australie sluit grenzen voor nieuw paspoort

rob en jeanine

XPdite Sponsor
ma 11 sep 2006, 05:30 
Australië sluit grenzen voor nieuw paspoort
door Johan van den Dongen
SCHIPHOL - Australië heeft Nederlandse reizigers de toegang tot het land geweigerd omdat de nummers van hun nieuwe Nederlandse paspoort niet bekend waren bij de Australische visumdienst.

Dhr. Grandia met een noodpaspoort dat hij kreeg omdat zijn "nieuwe paspoort" werd ingenomen door de douane.
Foto: Michel Schnater

In twee gevallen kregen landgenoten op Schiphol tot hun verbijstering te horen dat ze niet aan boord mochten. Jan-Willem Grandia uit Haarlem vervoegde zich bij de KLM-balie en Juan Stienen uit Beverwijk bij die van Cathay Pacific Airways, ieder om voor hun vlucht een inreisvisum aan te schaffen. Toen de baliemedewerkers telefonisch het paspoortnummer doorgaven aan de Australische autoriteiten, kregen ze te horen dat de paspoortnummers niet bekend waren.

"Ik stond perplex", zegt Grandia. "Ik had dat nieuwe paspoort donderdag afgehaald. Uiteindelijk heb ik bij de marechaussee een noodpaspoort gekregen, waarmee ik wel een visum voor Australië kan krijgen. Mijn oude paspoort moest ik inleveren." Grandia vertrok gisteravond, 24 uur later dan gepland en op kosten van de KLM. "Heel vervelend allemaal. Mijn verblijf was al zo kort; slechts een paar dagen."

Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat 'tot op de bodem uitzoeken wat er is misgegaan', zegt drs. G. Rutgers, directeur van de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Zijn dienst, een tak van het ministerie van Binnenlandse Zaken, is rechtstreeks verantwoordelijk voor de communicatie met het buitenland over het paspoort.

"Wij weten niet beter dan dat alle landen, inclusief Australië, zijn ingelicht over de nieuwe paspoorten", zegt Rutgers. "We moeten nu onderzoeken of de informatie de Australiërs niet heeft bereikt, of dat de Australiërs de informatie nog niet hebben verwerkt."

Hm, ik moet, elke keer dat we overseas vliegen, extra gecheckt worden, want m'n visum zit in m'n ouwe paspoort, en niet in m'n nieuwe. Ik heb dus twee paspoortnummers, praktisch gezien. Onhandig hoor!

Lang leve de digitalisering van alles! Ik ben blij dat ik een "oud" paspoort heb als ik overmorgen voor een weekje naar NZ ga, weet ik zeker dat ik weer terug mag.

Ik ga in Auckalnd naar een conferentie en daarvoor in Palmerston North bij een universiteit op bezoek.

Zo'n geintje hadden wij ook, maar dan nog met een 'oud' paspoort. Onze jongste is in Australie geboren en dus een Aussie. Bij de vlucht van Amsterdam naar Adelaide werden alle paspoortnummers ingeklopt (kan dat nog steeds niet gescand worden???) en konden we aan boord. In Kuala Lumpur zijn we tijdens de 16u wachten op de luchthaven gebleven, oa omdat we geen potentieel gedoe met de Maleisische douane willen. Maar bij boarding van de vlucht Kuala Lumpur naar Adelaide mocht onze jongste niet mee, waarom precies wilden ze ons niet vertellen. Driftig typen, ernstig op de computer kijken en bellen met de ambassade. Of we even 'in die hoek' wilden wachten. Pas op het laatste moment, de rest zat al zo ongeveer in het vliegtuig kwam het verlossende woord en mochten we mee.

Waarom was dat al niet op Schiphol duidelijk, daar kun je toch makkelijker stennis maken dan in Maleisie met mensen die niet echt lekker engels spreken? Wat die kerel op KL wel zei was de systemen van Amsteram en KL niet met elkaar (kunnen) communiceren. En dat in deze tijd van techniek etc. Maar net als die mensen in het nieuwsbericht, je voelt je hopeloos want je kunt geen kant op.

Eiraanuh, het is best okay om met twee paspoorten te reizen en in Nederland begrijpt men dat wel, maar wees voorzichtig want in sommige landen hebben ze problemen om dit te begrijpen en het is zo dat de Airline die je vervoert verantwoordelijk is voor de geldigheid van je visum en/of paspoort, en niet de immigratie.
De Airline krijgt een boete van 5000 dollar als iemand binnenkomt zonder geldig visum en dat is meerdere malen bij Malaysian gebeurt. De controle van je visum is dus bij de vertrekbalie.

Michielsylvia, Hier is beslist iets fout gegaan want in Amsterdam heb je al je instapkaart voor Adelaide gekregen (dus Malaysian heeft je in Amsterdam gechecked en de instapkaart uitgegeven), je bleef in transit, dus heeft men in K.L. geen belang meer bij de visum controle, ze kijken alleen naar het paspoort voor identificatie, dus er zal wel iets anders aan de hand geweest zijn.
Je schrijft dat je jongste een Aussie is, dus als hij een Australisch paspoort heeft dan heeft hij helemaal geen visum nodig natuurlijk.

Dan wat betreft het Engels, in Malaysia is de tweede taal Engels en iedereen spreekt het. Ik heb geen probleem met hun accent, omdat ik er vaak kom, maar anderen hebben wellicht moeite.

TinusV: In Nieuw Zeeland is geen visumplicht zoals Australie. Je krijgt je stempel (dus visum) bij aankomst.

Jan

[quote author=Jan H. link=topic=5611.msg70775#msg70775 date=1157972631]
TinusV: In Nieuw Zeeland is geen visumplicht zoals Australie. Je krijgt je stempel (dus visum) bij aankomst.
[/quote]

I know, maar toch bedankt voor de info. Ik weet ook dat ik 25NZ$ 'vertrekbelasting' moet betalen als ik weer terugga naar Brisbane

Oh en als je permanente inwoner van Australie bent (maakt niet uit met wat voor paspoort), dan kun je ook permanente inwoner van Nieuw Zeeland zijn.
Ik krijg altijd een stempel van NZ in mijn paspoort : May stay indefinitely,  dit betekent ook dat je er mag werken trouwens.
Vaak ben ik er slechts 2 dagen en toch zo'n stempel.
Andersom kan een NZlander dus ook in OZ wonen en werken.
Jan

Betekent dat dan ook dat als je een een Skilled Independent Visum hebt weten te bemachtigen voor Australie. Maar om de een of andere reden kun je daar toch niet aarden (vraag me niet waarom) dat je dan zonder problemen naar NZ mag vertrekken om daar te gaan leven?

Dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nu een NZ visum haalt of een OZ visum?

Volgens mij klopt dat wel.
Ik heb het ooit eens uitgezocht voor mijn vak(fysiotherapie) en dan is het zo als je in NZ je assessment krijgt kun je dat zonder verdere assessment omzetten naar Oz, dus dacht ik dan moet dat voor je visum ook gelden?

Michielsylvia,
Wij hadden hetzelfde met de oudste van ons toen we in KL aankwamen.
Als laatste mochten we aan boord, vlak voordat het toestel vertok.
Het visa van mijn oudste dochter (3 jaar) stond in mijn paspoort, terwijl het officieel uitgegeven was op het paspoort van mijn vrouw.
En inderdaad zeggen ze niet wat er mis is, maar zijn ze druk bezig met van alles en nog wat. En dat terwijl alles in Amsterdam in orde was, daar controleren ze de visas ook al.
Toen ze ons eindelijk vertelden wat er "mis" was, vertelde ik hun dat haar visa in mijn paspoort stond. Oeps, groot paniek weer. Hadden ze net alles veranderd in het systeem blijkbaar, konden ze het weer terug veranderen.
Wat waren we blij toen we eindelijk in het vliegtuig zaten.

Wat denk je in Perth?
Geen enkel probleem. De immigration officer kwam er bij en alles werd binnen een minuut opgelost. "Welcome in Australia sir." was zijn commentaar. Kijk, zo kan het dus ook.

even over het reizen met twee paspoorten:
ik heb zelf net een nieuw paspoort en mijn visum stond in het oude paspoort.
je kunt beide paspoorten opsturen naar de ambassade in berlijn (NIET den haag) en dan krijg je ze weer terug met een nieuw visum in je nieuwe paspoort. Nog kosteloos ook!

Een vriendin van me woont al in Australie toen ze een nieuw paspoort nodig had. Daar is ook voor haar een nieuw visum in haar nieuwe paspoort gezet dus.....alles kan.

succes, hoop dat je hier iets aan hebt

Dat is interessant Traviesa.
Maar kan je dan bijvoorbeeld ook, als je al in Australië woont een nieuw visum (voor je nieuwe paspoort) ook in Australië laten maken met je oude paspoort als bewijs. Ben benieuwd.
Vanuit Australië naar Berlijn toesturen is natuurlijk een beetje omslachtig.

Hawk, precies, ik doe dat al jaren.

Twee mogelijkheden, je gaat naar de lokale immigratie en daar ter plekke, na betaling van ik dacht 150 dollar, krijg je een nieuw multiple re-entry visum in je nieuwe paspoort.  Heel gemakkelijk. Is dus voor de volgende 5 jaar (eigenlijk 4.5 jaar dus!!!)
Echter je hoeft het niet te doen maar dan moet je altijd je oude paspoort meenemen op reis (dat doe ik al een poos), dus altijd met 2 paspoorten op reizen. Je bespaart die 150 dollar maar ook een rit naar de stad en een halve dag kwijt.

Let op bovenstaande alleen bij permanente vestiging (P.R.). Ik weet echt niet hoe het met skilled visa entries en al die andere vergunningen is gesteld.
Ik heb hier uitgebreid over geschreven (zie link beneden).

Het Nederlandse paspoort is in OZ tegenwoordig alleen via het General Consulate in Sydney te vernieuwen.
Duurt 2-3 weken. Ik vind dat een ramp want je hebt moeilijkheden als je onverwachts weg moet.

Ga naar: Emigratie naar Australië / Emigreren - Nieuws en Tips / Re: Vakantie buiten Australie  on: 16 Jun 2006 00:00 

Cheers
Jan

Back