Australië nr1 in drugsgebruik

Klopt helemaal! En dat maakt mijn werk er niet makkelijker op....vooral omdat er nog oude inzichten en behandelmethodes worden toegepast....
 
Het verbaast mij ook niet. Mijn zoon is er zo vaak op aan gesproken door zijn schoolgenoten dat hij geen drugs gebruikt, terwijl hij toch Nederlands is. Daar snappen ze geen bal van! Hij antwoord dan heel stoer: Daarom juist! Het is weggegooid geld voor de rotzooi die ze hier verkopen. Waar hij natuurlijk helemaal gelijk in heeft. Hij was de enige van zijn groep die geen drugs gebruikte met schoolies. En toen ik de verhalen hoorde schrok ik toch wel van de hoeveelheden pillen die sommigen slikten.
 
:( wat doe je er aan als ouder? :(
Ik ben altijd heel open geweest naar mijn kinderen en gelukkig zijn zij dat op hun beurt ook naar mij toe. Ik heb het drugs- en drankgebruik altijd bespreekbaar gemaakt en ze op de gevaren gewezen, ook toen we nog in Nederland woonden. Gelukkig zijn mijn kinderen niet heel erg beïnvloedbaar en mijn zoon had op school al een 'status' omdat hij een Dutchie was. Het is geen garantie natuurlijk, maar verder kun je als ouder inderdaad niet zoveel doen, behalve je vingers gekruist houden en hopen dat ze er van af blijven.
 
Het pillen- en alcoholgebruik onder jongeren is in Nederland ook schrikbarend. Mijn zoon (15) verteld wel eens dat sommige jochies tussen de lessen door al blowen. Gelukkig heeft hij er een grote aversie tegen!
 
Nee, helaas. Australië is de wereld's nummer 1 (eindelijk zijn ze ook eens een keer de beste van de wereld met iets) in drugsgebruik met 2,1% van de bevolking is dat relatief gezien zo'n 490.000 personen. In Nederland ligt dat op 0,4% wat neerkomt op zo'n slordige 67.000 personen en dat vind ik nogal een verschil. Gegevens komen van rapporten van de UN trouwens
 
Het komt helaas overal voor, het is denk ik vooral belangrijk hoe je er mee omgaat en wat te doen als het in je buurt (voor)komt.
 
het is denk ik vooral belangrijk hoe je er mee omgaat

Helemaal mee eens! Wat zou nou een veratandig business model zijn...? Drugs verkopen is illegaal... Pijpjes, alluminiumfolie en abba cd's om de trip op te vrolijken?
 
Het pillen- en alcoholgebruik onder jongeren is in Nederland ook schrikbarend. Mijn zoon (15) verteld wel eens dat sommige jochies tussen de lessen door al blowen. Gelukkig heeft hij er een grote aversie tegen!

Apart dat ik met mijn korte bezoek aan deze site nou al hier terecht kom, maar ik wilde toch even antwoord geven.
In Nederland is/was dit namelijk heel normaal. Ik had zelf talloze vrienden die dat deden. Gewoon bij de coffeeshop een paar euro betalen aan een ouder iemand en je had je wiet. In de pauze of tijdens het spijbelen zaten we dan met z'n allen buiten en blowden zij. Ik heb er zelf dus ook niet veel problemen mee en zie het zelf dus ook niet echt als "drugs", als in dat het heel negatief is.

Toch heb ik zelf nooit iets gebruikt. Ook nog nooit gerookt en ik drink zelfs al zo'n 10 jaar geen alcohol meer. Dat terwijl ik, als ik zou willen de telefoon zou op kunnen pakken en alles zo zou kunnen krijgen via en van vrienden. Ik heb er ook totaal geen behoefte aan en heb geen moment het gevoel dat ik iets mis. Over de jaren heen heb ik meer mensen gevonden die zo zijn en ook mijn vriendin is zo. Bij allemaal lijkt één overkoepelend thema te zijn geweest; ouders die er enorm open over waren.
Mijn ouders creëerden op jonge leeftijd al een cultuur waarbij ik met al m'n vragen bij hen terecht kon. Ook drugs. Dat waren onderwerpen die gewoon besproken werden, zonder direct te veroordelen. M'n ouders zeiden allebei gerookt te hebben en ook wel eens geblowd. Ze zeiden dat ze heel goed zouden snappen als ik het eens wilde proberen en als ik vragen had kon ik ze gewoon stellen. Ja natuurlijk zouden ze het jammer en zonde vinden, maar ze zeiden het absoluut te snappen en vonden dat zij niet in een positie waren om mij iets te verbieden. Het was mijn leven. Ze koppelden geen beloningen aan niet roken, als bijvoorbeeld een rijbewijs krijgen ofzo. Als ik wilde roken of iets wilde proberen, dan moest ik dat maar gewoon doen. Ik werd op een volwassen manier behandeld en gestimuleerd m'n eigen keuzes te maken en dat heeft gewerkt. Want ook mijn twee broertjes zijn net als ik drugs en rookvrij. Zij drinken nog wel eens een biertje bijvoorbeeld, maar dronken zijn ze nooit en dingen als rijden met alcohol op zou niet in ze opkomen.

Mijn vriendin en ik weten dus dat we onze kinderen op dezelfde manier op willen voeden, want ook bij haar en haar broer werkte het op die manier.

Maar als ik het zo lees denk ik dat je het al prima voor elkaar hebt, want je zoon deelt z'n ervaringen al met je.


Just my 2 cents. Ik ben kindloos, dus hoeveel waarde je er aan moet hechten kan ik niet inschatten ;)
 
Back
Top