rob en jeanine
XPdite Sponsor
ma 11 sep 2006, 05:30
Australië sluit grenzen voor nieuw paspoort
door Johan van den Dongen
SCHIPHOL - Australië heeft Nederlandse reizigers de toegang tot het land geweigerd omdat de nummers van hun nieuwe Nederlandse paspoort niet bekend waren bij de Australische visumdienst.
Dhr. Grandia met een noodpaspoort dat hij kreeg omdat zijn "nieuwe paspoort" werd ingenomen door de douane.
Foto: Michel Schnater
In twee gevallen kregen landgenoten op Schiphol tot hun verbijstering te horen dat ze niet aan boord mochten. Jan-Willem Grandia uit Haarlem vervoegde zich bij de KLM-balie en Juan Stienen uit Beverwijk bij die van Cathay Pacific Airways, ieder om voor hun vlucht een inreisvisum aan te schaffen. Toen de baliemedewerkers telefonisch het paspoortnummer doorgaven aan de Australische autoriteiten, kregen ze te horen dat de paspoortnummers niet bekend waren.
"Ik stond perplex", zegt Grandia. "Ik had dat nieuwe paspoort donderdag afgehaald. Uiteindelijk heb ik bij de marechaussee een noodpaspoort gekregen, waarmee ik wel een visum voor Australië kan krijgen. Mijn oude paspoort moest ik inleveren." Grandia vertrok gisteravond, 24 uur later dan gepland en op kosten van de KLM. "Heel vervelend allemaal. Mijn verblijf was al zo kort; slechts een paar dagen."
Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat 'tot op de bodem uitzoeken wat er is misgegaan', zegt drs. G. Rutgers, directeur van de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Zijn dienst, een tak van het ministerie van Binnenlandse Zaken, is rechtstreeks verantwoordelijk voor de communicatie met het buitenland over het paspoort.
"Wij weten niet beter dan dat alle landen, inclusief Australië, zijn ingelicht over de nieuwe paspoorten", zegt Rutgers. "We moeten nu onderzoeken of de informatie de Australiërs niet heeft bereikt, of dat de Australiërs de informatie nog niet hebben verwerkt."
Australië sluit grenzen voor nieuw paspoort
door Johan van den Dongen
SCHIPHOL - Australië heeft Nederlandse reizigers de toegang tot het land geweigerd omdat de nummers van hun nieuwe Nederlandse paspoort niet bekend waren bij de Australische visumdienst.
Dhr. Grandia met een noodpaspoort dat hij kreeg omdat zijn "nieuwe paspoort" werd ingenomen door de douane.
Foto: Michel Schnater
In twee gevallen kregen landgenoten op Schiphol tot hun verbijstering te horen dat ze niet aan boord mochten. Jan-Willem Grandia uit Haarlem vervoegde zich bij de KLM-balie en Juan Stienen uit Beverwijk bij die van Cathay Pacific Airways, ieder om voor hun vlucht een inreisvisum aan te schaffen. Toen de baliemedewerkers telefonisch het paspoortnummer doorgaven aan de Australische autoriteiten, kregen ze te horen dat de paspoortnummers niet bekend waren.
"Ik stond perplex", zegt Grandia. "Ik had dat nieuwe paspoort donderdag afgehaald. Uiteindelijk heb ik bij de marechaussee een noodpaspoort gekregen, waarmee ik wel een visum voor Australië kan krijgen. Mijn oude paspoort moest ik inleveren." Grandia vertrok gisteravond, 24 uur later dan gepland en op kosten van de KLM. "Heel vervelend allemaal. Mijn verblijf was al zo kort; slechts een paar dagen."
Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat 'tot op de bodem uitzoeken wat er is misgegaan', zegt drs. G. Rutgers, directeur van de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Zijn dienst, een tak van het ministerie van Binnenlandse Zaken, is rechtstreeks verantwoordelijk voor de communicatie met het buitenland over het paspoort.
"Wij weten niet beter dan dat alle landen, inclusief Australië, zijn ingelicht over de nieuwe paspoorten", zegt Rutgers. "We moeten nu onderzoeken of de informatie de Australiërs niet heeft bereikt, of dat de Australiërs de informatie nog niet hebben verwerkt."