Australia’s dirty little secret

Fae

XPdite Sponsor
Australia’s dirty little secret
by Ian Thorpe

In a speech given at the “Beyond Sport Summit” in London on Thursday July 9, 2009, Australian Olympic legend Ian Thorpe dove head first into Australia’s failure to address the problems in its indigenous communities.

http://www.crikey.com.au/2009/07/23/%20ian-thorpe-australias-dirty-little-secret/

Very worthwhile the read
Fae

wauw, knappe speech!
Spijtig genoeg is dit alles zo waar...
In ieder geval knap dat hij zich hiervoor wil inzetten, mss dat deze aandacht weer wat helpt in de goeie richting...
Alhoewel er nog steeds mensen zijn met vooroordelen (hebben we al op het forum kunnen lezen) hoop ik dat deze mensen ook eens dieper nadenken...

tja dromen mag zeker...

Ian Thorpe is zeker in mijn achting gestegen, er zijn idd heel veel ozzies die er anders over denken, als ze er over denken.

groetjes  Johan

Mooie speech, ikzelf heb een aantal keren met Comunity Elders gesproken als ze hier op het resort zijn omdat ze een vergadering moeten bijwonen. Diegene die ik sprak waren juist blij met de intervention! Wellicht niet helemaal met alles en de manier waarop, maar zij zeiden zelf ook dat je ergens moet beginnen om dit te veranderen, zo doorgaan kan nu eenmaal niet.

Weet niet of alle forumleden met Aboriginal gebruiken en tradities op de hoogte zijn, ik geef hieronder een paar voorbeelden en hoe dat dan botst met de huidige maatschappij.

Aboriginal kinderen worden voor het merendeel opgevoed door hun groot ouders en niet hun ouders. Uit traditie waren de ouders vaak bezig met jagen en eten verzamelen waardoor de kinderen dus werden opgevoed door hun grootouders. Het jagen en eten verzamelen gebeurd al lang niet meer maar de ouders voeden nog vaak hun kinderen niet op. De ouders zijn dus vaak (uit verveling) aan de alcohol of drugs ( jaja ook al zijn de communities droog) en presteren dus de gehele dag niets, dat mondt dan weer vaak uit in "domestics".

Aboriginals kunnen bijvoorbeeld ook niet weigeren als er familie (en ze hebben vaak een zeer uitgebreide familie) op bezoek komt en een paar weken blijft, alles in het ene huis waar al een familie woont, vaak tot diep in de nacht wordt er dan gepraat, gedronken etc De huizen zijn daar niet op berekent, overlast voor buren etc en niet echt een rustige omgeving voor kinderen om te leren en te slapen. Hier in Alice is dat overduidelijk met genoeg Aboriginal kinderen die de hele dag door de stad zwerven en niet naar school gaan terwijl er genoeg scholen zijn in Alice Springs.

Het grootste probleem is dat de combinatie (en keuze) tussen oude tradities en de nieuwe (blanke) wijze van leven dus in het geheel niet werkt.

Zelfde geldt ook voor de gezondheid. vaak klampen de aboriginals zich nog vast aan de "medicijn man" van de plaatselijke community en ga pas naar een echte doctor toe als het eigenlijk al veels te laat is. Het gaat ook nog altijd maar als te vaak mis met de initiaties (besnijdenissen e.d.) waardoor er jongens/mannen zijn die niet meer van een urinoir gebruik hoeven te maken!

Toen ik een Elder vroeg waarom het altijd zo'n zooitje is in die communities antwoorde hij dat alles wat ze vroeger aten en deden bestond uit natuurlijke producten, de verpakking was "de schil", nu zit alles wat ze eten (en doen) in papier of plastic vertpakt wat als je het achter je neergooit dus niet verteerd en in de natuur wordt opgenomen! Eigenlijk heel logisch maar als je dus eten en andere spullen koopt (of krijgt) waar een plastic verpakking omheen zit dan moet je dat dus in een afvalbak gooien. Ook hier botst de oude cultuur en de nieuwe gebruiken.

Nogmaals ik verzin dit niet zelf maar avonden voor de receptie op een bankje met die Elders praten. Ik stel ze gerust harde vragen( ben nu eenmaal heel direct en heb nog nooit een blad voor mijn mond genomen) en krijg daar gelukkig hele mooie eerlijke gesprekken voor terug, Elders die het zelf ook niet weten hoe ze met al die "verloren generaties" moeten omgaan. Ik heb al genoeg oude matrassen en bedden, dekens, gevonden voorwerpen kleren/schoenen aan ze meegegeven om te gebruiken op hun communities, ik ( ja ook IK) zou graag zien dat deze oorspronkelijke bewoners van dit prachtige land het hier prima naar hun zin hebben. Maar ze zullen er zelf OOK wat aan moeten doen. Het eerste wat ze zullen moeten doen is een goede balans vinden tussen het "oude" leven met de oorspronkelijke gebruiken en tradities en het "nieuwe" leven in de huidige maatschappij.

Ik heb foto's gezien van de ongedierte bestrijder die hier op het Resort ook zijn werkzaamheden verricht, foto's van gloednieuwe huizen in communities waar de bewoners met banken en bedden/matrassen allemaal buiten onder de carport zitten, het huis staat leeg. Bouwen we voor Aboriginals alleen maar carports en geen huizen dan roepen ze met z'n allen waarom zij nu als beesten moeten leven en geen echt huis krijgen, net als de blanken. In Alice Springs worden dus nu de town camps aangepakt en worden er huizen opgezet a $400.000 per stuk! Het is een hoge prijs voor een huis en uiteindelijk is dat niet wat ze echt willen, damned if you do, damned if you don't.

Het alleen geven van geld en goederen helpt niet. ze betalen veelal geen huur, betalen geen Medicare premies, krijgen voorrang op scholen en universiteiten etc. er liggen kansen zat om zich te "beteren" in deze nieuwe wereld, maar dat zullen ze veelal zelf moeten doen.

Ik ben Gisteren naar een forum geweest om meer Aboriginals in de werkplek te krijgen en waarom dat vaak niet lukt. Wederom door de cultuur een moeilijk geval. Van Aboriginals wordt verwacht dat als ze salaris krijgen dat ze dat dan thuis of in de community weer verdelen! dus denken er een groot aantal dat waarom zou ik als enige gaan werken om dan een groot deel van mijn geld te moeten afstaan! Dus werk ik maar niet. Begrafenissen en dan moet men daar vrij voor nemen, door de uitgebreide familie banden wordt er dus vaker een beroep gedaan op deze plicht om een begrafenis bij te wonen. Gaat er een (ver)familie lid dood en ga je naar de begrafenis dan weet je helaas niet wanneer je terug komt omdat met de begrafenis wordt gewacht tot iedereen er is! 4 weken afwezigheid voor een begrafenis is geen uitzondering ( alle Aboriginals kunnen  hiervoor vrij krijgen en krijgen van de overheid "sorry-money", geld om de begrafenis te kunnen bijwonen, reisgeld, geld voor overnachtingen en eten). Maar het blijft natuurlijk dan moeilijk voor een baas om daar een aantal keren per jaar mee geconfronteerd te worden, ook hier botsen de oude tradities en de moderne wereld met elkaar.

Ik heb ook geen oplossing voor dit probleem, net zo min als Ian Thorpe. De oplossing ligt voor een groot deel ook bij henzelf.

PS. Een tip die ik kreeg van een Elder. Geef nooit een Aboriginal een hand, handen schudden wordt bij hun alleen gedaan als er iemand overleden is! (wist ik dus ook niet tot ik die Elders een hand wilde geven als welkom terug op het resort!)

Cheers

Willem

Interessant willem.  Deze uitleg had ik niet van jou verwacht...

Het is inderdaad zeer gecompliceerd, toch denk ik dat we uit alle macht moeten proberen om de oude en nieuwe cultuur op één of andere manier samen te brengen.  Ten slotte zijn wij het (de blanke) die hun cultuur hebben afgepakt en hun land zijn binnengedrongen.  Nu verwachten we van hen (dwingen hen) om zich aan onze gewoontes aan te passen.  Ligt toch allemaal erg gevoelig...

Er is nog veel werk...

Goede bijdrage van Willem....

[quote author=nesje link=topic=10295.msg145036#msg145036 date=1250097526]
[...] toch denk ik dat we uit alle macht moeten proberen om de oude en nieuwe cultuur op één of andere manier samen te brengen. [/quote]
Ik denk dat Willem juist heeft aangegeven dat hier het probleem ligt. Wij proberen met alle macht onze gewoontes op te dringen, maar het wordt nu eenmaal niet goed ontvangen. Wij kunnen proberen wat we willen, maar als zij er niet voor open staan dan heeft het allemaal geen zin.

Ten slotte zijn wij het (de blanke) die hun cultuur hebben afgepakt en hun land zijn binnengedrongen.
[/quote]
Er zijn veel meer landen in deze wereld waar de oorspronkelijke bevolking is verdrongen door westerse culturen. Ik weet van geen enkele waar de de oorspronkelijke bevolking tussen twee culturen is blijven hangen zoals in Australie het geval is. Er is kennelijk toch iets heel bijzonders aan de hand hier.

Nu verwachten we van hen (dwingen hen) om zich aan onze gewoontes aan te passen.
[/quote]
Laten we dan gewoon stoppen met het dwingen en laat hen beslissen wat ze willen. Als ze volgens oude tradities in de bush willen leven, prima, ga heen en doe wat je moet doen. Maar kom niet meer bij ons aankloppen. Als ze modern willen leven, wees welkom en we zullen je helpen om je aan te passen.

Ik zeg dus niet dat ze hun cultuur moeten vergeten, absoluut niet, dat moet behouden blijven, maar er zijn nu eenmaal een aantal simpele leefregels die het voor iedereen een stuk aangenamer kunnen maken.

Er is nog veel werk...
[/quote]
De vraag is voor wie...

het is inderdaad de vraag hoe dit alles opgelost gaat geraken...

er is dus nog veel werk langs beide kanten ...

en ondanks deze problemen blijft het het een ongelooflijk prachtig dat mijn hart gestolen heeft...

In sommige 'joint ventures' zoals de Argyle mines is sorry leave geen enkel probleem meer. Het is ingeburgerd zoals collega's in NL die vasten ivm Ramadam. Het zijn idd twee zeer uiteenstaande culturen. Er gaan steeds meer geluiden op om niet perse de twee culturen te laten samen gaan, of de een te laten prevaleren boven de ander. Het respecteren van beide en dan zoeken naar manieren om naast elkaar te leven. Het GAAT een keer lukken, zoveel mensen die positief en constructief denken over alle genoemde problemen gaan echt wel een wijze vinden.

Om even mee te spelen: van de week was ik bij de presentatie van een psycholoog over kinderen en hun brein. Buitengewoon leerzaam en ook nog eens heel grappig gebracht. Een van de dingen die ik indrukwekkend vond, was zijn wijze van heretiketteren. Een aantal typische 'Probleem kinderen en hun gedrag' vertaalde hij in The Happy Wanderer, The Star Trekker, The Secretary, The Flyer etc. En het gedrag zag hij voor wat het was: een uiting van karakter of aandacht die vaak eigenlijk een kracht is maar anderen op dat moment de ander (ouder, leraar etc) toevallig even niet uitkomt. Als het niet de kop ingedruk zou worden door onze standaardisatie kunnen zij uitgroeien tot relaxte, artistieke, creatieve, efficiente etc etc mensen. Wellicht is het ook goed, zoals Willem nu met behulp van elders in zijn omgeving doet, gedrag te bezien als een uiting van iets ipv als een probleem voor de ander.

Enfin, er staat nog veel te gebeuren. Op microniveau kunnen we alleen maar mensen blijven respecteren en ervan uitgaan dat niemand voor zijn lol een ander last bezorgd of beschadigd.

Groet, Fae

Sorry leave is vaak gemakkelijker in grote ondernemingen dan in kleinere. Niet altijd even gemakkelijk. Kleinere ondernemingen met slechts een aantal medewerkers kunnen het zich niet veroorloven dat er iemand een paar weken "sorry leave" opneemt, soms meerdere malen per jaar. De Ramadan is op vaste tijden ieder jaar, de werknemer is er gewoon maar krijgt soms minder arbeidsintensief werk, grotere rustpauzes en de gelegenheid te eten en te drinken wanneer het toegestaan is. Al met al een stuk gemakkelijker om als werkgever mee om te gaan ( heb jaren ervaring met Turkse en Marokkaanse werknemers)

Wij zijn als Nederlanders vaak genoeg in het verleden door andere volkeren/landen onder de voet gelopen. Door Napoleon hebben we nu allemaal een achternaam! De Romeinen hebben ook een grote invloed gehad op ons dagelijks leven etc. We hebben van al die "onderdrukkers/veroveraars" de goede dingen gehouden maar er zijn nog zat oorspronkelijke gebruiken/oeroude Hollandse tradities waar we met z'n allen (zelfs hier in Australie) aan vast houden. Het kan wel maar daar zullen alle partijen zich voor moeten inzetten.

Door mijn werk in Coober Pedy en nu Alice Springs heb ik een zeer grote collectie van Aboriginal schilderijen over de jaren opgebouwd (50+) met sommige zeer grote doeken (2.5 mtr X 1.5 mtr) in allerlei uiteenlopende stijlen (ja er is meer, veel meer dan de bekende "dot paintings") Zie ik iets moois dan koop ik het, vaak komen ze nu langs het Resort om het aan te bieden. ALS ik het mooi vindt dan koop ik het. Het blijven uitermate creatieve mensen, die dus bv door te schilderen hun oude tradities kunnen bewaren en overdragen maar met het geld wat ze daarmee verdienen ook in de "nieuwe wereld" verder kunnen.

Cheers

Willem

'Tragische' gezondheid Aboriginals

SYDNEY - Aboriginals leven gemiddeld bijna 9 jaar korter dan andere inwoners van Australië. Ook hebben ze twee keer zoveel kans in hun eerste levensjaar te overlijden, ondanks beloftes van de regering de gezondheidsproblemen aan te pakken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Australische Gezondheidsorganisatie (AMA).

Aboriginal-mannen leven gemiddeld zelfs 11,5 jaar korter, vrouwen 6 jaar. Verder hebben de oorspronkelijke bewoners vaker lichamelijke, psychische en gedragsproblemen. Meer dan een kwart van de Aboriginal-mannen heeft afgelopen jaar te maken gehad met geweld.

Premier Kevin Rudd beloofde de levensverwachting van Aboriginals binnen tien jaar te verhogen, kindersterfte te verlagen en analfabetisme te bestrijden. Circa 2,5 procent van de 22 miljoen inwoners tellende bevolking is Aboriginal.

Intressant onderwerp! Zeker met de toevoegingen van Willem.

Mijn zus heeft vroeger sociaal werk gedaan in wijken met veel Turken, Marokanen, Moelukkers e.d. Zij vertelde mij vaak hierover. Ik zie veel gelijkenis m.b.t. het opvoeden van de kinderen, het over straat zwerven van de kleine kinderen, overlast en meerdere gezinnen in 1 woning. Ook het roepen dat ze gediscrimineerd worden en het als excuus voor alles gebruiken. Nog steeds is het zo dat de eerste Turken, Marokanen e.d. in ons land geen Nederlands spreken of willen spreken.

Gelukkig zijn een aantal zaken gedurende de jaren verbeterd. Gelukkig maar! We hebben wel een "groot voordeel" tegenover Australie. Onze achtertuin is piepklein, als we die al hebben! Toch...We kunnen soms zo klagen over Nederland en dat we over tollerand zijn, maar ik denk dat we voor Austalië best een voorbeeld voor een aantal dingen zouden kunnen zijn.

Groetjes,
Kathy

Dat de levensverwachting van Aboriginals lager is dan die van "blanken" is niet zo wonderbaarlijk en heb je ook geen heel leger deskundigen voor nodig om dat te verklaren.

Groter gedeelte van het aantal aboriginals woont in zeer afgelegen gebieden waar soms wel een kliniek is maar waar geen levensbedreigende ziektes/aandoeningen behandelt kunnen worden, groot deel van de blanken woont in of rond grote steden waar volop medische hulp in noodgevallen is. In een plaats ALS Coober Pedy gaan ook gewoon blanke mensen dood die in de grote stad met gemak gered hadden kunnen worden.

Veel aboriginals geloven nog heilig in hun plaatselijke medicijnman en gaan pas veel later ( of te laat) met klachten naar een echte doctor.

Door hun vaak (slechte) dieet zijn Aboriginals vatbaarder voor bepaalde soorten ziektes (denk daarbij bv aan diabetisch). Met de huidige plannen en (kortzichtige) oplossingen worden ze niet echt geholpen.

Hier in Alice Springs hebben de meeste Aboriginals een "basis card" die bedoeld is voor de aankopen van "eerste levensbehoeftes" waaronder voedsel, maar daar hebben de meeste alweer een oplossing voor gevonden. Laatst stond voor mij in een kleding/souvenir shop een Aboriginal die voor ruim $70 aan souvenirs kocht. Die souvenirs worden in Todd Mall weer verkocht aan "argeloze" toeristen ALS zijnde "zelf gemaakt". De sticker "made in China" was er door de verkoopster afgehaald op verzoek van deze Aboriginal. Van het geld dat met de verkoop van "zelfgemaakte" souvenirs wordt verdiend wordt later gewoon weer alcohol gekocht. Ook worden bij de K-Mart op grote schaal aankopen gedaan voor niet eerst levensbehoeftes met de "basis card".

Aboriginals hebben echt dezelfde toegangkelijkheid tot medicijnen en doctors hulp ALS wij "blanken". Ze worden echt niet achtergesteld. Voor hen zijn ook al deze medische voorzieningen helemaal gratis, geen eigen bijdrage, niks.

Cheers

Willem

Aboriginals hebben echt dezelfde toegangkelijkheid tot medicijnen en doctors hulp ALS wij "blanken". Ze worden echt niet achtergesteld. Voor hen zijn ook al deze medische voorzieningen helemaal gratis, geen eigen bijdrage, niks.

Ja, maar dat lijkt niet iedereen te willen weten. De Nederlandse media (en Nederlanders) vindt het nog steeds heerlijk om zielige verhalen over minderheden in andere landen te vertellen, no matter what the other side of the coin is.

En Rudd lost het wel allemaal op? Gut.

Back