Australisch paspoort???

Lilygirl

New Member
Hoi allemaal,

Nu we werkelijk de knoop doorgehakt hebben, zijn we natuurlijk flink aan het rondneuzen op het internet, wat moeten we allemaal doen, wat staat ons te wachten...
We hebben diverse testjes gedaan en het ziet er allemaal heel goed uit!! Tijdens het neuzen, stuitte ik (ook hier ergens gelezen) dat je een Australisch paspoort kunt aanvragen als je daar geboren bent.
Nou, dat ben ik, weliswaar uit Nederlandse ouders die op dat moment daarheen geëmigreerd waren. Ik heb er 6 jaar gewoond tot mijn ouders besloten terug te gaan, vanwege heimwee en ziekte van mijn moeder.
Nu gaan we dit weekend mijn ouders inlichten, maar je begrijpt dat ik nog wel de nodige vragen voor hen heb. daar ik te jong was om alles te begrijpen. Of ze ook Australische staatsburgers waren in die tijd of niet, het was namenlijk niet bedoeling om terug naar Nederland te gaan, maar ja, je kunt niet alles voorzien.
Nu hoop ik maar dat ze niet te hard schrikken, want ik hoop wel op steun van hun kant, daar zij ervaring hebben met het emigreren en wonen in Australië. Natuurlijk zullen ze proberen ons van gedachten te laten veranderen, maar helaas wij hebben inmiddels zo'n zin, dat zal niet lukken!!!
Grappig, hoor, hoe meer je er met andere over praat, hoe meer mensen ook het idee hebben opgevat te willen emigreren! Een collega van mijn man blijkt ook met emigreren naar Australië bezig te zijn!! Wat een toeval!!
Waarschijnlijk zal mijn man weinig problemen hebben met een Skilled Visa, maar een paspoort van mij ernaast zal wel meetellen en alle puntjes tellen!!
Nou lees ik overal op de site verhalen over testen en afkortingen, wie kan mij daar een verklaring voor geven? Een link naar een site of zo waar alles op een rijtje staat wat je te wachten staat? Dat heb ik nog niet gevonden.

Groetjes van Pauline

succes!!!

ik weet zelf hoe moeilijk ouders kunnen doen! :-( en hoop echt dat t goed zal komen!

groetjes Henrieke

(die gaat trouwen met een Australier en dus ook volop bezig is!! :cheer: )

Heb je nog je Birth Certificate? Volgens mij ben je automatisch Australian Citizen als je daar geboren bent. Met je birth certificate naar de ambassade en paspoort aanvragen....klaar.

Als je Nederlander bent vraag ik me af hoe dat geregeld is want ik dacht niet dat je zomaar Nederlander wordt als je in Australië geboren bent  :-o

het klopt wat Fletch zegt. Als je je geboortebewijs hebt krijg je via de Australische abassade je ozzie paspoort uit Londen. Wij hadden het paspoort met een week in huis. Heb je geen geboortebewijs meer dan duurt het langer wantdan moet je een kopie van je geboortebewijs in Australie opvragen.

hoi pauline,

bij mij precies het zelfde, ben daar ook geboren, nederlandse ouders die terug wilde :? :oops: :x.
heb nu mijn paspoort. ging erg makkelijk. een geboorte certificaat (uit australie) ned paspoort  en rijbewijs, en binnen een week mijn paspoort. als je precies wilt weten hoe allemaal, moet je maar even mailen.
ik weet niet of je kinderen hebt, maar ook daar kan je makkelijk paspoort voor aanvragen, nadat ze burger van australie geworden zijn. ook dat gaat makkelijk omdat hun moeder dan australisch is. je man kan ook gaan voor een spouse visum, dat schijnt ook wat makkelijker te gaan. dat kan omdat je getrouwd bent, denk ik?
maar er zijn wel een paar haken en ogen. ik weet niet precies het jaar maar wanneer je voor een bepaald jaar in oz geboren bent, ik dacht 1959 of zo. dan wordt het iets moeilijker om een paspoort te kunnen krijgen.
als je redelijk engels kan moet je maar eens de site van de australian embassy eens doorspitten. lijkt heel veel, maar ik heb er ook heel veel aan gehad.
cheers sylvia

Back