AOW perikelen.

Rene-L

XPdite Sponsor
Zo, nog 3 maanden en ik ben met pensioen. Dus dacht even het Australische "old age pension" aan te vragen terwijl ik in Nederland woon (en al voor 35 jaar). Dacht dat het wel makkelijk zou gaan als ik kijk hoe het hier gaat. Ik woonde in Australië voor 12 jaar.
Kom ik even van een koude markt thuis zeg! Krijg alle papieren van de SVB (Sociale verzekeringsbank, zoiets als Centrelink) voor het Australisch pensioen, vragen ze het hemd van het lijf. Hier krijg ik gewoon AOW en bedrijfspensioen zonder dat ik gekort wordt. Bedoelende het bedrag wat ik krijg van mijn bedrijfspensioen (superannuation?) wordt niet gekort op mijn AOW. Ook als ik extra verdien met een bijbaantje, wordt hier niet gekort.
Centrelink wil weten hoeveel ik krijg met een bijbaantje of via mijn bedrijfspensioen, want er wordt gekort op die verdiensten. Op iedere dollar wat ik via een bijbaantje verdien (krantenwijk bijvoorbeeld) dat méér is dan $A150,00 per 2 weken, wordt $A0,20 gekort. Dat niet alleen, op iedere dollar dat ik krijg van mijn bedrijfspensioen wordt $0,40 gekort. Leuk, heb je je hele leven hard gewerkt, krijg je misschien helemaal geen Australisch pensioen meer vanwege die kortingen.
Ook willen ze weten hoeveel de marktwaarde is van je huishoudelijke bezittingen. Ze vragen ook letterlijk hoeveel de ontvangsten zouden zijn bij verkoop van die huishoudelijke bezittingen, zoals "all normal furniture such as soft furnishings (e.g. curtains)"! Mijn God, hoe reken je dat uit, onze gordijnen zijn 10 jaar oud! Ook sierraden (ik vraag me af hoeveel ik kan krijgen voor mijn trouwring?).
Ik ben al een aantal keren in contact geweest met Centrelink met vragen. Moeilijk hoor! Kon ik 6 maanden geleden met een Nederlandse vrouw praten die inmiddels weg is, ging het 3 dagen geleden via een tolk (want mijn vrouw wil graag alles weten), en kreeg ik vanmorgen te horen dat die tolk er ook niet meer is. Dus dan maar in het Engels. Jeez!
Dat gaf ook nog de nodige problemen. "Income stream products" (a regular series of payments which may be made for a lifetime by a financial institution subject to Australian prudential regulations), roept bij mij de nodige vragen op; What the F*ck wordt daar mee bedoeld? Mijn bedrijfspensioen? Vreemd, want verderop willen ze ook weten of ik "Other pension-type payments from outside Australia" ontvang. Mijn bedrijfspensioen?
Ik ben inmiddels de wanhoop nabij en denk dat ik maar een lange brief erbij doe met tekst en uitleg, want ik weet het zo langzamerhand niet meer. Als ik uitreken wat ik krijg via mijn bedrijfspensioen en mijn krantenwijk en ga daar die voorgenoemde kortingen op los laten, krijg ik niets meer uit Australië.
Nee, ik klaag dan wel eens over Nederland met al z’n “rules and regulations”, z’n kortingen en inhoudingen, maar ik denk dat de Nederlandse AOW toch wel behoorlijk goed is want ik mag er rustig bijverdienen.
Ik vraag me af of er anderen zijn die met hetzelfde bijltje gehakt hebben en hoe zij dat opgelost hebben.

Maar ja, hoeveel Australiërs zijn er in Nederland die hier gepensioneerd zijn?

Groetjes, Rene
 
Hallo Rene,
Als ik het goed begrijp wil jij proberen een "age pension" via Centrelink binnen te halen.
Opgebouwde superannuation in Australie kun je in Nederland krijgen, ofwel maandelijks, ofwel tegen een afkoopsom, dit te regelen met je Super Instituut of als je een self managed Super hebt, dan kun je het zelf ook regelen.

Ik denk niet dat jij in aanmerking komt voor de Australische "age" pension, gewoon omdat je AOW en andere pensioenen in Nederland ontvangt welke het minimum van Centrelink waarschijnlijk te buiten gaat.
Je AOW kun je overal ter wereld aanvragen (dat gaat in eerste instantie via Centrelink Tasmania als je in OZ woont), de AOW heb je jaren lang voor betaald in NL vanaf je 15e levensjaar en heb je altijd recht op, maakt niet uit welke je nationaliteit is of waar je woont, gewoon 2 percent per jaar voor elk jaar dat je in NL hebt gewoond vanaf voor je 65e.
Hier bestaan al verschillende draadjes over.

De "age pension" in OZ welke door Centrelink wordt uitbetaald is geen recht, maar die moet je aanvragen en er wordt dan elk half jaar (soms per 3 maanden) bekeken of je er voor in aanmerking komt.
Er wordt dan rekening gehouden met je superannuation, je bank tegoeden en je bezittingen.
Alleen is je eigen huis waarde uitgesloten.
Mocht je ipv 1 dus 3 autos hebben dan wordt er mogelijk gekort.
Als je te weinig financiele middelen hebt om van te leven, krijg je op basis daarvan een 2-wekelijkse uitkering , maar je wordt dan steeds aan de normen getoetst.
Ook mag je de laatste 5 jaar (moet je bewijzen) geen bedragen aan je kinderen hebben geschonken. Dat was een trucje die de ouwetjes jaren terug nogal eens uithaalden om Centrelink te berichten dat ze geen rooie cent meer hadden nadat ze 65 werden......

Als jij denkt dat je in NL te weinig AOW en Super ontvangt (incl de mogelijke Super uit OZ) om van te leven, dan denk ik dat je de Australische "age pension" via een Nederlandse instelling , ik denk de SVB, moet aanvragen.
Ik geef je weinig kans, tenzij je momenteel in je straat dagelijks langs vuilnisbakken loopt.....

Nogmaals voor andere leden hier ter verduidelijking:
De Australische "age" pension is zoiets als de AOW in Nederland, met het verschil dat je er in OZ geen premie voor betaald, dus dan wordt er getoetst op je vermogen nadat je 65 bent geworden.
Het zit daar in het belasting systeem.

Superannuation (ofwel Super -afgekort) in NL heet dat gewoon een bedrijfs pensioenfonds, dit staat dus geheel los van de AOW en de "age" pension.
Veel succes,
Cheers
Jan
 
Dank je Jan, je uitleg is altijd erg fijn voor lastige financiele kwesties :)
 
Bedankt Jan voor super uitleg. Ik had al gehoopt dat je als financieel expert op mijn post zou reageren.

Maar min of meer zoals ik had veracht; een beetje shitty. Super heb ik niet op gebouwd, tenminste niet van wat ik me kan herinneren. Daar zal dus geen afkoopsom te behalen vallen.
In feite als ik dakloos ben een idd langs de vuilnisbakken moet lopen, kom ik in aanmerking voor "full pension". Maar als je bereid bent om nog wat werkzaamheden te gaan doen om een toch al wat karige "pension" aan te vullen wordt je "gestraft". De hoogte van het volledige "age pension" in Oz is hoger dan in NL. Voordeel hier is dat je het krijgt of je nu bijbaantjes hebt of niet, of zelfs een goede "Super". Vreemde is welliswaar dat je krijgt het als je in NL hebt gewoond. Ook vreemd is dat een vrouw die niet werkt maar huishouden doet (Ho dames, niet boos worden, huishouden is OOK een baan en OOK werk en dat geef ik toe!!!:)), ook in aanmerking komt voor AOW. En idd als je een baan hebt betaal je voor de AOW.

Ik heb Centrelink aan de telefoon gehad mbt bijverdiensten. "Super" wordt gekort met $A,040 per $A en bijbaantjes wordt $A0,20 per $A. Dus als je hard blijft werken/werkt kan je een leuk bedrag nog overhouden. Alleen als je wat ouder wordt en werken gaat niet zo goed meer, zal je het werken moeten laten. Kom je misschien toch weer aankloppen bij CL.
Zoals het er nu uit ziet moet ik iedere maand mijn verdiensten opgeven aan CL die dan de hoogte van het "pension" aanpast. Ook als ik zou besluiten om een bedrijf te beginnen. Dan moet ik iedere maand mijn kosten/baten opgeven.
Het nare is dat ik de verdiensten van de krantenwijk, die ik op het ogenblik heb, op zal moeten geven in bruto verdiensten. Er schijnt geen rekening gehouden te worden met onkosten die ik maak zoals brandstof kosten of belasting die er over moet betalen (ik krijg een bruto bedrag waar ik zelf de belasting van af moet dragen). Dus dat zou betekenen dat ik niet alleen gekort wordt op mijn "pension" met het bruto bedrag, maar ook nog NL belasting moet betalen. Dat is dubbele pech!!

Ik ben er in feite nog steeds niet uit en ben nog op zoek naar alle antwoorden. Dat betekend veel bellen en mailen. De informatie die op het Nederlandse gedeelte staat van Centrelink niet helemaal overeenkomt met de informatie die ik per telefoon heb gekregen. Zal nog maar een keer bellen.

Groetjes voor nu, Rene.
 
Back
Top