Australië geeft code rood voor bosbranden

slatsr

Well-Known Member
Het nieuws wordt in Nederland wordt wel behoorlijk aangedikt zeg (zie onderstaand bericht).

"In een groot gedeelte van het land geldt alarmfase rood, wat betekent dat mensen dringen worden geadviseerd hun huis te verlaten, omdat bosbranden hun terrein bedreigen."

Als je dit leest zou je denken dat de meeste Australiers nu op de boot naar Sri Lanka zitten, want er is geen huis meer veilig. In realiteit zijn er diverse kleine gebieden waar code rood is ingesteld, maat dat is natuurlijk niet "een groot gedeelte van het land".

Ik kreeg al een email van mijn ouders, of we hier (Hornsby, NSW) nog wel veilig waren...

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2126987/australie-geeft-code-rood-bosbranden.html

SYDNEY - Australische brandweermannen zijn vrijdag massaal uitgerukt om vele tientallen bosbranden te blussen die door vele duizenden blikseminslagen zijn ontstaan.

Het land gaat gebukt onder een hittegolf met de hoogste temperaturen in honderd jaar tijd.

In een groot gedeelte van het land geldt alarmfase rood, wat betekent dat mensen dringen worden geadviseerd hun huis te verlaten, omdat bosbranden hun terrein bedreigen.

Deze alarmfase werd ingesteld na de zogenoemde zwarte zaterdag, toen harde föhnwinden verwoestende bosbranden aanjaagden in februari van dit jaar. Daardoor kwamen ongeveer tweehonderd mensen om.

Alleen al in de staat South Australia veroorzaakten 25.000 blikseminslagen vrijdag zeker honderd bosbranden. In New South Wales woedden 34 branden.

Oef, overdrijven is ook een kunst. Elke bosbrand is er een te veel, maar voor zover ik weet zijn er in NSW momenteel 1 of 2 plaatsen waar mensen wordt geadviseerd te evacueren. Valt dus nogal mee met "een groot gedeelte van het land". En code rood betekent volgens mij alleen maar hoge alertheid van de brandweer en een totaal vuurverbod. Gelukkig zijn er maar weinig gebieden waar mensen echt gevaar lopen. Wij wonen middenin de stad en ze kunnen ons misschien bang maken met overstromingsgevaar, maar toch echt niet met bosbranden.

Groetjes,
Rixta

Jasses, bij dit soort berichten ben ik altijd gedwongen een bericht op onze website te plaatsen.... De mensen die in Nederland meelezen hebben nog altijd het idee dat heel Australie het formaat heeft van Texel en dat Sydney naast Perth ligt met een zandbak er tussen in..... Zal dus maar even snel de paniek gaan sussen...

Back