Australiërs klagen over Hollandse pot

GeJe

Member
Australiërs klagen over Hollandse pot

CANBERRA -  Tal van Australische militairen die in de Afghaanse provincie Uruzgan zijn gestationeerd, hebben geklaagd over het Nederlandse eten dat zij daar krijgen voorgeschoteld in de door Nederlandse koks gerunde kantine in de basis Tarin Kowt. De Australische strijdkrachten hebben daarom met spoed besloten om een speciaal team Australische militaire koks in te vliegen.
Dit bleek woensdag tijdens een debat in het Australische parlement in Canberra. „Ik denk dat het een belediging voor ze was”, zei senator David Johnston over de achthonderd Australische militairen die in Afghanistan Nederlands eten kregen. Veel van de Australiërs vinden het Nederlandse eten smakeloos. „Het minste wat zij mogen verwachten als zij zes maanden op missie worden gestuurd, is dat zij behoorlijk te eten krijgen”, aldus de senator.

Luchtmachtgeneraal Angus Houston gaf hem gelijk: „Wij luisteren naar onze mensen. Onze mensen hebben aangegeven dat zij Australisch eten willen.”

Bron:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4064975/__Klacht_Australiers_om_Hollandse_pot__.html?p=1,1

Haha dat is toch grappig. Nu weet ik niet wat de nederlandse soldaten te eten kregen. Maar als er 1 ding was dat ik mistte in australie was het nederlands eten.

Een australische vriendin die bij me in nederland op vakantie kwam snapte waarom ik niet dol op australisch eten was. Ze vond het eten hier veel lekkerder  :grin:

Wat is er mis met Nederlands eten  :shock:
Al hou ik zelf ook niet van de boeren stampotten  :grin:

Hahahaha  :grin: Ik kan me die militairen heel goed voorstellen!

Hollandse pot: bah! Dat is nou iets wat ik helemaal niet mis in Australie  :up: Doe mij maar lekker verbrande worstjes van de barbie.

[quote author=Joep link=topic=10083.msg139609#msg139609 date=1244020096]
Doe mij maar lekker verbrande worstjes van de barbie.
[/quote]

Die had ik afgelopen weekend hier ook nog. Waren ietwat zwart uitgeslagen, misschien slaan ze in Oz de andere kant op  :grin:

[quote author=Joep link=topic=10083.msg139609#msg139609 date=1244020096]
Hahahaha  :grin: Ik kan me die militairen heel goed voorstellen!

Hollandse pot: bah! Dat is nou iets wat ik helemaal niet mis in Australie  :up: Doe mij maar lekker verbrande worstjes van de barbie.
[/quote]

Haha, ook ik deel hun mening. Moet er niet aan denken om elke dag Nederlands eten geserveerd te krijgen.  :stretcher:

Een barbie sla ik natuurlijk niet af maar ben zelf dol op Oosters wat met de grote aantallen immigranten uit Azie geen enkel probleem is in Australie.  :happy:

Aussies eten voornamelijk vlees en een klein beetje groente + aardappelen (heel klein beetje) en ehbben dan ook nog beperkte groentes. Als ik australier was geweest had ik het misschien ook niet lekker gevonden.. :?

[quote author=alieNL link=topic=10083.msg139658#msg139658 date=1244057226]
Aussies eten voornamelijk vlees
[/quote]

Haha ja dat was mijn probleem ook, want ik hou niet zo van vlees..... Gelukkig woonde ik in de italiaanse wijk en lag Safeway en Coles vol met allerlei italiaans eten  :up:

Ik kwam vanmiddag toevallig de vader van een vriendin van mij tegen, die ook in het leger zit. Ik vertelde aan hem over het krantenbericht, en hij vertelde mij dat hij op diezelfde basis had gezeten met die Australiërs. Hij vond dat ze maar veel zeurden, dat het eten echt niet Hollands was, maar gewoon allerlei wereld gerechten en dat de koks niet eens Nederlands waren maar uit een of ander Aziatisch land  :spam:

Hoorde vanmorgen dat het in ieder geval over het ontbijt was waarover geklaagd werd.... ze wilden geen yogurt, fruit en brood maar gebakken worstjes, bacon  :egg: e.d.

Geef ze geen ongelijk, zou ik ook wel willen elke ochtend... alleen groei ik dan dicht  :loudcry:

Haha okee, nee dat is nou niet echt een Hollands of Aziatisch ontbijt  :lol:
En inderdaad.. lekker gezond  :wink:

Nederlands eten is inderdaad smakeloos. Wij leven dichtbij de Duitse grens en we eten dan ook regelmatig in Duitsland, puur en alleen omdat het daar 1) VEEL goedkoper is en 2) VEEEEEEEEEL beter / gezonder en LEKKERDER is dan nederlands eten.

Nederlands vlees smaakt bijvoorbeeld naar schoenzool....

:?[quote author=Scamp link=topic=10083.msg139754#msg139754 date=1244199659]

Nederlands vlees smaakt bijvoorbeeld naar schoenzool....
[/quote] :?

Hey Scamp, Het meeste vlees wat wij hier eten is geimporteerd..... dus dan zou het argentijns vlees moeten zijn wat naar schoenzolen smaakt. :evil:

Het ligt er volgens mij helemaal aan wie het bereid.
En die OZZIES moeten niet klagen want de koks daar in uruzgan worden door een duits bedrijf aangesteld. Dit is een of andere ceteraar en die haalt van alle landen uit de wereld koks vandaan. Zoals Gwem al zei, dat kunnen dus ook aziatische koks zijn.

Tevens krijgen alle troepen en dus alle nationaliteiten een lijst met etenswaren die in Uruzgan ter beschikking zijn. Daar kunnen ze gewoon op aangeven wat voor die troep het beste is. Staat er iets niet op die lijst, dan kan dat meestal geregeld worden.

Maarja, Skippie komt al moeilijk bij de alberthein op de planken, dus ben benieuwd hoe het dan met de AH daar in de woestijn staat...

Misschien is dit de reden

Junk food is addictive: research
4th June 2009

JUNK food can be addictive, an Australian study shows, indicating why for many people the habit can be hard to break.Rats allowed to gorge on foods rich in sugar and fat put on weight during a two-month study, and also become "anxious" when this food was replaced.
University of South Australia post-graduate student Zhi Yi Ong found her furry test subjects would also opt to go hungry rather than eat a healthier pellet-based alternative.
"It seems like the desire for junk food has overridden their hunger signals, they would rather eat nothing ... than consume the chow as their energy source," Ms Ong said.
"... We've seen junk food can be addictive so it is possibly better to consume not too much junk food."
The rats were allowed to eat their fill of a variety of biscuits, hazelnut spread, peanut butter, sugar-loaded cereals along with cheese and bacon-flavoured snacks.
They were then monitored over three days when this food was replaced with pellets.
Over this time, the junk food-fed rats ran around more than a group of control rats who had only ever eaten the pellets.
"When not with the junk food they became more anxious ... they were probably suffering from junk food withdrawal," Ms Ong said.
While the initial research focused on the rats' behaviour, the next phase will look for signs of increased dopamine processing in their brains.
Previous studies have shown how foods high in sugar and fat can prompt the release of this neurotransmitter in the brain's central reward pathway - the same process exploited by illegal drugs.
"We're speculating junk food can down-regulate (desensitise) the reward pathway in our brains," Ms Ong said.
"So if you have consumed too much, you have to consume more and more in order to feel the same happy feeling."
The research was released at an Adelaide meeting of The Australian Society for Medical Research.

© AAP

groetjes  Johan

mijn man is ook nog niet gewend aan onze plastic tomaten, komkommers en harde kiwis etc etc.

niks smaakt zoet hier en de hollandse groenten meurt echt,

spruiten, bloemkool, rabarber,boerenkool jakkes jakkes.

ik maak het ook nooit op zijn hollands.(borenkool komt er bij mij siwiesoniet in)

zelfs spruiten maak ik op mijn eigenwijze oosterse manier, jawel met satesaus, mmm

hollands eten is niet lekker, maar wel gezond,
wij eten relatief veel groente tov van sommige andere landen.

maar die ontbijtjes met worst ga ik ook van over mijn nek eerlijk gezegd.

zag dat in engeland , zo een breakfast, brrrr

Maar in Australie zijn ze zo bezig toch met healthy food te promoten omdat de bevolking te dik is.
Ze zijn bezig dat er meer info vrijgegeven moet worden over wat de mensen in hun boodschappenkar gooien, info over de samenstelling aan vet en suiker , toch???

Haha ja, m'n Aussie vriend kwam gisteren ook al aan met dat bericht, over dat ze het eten zo vies vonden. Stond ook een grote foto van stamppot bij het bericht dat hij me stuurde en hij wilde weten wat dat groene spul was. Volgens mij snapt ie het nu nog niet hoor, maar hij wilde het toch wel eens proberen als ie hier komt! Wat in februari hopelijk gaat gebeuren, dus precies in het stamppotseizoen :p

[quote author=alieNL link=topic=10083.msg139658#msg139658 date=1244057226]
Aussies eten voornamelijk vlees en een klein beetje groente + aardappelen (heel klein beetje) en ehbben dan ook nog beperkte groentes.
[/quote]

Nou jaaaaa, wat is dát nou voor onzin???

En over de Australische troepen die het eten niet lusten, dat had niets te maken met het feit dat pot Hollands is of was, maar aan gebrek van supplies.

[quote author=lizzyhas link=topic=10083.msg139954#msg139954 date=1244409328]
niks smaakt zoet hier en de hollandse groenten meurt echt,

spruiten, bloemkool, rabarber,boerenkool jakkes jakkes.

ik maak het ook nooit op zijn hollands.(borenkool komt er bij mij siwiesoniet in)

zelfs spruiten maak ik op mijn eigenwijze oosterse manier, jawel met satesaus, mmm
[/quote]
Sorry, maar hoe hollands zijn die groenten nu werkelijk? Al deze groenten hebben hun oorsprong in azie of van ergens rond de middellandse zee. Het feit dat ze goed in Nederland groeien en de hollander zijn eigen recepten heeft met deze groenten maakt de groenten zelf nog niet Hollands. Bloemkool, spruiten en rabarber liggen hier in de Woolies te koop, alle geteeld in Australie, dus het is ook niet onbekend bij de Ozzie.

[quote author=slatsr link=topic=10083.msg139980#msg139980 date=1244450504]
Sorry, maar hoe hollands zijn die groenten nu werkelijk? Al deze groenten hebben hun oorsprong in azie of van ergens rond de middellandse zee.
[/quote]
Ach, zelfs de tulp is niet echt Nederlands. Is natuurlijk geen groente, maar is om aan te geven hoe 'makkelijk' we hier mee omgaan. En ook de aardappel; niet Nederlands.

- Ben

sorry hoor, :p

ik ben wel echt nederlands, is dat dan goed???

de flamengo-dans is ook niet spaans, maar vind zijn oorsprong in India

en een croissant is niet frans,

Back