Australië vecht tegen bosbranden

Cajendra

New Member
SYDNEY - De Australische brandweer probeert met man en macht 27 bosbranden onder controle te krijgen. Het weer in het land is volgens de krant The Sydney Morning Herald tijdelijk afgekoeld, wat de brandweer tot vrijdag de tijd geeft om het vuur in bedwang te krijgen.

Sydney kende de warmste nieuwjaarsdag uit de geschiedenis. De warmte en de wind wakkerden de brandhaarden aan, vooral in de staat New South Wales. Tot nu toe is 34.000 hectare in vlammen opgegaan. Volgens de brandweercommandant in het gebied hebben de brandweerlieden vier dagen nodig om de zaak onder controle te krijgen.

Dat kan toch altijd nog.... er zullen heus nog wel wat huizen staan ???

Tja het is ieder jaar het zelfde he, volgens de meterealogen zal de aarde alleen maar warmer worden, dus ik denk dat er tzt ook wel meer bosbranden zullen volgen.

Gr.Koen

[quote author=Koengaroo link=topic=3593.msg42084#msg42084 date=1136197946]
Dat kan toch altijd nog.... er zullen heus nog wel wat huizen staan ???

[/quote]

:rotflmao: Is waar. Ik hoop hetgene dat ik leuk vond staat nog.
Zou wel, de brand was vooral op de 'farms'

Ik ga in elk geval zeker een steen (brick) huis kiezen.

Over de (zoveelste) brand heb ik op TV nog niets gezien! Waar zit (zat) het? Ik hoorde ergens in de northern suburbs van Sydney?

Maar ja, dan is het ook overal heet geweest in Oz over de Kerst/nieurwjaars periode. Boven de 40 in Melbourne (Tineke en Ton hadden er last van), volgen Rob Bummelman was het in Adelaide dik boven de 40, ik weet niet hoe heet het was in Brisbane, maar in Cairns was het 34!

Maar ja, in Oklahoma (USA) brand het ook weer!!

Zoals Koen het al zei, het is ieder jaar weer raak. Ze moeten meer doen aan "preventive burning" en de shrub een beetje kort houden.
Daartegenover, zaden van een bepaald type Eucaliptus komen pas tot ontkieming als er keer een brand overheen is geweest. Dus mischien heeft het dan toch nog zin gehad.

Rene

[quote author=Rene-L link=topic=3593.msg42129#msg42129 date=1136241635]
Daartegenover, zaden van een bepaald type Eucaliptus komen pas tot ontkieming als er keer een brand overheen is geweest. Dus mischien heeft het dan toch nog zin gehad.

Rene
[/quote]

Die bosbranden hebben altijd zin, ze zorgen namelijk voor een vruchtbare grond :) Het is gewoon het probleem dat wij in dat natuurlijke proces zijn gaan zitten.  :evil:

Grtz Tanne

Ik heb http://au.yahoo.com/ als startpagina.
Met de laatste Oz news.
Er was twee dagen geleden een artikel over de locatie
van de branden. Er waren een hoop op verschillende
plekken voornamelijk in NSW.

Vorig jaar zat ik de hele zomer in Perth en toen was het ook raak. Het was ook een hele hete zomer, overal bush fires en rook.... En dan heb je ook nog van die gekken die zo'n bushfire zelf aansteken!

Hmm, elk jaar weer raak in NSW.
Das nou net één van de redenen waarom ik graag naar Melbourne toe wil gaan. Er is natuurlijk geen garantie dat het daar niet gebeurt, maar toch een reden om niet naar Sydney te willen gaan. Bosbranden, de stad is de duurste van heel Australië, de werkgelegenheid is natuurlijk wel weer een + punt.

Juist nu zijn er verschillende bosbranden gaande in Victoria, óók in de buurt van Melbourne. Een hele grote is gaande nét ten noorden van Geelong, een andere in Gippsland en de ergste heeft al heel wat hectaren verwoest in het Nationale Park The Grampians.
Zo zie je maar weer, grote hitte gevolgd door een zeer zwaar onweer en het brandt overal.........

Zilver

Net op het nieuws gehoort , in Vic zijn al drie mensen en en kind verbrand.
Het komt wel erg dichtbij.
Frits onze kennis zou naar Falsgab gaan over een week.
Hoeft niet meer het is uit gebrand, ben blij dat hij er nog niet was.

Gr Ineke.

Ja ookal in Victoria. Een vriend van ons woont in Adelaide en ruikt er de branden van Kangaroo island en Victoria. Kan je nagaan! Vreselijk. Toch niemand hier van t forum die er mee te maken heeft hoop ik?
Francine

Hee Ineke ik lees t nu pas. Ik zal voor jullie duimen dan maar! Dat de brand  maar weg moge blijven!!! waar zitten julllie ergens?

Hi, Wij zitten in Carrum aan het strand, een suburb van Melb.
Gelukkig hebben wij er gen last van, maar onze vriend zou naar Halsgab gaan,
maar het is afgebrand, alle wegen er naar toe afgesloten.
Vandaag gaat het eer 40 graden worden, en een noorder wind,
dat is een hete wind,heelgevaarlijk.
Maar je weet wat het betekent als je in de bush gaat wonen.
BOS BRANDEN.
Het hoord er bij hier in Aus.
En nog bedankt voor de bezorgdheid.  :up:

GR Ineke

Fijn dat bij jullie alles goed is!
Ik dacht te lezen dat er "thunderstorms" op komst waren maar die laten nog even op zich wachten denk ik.

Zijn de meeste mensen in Australie eigenlijk verzekerd tegen bosbranden e.d?

Groeten Francine

Ja die bedoel ik, had het alleen op de radio gehoort en had geen flauw idea hoe ik het moest spellen,  :lol:
maar je heb me wel begrepen zo te zien.
Dat nat park is nu afgesloten voor een week.

Gr Ineke.

Bacchus: Quote verwijderd

Back