Arbeids perikelen (of: Een baantje vinden is zo makkelijk nog niet)

Eigenlijk een reactie op Hawk's stand van zaken, maar misschien wel een eigen topic waard.

Hawk liet in z'n stand van zaken zien hoe moeilijk het af en toe kan zijn een baantje te vinden. Tenminste, een permanent baantje. Je kunt contracting gaan doen, ok, daar is iets makkelijker aan te komen, maar om nou elke 2 of drie maanden weer de jungle in te rennen is ook zoiets. Bovendien willen wij over niet al te lange tijd toch gaan proberen een huisje te gaan kopen (nu huren we) en dan is iets meer zekerheid over je functionele toekomst wel handig.

Gelukkig voor ons hebben we (eigenlijk vreemd genoeg) allebei (vrouwlief is een native, ik ben een rasechte mokummer) een Centrelink Newstart gekregen die, samen met het stukje kinderbijslag in de vorm van family tax benefit net voldoende is om rond te komen (maar goed, met 4 kinders als resultaat van onze eerdere expansiedrift loopt dat toch ook redelijk op). Daarom is het zoeken naar de juiste baan voor mij belangrijker dan zomaar een baan. Ik solliciteer dan ook alleen op banen die ik kan en wil uitvoeren en niet op alles wat beweegt om maar aan m'n quota van 10 per fortnight te komen (voorwaarde Newstart), wat de natives hier wel lijken te doen.

Toch kan ik me in het verhaal van Hawk wel vinden hoor. Ik ben inmiddels ook al zo'n maand of 2 op zoek, maar met die recruiters wil het maar niet vlotten hoor. Oh ja, er zitten er wel tussen die koosjer zijn hoor. Ben best te spreken over M&T resources bijvoorbeeld. Die bellen gewoon regelmatig op met: Joh, hoe gaat het er nou eigenlijk mee, zoek je nog wat, kunnen we helpen? Maar een baantje zit er nog niet in. Als je het objectief bekijkt (ik niet dus) eigenlijk best vreemd, want 7+ jaar ervaring EN relevante opleiding + aardige babbel zou in feite overal ter wereld minimaal reden moeten zijn om af en toe een uitnodiging voor een gesprek te krijgen. Ik zit nu op ongeveer 50 sollicitaties en 2 (TWEE) gesprekken. Redelijk ontmoedigend. Maar wat eigenlijk nog vervelender is, is dat je de advertenties die je op internet (het geijkte medium in de wondere wereld die IT heet) in drie groepen kunt verdelen:

1. De advertenties die door de recruiters worden geplaatst. En helaas, veel daar van zijn gewoon nep. Zo zul je, wanneer je een paar weken de advertenties nauwkeurig bestudeert,  zien dat advertenties gewoon opnieuw geplaatst worden. OK, af en toe zal het best zo zijn dat er in een eerste run geen goede kandidaten zitten, maar van 1 recruiter (bijvoorbeeld Davidson) gewoon een stuk of 6 die er vorige maand ook stonden. Dat betekent dat ze gewoon op CV-jacht zijn. Daarnaast is het grappig dat de meeste recruiters je bij je intake zeggen dat je je niet bij teveel agencies in moet schrijven omdat je CV dan wel eens meerdere malen bij een prospective employer aangeboden kan worden, wat gelijk staat aan onmiddelijke diskwalificatie, pek en veren en een publieke schandpaalsessie. Wel weer gek, want dat betekent dat er agencies zijn die je gewoon zonder dat jij dat weet her en der aanbieden als de eerste de beste arbeidsprostituee. Gaat het dan mis, dan is het jouw fout want je hebt iemand een keer een CV-tje gestuurd....

2. Advertenties van (lokale) overheden. Vaak zelfs beperkt tot Citizens, zodat jij met je stempeltje in je paspoortje gewoon buiten het potje plast. Altijd lange, zeer lange closing dates, zodat je volgende maand nog eens een mailtje krijgt over een sollicitatie die je vorige maand hebt gedaan. Als je dan 10 sollicitaties per twee weken doet dan wordt het best onoverzichtelijk. Het gebeurt me dus gewoon regelmatig dat ik gebeld wordt voor een reactie op een sollicitatie en echt geen idee meer heb waar het over gaat. Dat kun je niet vragen want dan ben je meteen af dus wordt het soms best hilarisch. En daarnaast hebben de meeste overheidsjobs eh, "opmerkelijke" selectiecriteria. Dan moet je dus in een statement van maximaal 1 A4 aangeven hoe je bijvoorbeeld snel in staat denkt te zijn je de meest geldende netwerk management principes eigen te gaan maken. In het nederlands is dat al lastig te interpreteren, laat staan in het engels onder woorden te brengen....

3. Gewone baantjes. Bedrijfje zoekt een mannetje (of vrouwtje) en stuurt een advertentie. Maar omdat er al zoveel, zo ontzettend vulgair veel mensen afhaken bij 1) en 2) worden deze bedrijfjes, die gewoon een vacature hebben compleet volgejakkerd met desperate werklozen. Dat jij het dan net niet wordt is niet eens opmerkelijk, want hoewel ik best overtuigd ben van m'n eigen kunnen, weet ik ook zeker dat er kuddes IT-ers zijn die beter zijn.

Moraal? Reken je niet te snel rijk. Ook als je een redelijk gevuld CV hebt, hier en daar wat contacten, goeie referenties, dan kan het best tegenvallen. Geef in ieder geval nooit op, want ik ben er zeker van dat er voor iedereen een baantje is. Maar voor hen die nog gaan komen, hou er rekening mee en vertrouw niet TE veel op recruiters. Rule of thumb? Als ze de moeite nemen je een afwijzing te sturen (Bowdens, M&T, People Solutions) of je af en toe opbellen (M&T, Manpower) dan zijn ze in mijn ogen in ieder geval beleefder dan de rest.

Klinkt inderdaad niet echt bemoedigend.,
Maar wat voor baan zoek je?
Is jouw specialiteit niet aanwezig of heb je een lastig beroep?
Als ik op mijn werk kijk staan ze te springen om mensen: process engineers, mechanical engineers, construction managers, per-commissioning engineers etc.

Nou ja, niet echt bemoedigend is het wel, maar niet zo bedoeld hoor! Heb het hier geweldig naar m'n zin en maak me niet zoveel zorgen. Ik denk altijd maar zo: Als je ergens voor afgewezen wordt, dan betekent dat alleen maar dat er ergens anders nog een betere baan voor je staat te wachten. Als je maar doorzet.

Maar ik wil vooral dat mensen die de stap nog moeten maken zich de toekomst niet mooier voorstellen dan dat hij is. Kijk, als je op seek.com een simpele zoektocht houdt, dan zie je tientallen, soms honderden vacatures PER DAG voorbijkomen. Daar kun je je op verkijken. Als je dan hier komt en het valt tegen, dan kun je een probleem hebben.

Wat ik doe? Nou, momenteel natuurlijk weinig, maar ik zit in de hoek van de IT-systemen (Varierend van IT helpdesk en support tot Procesrollen via Systeembeheer en zulks). Eigenlijk is dat ook wel een lastig punt. De naamgeving van functies en rollen hebben hier een andere inhoud dan in Nederland. En onderling is het vaak ook nog wel eens verwarrend. Een System Administrator bij bedrijf A heeft dezelfde functie als een Network Engineer bij een andere. Weer elders heet dezelfde rol een IT Support Manager of Coordinator. Dus wat je bent blijft de eeuwenoude filosofische vraag. Op m'n visitekaartje staat IT Consultant / Systems Engineer. Vaag genoeg om de lading een beetje te dekken.

Als je dit als nieuwkomer zo leest zou je het inderdaad als niet echt bemoedigend kunnen opvatten maar.....denk dat het wel goed is om ook deze kant niet te vergeten. Heb zelf toen ik hier zo'n 2 jaar geleden kwam het geluk gehad dat ik met een paar weken een baan had en sinds die tijd altijd aan het werk ben geweest. Kan het mis hebben maar denk dat het verwachtingspatroon van sommige emigranten wat aan de hoge kant is (tenzij je een "gewild" beroep hebt). Je kunt nog zo'n indrukwekkende cv meebrengen vanuit NL, daar maak je hier niet direct indruk mee. Het gaat hier (laat ik dan even voor Adelaide spreken) meer van "zolang er geen referentie vanuit Adelaide of Australie op je cv staat, ben je al 2-es". Hoor dit ook wel van andere emigranten hier (Engels, NL). Ook het bekende netwerken zijn ze hier niet vies van, dus wie je kent is belangrijker dan wat je kent.
Dit laatste kan je natuurlijk ook in je voordeel gebruiken. Als je eenmaal je eerste baantje hebt gehad en daar goed werk hebt verricht, is de kans op een vervolg ineens een stuk groter geworden.
Wat betreft contracting / vaste baan: als je via contracting wel de nodige lokale werkervaring op kunt, waarom dan blijven wachten op DE vaste baan? Met de IR laws is de zekerheid van een vaste baan ook maar betrekkelijk.

Michel

Eens met Michel: contracting is niet zo slecht... salaris ligt hoger dan vaste baan en het is beter dan thuis zitten zonder inkomen... En je kunt blijven solliciteren. Werkgevers nemen liever iemand aan die aan het werk is dan iemand die thuis zit (zou er iets met die man/vrouw zijn dat ie geen werk heeft?...)

Maar mee eens dat het hier geen walhalla is. Pacific Dream: blijven volhouden! En inderdaad: van de 60 recruitment agencies waarmee ik destijds contact heb gehad zaten er misschien 10 goeie tussen...
Nog een tip: gebruik geen vage/algemene job titles... IT consultant...hmm... Als ze vragen om een System Administrator dan staat op jouw CV gewoon met vette letters System Administrator en is jouw employment histories doorspekt met het begrip System Administrator (van uitgaande dat je skills/ervaring hier ook op aansluiten!).
Over het algemeen hebben de recruitment agents geen vakkennis (uitzonderingen daargelaten); ze letten niet op de gedetailleerde beschrijvingen van jouw CV maar matchen ze dit soort begrippen tussen de job description en jouw CV

Succes,
Jan

[quote author=Pacific Dream link=topic=7070.msg89884#msg89884 date=1179193269]
(vrouwlief is een native, ik ben een rasechte mokummer)
[/quote]

Waar in Australië zitten jullie? Ik vind het verwarrend. De een is positief, de ander negatief. De cijfers zeggen mij dat het geen probleem moet zijn werk te vinden, jouw verhaal daarentegen maakt mij bezorgd. Kan het een plaatsgebonden probleem zijn? Zelf heb ik zoiets van: zolang ik nog geen baan op mijn niveau heb, ga ik desnoods in een - om maar iets te noemen - internetcafé werken. Maar tja, ik heb dan ook geen kinderen.

Nog een vraag: in hoeverre kicken Australische werkgevers op referenties van - in Nederland - belangrijke lieden? Heb je 'n voordeel als je in Nederland hebt gewerkt voor bekende mensen c.q. voorname instanties of doet ze dat niets, daar down under?

@Pacific Dream:
Werkgevers nemen liever iemand aan die aan het werk is dan iemand die thuis zit (zou er iets met die man/vrouw zijn dat ie geen werk heeft?...)

Dat ben ik helemaal met Jan eens. Ik denk dat je (= Pacific Dream) de zaak nog te veel vanuit de nederlandse arbeids markt benaderd waar je echt in je eigen vak moet kunnen terecht komen. De Australier is wat dat betreft veel flexibeler. Die gaat gewoon - evt. tussendoor - heel iets anders doen of schakelt gewoon om naar waar op dat moment vraag naar is. Ik ken een IT-er die nu een eigen bedrijfje heeft in tuin onderhoud en gras maaien. Hij draait nu zo lekker dat ie niet meer naar zijn oude vak terug wil.

Met thuis zitten en alsmaar solliciteren leer je niet veel mensen kennen. Met aan het werk zijn wel - en mensen kennnen is hier veel belangrijker dan in NL. De "mateship" of te wel het voor elkaar opkomen is in Australie heel belangrijk - ook in het werk.

denk zeker dat het afhankelijk is van WAAR in australie je met hoeveel gemak een baan vind en wat het betaalt. In mijn beroep veel moeilijker een baan te vinden in bijv. sydney dan in Perth (in WA constructie boom) en daardoor ook hogere salarissen. Tenslotte is Australie een groot land met verschillende economien in verschillende steden. Het marketingplan van mijn bedrijf dat door heel australie zit is duidelijk toegespitst op de lokale klanten-economie-mogelijkheden.

Sab

Ik heb destijds gekeken welke beroepen er op het SIR-STNI visum staan per stad, dat geeft je een idee welk beroep van de SOL in welk gebied-stad een tekort aan is.

ai het is tegelijkertijd teleurstellend en opwekkend om te lezen dat anderen dezelfde tegenvaller ervaren als ik.
Ook ik had gedacht dat het toch wel iets makkelijker zou zijn om een baan te vinden; zeker met de zogenaamde '
skills shortages', zeker hier in Brisbane.
Ik ben bioprocess engineer (kennen ze hier niet, werkt dus al niet mee) en heb ruim 9 jaar werkervaring met behoorlijk veel interessante kennis maar....daar schiet je dus niets mee op.

Zoals al gezegd, al die recruitment agencies jagen op cv's (ben op drie career expo's geweest: de stands worden over het algemeen alleen bevolkt door onkundige jonge assistenten die niet verder komen dan 'pls send your resume, pls enter this competition of a plasma tv). Als je je cv stuurt hoor je vervolgens gewoonweg niets meer, men belt je ook niet terug als je zelf belt en veel advertenties lijken wel HEEL erg veel op elkaar. Al met al weinig bemoedigend.

Ik ben er nog van overtuigd dat het uiteindelijk wel goed zal komen maar ga inmiddels toch ook maar voor een tijdelijk baantje als serveerster of lab assistent ofzo kijken want er moeten wel eens wat dollars gaan binnenkomen.

Toch blijft het raar: je komt binnen op een skilled independent visum met hoge punten voor werkervaring en vervolgens ben je maar tweederangs. Niet dat ik vind dat de overheid je aan een baan moet helpen ofzo, maar het lijkt wel alsof er een grote discrepancy zit tussen de gevraagd skills door de overheid en de gevraagde skills in het job circuit.

Was ik maar mechanical/civil engineer of nurse....
en had ik dit maar allemaal eerder geweten. De eerste baan waarop ik solliciteerde, had ik waarschijnlijk gekregen als ik niet heel eigenwijs zelf al had afgezegd. Het salaris was nog goed ook....DOM

in hoeverre kicken Australische werkgevers op referenties van - in Nederland - belangrijke lieden? Heb je 'n voordeel als je in Nederland hebt gewerkt voor bekende mensen c.q. voorname instanties of doet ze dat niets, daar down under?
Nederland? Waar ligt dat...o ja, m.a.w: maakt totaal geen indruk. Of je moet bij een bedrijf werken wat ook in Nederland zit. Misschien dat het in Sydney of Melbourne wat minder is, maar hier in Adelaide helpt je dat weinig (=niets).

Die "cijfers" wordt je inderdaad mee dood gegooid, maar dat wil nog niet zeggen dat als jij als NL en een Australier voor een baan gaan, de kans toch wel heeeeeeel erg groot is dat jij de baan niet krijgt. Je bent toch "de buitenlander", maar was dat in NL anders?

Om je niet helemaal te ontmoedigen heb ik wel het idee dat je, als je hier eenmaal werkt, je met een beetje inzet een heel eind kan komen (sneller kunt "klimmen" dan in NL), zelfs zonder je zelf over de kop te werken. Wat dat betreft weet  je dus nooit waar je via dat baantje in dat internet cafe nog terecht kunt komen.

Michel

Misschien is het slim om even het een en ander te verduideljken. Het is niet zo dat ik zo'n figuur ben die alleen maar op z'n eigen niveau gaat sollliciteren hoor. Ik denk dat van de ruwweg 50 er een derde onder, een derde op m'n niveau zijn, en een derde "iets anders". Maar van de vacatures "onder m'n niveau", of wat dat dan ook maar mag betekenen hoor je gewoon helemaal niks. En als je dan gaat nabellen (of vooruitbellen trouwens) dan hoor je vrijwel altijd dat je overgekwalificeerd bent.

Dan de contracts. Kijk, als je een contract kunt krijgen van een maand of 3 met een kans op verlenging dan heb je in feite evenveel zekerheid (of even weinig) dan bij een permanente baan. Mij werden gewoon contracten van 80 uur (!) aangeboden, fixed price tegen een laag tarief. Dat schiet dus niet op. Dan ben je meer bezig met het zoeken naar nieuwe contracten dan met werken. En gezien de toekomst is iets meer stabiliteit toch wel gewenst.

Ik bekijk de situatie niet vanuit een Nederlands perspectief Henk, want in Nederland heb je nog een kleine kans dat je in een baan terechtkomt die niet in je vakgebied ligt. In ons eigen Australie ligt dat wat anders, men is hier toch wel erg gefocused op ervaring, papiertjes enzovoort. 

Laat nou niet het verkeerde beeld ontstaan, dat ik liever op m'n niet onaanzienlijke krentje stapels CV's zit weg te douwen en alleen maar reageer op topbanen. Dat is het probleem helemaal niet. Ik probeer alleen aan te geven dat het niet altijd hosanna is, dat niet iedereen na 2 weken een goeie baan heeft en dat je daar gewoon wel rekening mee moet houden.

En ik blijf er voor waarschuwen dat we niet al te veel vertrouwen in de recruiters van deze wereld moeten hebben. Ze zijn er voor de bedrijven om geschikte kandidaten te vinden, en niet andersom. En da's niet eens onredelijk, maar het gevaar ligt op de loer dat je hier heen komt vanuit je NL detacheringsbedrijf en net zoiets verwacht. En dat kennen ze hier niet. Dat is niet beter of slechter, alleen maar anders.

Ik probeer alleen aan te geven dat het niet altijd hosanna is, dat niet iedereen na 2 weken een goeie baan heeft en dat je daar gewoon wel rekening mee moet houden.

Het was ook niet persoonlijk bedoeld hoor  :grin:. Denk dat het juist goed is dat deze kant ook aan de orde komt.

Michel

Back