Mooie speech, ikzelf heb een aantal keren met Comunity Elders gesproken als ze hier op het resort zijn omdat ze een vergadering moeten bijwonen. Diegene die ik sprak waren juist blij met de intervention! Wellicht niet helemaal met alles en de manier waarop, maar zij zeiden zelf ook dat je ergens moet beginnen om dit te veranderen, zo doorgaan kan nu eenmaal niet.
Weet niet of alle forumleden met Aboriginal gebruiken en tradities op de hoogte zijn, ik geef hieronder een paar voorbeelden en hoe dat dan botst met de huidige maatschappij.
Aboriginal kinderen worden voor het merendeel opgevoed door hun groot ouders en niet hun ouders. Uit traditie waren de ouders vaak bezig met jagen en eten verzamelen waardoor de kinderen dus werden opgevoed door hun grootouders. Het jagen en eten verzamelen gebeurd al lang niet meer maar de ouders voeden nog vaak hun kinderen niet op. De ouders zijn dus vaak (uit verveling) aan de alcohol of drugs ( jaja ook al zijn de communities droog) en presteren dus de gehele dag niets, dat mondt dan weer vaak uit in "domestics".
Aboriginals kunnen bijvoorbeeld ook niet weigeren als er familie (en ze hebben vaak een zeer uitgebreide familie) op bezoek komt en een paar weken blijft, alles in het ene huis waar al een familie woont, vaak tot diep in de nacht wordt er dan gepraat, gedronken etc De huizen zijn daar niet op berekent, overlast voor buren etc en niet echt een rustige omgeving voor kinderen om te leren en te slapen. Hier in Alice is dat overduidelijk met genoeg Aboriginal kinderen die de hele dag door de stad zwerven en niet naar school gaan terwijl er genoeg scholen zijn in Alice Springs.
Het grootste probleem is dat de combinatie (en keuze) tussen oude tradities en de nieuwe (blanke) wijze van leven dus in het geheel niet werkt.
Zelfde geldt ook voor de gezondheid. vaak klampen de aboriginals zich nog vast aan de "medicijn man" van de plaatselijke community en ga pas naar een echte doctor toe als het eigenlijk al veels te laat is. Het gaat ook nog altijd maar als te vaak mis met de initiaties (besnijdenissen e.d.) waardoor er jongens/mannen zijn die niet meer van een urinoir gebruik hoeven te maken!
Toen ik een Elder vroeg waarom het altijd zo'n zooitje is in die communities antwoorde hij dat alles wat ze vroeger aten en deden bestond uit natuurlijke producten, de verpakking was "de schil", nu zit alles wat ze eten (en doen) in papier of plastic vertpakt wat als je het achter je neergooit dus niet verteerd en in de natuur wordt opgenomen! Eigenlijk heel logisch maar als je dus eten en andere spullen koopt (of krijgt) waar een plastic verpakking omheen zit dan moet je dat dus in een afvalbak gooien. Ook hier botst de oude cultuur en de nieuwe gebruiken.
Nogmaals ik verzin dit niet zelf maar avonden voor de receptie op een bankje met die Elders praten. Ik stel ze gerust harde vragen( ben nu eenmaal heel direct en heb nog nooit een blad voor mijn mond genomen) en krijg daar gelukkig hele mooie eerlijke gesprekken voor terug, Elders die het zelf ook niet weten hoe ze met al die "verloren generaties" moeten omgaan. Ik heb al genoeg oude matrassen en bedden, dekens, gevonden voorwerpen kleren/schoenen aan ze meegegeven om te gebruiken op hun communities, ik ( ja ook IK) zou graag zien dat deze oorspronkelijke bewoners van dit prachtige land het hier prima naar hun zin hebben. Maar ze zullen er zelf OOK wat aan moeten doen. Het eerste wat ze zullen moeten doen is een goede balans vinden tussen het "oude" leven met de oorspronkelijke gebruiken en tradities en het "nieuwe" leven in de huidige maatschappij.
Ik heb foto's gezien van de ongedierte bestrijder die hier op het Resort ook zijn werkzaamheden verricht, foto's van gloednieuwe huizen in communities waar de bewoners met banken en bedden/matrassen allemaal buiten onder de carport zitten, het huis staat leeg. Bouwen we voor Aboriginals alleen maar carports en geen huizen dan roepen ze met z'n allen waarom zij nu als beesten moeten leven en geen echt huis krijgen, net als de blanken. In Alice Springs worden dus nu de town camps aangepakt en worden er huizen opgezet a $400.000 per stuk! Het is een hoge prijs voor een huis en uiteindelijk is dat niet wat ze echt willen, damned if you do, damned if you don't.
Het alleen geven van geld en goederen helpt niet. ze betalen veelal geen huur, betalen geen Medicare premies, krijgen voorrang op scholen en universiteiten etc. er liggen kansen zat om zich te "beteren" in deze nieuwe wereld, maar dat zullen ze veelal zelf moeten doen.
Ik ben Gisteren naar een forum geweest om meer Aboriginals in de werkplek te krijgen en waarom dat vaak niet lukt. Wederom door de cultuur een moeilijk geval. Van Aboriginals wordt verwacht dat als ze salaris krijgen dat ze dat dan thuis of in de community weer verdelen! dus denken er een groot aantal dat waarom zou ik als enige gaan werken om dan een groot deel van mijn geld te moeten afstaan! Dus werk ik maar niet. Begrafenissen en dan moet men daar vrij voor nemen, door de uitgebreide familie banden wordt er dus vaker een beroep gedaan op deze plicht om een begrafenis bij te wonen. Gaat er een (ver)familie lid dood en ga je naar de begrafenis dan weet je helaas niet wanneer je terug komt omdat met de begrafenis wordt gewacht tot iedereen er is! 4 weken afwezigheid voor een begrafenis is geen uitzondering ( alle Aboriginals kunnen hiervoor vrij krijgen en krijgen van de overheid "sorry-money", geld om de begrafenis te kunnen bijwonen, reisgeld, geld voor overnachtingen en eten). Maar het blijft natuurlijk dan moeilijk voor een baas om daar een aantal keren per jaar mee geconfronteerd te worden, ook hier botsen de oude tradities en de moderne wereld met elkaar.
Ik heb ook geen oplossing voor dit probleem, net zo min als Ian Thorpe. De oplossing ligt voor een groot deel ook bij henzelf.
PS. Een tip die ik kreeg van een Elder. Geef nooit een Aboriginal een hand, handen schudden wordt bij hun alleen gedaan als er iemand overleden is! (wist ik dus ook niet tot ik die Elders een hand wilde geven als welkom terug op het resort!)
Cheers
Willem