Aussie Rules Football

EzzieNL

New Member
Wat zoekwerk leverde geen al bestaande topics op over dit onderwerp, dus bij deze open ik er maar even een.

Aussie Rules Football!

Niet voor watjes: rennen, vliegen (bijna letterlijk), schoppen en stompen, over elkaar heen klimmen en de beruchte blood rule. AFL!

Ik ken het via m'n Australische vriend die fervent supporter is van de Essendon Bombers. En waardoor ik nu met het footy virus ben besmet... en zelfs al 4 Essendon teddyberen op de boekenplank heb staan ;)

Dit is het promofilmpje van het 2009 seizoen: AFL 2009

Wat vinden jullie van deze sport? Zijn er hier nog meer liefhebbers? Favoriete teams?
En... doen er ook mensen mee met de tipping competition? Daarin voorspel je elke ronde welke teams er winnen. Voor een Dutchie die er niet veel verstand van heeft en soms maar wat raak gokt, doe ik het nog niet eens zo slecht... in de competition van m'n vriend sta ik momenteel op de 13e plek van de 28 deelnemers :) Nog boven Nate, die het dus écht niet kan hebben dat een Hollands vrouwspersoon hem verslaat  :evil:

footyaussie.jpg
 
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen American (australian) Football, en Rugby?

Ik vind het best een mooie sport om te zien! Zou zo naar een wedstrijd kunnen gaan!
 
ik ben zelf ook sportfanaat (doen en volgen) dus footy ga ik ook volgen!
het is sowieso echt een sport voor bikkels. Ik snap wel dat de ozzies soccer voor mietjes vinden
Het is echt hard tegen hard. De sporters zijn met 30 ook al helemaal afgetakeld

heb een wedstrijd gezien in melbourne stadium, en daar konden echt iets van 80000 man in of zo. (in de amsterdam arena "maar" 55000 of zo)
wat me ook erg opviel was dat de supporters van beiden teams nog gezellig samen in de trein konden gaan. Vader met zijn zoontje, zoals het hoort.... niet begeleid door de ME zoals al die hooligans hier.

het grootste verschil met rubgy en football is dat bij footy zowel getrapt als gegooid wordt. Bij die andere twee is het vooral gooien.
Verder heb je bij american football bescherming, en bij rugby mag de bal niet naar achteren.
 
En het veld is immens groot en ovaal. Daar moet je in eerste instantie echt even aan wennen.
Wij zijn naar een wedstrijd van de West Coast Eagles tegen Brisbane geweest, geweldig!!! :lol:
Wat een sfeer, en het is idd een Family thing. Naast me zat een oma te breien, ze was er met haar zoon en kleinzoon en natuurlijk een grote Aski met picknick spul. So Cute!
En na de wedstrijd gebroederlijk naar buiten, niks matten, niks schreeuwen.  :up:
 
american football bestaat uit korte acties van volledig ingepakte/beschermde spelers en lange pauzes (heel praktisch voor de reclameblokken op tv).
rugby (league/union) heeft als kenmerk dat er geheel geen tactiek is en de spelers vierkant zijn (dit moet de domste sport ooit zijn...). spelers komen regelmatig op tv(interviews) en dan merk je dat de sport zijn tol heeft geeist (kleine vocabulaire).
aussie rules is op dat enorme ovale veld met spelers (met mouwloze shirts) die vaak omhoog springen en waarbij de bal (niet rond) flinke stukken aflegt in korte tijd.
alledrie geen sporten voor mietjes, typisch australisch. En daarom verbaast het mij dat een zachte/watjes 'sport' als cricket zoveel aandacht krijgt.
 
AFL verkies ik boven Rugby. Elk jaar bezoek ik de wedstijd Brisbane Lions - Geelong Cats met vrienden uit Melbourne en Brisbane....favoriete team: the Cats dus....

....maar een paar weken geleden ongelovelijk op de kl0t#n gekregen! :(
 
Je kunt via de site AFL Live Scores de scores in real time zien en via de links bij de wedstrijd live meeluisteren. Erg leuk, maar ik zou toch het liefst een wedstrijd in het echt zien. Misschien kan ik er nog net een meepikken in september, en anders wordt het - fingers crossed - hopelijk de Anzac day clash in april volgend jaar. Al zal die waarschijnlijk bij lange na niet zo spannend zijn als die van dit jaar... schijnt een nogal historische overwinning te zijn geweest voor de Bombers! Ik ben er op een zaterdag om 6u voor uit m'n bed gekomen, trust me, als je mij kent weet je dat dat nogal een offer is :p Heb dus wel mooi die historische game 'meegemaakt', haha!

Heb overigens m'n eerste tip van deze ronde binnen: Carlton heeft gewonnen van North Melbourne, yay! Wat ook betekent dat ik weer een tip uitloop op m'n vriend. Vond ie niet leuk toen ik meteen na de wedstrijd belde, ghehe.
 
airial pingpong, zo wordt het in Oz ook wel genoemd.
Als je in Nederland bent, probeer Coco's Outback eens in Amsterdam.
De meeste wedstrijden worden daar live uitgezonden.

groetjes  Johan (Pamandgeorge)
 
[quote author=EzzieNL link=topic=10264.msg144300#msg144300 date=1248892090]
Wat vinden jullie van deze sport? Zijn er hier nog meer liefhebbers? Favoriete teams?
[/quote]

Ha...leuk dat je het vraagt :)

Ik vind het dus echt helemaal niks. Maar ik houdt in zijn algemeenheid niet van balsporten. Ik zal hier ongetwijfeld veel kritiek op krijgen, maar bij de meeste balsporten gaat het om de bal bij de ander in het doel te krijgen (korfbal, voetbal, basketbal, hockey, handbal, waterpolo....) en andere balsporten moet juist de bal weer van je eigen deel van het veld weg (tennis, volleybal)...en overal hebben ze dan weer hun eigen regeltjes voor bedacht.

Bij AFL, NRL, Rugby, Rugby League (schijnt zelfs een verschil tussen regels bij de laatste 2 te zitten) zeggen ze wel dat het een balsport is, maar je kan zo'n ding toch niet echt meer een bal noemen? Ovaalsport...zou dat woord bestaan?

Maar goed dat niet iedereen van dezelfde sport houdt (toch?), anders hadden ze de stadions 100 keer groter moeten maken dan wat ze nu zijn.....
 
En dan zie je die mannen die NRL, AFL, League of whatever spelen en ze zijn allemaal even groot en stoer, maar tijdens de worstelingen in het spelletje ruiken ze wel aan elkaars kont, zitten ze aan elkaars kont of edele delen, trekken ze bijna elkaars kleren uit. Het lijkt bijna op een heel ander spelletje  :lmao:

Goh... Valt het op dat ik er weinig aan vind?  :grin:
 
[quote author=Annemiek link=topic=10264.msg144451#msg144451 date=1249116298]
En dan zie je die mannen die NRL, AFL, League of whatever spelen en ze zijn allemaal even groot en stoer, maar tijdens de worstelingen in het spelletje ruiken ze wel aan elkaars kont, zitten ze aan elkaars kont of edele delen, trekken ze bijna elkaars kleren uit. Het lijkt bijna op een heel ander spelletje  :lmao:

Goh... Valt het op dat ik er weinig aan vind?  :grin:
[/quote]

Helemaal mee eens, ik geef ook niks om aussie rules football. Eigenlijk vind ik het hele sportgebeuren niks. Word er niet warm of koud van.
Wat ik nog wel leuk vind om te kijken is turnen. Die rekstokken, evenwichtsbalken enz. Daar kan ik wel uren naar kijken, gewoon puur uit bewondering, omdat zoiets niet aan mij is besteed.
Had vroeger op school zelf al een bloedhekel aan gymles. helemaal een wedstrijdje hindernisbaan. Ik zat bovenin het klimrek te beven als een rietje vanwege mijn hoogtevrees :grin: :grin:
Ik ben wat dat betreft echt een held op sokken.
 
Ik vind Aussie rules een geweldige sport, met name om naar te kijken.  :up:
Ik denk niet dat mijn spieren het nog aan kunnen om deze sport zelf te spelen dus hou ik het actieve gedeelte maar bij voetbal (of soccer zoals ze het hier noemen). Het is een sport met veel snelheid, actie en lekker ruig.

Mijn favoriete Aussie Rules team is Carlton (Go blues). Mijn familie hier is Carlton supporter en de eerste wedstrijd vorig seizoen die ik van Carlton zag was een erg boeiende en idus hadden ze er een supporter bij na deze wedstrijd.

Ik moet zeggen dat ik ieder weekend minimaal 1 wedstrijd helemaal kijk op TV.
 
Geweldige sport dat AFL, inderdaad bepaald niet voor watjes! helaas (of gelukkig??) niet voldoende tijd om het heel intensief te volgen, maar zoiets als de grand final proberen we toch meestal wel te zien.

De eerste indruk van het spel was wat gemixed (pittig, hard, etc maar de regels niet helemaal duidelijk). Zijn de regels eenmaal duidelijk (PLAY ON, PLAY ON ... ;-)) prachtig ...
Ik geloof niet dat er ooit een schwalbe uitgevoerd wordt bij het footy... ;-)
 
[quote author=perthpete link=topic=10264.msg144480#msg144480 date=1249181195]
Ik geloof niet dat er ooit een schwalbe uitgevoerd wordt bij het footy... ;-)
[/quote]

hehehe daar kunnen de voetballers inderdaad nog wat van leren!

Ik vind het ook een prima sport om te kijken.... als ik wat meer tijd had keek ik meer.....GO THE CATS!!!

Ik ga zeker een keer een Grand Final bezoeken....maar eerst volgende week met mijn neefjes naar (de voetballende) Queensland Roar!
 
Back
Top