Australie versus Nieuw Zeeland

erikenchris

New Member
dag allemaal,

Zoals bij 'even voorstellen' al geschreven, zijn mijn vriend en ik ruim een jaar geleden geemigreerd naar Nieuw Zeeland. Tijdens onze emigratieprocedure hebben we ons helemaal verdiept in NZ en eigenlijk niet echt gekeken naar Australie. We zeiden altijd voor de gein dat we daar niet naar toe wilden vanwege de 'enge beesten'. Bovendien hadden we het idee dat je in Australie in een grote stad terecht zou komen en dat wilden we niet. Maar ja, na een jaar lang worstelen om een baan te krijgen en gesetteld te raken in een wat kleinere (wel heel leuke) stad in NZ, denk ik er toch wat anders over. In een grote stad zijn er natuurlijk wel meer kansen op een baan en meer mogelijkheden om bijv. van baan/organisatie te wisselen. Ben toch nieuwsgierig geworden naar Australie, o.a. naar aanleiding van onze ervaringen hier en verhalen van anderen over Australie. Er schijnen toch ook veel kiwi's naar Australie te gaan. Waar ik benieuwd naar ben, zijn de ervaringen van mensen die zowel in NZ als in Australie gewoond hebben. Waar gaat hun voorkeur naar uit en waarom? Hele brede vraag, ik weet 't, maar weet 't even niet specifieker te stellen. Waar wij naar op zoek zijn met onze emigratie (en deels ook zeker gevonden hebben) een relaxtere mentaliteit, milder/warmer klimaat, mooie natuur.

Waar ik o.a. benieuwd naar ben is 't volgende:

- In NZ kunnen we met 2 minimuminkomens (helaas is dat de situatie op 't moment) maar net rondkomen, hoe zit dat in Australie? Wij wisten dat ons inkomen er flink op achteruit zou gaan en dat vinden we geen probleem, maar met dit salaris is 't niet echt grappig (zal zeker beter worden als Erik een baan in eigen richting vindt, hij is milieu-adviseur). We willen nl. wel kunnen blijven sparen, willen toch eens in de zoveel tijd wel op bezoek kunnen naar Nederland.

- als je een modaal inkomen hebt (weet niet precies aan welk bedrag ik dan moet denken in Australie), ben je dan een groot percentage van je inkomen kwijt aan huur/aflossing op je huis, boodschappen, verzekeringen e.d.? M.a.w. houdt je met een modaal inkomen genoeg over om wat extra's te doen (als een weekendje weg, zo nu en dan eens uit eten). We kunnen redelijk zuinig zijn wat ons uitgavenpatroon betreft, maar ik vind het toch wel lekker om jezelf zo nu en dan eens te verwennen.

- prijzen van boodschappen zijn in NZ ongeveer gelijk aan die in Nederland, maar in verhouding dus duur (als je 2x zo weinig verdiend). Hoe zit dat in Australie?

- hoe zit het met de huizen en isolatie in Australie? Is de kwaliteit van de huizen (in het algemeen) vergelijkbaar met die in NZ? Hier verbaas ik me namelijk over de prijs van de huurhuizen en de kwaliteit die je ervoor krijgt (ook dit was van tevoren bekend hoor ;-)). Maar oke, dan vergelijk ik het met de kwaliteit die we in Nederland gewend waren.

- Hoe zit het met de files in bijv. Brisbane?? (van wat ik over Australie gelezen heb, spreekt Brisbane mij het meest aan)

Ik besef dat de vragen wat ongelukkig gesteld zijn, ieders situatie en uitgavenpatroon is immers anders, maar ik hoop dat jullie er toch wat algemeens over kunnen zeggen :)

bedankt alvast,

groetjes Chris
 
Hi Chris,

Qua huurprijzen kan ik je niet veel vertellen, dat is ook zo uiteenlopend, afhankelijk van waar je zit. De beste plekjes kosten het meest, da's overal zo.
Isolatie? Ja, hoofdzakelijk ceiling, om het huis koel te houden in zomer. Maar er zijn plenty huizen die niet of nauwelijks isolatie hebben. Verder de ramen open of dicht, airco aan of uit, of de ceiling fans aan, en dat is het wel zo'n beetje.

Je vroeg naar files in Brisbane, en wij zijn een half jaar geleden om die reden binnen Brisbane verhuisd. De stad groeit gigantisch snel en het wegennet sukkelt nog ver achter die ontwikkelingen aan, met als gevolg steeds meer files. De verandering in de afgelopen 10 jaar is echt heel groot, en het gaat maar door. Als je vlakbij je werk woont maakt zoiets niet uit, maar als je de snelweg op moet, of net de verkeerde kant uit, dan is het balen.

Daarentegen zijn er natuurlijk altijd dingen die het weer goed maken. De winters zijn heerlijk bijvoorbeeld!

Wij wonen in NZ op een eiland, wat de prijzen van het dagelijkse leven wel een stukje hoger maakt, maar ik denk wel dat hetzelfde product in Australië goedkoper is dan in NZ.

Overigens, van de Kiwi's die naar Australië gaan, is het grootste deel gepensioneerd, en het gros gaat naar Gold Coast. Zon, zee en strand dus, waarschijnlijk tegen de grijze winters van NZ.

NZ maakt erg lekkere Sauvignon Blancs en een paar bijzondere Pinot Noirs, Australia heeft geweldige Shiraz's. Ook belangrijk, toch?!

Mijn persoonlijke voorkeur? Als ik heel zwart-wit 100% moest kiezen tussen Brisbane of NZ, dan zou ik waarschijnlijk NZ kiezen. Maar het meest ideaal vind ik zomer in NZ, winter in AU. :). De lange dagen van NZ vind ik zelf ook een heerlijkheid, dat mis ik in Brisbane nog steeds.

Nou, misschien moeten jullie zelf 's komen kijken?

Groetjes,

Irene
 
dag allemaal,

Zoals bij 'even voorstellen' al geschreven, zijn mijn vriend en ik ruim een jaar geleden geemigreerd naar Nieuw Zeeland. Tijdens onze emigratieprocedure hebben we ons helemaal verdiept in NZ en eigenlijk niet echt gekeken naar Australie. We zeiden altijd voor de gein dat we daar niet naar toe wilden vanwege de 'enge beesten'. Bovendien hadden we het idee dat je in Australie in een grote stad terecht zou komen en dat wilden we niet. Maar ja, na een jaar lang worstelen om een baan te krijgen en gesetteld te raken in een wat kleinere (wel heel leuke) stad in NZ, denk ik er toch wat anders over. In een grote stad zijn er natuurlijk wel meer kansen op een baan en meer mogelijkheden om bijv. van baan/organisatie te wisselen. Ben toch nieuwsgierig geworden naar Australie, o.a. naar aanleiding van onze ervaringen hier en verhalen van anderen over Australie. Er schijnen toch ook veel kiwi's naar Australie te gaan. Waar ik benieuwd naar ben, zijn de ervaringen van mensen die zowel in NZ als in Australie gewoond hebben. Waar gaat hun voorkeur naar uit en waarom? Hele brede vraag, ik weet 't, maar weet 't even niet specifieker te stellen. Waar wij naar op zoek zijn met onze emigratie (en deels ook zeker gevonden hebben) een relaxtere mentaliteit, milder/warmer klimaat, mooie natuur.

Waar ik o.a. benieuwd naar ben is 't volgende:

- In NZ kunnen we met 2 minimuminkomens (helaas is dat de situatie op 't moment) maar net rondkomen, hoe zit dat in Australie? Wij wisten dat ons inkomen er flink op achteruit zou gaan en dat vinden we geen probleem, maar met dit salaris is 't niet echt grappig (zal zeker beter worden als Erik een baan in eigen richting vindt, hij is milieu-adviseur). We willen nl. wel kunnen blijven sparen, willen toch eens in de zoveel tijd wel op bezoek kunnen naar Nederland.

- als je een modaal inkomen hebt (weet niet precies aan welk bedrag ik dan moet denken in Australie), ben je dan een groot percentage van je inkomen kwijt aan huur/aflossing op je huis, boodschappen, verzekeringen e.d.? M.a.w. houdt je met een modaal inkomen genoeg over om wat extra's te doen (als een weekendje weg, zo nu en dan eens uit eten). We kunnen redelijk zuinig zijn wat ons uitgavenpatroon betreft, maar ik vind het toch wel lekker om jezelf zo nu en dan eens te verwennen.

- prijzen van boodschappen zijn in NZ ongeveer gelijk aan die in Nederland, maar in verhouding dus duur (als je 2x zo weinig verdiend). Hoe zit dat in Australie?

- hoe zit het met de huizen en isolatie in Australie? Is de kwaliteit van de huizen (in het algemeen) vergelijkbaar met die in NZ? Hier verbaas ik me namelijk over de prijs van de huurhuizen en de kwaliteit die je ervoor krijgt (ook dit was van tevoren bekend hoor
wink.gif
). Maar oke, dan vergelijk ik het met de kwaliteit die we in Nederland gewend waren.

- Hoe zit het met de files in bijv. Brisbane?? (van wat ik over Australie gelezen heb, spreekt Brisbane mij het meest aan)

Ik besef dat de vragen wat ongelukkig gesteld zijn, ieders situatie en uitgavenpatroon is immers anders, maar ik hoop dat jullie er toch wat algemeens over kunnen zeggen
smiley.gif


bedankt alvast,

groetjes Chris

Ook dit is weer erg herkenbaar, zie andere thread. In het kort antwoorden (specifiek voor ons in dit geval) op je vragen:
- Qua inkomen zijn we er op vooruit gegaan, hoewel Judith nog geen baan heeft gevonden
- Boodschappen zijn hier iets goedkoper dan in NZ
- Ik heb het gevoel dat het modaal inkomen in NZ wel erg laag ligt en dat het hier wat meer over houdt.
- Isolatie en huizen: dat kan alleen maar beter zijn dan in NZ als je het mij vraagt.. De winter is hier mag ik hopen niet zo 'koud' en nat, dus isolatie heb je niet echt nodig ;-)
- Files; geen idee. In Sydney is het woon-werk verkeer m.n. OV

Groeten
Han
 
ikzelf ben ook milieukundige en zie dat er in Australie een enorme vraag naar is. Dan met name in Melbourne Sydney, Brisbane en Perth. Helaas niet waar wij naar toegaan; Tasmanie.

@ Irene: ook op Tassie maken ze mooie Pinot Noir en Sauvignon Blanc

Cheers,

Frank
 
Back
Top