Australiërs moeten aan het kamelenvlees

Jan Katers

New Member
Uitgegeven: 9 december 2008 10:30
Laatst gewijzigd: 9 december 2008 10:31

SYDNEY - Recent kregen de Australiërs het dringend advies kangoeroes te gaan eten om het klimaat te redden. Maar dinsdag kregen ze een urgenter advies dat mogelijk zijn weerslag heeft op de Australische kerstmenu's: Eet kamelenvlees. Het land telt veel te veel kamelen. 
Een wetenschappelijk onderzoeksrapport vraagt dringend kamelen te gaan eten om het kwetsbare ecosysteem in de Australische woestijn voor de ondergang te behoeden.

Er leven meer dan een miljoen kamelen in het wild. De kameel werd in de 19e eeuw als lastdier naar Australië gebracht maar bleek door de auto en de trein al snel overbodig.

Schaarse waterbronnen

Nu heeft het land de grootste wilde kamelenkudde ter wereld. Die ruïneert het ecosysteem en put de schaarse waterbronnen uit, stellen de onderzoekers van het Desert Knowledge Cooperative Research Centre.

Woensdag biedt dit onderzoekscentrum ambtenaren een barbecue met kamelenvlees aan in de hoofdstad Canberra. Een van onderzoekers, professor Murray McGregor, beklemtoonde dat het voortreffelijk en mals vlees is.

Winden

Begin oktober kwam de officiële Australische klimaatadviseur professor Ross Garnaut met een ander hoofdgerecht. Hij beklemtoonde dat schapen en runderen zo veel boeren en zoveel winden laten dat ze een belangrijk deel van de broeikasgassen voor hun rekening nemen. Hij meende dat de veestapel in 2020 uit 240 miljoen schone kangoeroes moet bestaan.

© ANP 

Bron: http://www.nu.nl/opmerkelijk/1876812/australiers-moeten-aan-het-kamelenvlees.html

Pff als mensen zo expliciet oproepen tot het eten van een bepaalde diersoort voel ik me net een kannibaal  :-(
En ik ben niet eens vegetarisch..

Waarom moet het vlees perse gegeten worden eigenlijk??? Moet de kringloop rond zijn ofzo  :grin:

Als ze het goedkoop op de markt brengen wil ik het best proberen. Maar dat zal wel te logisch zijn. Ze moeten ervan af, dus gaan ze het heel duur maken. Dat is meestal de politieke logica. :p

Groetjes,
Rixta

We hebben ooit eens op de Nullarbor een chauffeur gesproken die regelmatig kamelenvlees at als er een was aangereden en het scheen inderdaad heel lekker te zijn, maar moet zeggen dat ik het inderdaad een raar idee vind.

Kunnen ze die dieren niet gewoon exporteren naar de arabische landen? Daar hebben ze juist inteelt door een te kort aan kamelen?

Sacha

Sacha: ze noemen het hier kamelen, maar het zijn eigenlijk dromedarissen. Het woord: dromedary zullen ze wel te moeilijk vinden om uit te spreken hier, dus maken ze er al snel Camels van...

De Dromedaris (Camelus Dromedarius) is wel weer familie van de Kameel (Camelus Bactrianus), maar in hoeverre ze weer vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen....where is the biologist when you need him :)

Las net een leuk grapje om te onthouden of het een kameel of een dromedaris is.. (a.d.h.v. de latijnse naam)

Als je de D van Dromedarius op zijn kant legt (dus 90º linksom draait), dan heb je 1 bult. Draai je de B van Bactrianus 90º linksom dan heb je 2 bulten :D

Volgens mij heb ik nog steeds een stuk kamelenvlees in de vriezer, maar omdat het bekend staat als enigszins taai vlees heb ik nooit de inspiratie gehad om 't te bereiden - stom hè; misschien is het wel geschikt als suddervlees. Zal nog 's googelen voor een recept ;-)

P.S. (n.a.v. Maluka's post); 1.5 bult?

Jeetje... zo leer ik ook weer eens wat op de vroege ochtend! Dank je wel! :smile:

Zal wel mijn kinderen weer moeten informeren en ze gelijk proberen dat ezelsbruggetje te leren, is voor mij ook wel handig!

Hier in de Kimberley is het evident dat zowel kamelen, ezels als paarden en vee niet goed zijn voor het ecosysteem; ze worden hier allen als ongedierte gezien - behalve door de mensen die van of met deze dieren leven.
Al bovenstaande dieren worden nu vanuit helicopters met de duizenden neergeschoten. Helaas niet altijd meteen dood, want zo goed kun je niet mikken vanuit de hoogte. Exporteren gebeurd op kleine schaal: 'brumbies' (wilde paarden) gaan in kleine getalen naar de Arabische sheiks voor renbaan of ander plezier. Kamelen worden op kleine schaal getemt en verkocht en geexporteerd voor toeristisch gebruik. Vee wordt sowieso veel geexporteerd en kangaroe verdwijnt al sinds jaar en dag in het honden- en kattenblikvoer.
Kangaroe vlees kun je overal krijgen; goedkoop en volgens zeggen het enige roodvlees dat niet schadelijk is voor hart en bloedvaten. Velen vinden het ook lekker. Nou ben ik bijna vegetarisch en mijn poging tot het eten van 'kanga bangas' heel recent heeft nog steeds een nasmaak. Ik vond het vlees ruiken als hondenblikvoer en de smaak niet veel beter. Toegegeven, het waren worsten uit de super en die zijn vaak niet te eten, van de slager wel okee zelfs voor een vegetarier. Misschien over een tijdje nog 1 poging wagen via de slager.
Overigens kan ik persoonlijk kamelen niet eten, net als paarden. Heb met ze gewerkt en dan gaat het er echt niet in bij mij.

Groet, Fae

PS Ireen, als dat vlees al heel lang in de vriezer ligt is straks de vraag waarvan het taai is... :wink:

Ik ben zelf chefkok , en heb weleens kamelenvlees bereid en gegeten. Ik vind het vlees van smaak niet zo super , maar het is wel mals ( wel medium bakken ! ) . Mijn advies is om het vlees minimaal een uurtje van tevoren te marineren. Gebruik hiervoor : olijfolie , verse thym en rozemarijn , teentje geplette knoflook , en gekneusde sechuan peper. Vlak voordat je het gaat grillen of bakken doe je er pas peper en zout op.
Door deze marinade krijgt het vlees een fijnere krachtigere smaak wat ten goede komt van het vlees.

Wisten jullie dat kangaroo's goed waren voor het millieu ,omdat ze geen co2 gassen uitstoten: deze beesten laten nml geen winden / scheten zoals andere koeien , schapen , etc.
Ik las dat een paar maanden geleden ergens in een culinare magazine !

Maar om nou met z'n allen aan het kamelenvlees te gaan zie ik ook niet zo zitten. Het is mischien inderdaad een beter idee om ze naar afrika te sturen of laten we auto vervangen door deze dromisdarissen en met z'n allen zo'n beest gaan rijden ! ( zou je hier een rijbewijs voor moeten hebben en een helm dragen ? Zal er een speedlimit zijn ?
:grin:

Ramon

@ Fae; ;-) ja, wie weet, oneindig kan je vlees natuurlijk niet in de vriezer houden - maar misschien als ik Ramon's tips volg is er nog wat van te bakken. Of gewoon overnieuw beginnen met een vers stuk. Het voordeel van zulk vlees is weer wel dat het niet uit de bio-industrie komt.

Tot nu toe heb ik het alleen maar gezien bij een slager die ook 'wild' en biologisch vlees verkoopt, maar dat zal dus mogelijk veranderen.

[quote author=Maluka link=topic=9521.msg129173#msg129173 date=1229408021]
Sacha: ze noemen het hier kamelen, maar het zijn eigenlijk dromedarissen. Het woord: dromedary zullen ze wel te moeilijk vinden om uit te spreken hier, dus maken ze er al snel Camels van...

De Dromedaris (Camelus Dromedarius) is wel weer familie van de Kameel (Camelus Bactrianus), maar in hoeverre ze weer vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen....where is the biologist when you need him :)

Las net een leuk grapje om te onthouden of het een kameel of een dromedaris is.. (a.d.h.v. de latijnse naam)

Als je de D van Dromedarius op zijn kant legt (dus 90º linksom draait), dan heb je 1 bult. Draai je de B van Bactrianus 90º linksom dan heb je 2 bulten :D
[/quote]

:grin:

In Oz hebben ze dat probleem opgelost door ze te onderscheiden als "one hump camel" en "two hump camel".

Cheers

[quote author=ramon link=topic=9521.msg129194#msg129194 date=1229427422]
Ik ben zelf chefkok , en heb weleens kamelenvlees bereid en gegeten. Ik vind het vlees van smaak niet zo super , maar het is wel mals ( wel medium bakken ! ) . Mijn advies is om het vlees minimaal een uurtje van tevoren te marineren. Gebruik hiervoor : olijfolie , verse thym en rozemarijn , teentje geplette knoflook , en gekneusde sechuan peper. Vlak voordat je het gaat grillen of bakken doe je er pas peper en zout op.
Door deze marinade krijgt het vlees een fijnere krachtigere smaak wat ten goede komt van het vlees.
[/quote]

Als ik dat zo lees kan je werkelijk alles lekker laten smaken met die marinade..... het water loopt al in mijn  mond!

Wisten jullie dat kangaroo's goed waren voor het millieu ,omdat ze geen co2 gassen uitstoten: deze beesten laten nml geen winden / scheten zoals andere koeien , schapen , etc.
[/quote]
Om even wetenschappelijk korrekt te blijven, dat zou methaan gassen moeten zijn. CO2 is een reukloos gas dat ieder zoogdier, inclusief mensen, op aarde uitademt. Methaan is een sterker broeikasgas dan CO2, dus als dat klopt is het inderdaad beter voor het milieu.

Ik heb zelf nu 2 keer kangaroovlees gegeten. Het is inderaad erg mals en best lekker. Op basis van wat we in de woollies betalen zou ik niet zeggen dat het echt goedkoop is, het is vergelijkbaar met rundvlees.

[quote author=slatsr link=topic=9521.msg129287#msg129287 date=1229671953]
[/quote]
Om even wetenschappelijk korrekt te blijven, dat zou methaan gassen moeten zijn. CO2 is een reukloos gas dat ieder zoogdier, inclusief mensen, op aarde uitademt. Methaan is een sterker broeikasgas dan CO2, dus als dat klopt is het inderdaad beter voor het milieu.

Ik heb zelf nu 2 keer kangaroovlees gegeten. Het is inderaad erg mals en best lekker. Op basis van wat we in de woollies betalen zou ik niet zeggen dat het echt goedkoop is, het is vergelijkbaar met rundvlees.
[/quote]

Oke! Dat klopt ja , het moet methaan zijn. Thanks voor deze uitleg!

Back