Australie: tiener moet niet wereld rondzeilen

alieNL

Well-Known Member
Australië: tiener moet niet wereld rondzeilen

SYDNEY -  De Australische autoriteiten hebben een tiener zaterdag aangespoord af te zien van haar poging de jongste solozeiler rond de wereld te worden. Dat gebeurde nadat bekend werd dat onderzoekers haar verantwoordelijk houden voor een botsing met een vrachtschip.

De 16-jarige Jessica Watson kwam begin september op een drukke vaarroute in aanvaring met een vrachtschip van 63.000 ton. De zeilster was korter dan 24 uur daarvoor vertrokken op een tiendaagse zeilreis naar startpunt Sydney. Haar boot was flink beschadigd, waarop de scholiere terugkeerde naar het vasteland voor reparaties.

Watson bezwoer dat het incident haar er niet van zou weerhouden alsnog de recordpoging te wagen. Maar Paul Lucas, plaatsvervangend premier van Queensland, liet weten dat ze niet goed voorbereid was op de gevaarlijke reis. Volgens onderzoekers van veiligheidsdiensten te water is Watson waarschijnlijk kort voor de botsing ingedut.

Ook concludeerden zij dat Watson geen duidelijk plan had voor haar wereldreis. Ze had geen 'vermoeidheidsplan' paraat voor de momenten dat ze zou moeten gaan slapen. „Dit is een zeer, zeer ernstige zaak en ik roep Jessica en haar ouders op nog eens even goed na te denken of ze er wel echt klaar voor is”, aldus Lucas. Het meisje krijgt alle steun van haar ouders.

Watson, die zeilt sinds haar achtste, hoopt het record van landgenoot Jesse Martin te breken, die de reis in 1999 op zijn achttiende volbracht. De poging van de 17-jarige Britse Mike Perham mislukte vorige maand, onder meer door problemen met het roer. Wel werd hij de jongste solozeiler die met assistentie in 156 dagen rond de wereld zeilde.

Een rechtbank in Nederland plaatste de 13-jarige solozeilster Laura Dekker, die eveneens een recordpoging wil wagen, eind augustus onder voorlopig toezicht van jeugdzorg.

Pff het is toch wat met de zeilsters..
Waarom zeilen ze niet gewoon voor hun lol, ipv dat ze alleen maar bezig zijn met een wereldrecord..
Ik snap echt niet waarom mensen perse zo graag in dat dikke boek willen..

Jaren geleden is het boek gestopt met het opnemen van nieuwe eetrecords, omdat het te gevaarlijk is. Misschien moeten ze maar eens gaan overwegen leeftijdsrecords te gaan schrappen, omdat dat ook voor gevaarlijke en onverantwoorde situaties kan zorgen. Als er geen recordpoging meer meespeelt zullen die kinderen ook niet direct zin meer hebben om in hun eentje de wereld over te zeilen.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=10446.msg147358#msg147358 date=1253999495]
Jaren geleden is het boek gestopt met het opnemen van nieuwe eetrecords, omdat het te gevaarlijk is. Misschien moeten ze maar eens gaan overwegen leeftijdsrecords te gaan schrappen, omdat dat ook voor gevaarlijke en onverantwoorde situaties kan zorgen. Als er geen recordpoging meer meespeelt zullen die kinderen ook niet direct zin meer hebben om in hun eentje de wereld over te zeilen.

Groetjes,
Rixta
[/quote]
Ik denk niet dat het kinderen van die leeftijd puur te doen is voor een vermelding in record boek. Dat zijn volgens mij alleen degene die bergen geschifte records proberen te breken, ik geloof niet dat dit meisje daar bij hoort.

Maar goed, als het om dit soort zaken gaat vorm ik pas een mening als ik het hele verhaal ken. Immers, niet iedereen is hetzelfde, geld ook voor kinderen. Ik denk niet dat ze per definitie te jong is om dit te doen, mentale leeftijd en lichamelijke leeftijd zijn niet altijd precies hetzelfde. In dit geval heb ik wel mijn twijfels. Als ik lees dat ze geen 'vermoeidheidsplan' heeft denk ik toch: hm, zou je niet eventjes de tijd nemen om nog iets langer voor te bereiden? Klinkt toch als een redelijk cruciaal iets om te hebben als je in je eentje over de wereld gaat zeilen.

Het vervolg....

Australische zeilster begint aan recordpoging

SYDNEY -  De 16-jarige Australische Jessica Watson is voor de tweede keer aan een poging begonnen om als jongste solozeiler de wereld rond te zeilen. Zondagochtend vertrok ze vanuit de haven van Sydney richting open zee. Familieleden en vrienden zwaaiden haar uit, berichtten Australische media.

Haar eerste poging in september liep faliekant verkeerd af. Nauwelijks vertrokken, knalde de tiener tegen een vrachtschip aan, waardoor haar boot de Roze Dame zware schade opliep. Ondanks oproepen van functionarissen van het avontuur af te zien, is Watson vastberaden haar droom waar te maken. Ze neemt tijdens de acht maanden durende non-stop reis steeds hazeslaapjes van 20 minuten.

Een rechtbank in Nederland plaatste de 13-jarige solozeilster Laura Dekker, die eveneens een recordpoging wil wagen, eind augustus onder voorlopig toezicht van jeugdzorg.

[quote author=Kathren link=topic=10446.msg148484#msg148484 date=1256045153]
tja... what can I say... :?
[/quote]

Niet grappig?  :lol:

Nou die Roze boot vind ik wel ERRUG over de top hoor! De boot schreeuwt inderdaad gewoon: Barbie aan boord!

Jee... idd barbie aan boord en alleen zal ze denk ik niet vaak zijn... gewild of niet  :?

En het erge van het verhaal is, dat ze dus sliep tijdens de aanvaring.

Kijk, zulke mensen zoals zij daar heb ik het niet op.
Ik heb zelf enkele jaren op de grote vaart gevaren en dan maak je weleens van dit soort lui mee. Ze denken meestal: die grote schepen zien ons wel.
Niet dus en als we ze zien dan kan een schip van 200 meter lang niet veel doen dan er over heen varen.
Het duurt enkele mijlen voordat het schip reageert.

Back