Australia, be aware!

David Gofferje

New Member
Hi all!

Nu mijn vrouw en ik al vele draadjes van dit forum hebben gelezen, wordt het tijd om zelf ook eens wat te gaan toevoegen en vragen hier:
Wij, Chantal (40), David (46), Mara (10) en Nick(9) zijn van plan om binnen een paar jaar naar Australië te verhuizen. Precieze streek weten we nog niet. In 2002 zijn Chantal en ik (toen dus nog kinderloos) via Sydney naar Cairns gereisd en het was een prachtige vakantie. Nu gaan we aanstaande augustus de gehele maand opnieuw Down Under! Dit keer starten we in Melbourne, rijden naar Adelaide, dan vliegen we naar Darwin, huren daar een 4WD, vliegen dan door naar Broome en trekken per campervan naar Perth. Oftewel: een heel flinke en schitterende vakantie voor de boeg waar we allemaal erg naar uitkijken!
Onderweg pakken we af en toe wat tijd om de suburbs en surroundings van de grote(re) steden te bekijken, met name dus Melbourne en Adelaide. Dit zijn de streken waar we ons voor nu op focussen voor het grote emigratie-avontuur later.
Ik ben al jaren werkzaam in de IT, in eerste instantie als software developer/engineer (Java), later ook als consultant/architect/trainer. We gaan dan waarschijnlijk ook voor een skilled independent visa (als dat lukt). Idee is om ook in Australië in de IT aan de slag te gaan, dus moeten we ons haast wel in de buurt van de grote steden gaan vestigen.
Concrete vragen zal ik in een andere thread stellen! Alle suggesties en welgemeende adviezen worden zeer op prijs gesteld!

groetjes,

David.

Welkom David, en alvast veel plezier gewenst tijdens jullie komende rondreis.

Ik werk zelf ook in de IT als een BA en ik weet dat er voor Java developers zeker vraag is. Het is wel een concurrerende markt met veel Indiers die hier op een 457 visum komen.
Er wordt veel waarde gehecht aan lokale/Australische ervaring. Zelf ben ik van start gegaan via een recruiter om in eerste instantie op contract basis die lokale ervaring te krijgen. Van daaruit is het dan niet ingewikkeld om een tijdelijk of permanent contract te krijgen.

Succes!

Welkom! Mooie reis gepland hoor! Je kunt natuurlijk ook met je 4x4 van Darwin naar Broome rijden over de Gibb River Road :) Dat hebben we in 2005 gedaan en is een aanrader. Maar je hebt waarschijnlijk ook niet eeuwig vakantie ;)

Denk je even aan je leeftijd met visum? Je zit aan de hoge kant zeg maar en dus weinig punten. (Ben zelf 44, en voel me niet oud maar Immigration denkt daar anders over ;) )

Ik zit even te rekenen. Weekje Adelaide/Melbz. Weekje Darwin. In twee weken van Broome naar Perth.

Het kan, eerlijkheid gebied te zeggen dat wij voor alleen het midden van WA (Perth tot Broome) 4 weken voor haddden. En Darwin > Broome ook 4 weken.

Maar ik begrijp dat niet iedereen zoveel tijd heeft ;)

Klinkt inderdaad erg krap en heel veel voor 1 maand... en jullie slaan helaas het mooiste gedeelte over; de Kimberley en Gibb River Road. Misschien de volgende keer?

Vergeet je regen/winterkleren niet voor het Zuiden....brrrr...

Last edited:
welkom!
Leuke reis voor de boeg in ieder geval, ook al lijkt het qua tijd wat krapjes, maak er maar wat van!
ICT gerelateerde beroepen zijn al van delijst gehaald in Victoria voor 190/489 visa.
Labor heeft wilde plannen in WA als zij daar de verkiezingen gaan winnen.
Je leeftijd gaat je helaas ook punten kosten, tja het is triest, dus als je echt wilt, zou ik rap beginnen aan het proces; good luck!

welkom!
Leuke reis voor de boeg in ieder geval, ook al lijkt het qua tijd wat krapjes, maak er maar wat van!
ICT gerelateerde beroepen zijn al van delijst gehaald in Victoria voor 190/489 visa.
Labor heeft wilde plannen in WA als zij daar de verkiezingen gaan winnen.
Je leeftijd gaat je helaas ook punten kosten, tja het is triest, dus als je echt wilt, zou ik rap beginnen aan het proces; good luck!

De ICT beroepen op de Victoria nomination list zijn wel maar tijdelijk gesloten tot Juni 2017, zie http://www.liveinvictoria.vic.gov.a...applications-for-ict-occupations#.WKR-lIWcGUk

In de ICT zal je altijd wel een job vinden.

Ha ha, dat was eigenlijk ook mijn beeld! In de It zoeken ze overal ter wereld mensen. Maar in Australië lijkt dat dus tegen te vallen voorlopig....!

De opmerking over de 190 visa.....hebben die dan geen effect voor de 189 visa (zonder sponsorship dus)?
En is het dan eventueel niet mogelijk om, ook al heb je op afstand met een bedrijf contact gelegd dat je graag wil hebben,
gewoon een 189 aan te vragen en de sponsorship dan meer financieel te regelen ipv de extra punten van de werkgever (even in de veronderstelling dat je die niet nodig hebt, natuurlijk).....
ONDANKS mijn leeftijd! :(

Welkom! Ja, de visa zijn voor ons ook al een moeilijkere strijd gebleken dan initieel verwacht, zeker als het gaat over punten, en over de assessment voor skilled independent. Fijn te lezen dat jullie naar dezelfde streek kijken (Melbourne/Adelaide), dus ik volg een beetje mee dan. Nog een curieuzeneuzevraag: wat maakt dat jullie nu de beslissing nemen om binnen een paar jaar te emigreren?
Groetjes!

De opmerking over de 190 visa.....hebben die dan geen effect voor de 189 visa (zonder sponsorship dus)?
En is het dan eventueel niet mogelijk om, ook al heb je op afstand met een bedrijf contact gelegd dat je graag wil hebben,
gewoon een 189 aan te vragen en de sponsorship dan meer financieel te regelen ipv de extra punten van de werkgever (even in de veronderstelling dat je die niet nodig hebt, natuurlijk).....
ONDANKS mijn leeftijd! :(

Eventueel niet mogelijk... if then else...? :confused:
Even kijken of ik begrijp wat je wilt zeggen ;)

Als je voldoende punten hebt voor een 189: Gewoon doen. Dit is de golden ticket! Dat een bedrijf je graag wilt hebben is dan gewoon een freebee maar daar doe je visum technisch niets mee.

Sponsorship door een bedrijf: Is niet een 190! Is een 457. Snelle en meestal makkelijkere manier om binnen te komen. Eenmaal binnen heeft het wel een behoorlijk aantal nadelen tov 189 of 190. Zie seperaat topic '457 de voor en nadelen' van KatjavdL

Sponsorship door een staat is wel de 190: Dit visum is identiek aan een 189 maar gebruik je als je

a) te weinig punten hebt voor een 189. De staat/territory geeft je 5 punten.
b) je beroep op de CSOL staat van een bepaalde staat. Een 190 is namelijke een State or Territory Sponsored VISA. Je rechten zijn gelijk aan een 189 je moet je alleen wel de eerste twee jaar van je verblijf vestigen in de staat die je gesponsord heeft.

FYI, wij hebben de (voorloper van dit visum, de 176) ik hoop dat het antwoord op je vraag er in verstopt zit ;)

@afterbang : inderdaad, je toelichting maakt het mij helemaal duidelijk! Bedankt!
@Tamarind : in augustus gaan we dus een maand Down Under. Hierna hopelijk we nog net zo enthousiast te zijn en een streek rond Adelaide of Melbourne te hebben bepaald icm 'kans op leuk en goed werk'.
We weten al wel dat we niet echt in de stad zelf willen wonen. Beetje in de natuur en achteraf, maar uiteraard wel op reisafstand van het CBD, want daar zal mijn dag zich wel gaan afspelen....en scholen voor de kids moeten ook bereisbaar zijn uiteraard......mmmm....misschien toch niet te ver van de stad weg dus....
Gezien mijn leeftijd (46....) en het toch vaak lange visum-traject....en huis dat we ook nog eerst moeten verkopen....zal het wel tussen een jaar en drie jaar (max) duren schat ik.

Geinig, wij hebben ook altijd geroepen: We willen niet in de stad wonen. Tot we serieus rond gingen kijken naar rural wonen... Da's toch vaak wel eenzaam, zeker als beginnende Australier. Nu wonen we 'midden' in de stad en midden in het groen. Het kan in Australia ;)

Zo, volgens mij heb je nu al aardig wat informatie gekregen!
Ik zou zeggen, wacht niet te lang, het wordt alleen maar lastiger om een visum te krijgen.
En iedere keer verzinnen ze weer wat anders en pikken ze er een bepaald visum uit die er van langs krijgt en waar ze in willen hakken...
ze is dan de politiek hier. En ja er mag dan wel werk zijn in je sector, als je er geen visum op kunt krijgen, dan mag je niet binnen.

Mmmmm er zit nog een hoop tussen stad en rural!

Je bedoelt Canberra zelf zeker :p

Maar alle gekheid op een stokje. Bij jullie en de meeste andere steden wel ja. Is er een redelijk transitie van stad naar suburbs naar widespread naar rural.

In Canberra is het:
A) Canberra
B) Rural

Zit niet(s) veel tussen. Kijk maar als je over de Federal highway bij jullie vandaan CBR binnen rijdt. 3 uur geen kip gezien vanaf Sydney. En je blinkt een keer en je staat op Northbourne Avenue in CBD.

Maar je hebt gelijk. Normaliter zit er wat tussen :)

Welkom op het forum! Spannende tijd met alles uitpluizen, maar we're here to help ;)

Melbourne is enorm uitgestrekt. Op een uur van de CBD wonen en dan echt in de natuur zitten is een uitdaging, zeker als je tijdens de spits moet reizen. Om een idee te geven, wij wonen iets ten noorden van de CBD (Brunswick) en ik moet nu regelmatig in Box Hill zijn in het oosten. Dat is 6 km door bewoond gebied en 10 kilometer snelweg. Dat is in de spits zeker 45 minuten en buiten de spits een goed half uur.
Ga je veel verder richting het oosten dan moet je over de tolwegen en die zijn zo'n 15/20 dollar per dag. Je hebt daar wel meer natuur en meer ruimte dan wij dicht bij de CBD, maar je ziet in alle windrichtingen nog steeds je buren.
Optioneel kun je een heel stuk naar het zuid-westen, afhankelijk van de files kun je met een uur wel een eind weg zijn, maar het zijn meer uitgestrekte, uitgedroogde en vlakke velden. Niet echt een populaire richting voor de meeste mensen, maar er zijn rond de baai wel mooie plekken te vinden.

Ik ben niet bekend met Adelaide, maar ik denk dat het daar wel makkelijker gaat zijn om buiten de stad te wonen. Sowieso is het een stuk betaalbaarder. De prijzen hier in Melbourne lijken aardig in de lift te zitten.

Succes :)

Back