Aussies (offuh Nederlanders) in Australia

AnneDavid

New Member
Om nog even in te haken over de topic dat niet alle ge-emigreerden op het forum "terug komen", heb ik een vraag voor de mensen die WEL nog af en toe een kijkje komen nemen en tips geven (al is het maar om ze op het forum te behouden :smile: ).

Heb je heimwee? Ik ben hier nu pas twee weken en ik word eerlijk gezegd een beetje ziek van sommige familieleden en vrienden die heel graag willen horen dat ik het niet naar mijn zin heb en dat ik heimwee heb. Ze praten me onderhand een schulgevoel aan als ik super vrolijk en ontzettend blij op skype ben. Ze leggen me woorden in de mond dat ik weer naar huis wil komen (wat absoluut niet zo is, zeker als zij zo blijven zeiken :grin: ).

Ervaren jullie dit ook? Het lijkt een beetje hetzelfde op hoe sommige ouders reageren als je ze in nederland verteld dat je naar Australië wil emigreren.

Ik hoor het graag jullie ervaringen.

Groetjes van Annemiek, die ontzettend blij is dat ik ge-emigreerd ben want ik voel me harstikke thuis in dit prachtige land en de geweldige stad Brisbane!
 
:grin: Haha!! Heel herkenbaar, heb zelf een schoonmoeder die het helmaal niet ziet zitten dat wij gaan vertrekken....maar we gaan lekker toch!! :p

Goed om te horen dat jullie je vermaken, kan ook bijna niet anders !!

Groeten Steven
 
Emigreren is voor niemand leuk, behalve voor de emigranten zelf. Ik heb mijn emigratie ervaren als de beste manier om erachter te komen hoeveel mensen van je houden. Dat is een super fijn gevoel en een pluim voor jezelf. Sommige mensen moeten daarop wachten tot ze in een kist liggen..... Niemand staat bij mij te springen als ze horen dat we het fantastisch hebben hier, maar ze zijn blij voor ons. Maar ze mogen hun eigen gevoel gerust uiten. "Ik vind het nu wel lang genoeg" zei mijn zusje laatst. En das precies goed gezegd: ZIJ vindt het lang genoeg, ze vindt het jammer dat wij het niet lang genoeg vinden, haha.

Wij hebben een enorme familie achtergelaten waar we heel goed contact mee hadden en hebben. En daar heb ik soms ook wel heimwee naar. Maar het feit dat we mensen missen, betekent dat we van ze houden en dat voelt juist erg goed! Ik zie heimwee als een positief gevoel. Stel je voor dat we niemand zouden missen, dat zou betekenen dat er niemand is waar ik genoeg om geef om te missen. Hier concentreren we weer op andere dingen (dan familie) en dat is ook leuk.

Groetjes Patricia
Central Coast,
uur boven Sydney
 
Tja mensen zijn altijd geneigd om uit zichzelf te redeneren, héél irritant :wink: En de meesten hebben ook al een oordeel van hoe het je vergaat na je emigratie: "Joh jij bent binnen een jaar weer terug" of juist andersom "Jij komt toch nooit meer terug". Oh? Fijn, bedankt voor het voorspellen van m’n toekomst.

Als je familie en vrienden echt het beste met je voor hebben dat zijn ze ook in staat je los te laten.

Ik ben hier nu ruim een jaar en kan me niet voorstellen weer permanent in NL te moeten wonen. Maar ja, ik heb dan ook geen last van heimwee en dat schijnt net als verliefdheid te zijn: te kunt er veel logisch over redeneren maar het overkomt je zonder dat je er iets aan kunt doen. En er zijn genoeg verhalen bekend van emigranten op dit forum die toch teveel heimwee hadden en zijn teruggekeerd, ook geen ramp want dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Maar ik zou zeggen: Liever heimwee dan Holland!
 
@ steven, kan me helemaal voorstellen! Nadeel is alleen dat je haar straks 3 weken in huis hebt als ze langskomt :lol: :grin:

@ Sjoem, liever heimwee dan holland :grin: die is echt goed, die houd ik erin!!!
 
Tja, wat is heimwee?
Een gevoel, missen van mensen/ omgeving/ eten... Daar heb ik weinig last van. Nou ja, natuurlijk mis ik familie en vrienden. Ik zou ze graag vaker zien (in een ideale wereld..). Maar dat is niet een gevoel dat me in de weg zit.
Er is echter ook het feit dat je tijd nodig hebt om een samenleving te leren kennen. Gedurende maanden, jaren, loop je tegen zaken aan, die je wellicht je beslissing hier te wonen doen heroverwegen.
Voor mij is dat nu (na 2-en-half jaar hier), met name de scholen en de huizenmarkt. Privéscholen kosten $10000-$20000 per kind per jaar. Publieke scholen zijn vaak ouderwets en weinig gericht op individuele behoeften en zijn in VIC gedwongen overgestapt op 'open-plan-learning': 120 leerlingen in 1 ruimte! En dan zijn er de universiteiten... dan heeft NL het beter voor elkaar!
De huizenmarkt: die is gewoon oververhit.
Anderen lopen weer tegen andere zaken aan.
Voor mij is dit nog geen reden om terug te gaan. Ik probeer alleen aan te geven dat het tijd kost om te wennen, maar ook om de mindere kanten van AU te zien, te erkennen en een plaats te geven. En dat is een dynamisch proces, gevoelens komen en gaan.
 
@ Sjoem, liever heimwee dan holland :grin: die is echt goed, die houd ik erin!!!

Hij is niet van mezelf hoor, ik hoorde 'm volgens mij voor het eerst van mijn moeder (pssst. niet verder vertellen) en nee, mijn moeder is niet mee geemigreerd! Ze komt trouwens wel voor 4 weken hierheen komende maandag.
 
Dat je mensen gaat missen is iets dat er nu eenmaal bij hoort, daar kies je voor wanneer je besluit om in een ander land te gaan wonen. Wij wonen hier nu 1,5 jaar en genieten van alles, maar hebben soms ook even last van de mindere momenten. Wanneer je jarig bent en je moeder belt (want even langs komen kan niet...), als met de kerstdagen je nieuwe vrienden een kerstlunch hebben met hun hele familie waar je van harte welkom bij bent (maar het is toch anders als je eigen familie), als een hele goede vriendin je een enorme lange mail stuurt om te vertellen dat er MS is geconstateerd en je niets anders wil doen dan op het vliegtuig springen om haar gewoon even vast te houden en zo zijn er nog wel wat momenten op te noemen dat het soms best wel even moeilijk is, dat je soms best wel even twijfelt aan je eigen beslissing...

Maar als ik dan zie hoe enorm ik geniet van mijn leven hier, mijn kinderen kunnen bijna elke dag buiten spelen, mijn man is op normale tijden thuis omdat hij niet 1,5 uur in de file hoeft te staan, de geweldige nieuwe vriendschappen die we hebben gesloten, de dagen die ik met mijn jongste op het strand door breng, de uitstapjes die we bijna ieder weekend wel maken, de nieuwe dromen die we hebben (Dirk gaat zijn vaarbewijs halen, zodat we de kerstdagen op het water kunnen doorbrengen op de boot, het huis dat we laten bouwen), dan kan ik alleen maar zeggen dat we echt de juiste beslissing hebben genomen en dat alles dus een prijs heeft. Je moet alleen wel die prijs willen betalen.....
 
Heimwee?? Wat is dat ....

Serieus: vanaf de eerste seconde geen momentje heimwee. Gelukkig ook de familie geen problemen met ons vertrek dus ook geen moeilijk dingen..

Oh btw: we zijn hier nu 4.5 jaar .. Volgende jaar gaan we voor het eerst weer eens een kijkje in NL nemen. NOemen het ook niet meer thuis, Perth is echt ons thuis (al een paar jaar:))
 
@ steven, kan me helemaal voorstellen! Nadeel is alleen dat je haar straks 3 weken in huis hebt als ze langskomt :lol: :grin:


I wish 3 weken!! Heb horrorverhalen van 3 maanden voorbij horen komen :shock:
Maar ze is hartstikke welkom natuurlijk:evil: Tegen de tijd dat we in Darwin zitten, boeken we zo'n croc-tripje bij Jack :evil: :grin:
 
3 maanden :dizzy: ???? No way on earth!!! Dan kunnen ze mij opnemen :scheel002: Ben maar blij dat je in Darwin woont, nodig ze maar lekker in de ozzie zomer uit, dan zweten ze zo weer terug naar NL! :smiliegoed2:
 
Ha Annemiek en David.
Als het dagen lang regent en dus grijs deprimerend Nederlands rot weer is, dan krijg ik wel last van heimwee.(n was paar weken geleden zo ) Maar dat is dan naar mijn lieve vrienden en familie.NOOIT naar Nederland zelf!Meestal heb ik er geen last van, en we zijn nu 2,5 maand hier.Ik vind het een heerlijke plek! Zo mooi, zo'n lekker weer ( meestal toch ) en zoveel leuks te doen.
Onze vrienden en familie praten niet heel veel over hoe we het hier vinden of hoe het hier is, het gaat vaak over de dingen die hun bezig houden,of hoe het met werken hier gaat.Klinkt ego, maar ze lezen veel over ons op het weblog/mailtjes. Daarbij bellen of skypen we niet heel vaak moet ik zeggen.
Ik weet wel dat onze loved ones ons een heel fijn leven hier in Oz gunnen, maar sommige horen toch misschien liever dat het niet zo goed gaat, want dan krijgen ze misschien hoop dat we wel terug zouden komen. Maar dat zie ik nog niet gebeuren!
Kan het ze niet kwalijk nemen en het is fijn te weten dat ze ons missen toch :smile:
groetjes Ingrid :cool:
 
Hallo,

Ben hier nu een maand en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen heimwee heb gehad. 1 maand is ook niet echt lang..... Het scheelt dat we wel veel bezoek gaan krijgen vanuit NL. Ik besef me dat de mensen die het beloven waarschijnlijk niet komen maar mijn moeder en zussen komen zeker wel! Ook 4 vriendinnen gaan zeker komen. Het is ook iets om naar uit te kijken. Waarschijnlijk als het nieuwe eraf is komen er minder mensen maar dan hoop ik hier ook weer een sociale kring te hebben...

Om alvast te beginnen. Iemand die toevallig in de omgeving van Springfield (QLD) woont of gaat wonen?

Groetjes Annemiek met op de achtergrond sinterklaas muziek en op de tv the Wiggles! Great combo!
 
Back
Top