approved vet

Louis

Member
Goedemorgen,
Onze aanvraag voor het investeringsvisa (188) is ingedient en wij zijn informatie aan het zoeken over het invoeren van onze 2 honden. We hebben de stappen doorlopen van het Department of Agriculture en we zien dat we een "gov. approved vet" moeten inschakelen voor o.a. het papierwerk. Nu hebben wij natuurlijk onze eigen dierenarts maar weet iemand of je ergens online kunt uitzoeken welke dierenartsen in NL er goedgekeurd zijn voor dit proces? (bij voorkeur in Brabant)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten
Louis en Angela
 

Bedankt voor je info, leuk om te lezen hoe jullie het ervaren hebben (leuk hond ook trouwens) Wat ik nog niet kon vinden : "Guidance for government approved veterinarians preparing dogs and cats for export to Australia" We hebben het nvwa gebeld en zij konden ons ook niet vertellen hoe we aan een overheid goedgekeurde dierenarts konden komen. Hoe hebben jullie dit gedeelte gedaan?
 
Sorry Louis, het blog dat ik hier heb gepost is niet van mij. Ik vond het terwijl ik zocht naar een antwoord op je vraag. Als dit blog nog actief is, kun je hun raadplegen wie zij hebben gebruikt.
 
Last edited:
Wij hebben 3 katten meegenomen. Volgens mij is elke Vet in NL government approved. Anders ben je geen Vet ;)
Volgens mij slaat het meer op landen waar de administratie wat minder op orde is (en iedereen zich Vet, (wonder)dokter of leraar kan noemen zeg maar)

Je eigen vet heeft als het goed is een ‘registratie nummer’ en een stempeltje daarvan.Alle papieren moeten ondertekend worden door de Vet, nummertje, stempeltje. Klaar.

@Thijsvr Jij nog iets toe te voegen met een Vet in de familie? (En twee ingevoerde pluisbollen)
 
Wij hebben onze hond meegenomen (2015) en ook een approved VET in de hand genomen.
Reden was de uitgebreide procedure die nauwgezet moet worden doorlopen, en een approved VET kent die procedure. Beter dan je eigen VET die het wellicht voor het eerst doet met als risico dat je vervolgens ergens een foutje maakt.

Onze 'approved VET' was in Hoofddorp.

Wellicht kan je bellen met een bedrijft als VCK Logistics op Schiphol, die het transport voor je kunnen regelen. Wellicht hebben zij een lijst met 'approved VETs'.
 
De website van Agriculture etc. Heeft een goede lijst/plannings functie. Wij hielden alles zelf bij, met zoiets belangrijks als je huisdier wil je (ik iig) alles zelf in de hand houden.

Onze eigen dierenarts heeft alles gedaan. Het is voornamelijk het paspoort goed bijhouden door hun. Elke vaccinatie en test moet in het paspoort staan. Stempeltje plus nummer van de Vet bij elke actie en dan komt het goed. Herinner me dat wij ook zelf de brieven namens de dierenarts schreven met standaard tekst, het enige wat de Vet dan weer deed was stempeltje/nummertje. (Kan wel eens zoeken voor je of ik dat allemaal nog heb ergens...)

VCK of wie je gebruikt kan je zeker meer vertellen.

Maar je hoeft je hond zeker niet voor elk wissewasje naar Hoofddorp te slepen. Er moet in jouw buurt gewoon een officieel afgestudeerde Vet zitten met haar/zijn nummertje en stempeltje paraat.

Alleen de laatste dag/dagen moet men in Utrecht alles aftekenen. En de laatste check wordt door de arts van VCK op Schiphol/Hoofddorp gedaan.

Succes!
 
Wij hebben 3 katten meegenomen. Volgens mij is elke Vet in NL government approved. Anders ben je geen Vet ;)
Volgens mij slaat het meer op landen waar de administratie wat minder op orde is (en iedereen zich Vet, (wonder)dokter of leraar kan noemen zeg maar)

Je eigen vet heeft als het goed is een ‘registratie nummer’ en een stempeltje daarvan.Alle papieren moeten ondertekend worden door de Vet, nummertje, stempeltje. Klaar.

@Thijsvr Jij nog iets toe te voegen met een Vet in de familie? (En twee ingevoerde pluisbollen)

Het is alweer enige tijd geleden, maar het is geloof ik inderdaad wat @FritsC zegt. Iedere dierenarts in NL kan het doen, maar sommige zijn meer ervaren met de procedures. Australië heeft strengere regels dan veel Europese landen. In veel landen hoef je bijvoorbeeld alleen maar bewijs te hebben van een rabiës vaccinatie en één test ofzo, maar voor Australië moet je twee keer testen, moeten bepaalde waarden gehaald worden en moet je 180 dagen wachten. Dat soort details weet lang niet elke dierenarts.

Wij hebben indertijd Animals To Fly in Hoofddorp gevraagd ons te helpen met onze twee katten. Technisch gezien kun je alles zelf doen, maar dit was voor ons iets waar we heel blij zijn dat we het aan de professionals over gelaten hebben. Er zijn bijvoorbeeld regels voor de bakken waar je de beesten in doet, details als hoe groot de bak is, wat voor soort sluitingen erop zitten, import en export vergunningen, hoe ze naar het vliegveld gebracht moeten worden, inchecken in de quarantaine faciliteiten, etc. Zij weten ook exact welke dingen gedaan moeten worden door de dierenarts en geven je daar een gedetaileerde checklist voor.
Het was geloof ik een paar honderd euro meer dan als we alles zelf gedaan hadden, maar zelfs voor een gierig persoon als ikzelf beschouw ik het als money well spent.

Edit. Wat Afterbang zegt, ik was alweer helemaal vergeten dat we inderdaad ook naar Utrecht moesten en dat er bepaalde dingen op een bepaalde manier in het paspoort gezet moesten worden. Het moet geloof ik ook een Engelse versie zijn van het paspoort ofzo.
 
De nieuwere paspoorten zijn Europees en dus (ook) in het Engels.
Voor de vluchten etc hebben we VCK gebruikt en ja, die vertellen je alles over de travel zaken.
Voor de dierenarts hebben we het plan van Dep. Agriculture gebruikt en de standaard teksten ook van die site volgens mij.
 
Wij hebben ook het traject doorlopen met onze eigen dierenarts. Niet ingewikkeld, gewoon schema maken, doornemen met de dierenarts en op tijd afspraken inplannen. Wij hadden alleen problemen met een lab die de uitslagen niet op de juiste manier presenteerde. Dus toen heeft arts een ander lab gekozen en was het redelijk,simpel. Utrecht was ook erg welwillend, de eerste krabbels konden per email vanwege de afstand dus we hoefden alleen vlak voor vertrek naar Utrecht. VCK heeft het transport geregeld incl. custom made hok en thuis ophalen. Erg tevreden over!
 


OFX
Back
Top