Architecten in Australie?

elyo11

New Member
Hallo,
dit is mijn eerste post op dit forum omdat het best belangrijk is voor mij.

ik ben nog 17 en een student maar Australie is gewoon een droom voor mij!
Ik wil er graag heen als k afgestudeert ben als Architect.
nu is mijn vraag, is een Architect een veel gevraagd beroep in Australie?
en zo niet, hoe kom ik australie tog binnen?
en ik bedoel in Australie wonen voor altijd, niet vakantie!

ik weetniet of het kan helpen maar k heb daar een vriendin van mij die paar maanden geleden ook naar australie verhuisde.

Alvast bedankt voor het antwoorden!
ik waardeer het heel erg!

Sowieso even welkom heten.
Je bent iig op tijd begonnen aan je droom te realiseren want het duurt even en kost een hoop tijd alles te regelen.

hier staat iig al wat informatie over iets wat een aantal maanden geleden gebeurde met de strengheid van controles op een Skilled visa. (permanente visa).
Voor de skilled visa moet je iig een aantal jaar ervaring hebben en je beroep moet op de SOL lijst staan. SOL lijst met hierop beroepen.
Verder moet je een assesment laten doen op je kunnen. Je moet een bepaalde hoeveelheid punten (volgens mij 120) halen wil je een skilled visa krijgen.

Je kan ook altijd op een WorkHolidayVisa (WHV) gaan, je kan dan 1 jaar verblijven (mogelijkheid tot een 2e jaar verlengen) en werken.

Verder raad ik je aan om eens dit topic goed door te spitten en hier te kijken: http://www.immi.gov.au/
Dat is de immigratiesite van australie. Hier staat ALLES op over een skilled en temporary visa. Ook wat de eisen zijn en wat je dan mag.

Succes met lezen, ik ben er ook druk mee ;)

Heey Griffin,

bedankt voor de welkom!
en ook voor de informatie:)
Ik heb nog een vraag over de punten die je moet krijgen.
je moet 120 punten hebben om australie binnen te komen dus.
maar er staan maar 60 punten bij het beroep architect.
zijn de andere punten dan de engelse taal, cultuurkennis of zo??

ik heb net heel wat gelezen op de website www.immi.gov.au
er staat veel wat ik nog niet wist, dus ik kan maar beter mijn vrije tijd hieraan besteden!

nogmaals bedankt voor de informatie!:)

Hoi Elyas,

welkom op het forum!
Hier hetzelfde: 19 jarige student ook met al jaren de droom in Australië te wonen.
Ik ga komende februari voor een half jaar op stage, en dan vanuit daar kijken hoe ik het verder aan wil gaan pakken. Na dat half jaar kom ik wel sowieso terug (moet nog een jaartje studie dan) maar daarna wil ik denk ik zo snel mogelijk terug.

Die 60 punten zijn best goed hoor. De rest van de 120 kun je halen met leeftijd (onder de 30 meeste punten), opleiding in Nederlands (omdat je dan zou kunnen tolken), werkervaring, IELTS score, etc, etc.

Als je een tijdje meeleest hier op het forum gaat er steeds meer voor je duidelijk worden. Dat was bij mij ook zo.
Ik zit nu denk ik 1,5 jaar op het forum en ik heb al heeeeeeel veel informatie opgedaan.

Welke school zit je, en is stage geen mogelijkheid voor op de korte termijn?

Hier vind je mss wat meer info over de points test (sorry het is al laat en website immi is erg slow, dus de echte goede site kan ik zo snel niet vinden)
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/175/eligibility-applicant.htm

Op een WHV naar australie is een goed ding. Dan kun je het land al wat leren kennen.
Bedenk je wel dat je dat beter dan gelijk na je studie kan doen. Ga je eerst wat werken en dan op een WHV dan is de kans dat een (deel van) je werkervaring vervalt.

Hoi Elyas,

Ik doe dit effe uit mn hoofd, voor het exacte vul je de puntenlijst in opde immi website, klik daar op de items en je hebt de exacte eisen.

Uit mn hoofd dus;

werkervaring in OZ telt ook vrij zwaar (komt dus goed uit als je op WHV gaat)
punten voor je Nederlands krijg je als je daar een bachelor in hebt (als reactie op Gwen's tips)

Succes, lees ze

punten voor je Nederlands krijg je als je daar een bachelor in hebt (als reactie op Gwen's tips)

Haha ja ik nam aan dat architectuur wel minimaal HBO was, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker..

werkervaring in OZ telt ook vrij zwaar (komt dus goed uit als je op WHV gaat)

Je krijgt verder ook punten als je de IELTS (zo hete het volgens mij) engels test goed afrond.
Verder wil ik beamen dat werkervaring echt belangrijk is. Ik weet niet meer precies hoeveel jaar het minimum is, maar als je dus een aanvraag inschiet en je wordt niet geaccepteerd dan krijg je het geld ook niet terug (en het is een prijzig visa). Houd daar dus rekening mee dat je zeker bent dat je aan alle eisen voldoet.

Vrienden van ons zijn uit Duitsland gekomen, beide architect. Ze zijn hier nu iets van 3 jaar en dat was voor de recessie.
Ze zijn op een WHV hierheen gekomen en hebben hier in Australie een sponsor gezocht voor hun sponsored visa. Deze is 4 jaar geldig.
Momenteel loopt het niet zo lekker met de architectenbureaus omdat er weinig opdrachten komen vanuit het bedrijfsleven of particulieren. De overheid is (in ieder geval in Victoria) wel grote projecten aan het plannen maarja, als iets via de overheid gaat dan duurt het wel even en het bureau waar die vriending werkt zit daar dus al bijna een jaar op te wachten. En zonder opdracht geen geld van de bank dus best een beetje spannende tijd!
Hopelijk voor alle architecten gaat dit snel weer aantrekken, maar momenteel is er niet superveel werk, het zijn voornamelijk nog dingen die van voor de recessie binnen zijn gekomen.

Maar als je afgestudeerd bent dan is de economie weer aangetrokken en dat biedt hopelijk ook weer de mogelijkheden van voor de recessie!

@ Gwen: thnx voor de info! jaa ikdoe nu MBO opleiding Bouw op het ROC van twente.
ik zou het eigenlijk niet weten:O
ik ga het navragen:D of ik stage kan lopen in Australie.
@ rens: uuh zou k miss kunne vragen wat WHV betekent? kdenk een soort visa:p
sorry:S k heb het momenteel druk met school dus ikheb niet veel kunnen uitzoeken over australie.
@ Griffin: ja ik dacht eraan om ze een e-mail te sturen. aan de AACA was het denk ik?
dat is de australische architectengroep... ik weet de naam precies niet meer:p
@ StAr: jaa ik hoop dat de economie beter gaat dan:O
is het zo slecht daar? ik dacht dat er door de kleine hoeveelheid bewoners en de grote hoeveelheid mensen die naar australie willen verhuizen er meer bouwplannen komen... ik wens die architecten suc6
afro.gif

WHV= Working Holiday Visa, 1 jaar geldig (1 jaar extra mogelijk), leeftijdsgrens, voornamelijk gebruikt door jongeren om op de boerderij te werken en te reizen.
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/

Alie's link nogmaals om de punten door te spitten: http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/175/eligibility-applicant.htm

Back