Australië investeert 23 miljard euro in glasvezelnetwerk

Denny

Member
Tweakers.net said:
De Australische overheid heeft een glasvezelproject aangekondigd dat bijna heel Australië moet voorzien van snel breedband. Met het project is een bedrag van ongeveer 23 miljard euro gemoeid.

De regering van premier Kevin Rudd heeft tot de bouw van het glasvezelnetwerk besloten omdat private initiatieven van onder meer Telstra, de grootste Australische telco, tot niets hebben geleid. Het nieuwe netwerk kan snelheden aan tot 100Mbps. De bestaande breedbanddiensten halen maar een fractie van die snelheid; veel Australiërs gebruiken zelfs nog analoge telefonie voor internettoegang. De bedoeling is om met het nieuwe glasvezelnetwerk in 2018 een dekkingsgraad van negentig procent te bereiken.

Het nieuwe glasvezelnetwerk, waarvan een eerste deel volgend jaar al wordt opgeleverd, wordt op niet-exclusieve basis aan internetproviders aangeboden. Vooral de kleinere isp's, die al langer klagen over Telstra's monopolie op het huidige kopernetwerk, verwelkomen deze stap.

De overheid in Canberra investeert om te beginnen ongeveer 2,5 miljard euro in de aanleg van het netwerk. De Australische overheid neemt voorlopig een meerderheidsaandeel in de nieuw op te richten glasvezelonderneming, maar dat belang moet over vijf jaar weer worden verkocht. Rudd verwacht dat de aanleg van het netwerk, die in totaal ongeveer acht jaar gaat duren, 25.000 banen oplevert.

Rudd wilde de aanleg van een breedbandnetwerk in eerste instantie aan de markt overlaten. Diverse geïnteresseerde partijen, zoals Singapore Telecommunications en het Canadese Axia NetMedia, waren echter niet bereid tot het doen van de benodigde investeringen, onder andere vanwege de slechte toestand van de economie. Ook monopolist Telstra werkte tegen.

1239094009.png

Bron: Tweakers.net

Lekker snel internet voor de Aussies en ik vind het een goede stimulans voor de economie om in een duurzaam en bruikbaar product te investeren. ± 25.000 banen... nice!  :up:

Goh, jullie zijn positief zeg. Mijn ervaring met grote projecten uitgevoerd door de overheid: duurt twee keer zo lang als gepland en is minstens twee keer zo duur als begroot.

Ook gaat de overheid enorme risico's aan door d'r maar op te vertrouwen dat bedrijven gaan investeren. Dat het een minderheidsaandeel betreft (zoals genoemd in artikel) is maar zeer de vraag. Het kan zomaar zijn dat de overheid de grootste aandeelhouder zal zijn.

Misschien dat de Australische overheid beter met dit soort projecten overweg kan dan de Nederlandse?

En de reactie van de oppositie:

http://www.news.com.au/story/0,27574,25302659-5007133,00.html

Rudd broadband very costly - Turnbull

THERE'S no evidence the Federal Government's planned $43 billion investment in broadband services will provide a commercial return, the Opposition says.

The Government will set up a company - with private sector investment - to build a national high-speed broadband network after after terminating the network tender process.

Describing the proposal as a "second Telstra'', Opposition Leader Malcolm Turnbull says it will cost users three times the amount they now spend on broadband services.

"If as the industry analysts say, if this would require households who are currently paying say between $40 and $50 a month for broadband, to pay $150 a month for broadband, where is the evidence households will do that?'' he said in Sydney today.

"Where is the evidence that this can actually be a commercial venture?''

Mr Turnbull added he believed the Prime Minister "had lost track of money''.

"Perhaps he has spent too much time wondering around the world, talking in trillions and billions don't seem like a lot of money to him anymore.''

Hmm, ik zit in Broome en heb wireless broadband via de telefoonlijn. Hoe dat werkt, al schiet je me lek. Maar ik moet toegeven dat ik het niet zo traag vind als verwacht, behalve dan met downloaden van torrents. Maar skypen met video gaat zonder vertraging, opmerkelijk goede kwaliteit. Wel vind ik het in verhouding duur, ik betaal behoorlijk meer dan in NL en heb 'minder'. Ook telefoon is niet goedkoop, terwijl je in New Zealand supergoeie deals hebt waarmee je voor 10 dollar per maand ongelimiteerd naar het buitenland kunt bellen, gewoon met je telefoon. Enfin, je kan niet alles hebben! Voor mij hoeft dat glasvezel niet, ik ga liever meer buiten spelen ipv alles achter de pc te doen. Of ervoor eigelnijk, erachter is ook weer zo gek...
Fae

[quote author=Joep link=topic=9927.msg136329#msg136329 date=1239170964]
Eerst zien, dan geloven.
[/quote]

Eerst zien, dan geloven en daarna heeeeel blij worden!
Wij zijn in NL behoorlijk verwend met onze 20MB verbinding. Het is, hoe onbelangrijk het voor anderen zal klinken, voor ons belangrijk dat we een goede verbinding hebben. Niet van levensbelang natuurlijk, maar het zou ons wel blij maken wanneer het goed geregeld is. Het vebaasde ons ook dat Australie nog zo achter loopt op dit gebied, dus hopelijk wordt de inhaalslag nu ingezet  :up: En zo niet, is het evengoed genieten.

Internet in Australie met Nederland vergelijken is redelijk zinloos...... In heel Europa heb je ook niet in iedere hoek perfect, snel en goedkoop internet. De bevolkingsdichtheid is in NL veel hoger en NL loopt met internet ook voor op veel landen.

Benneman heeft gelijk, projecten duren hier zo enorm lang, ik denk omdat je hebt te maken met Federal, State en Local Government. Vooral heel veel gedoe om wie nou wat gaat betalen. Het zal voor de economie weinig uitmaken, bedrijven hebben al snel internet.

[edit]
Telstra wilde het netwerk aanleggen maar dan moesten er wel wat wetten worden aangapast om hun meer macht te geven. Was iets over de kosten die Telstra mag door berekenen aan 3de die het Telstra netwerk gebruiken zoals 3-Mobile. Virgin, Optus, Vodafone etc.

dit is natuurlijk goed nieuws. uiteraard eerst zien dan geloven, maar het wordt iig geprobeerd...

ik ben behoorlijk verwend met glasvezel tot de deur, dus dat wordt afzien in oz.
Toen ik daar in 2004 zat moest ik nog inbellen terwijl ik thuis kabel gewend was... ik ergerde me dood :)

Back