaad weer flink aan het overdrijven. Ik was nogal verbaasd te lezen vanmorgen dat Sydney ook zulk noodweer had gehad. Sydney and Grafton allebei onder water en wij zitten er precies tussenin en hebben niets anders gehad dan flinke buien. :lol: Gelukkig maar, want toestanden zoals twee jaar geleden kunnen we hier wel missen. Als dat weer gebeurd binnen 20 jaar is het echt trammelant, want er is niets gedaan aan dijkversteviging. De grond is twee jaar geleden zwaar aangetast en bij een volgende overstroming spoelt dat in no time weg. Als Nederlander weet je zulke dingen, maar Australiers maken zich nergens druk over.

Groetjes,
Rixta

Nou Rixta dan heb je inderdaad mazzel. Kempsey waar wij vlakbij wonen ligt aan de Maclay river en die is enorm gestegen en alles staat blank daar. We zijn vandaag even wezen kijken en ik ben blij dat ik hogerop woon. De speeltuin daar waar Jes en Amy vaak spelen die was helemaal onder water alleen het bolletje van het hoogste gedeelte van de speeltoren was nog te zien. De garages onder de supermarkt was helemaal volgelopen, boerderijen die onbereikbaar zijn geworden. Nou en ik moet zeggen zo relaxed zijn die mensen ook weer niet hoor die getroffen zijn. Ja degene die droge voeten hebben gehouden en die geen schade hebben, maar de mensen met een bedrijf / winkel of huis die is ondergelopen en schade hebben zijn echt niet relaxed hoor. Sommigen kunnen wel janken. Het is wat betreft de regenval best raar hier. Zo kan het in het ene plaatsje verschrikkelijk veel en hard regenen en het dorpie 20 km verderop heeft dan bijna geen regen gehad.

ik denk wel dat we dit soort berichten steeds meer gaan lezen de komende jaren. Het klimaat is gewoon helemaal van slag...
ik ga er iig rekening mee houden als ik een huisje koop. In het begin flatje in de stad, na een paar jaar een woning bovenop een heuvel of zo  :cool:

[quote author=wenkah link=topic=10053.msg139107#msg139107 date=1243183131]
ik denk wel dat we dit soort berichten steeds meer gaan lezen de komende jaren. Het klimaat is gewoon helemaal van slag...
ik ga er iig rekening mee houden als ik een huisje koop. In het begin flatje in de stad, na een paar jaar een woning bovenop een heuvel of zo  :cool:
[/quote]

jeps...met een fire proof bunker eronder dan wel zeker ;)

Back