Australisch rijbewijs NSW --> rijtest/examen doen?

Ems81

XPdite Sponsor
Weet iemand hoe het precies werkt met een Australisch rijbewijs aanvragen in NSW? Ik heb een NLs rijbewijs, ben hier nu 6 maanden op een WHV, kan ik het omzetten naar een ozzie rijbewijs? Moet ik hiervoor praktisch or theoretisch examen doen?

Hoe lang kun je eigen op een Internationaal Rijbewijs blijven rijden in oz?

hmmmm.... weet je dat zeker???

Volgens mij is het korter. Alle backpackers zijn zo'n beetje in overtreding meen ik me te herinneren...

"...As such, you are allowed to drive in NSW on a current overseas licence for a maximum of three months after arriving in Australia...."

If you are an Australian permanent resident or hold a permanent visa under the Commonwealth Migration Act 1958 and you intend to stay in NSW, you are not considered to be a visitor. As such, you are allowed to drive in NSW on a current overseas licence for a maximum of three months after arriving in Australia. If you wish to continue driving, you must obtain a NSW driver licence.

volgens mij ben ik geen permanent residence of heb ik een permanent visum met een WHV. En op mijn internationale rijbewijs staat een geldingheidsduur van 1 jaar...

If you are an Australian permanent resident or hold a permanent visa under the Commonwealth Migration Act 1958 and you intend to stay in NSW, you are not considered to be a visitor. As such, you are allowed to drive in NSW on a current overseas licence for a maximum of three months after arriving in Australia. If you wish to continue driving, you must obtain a NSW driver licence.

volgens mij ben ik geen permanent residence of heb ik een permanent visum met een WHV. En op mijn internationale rijbewijs staat een geldingheidsduur van 1 jaar...

Thanks.. Ik zou ook denken dat dat voor WHV niet geld.. Iemand anders nog ervaringen of andere info?

http://australia.gov.au/faq/existing-licence-driving-in-australia

As a general rule, you are able to drive in Australia, as a visitor, on a valid overseas driver's licence that covers the same vehicle class for a maximum of three months after arriving in Australia.

En op mijn internationale rijbewijs staat een geldingheidsduur van 1 jaar...

Dat zegt iets over dat specifieke document. Maar niets over de lokale regelgeving omtrent rijbewijzen ;)

Ter info, elke backpacker rijdt volgens mij gewoon tot het einde der tijden rond met zijn Euro rijbewijs. Maar kijk ook even in het GVD topic wat het M5 kostte ;)

Dat zegt iets over dat specifieke document. Maar niets over de lokale regelgeving omtrent rijbewijzen ;)

Ter info, elke backpacker rijdt volgens mij gewoon tot het einde der tijden rond met zijn Euro rijbewijs. Maar kijk ook even in het GVD topic wat het M5 kostte ;)
Jij hebt helemaal gelijk en tegelijkertijd ben ik nog in de laatste 3 maanden van mijn backpack trip aangehouden en met een waarschuwing heengezonden.

Maar anders moet je in ELKE staat een Australisch rijbewijs aanvragen?? Want dat is toch ook nog staat verschillend?

Als je verhuisd naar een andere Staat dan mag je nog een bepaalde tijd op je huidige rijbewijs rijden, maar daarna moet je een ander rijbewijs halen en de regels per Staat verschillen.
Dit geldt dus voor iedereen!
Er zijn al heel wat draadjes over "rijbewijzen" probeer via de search engine als je nog meer details wilt..
Jan

Ok, maar volgens mij is het in NSW weer anders, want mijn vriend zit hier al 2 jaar en heeft geprobeerd een aussie rijbewijs aan te vragen en ze vertelden hem dat hij eerst 6 maanden aan 1 stuk in NSW moet hebben gewoond... Hij is hier dus al 2 jaar, maar door buitenlandse reizen nooit 6 maanden aan 1 stuk. Dus hij rijdt nog steeds op zijn buitenlandse rijbewijs. Maar omdat dat buitenlandse rijbewijs in het Engels is is het geen probleem.

Ok, maar volgens mij is het in NSW weer anders, want mijn vriend zit hier al 2 jaar en heeft geprobeerd een aussie rijbewijs aan te vragen en ze vertelden hem dat hij eerst 6 maanden aan 1 stuk in NSW moet hebben gewoond... Hij is hier dus al 2 jaar, maar door buitenlandse reizen nooit 6 maanden aan 1 stuk. Dus hij rijdt nog steeds op zijn buitenlandse rijbewijs. Maar omdat dat buitenlandse rijbewijs in het Engels is is het geen probleem.

Denk dat je vriend nog maar eens goed het volgende mag lezen.
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/index.html
Daarbij als je op vakantie gaat, woon je nog steeds op je huidige adres dus dat telt niet.

Vraag me af of hij niet dat ozzie rijbewijs nodig heeft voor zijn visum..... Is toch min of meer het meest ganbare bewijs dat je ergens woont.

Chantal

Volgens mij is e algemene regel dat als je ergens meer dan 3 maand of langer in een staat verblijft je een rijbewijs van die staat moet hebben, maar pin mij hier niet op vast.

In Tas kon ik mijn NL rbw zo omruilen voor een Tasmaanse.
Volgens mij moet je een vaste woon en verblijfplaats hebben in die staat waar je woont voor je een rijbewijs voor die staat aan kunt vragen.

Maar wie / hoe gaat controleren hoe lang jij in die staat bent?

3 maanden ook in QLD.

Je rijbewijs kan gewoon in 1 dag aangevraagd worden. Je krijgt dan een bewijs mee zodat je meteen kan rijden. Het daadwerkelijke plastic kaartje krijg je na 2 weken opgestuurd (als je post adres hebt)

Als simpele ziel, dacht ik, dat je evt. op je NLse rijbewijs max. 3 maanden mocht rijden, maar met een Internationaal Rijbewijs max. een jaar. Ik las ooit, dat voor het rijden in het buitenland een Intern. rijbewijs werd geadviseerd, omdat je bij een evt. overtreding waarbij je je rijbewijs kwijtraakt, je dan je Internationale kunt inleveren, maar dat je dan je NLse nog hebt (en die in NL dus niet hoeft te vervangen als je vertrekt voordat je 'm terughebt).

Of zoiets...

Ik denk vermoedelijk dus te simpel :)

Ik zit in SA, dus regels zullen af kunnen wijken, maar ben in feb 2009 gearriveerd. Ben na een half jaar voor het eerst achter het stuur van een auto gestapt. Kocht in jan. 2010 mijn eigen heilige koe en heb toen ook meteen een Aussie license geregeld. Inderdaad, formulier invullen en je moet aan kunnen tonen dat je een vast adres hebt. Binnen 2 weken het pasje in de brievenbus en tot die tijd gewoon een kopie van het formulier bij me gehouden.
Peanuts.

Overigens wilden ze hier wel mijn NLs rijbewijs als ruil hebben...

Uiteraard niet gedaan, want aangegeven, dat ik voor vakanties terug zou naar NL en 'm daar dus nog nodig had.
Hun redenatie is mij nooit duidelijk geworden.

Back