Australisch onderwijs en ADD

Chantal1

XPdite Sponsor
Ik ben me aan het orienteren op een school voor mijn dochter in Oz. Nu kan ik eigenlijk helemaal niets vinden over mogelijkheden op een niveau van VMBO zoals wij dat in Nederland hebben . Ik krijg de indruk dat het australische onderwijs vooral gericht is op kinderen met een hoog niveau . Mijn dochter zit nu in het tweede leerjaar van het VMBO en doet het prima , maar heeft ook ADD (concentratiestoornis). Naarmate ze ouder wordt gaat dat wel beter , maar een echte studente zal ze nooit worden. Prima,vinden wij en ze zit goed in haar vel, verheugt zich enorm op de a.s. verhuizing naar Australie . Weet iemand mij meer te vertellen hierover ? In Nederland hebben we zoveel verschillende niveaus , in Australie lijkt dat minder te zijn ?
Ik zou het fijn vinden als mijn zorgen hierover een beetje kunnen worden weggenomen :|


Bedankt alvast ! Chantal1
 
Ik heb zelf geen kinderen en kan alleen maar antwoorden van "horen zeggen". Hier gaat iedereen inderdaad naar dezelfde middelbare school, maar er zijn wel niveauverschillen (A,B en C of zoiets). Of dat al direct begint in jaar 7 of pas later weet ik niet. Maar het is niet zo dat iedereen die een High School Certificate heeft dezelfde opleiding heeft gehad. Ik meen dat zo'n 90% van de jeugd dat HSC tegenwoordig haalt, dus dat zegt genoeg.
Maar misschien dat er iemand is die wat preciezer kan zijn.

Groetjes,
Rixta
 
Dankjewel Rixta, dat klinkt toch al enigszins geruststellend ! Ik denk dat het op school-sites ook wel een stuk propaganda is om te laten zien hoe goed het niveau van een betreffende school is , maar vind het af en toe nogal intimiderend overkomen :smile: . Het is al zo spannend om op een buitenlandse school te starten, laat staan dat mijn dochter aan een voor haar onhaalbaar niveau zou moeten voldoen .


groetjes , Chantal1
 
hi Chantal,
Rixta heeft gelijk. Er is maar 1 middelbare school. Waarschijnlijk ook nog "gezoned", wat betekent dat waar je woont bepaalt welke publieke middelbare school voor je is toegewezen. Er zijn scholen met zwaartepunten in bijvoorbeeld 'rural' or 'art' key learning areas, waar je je eventueel op kunt richten voor specifieke enrolment buiten je zone. Prive kun je alle kanten op, maar het systeem is in principe hetzelfde: heterogene klassen (alle niveau's, dus niet net als in Nederland, waar na de basisschool "geschift wordt").
Elke Highschool heeft zo zijn "opportunity" classes of extension classes of gifted and talented classes. Hoewel ze er niet mee te koop lopen (zouden ze volgens mij net zo hard moeten doen) hebben ze ook "extra ondersteunings" groepen. Je kunt je voorstellen dat ze op allerlei manieren de heterogeniteit van de groep proberen te verkleinen. Uiteindelijk komen ze allemaal in dezelfde molen en kunnen kinderen electives kiezen. Hun HSC (high school certificate) zal dat uiteindelijk wel laten zien, maar iedereen komt met een certificate van school (althans als er geen drop outs waren uiteraard).
Mijn kinderen zitten nog op primary en voor mij is overgang naar middelbaar onderwijs wellicht een reden om terug te verhuizen naar NL.. Ik vind het NL systeem namelijk erg goed ontwikkeld en geavanceerd, met vele (individuele!)mogelijkheden voor zowat elk kind met ondersteuning vanuit veel hoeken (toegegeven dat je als ouder wel vaak eerst de weg moet vinden....). Ook het hele prive-publieke gedoe stuit me tegen de (vrije hollandse)borst en heb moeite met "voordelen voor rijken", hoewel veel voorstanders van het publieke onderwijs in Australie dit ontkennen hoor (dit debat gaat al jaren en zal nooit ophouden). Prive scholen kunnen kinderen "weigeren", publieke niet. Dus de laatsten hebben altijd alles wat nergens anders terecht kan, er ook tussen zitten. Gelukkig levert dit ook enorm veel expertise op in die publieke scholen!!
Hopelijk zullen anderen, met meer ervaring nog meer posten. Ik zal het zelf ook graag "volgen".
Welke kant ga je op verhuizen? Mijn verhaal is gebaseerd op NSW (Central Coast), maar maakt volgens mij allemaal niet zo veel uit. "Special education" bedenk ik me net, is wel heel erg in opmars hier (is wel nodig ook).

Succes met alles, Patries.
 
Hi

Woon in Vic, waar er scholen zijn die gezoned zijn, maar de meeste niet.

Ik denk dat een hoop mensen moeite hebben met het idee dat een VMBOer samen met iemand van Gymnasium in dezelfde klas zit. Maar op de een of andere manier lukt het hier toch. Ze hebben wel een soort creme de la creme school maar die pas begint in year 9; Dit is ook een openbare school. Ze zijn hier nu ook met selective high schools begonnen voor elite atleten. Ik moet zeggen dat het wel een tijdje duurt voordat je alles doorhebt hoe het werkt vind ik. (Voor iedereen die meeleest, in primary school kan je kind een test doen die door de prive scholen bekeken worden en je op die manier een scholarschip op een priveschool kan krijgen, zeker de moeite waard om te doen! Meestal aan het begin van het jaar. Zie het/gebruik het als een Citoetest) Het zijn niet alleen rijke mensen die hun kinderen naar prive scholen sturen. Er zijn heel veel mensen die heel hard werken om de schoolfees te betalen, een lening nemen of hun kind heeft een scholarship gekregen.

Mijn oudste is inmiddels klaar met highschool maar heeft in een 'opportunity" class/extension class/gifted and talented class' gezeten op een openbare school. Mijn middelste zit op dezelfde school maar is veel artistieker en doet veel meer met haar handen, Art, Textiles, Jewellery, Design, Houtbewerken etc.
Mijn jongste zit op een prive school waar ze op een meer vrije manier leert met kleinere klassen en meer individuele aandacht.

Alle niveaus zitten inderdaad doorelkaar maar er zit wel een balans in de klas. Er is extra werk voor de top, speciale klassen voor kinderen die goed zijn in een enkel vak en help voor de bottom.
Mijn oudste heeft dus 4 jaar in 3 jaar gedaan. Maar ik weet van een vriendin dat haar zoon juist een helper op school had om met zijn problemen te helpen. Er zijn prof.helpers en ouders die helpen. Er zijn homework klassen en catch up klassen. Er is heel veel muziek, drama en sport op de scholen. Voor iedereen wat. Er is minder huiswerk dan in Nederland, meer de kans om werk in klas te doen. Het is gemoedelijker dan in Nederland maar ja ze doen er dan ook langer over. High School is 6 jaar, 5 dagen van ong.8.30 tot 3.30pm.

Het is gewoon anders. Als ze klaar zijn en goed gewerkt hebben dan hebben ze een goede opleiding gehad en kunnen ze verder studeren net als in Nederland.

Hoop dat het een beetje geholpen heeft.
 
Back
Top