Australië in een diepe financiele crisis?

SV#1

Active Member
De Treasurer Joe Hockey heeft aangekondigd dat er forse bezuinigingen aankomen die iedereen in Australië gaat raken. Sommige economen spreken dan ook van een Debt crisis and panic.
Er komen zo links en rechts wat dingetjes boven drijven. Zoals snijden in de Childcare, Aged Care en Unemployment benefits. Maar ook de Tax treshold en de Family Tax benefits gaan op de schop.

op 13 mei wordt e.e.a. officieel aangekondigd maar het is duidelijk dat Australië ook last heeft van de GFC.
 
Last edited:
De Treasurer Joe Hockey heeft aangekondigd dat er forse bezuinigingen aankomen die iedereen in Australië gaat raken. Sommige economen spreken dan ook van een Debt crisis and panic.
Er komen zo links en rechts wat dingetjes boven drijven. Zoals snijden in de Childcare, Eaged Care en Unemployment benefits. Maar ook de Tax treshold en de Family Tax benefits gaan op de schop.

op 13 mei wordt e.e.a. officieel aangekondigd maar het is duidelijk dat Australië ook last heeft van de GFC.

Soms heb ik het idee dat australiers graag zouden hebben dat er hier ook een financiele crisis komt...
Als ze al es zouden stoppen met overal paniek te zaaien, het zou volgens mij direct terug heel wat beter gaan...
 
Soms heb ik het idee dat australiers graag zouden hebben dat er hier ook een financiele crisis komt...
Als ze al es zouden stoppen met overal paniek te zaaien, het zou volgens mij direct terug heel wat beter gaan...
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt
 
  • Like
Reactions: kat
Soms heb ik het idee dat australiers graag zouden hebben dat er hier ook een financiele crisis komt...
Als ze al es zouden stoppen met overal paniek te zaaien, het zou volgens mij direct terug heel wat beter gaan...

Waarom zouden ze dat willen? Waarop baseer je dat? Ik ben benieuwd!
 
Precies wat er hier in Europa gepasseerd is.

Als ze verstandig zijn, proberen ze het voor te zijn. Met andere woorden: strengere regels voor banken, financiële instellingen, geldverschaffers, pensioenfondsen en overheidsbudgetten.
En niet te vergeten: probeer veel acties binnenskamers te houden. Paniek is wel het laatste wat je wilt, je wilt alleen maar zorgen dat de verhoudingen in/uit beter komen te liggen.

Eigenlijk iets dat een basaal model is. 's Zomers oogsten en een wintervoorraad aanleggen..
 
De psychologie van de media veroorzaakt 80% vd crisis :-(
Met een huizenmarkt zoals we hier hebben geloof ik niet zo in die crisis, wel een "jongens we willen een buffer"
Ook de supermarkten hebben nog geen prijsoorlog, nog niets aan de hand
Er worden nieuwe vliegvelden aangelegd en nieuw infrastructruur rond Sydney...
Een "crisis" word met open armen ontvangen door werkgevers, kunnen ze lekker wegsaneren en meer verdienen en dan krijg je meer kapatalisme en meer mensen met minder geld en dan gaat het fout....
Dat ze nou niet leren van Europa, geld moet rollen , als wij niet kunnen besteden ligt de boel zo op zijn kont.
Tuurlijk is het dan lekker slim om te gaan korten op childcare ,not
Ze stimuleren ouders met zijn tweeen te gaan werken en pakken ze dan precies op dat rolmodel, zoals het nieuwe taxmodel laat zien; hoe achterlijk, laten ze geld uit arbeid minder belasten en liggend geld meer, daar heeft niemand wat aan namelijk
Word nu wel gescholden op Abbott maar die is gewoon het puin aan het ruimen van die rooie en die popukuif Kevin, die miljoenen per dag heeft geleend
Wel een heel ondankbaar werkje voor Abbott
 
Helemaal mee eens. Vergeleken met NL verkeert Australië echt niet in een crisis. Het heeft hier gewoon jarenlang te goed gegaan, alles rees tot in de hemel, mensen hebben hier bakken met geld verdiend. Grote projecten zijn afgerond maar er worden ook weer nieuwe opgestart. En ja, werkgevers gebruiken een zogenaamde 'crisis' graag om de rotte appels er uit te gooien om vervolgens weer op te stomen. Ik kan makkelijk praten, maar mijn man heeft (na 3,5 maand in Perth te zijn), nog steeds geen baan gevonden (zelfs niet als verhuizer of op een tankstation) :(. Maar dit is meer te wijten aan zijn specifieke vakgebied (mechanical engineer, maar geen ervaring in de mijnen en oil & gas) en de lange procedures (en de ons-kent-ons cultuur) dan dat er geen werk is. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt, dus laat je door de media niet gek maken.;)
Een extra tax op fast food invoeren vind ik een geniaal idee...jeetje...die Australiërs die kunnen er wat van. En het is spotgoedkoop ten opzichte van normaal 'gezond' eten!:confused:
 
Precies wat er hier in Europa gepasseerd is.
Als ze verstandig zijn, proberen ze het voor te zijn. Met andere woorden: strengere regels voor banken, financiële instellingen, geldverschaffers, pensioenfondsen en overheidsbudgetten.
op zich is het wel anders als dat het was in Nl. Wij hadden destijds ook een hypotheek afgesloten die meer was dan de aankoopwaarde van het huis. Dat was handig, zei iedereen, want dan heb je nog wat om te besteden aan inrichting. Belachelijk natuurlijk, maar dat is achteraf. Op dat moment waren we jong en hadden geen idee.
Hier is het toch echt de bedoeling dat je zelf een deposit meeneemt. In elk geval komt dat meer voor dan wat we tien jaar terug in Nl hadden.


Buiten dat valt me wel op dat de verschillen af en toe enorm zijn. Iemand die tien jaar terug hier een huis heeft gekocht, heeft daar nu een enorme winst op. Van 175.000 naar 350.000 is geen uitzondering. Een collega kon tijdens haar studie voor 10.000 een stuk land kopen, dat is nu 150.000 waard. Ik denk dat veel van mijn leeftijdsgenoten zich niet druk maken om een pensioenleeftijd op je 70e, want ze hebben tonnen in hun huis zitten. Of huizen. Die regelen hun eigen pensioen wel als ze 60 zijn. Da's voor ons wel even slikken, want wij moeten nog beginnen en hebben dat voordeel niet.
Anderen, bv gescheiden ouders, of eenverdieners, of mensen die moeilijk aan het werk komen, die hebben veel minder. Een (gescheiden) collega verwacht niet dat ze de komende 10 jaar een keer echt met haar twee kinderen op vakantie zal kunnen, buiten de weekendjes kamperen in een national park. Ze huurt en bouwt zo weinig op 'voor later', maar ze kan niet genoeg sparen voor een deposit. En een andere ex-collega is 58, zit zonder werk, en 'woont' nu afwisselend bij een aantal familieleden.
 
Een extra tax op fast food invoeren vind ik een geniaal idee...jeetje...die Australiërs die kunnen er wat van. En het is spotgoedkoop ten opzichte van normaal 'gezond' eten!:confused:[/QUOTE]
En 24/7 bereikbaar...maar we laten ons niet gek maken door de media. Niet in NL en niet in Oz. Life is what you make it! :up:
 
@Lamarck Die tijd van met guldens gekocht en in euro's verkopen hebben we in NL ook gehad.
Nu wordt dat herzien, doordat er ook gewoon afgelost moet gaan worden op een hypotheek. Onze bergen zijn nu dalen geworden, al biedt de wet nog wel mogelijkheden om de schuld te beperken. Dat je in Oz geld moet sparen om een huis te kunnen kopen is niks vreemds. Komt in Europa meer voor.
 
@Lamarck Die tijd van met guldens gekocht en in euro's verkopen hebben we in NL ook gehad.
Nu wordt dat herzien, doordat er ook gewoon afgelost moet gaan worden op een hypotheek. Onze bergen zijn nu dalen geworden, al biedt de wet nog wel mogelijkheden om de schuld te beperken. Dat je in Oz geld moet sparen om een huis te kunnen kopen is niks vreemds. Komt in Europa meer voor.
Ik zei ook niet dat dat iets vreemds was, ik zeg alleen dat we wat dat betreft minder risico lopen dan in Nl, omdat je daar wel 110% kon lenen en hier niet
 
Word nu wel gescholden op Abbott maar die is gewoon het puin aan het ruimen van die rooie en die popukuif Kevin, die miljoenen per dag heeft geleend

Ten eerste.. die rooie . echt waar? refereer je zo aan de eerste vrouwelijke premier? Overigens hebben die 'rooie en die popukuif' wel Australië door de GFC gesleept.

Maar goed, laten we even kijken naar wat jouw Abbott gedaan heeft om te kijken waarom ze op hem mopperen.
In willekeurige volgorde en een ver van complete list van wandaden:

Hij:
- draait belofte voor internet snelheden van 25 megabits per seconde download snelheid by 2016 terug ( onder druk van maatje Murdoch die zijn belang in Foxtel moet beschermen).dit schaadt Australische bedrijven elke dag.
- keurt de grootste kolen haven in the wereld goed in de Great Barrier Reef
- haalt gedeelte bossen van Tasmanie uit World Heritage listing
- heeft Holden Australie uit geholpen - veel banen verloren
- benoemd slechts EEN vrouw in zijn cabinet en benoemd zichzelf tot minister for women
- spreekt martelen goed want "sometimes in difficult circumstances, difficult things happen”
- heeft op buitenlands politiek gebied flater na flater geslagen
- onder invloed van vriendjes in de alcohol industrie neemt de funding weg van Alcohol and Other Drugs Council of Australia
- vind het slaan van kinderen OK
- heeft belofte gebroken dat hij de aanbevelingen van GONSKI zou volgen
enz.
enz.
enz.

oh ja, en onder hem is de werkeloosheid naar het hoogste punt in 10 jaar gesprongen.
 


OFX
Back
Top