Australische fauna

Zuidema

New Member
Ik blijf wel bij de beesten zeg :-D

Is het handig om, voordat je gaat, kennis te nemen van de australische fauna, zoals bijvoorbeeld spinnen en slangen? Een tijdje geleden zag ik op Discovery een programma over gevaarlijke spinnen en slangen die australische huizen binnenglipten en verwijderd moesten worden in verband met hun giftigheid/gevaarlijkheid. Lijkt me dat je, als je gebeten wordt, wel moet weten door wat voor slang/spin. Anders krijg je misschien niet het goede tegengif.

Of zie ik nu allemaal beren op de weg? :lol:

Groet,
Connie
 
Een ding hoef je je geen zorgen over te maken. De enige beren (op de weg) die misschienzal zien, zijn Koala's. En die doen niet veel.

En als je er niet zeker van dat de spin die je ziet nou wel of niet giftig is, maak je 'm dood of zet je 'm buiten met behulp van een (klein) doosje.

Rene
 
In de kletsdoos loopt reeds een draadje over Spiders, wellicht is hier al wat meer info vandaan te halen.

http://www.museum.vic.gov.au/spidersparlour/index.htm
http://www.amonline.net.au/factsheets/index.htm#spiders

En het bij behorende topic:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1162.0

Hoop dat je hier wat mee kunt ?
 
Koalas zijn geen beren maar marsupials.(ja ik weet het 'betweter'

Doe direkt na aankomst een EHBO cursus.  Daar wordt besproken wat je moet doen bij slangen/spinnen beten en wat te doen als je gebeten wordt door giftige kwallen en waar deze voorkomen.

Zomaar een idee 

sidonia
 
[quote author=sidonia link=topic=2755.msg30337#msg30337 date=1128403448]
Koalas zijn geen beren maar marsupials.(ja ik weet het 'betweter').
sidonia
[/quote]

Nee, Sidonia, geen betweter, je krijgt niet alleen gelijk, je hebt ook gelijk.  :up:

Ze worden alleen vaak (ten onrechte) bestempeld als "Koala Bear", vandaar dat ik deze terminologie (mooi woord hè?) heb gebruikt voor "beren op de weg".  :-D

Rene
 
Hihi.....Marsupilami aardig beest! nou dat is nog eens een "song from the past".

Echt, ik kan het niet vaak genoeg zeggen............het valt in de praktijk reuze mee :up: alhoewel......volgens mij zag ik vanmiddag een slang (formaat baby) wegschieten toen ik de straat in reed :-o

Groetjes
Syl
 
Tja, wat moet ik ervan zeggen. Geloof dat we het maar moeten ervaren en inderdaad een EHBO-cursus volgen. Geen van ons gezin is gelukkig bang uitgevallen (spinnen worden beleefd buiten neergezet, pissebedden worden geholpen een donker onderkomen te vinden e.d.) Maar ja, ze zijn hier ook niet giftig......enige instructie t.z.t. is dan wel op z'n plaats denk ik! :?
 
Tsja.....een EHBO cursus is altijd een goed idee uiteraard. Maar specifiek voor "enge beesten" ?? gewoon common sense gebruiken lijkt mij meer op zijn plaats. Niet in donkere hoekjes van je tuin gaan zitten rommelen met blote handen. Niet op je blote voeten door lang gras banjeren.  Uiteraard heb je op een property meer kans op slangen encounters dan in suburbia. Gewoon een beetje opletten dus, maar het is echt niet zo dat ik iedere ochtend eerst alle schoenen check op redbacks :-D

Groetjes
Syl :)
 
Gelukkig weet ik nu in ieder geval hoe een redback eruit ziet. Dankzij de links van hierboven! Paar dagen geleden wist ik dat nog niet. Handige van die site is dat er ook bij staat wat je moet doen als je door een bepaalde soort spin gebeten bent, wat de ziekteverschijnselen zijn en.....dat veel spinnebeten toch niet dodelijk zijn (hoewel je er knap beroerd van kunt zijn). Zo zie je maar, een beetje kennis is nooit weg! :up:

Connie
 
En vooral met kinderen zorg dat je tuin een beetje goed is onderhouden dus geen onkruid/wildgoei wat meters hoog staat.
 
Vorig weekend naar Kangaroo Island geweest, wat een mooi eiland is dat en zoveel beesten; goanna's, koala's, walibies, kangaroes, possums, zeehonden, mierenegels......

SealBay.jpg

en mijn dochter stond haast op een slang, kon nog net haar voet niet neerzetten  :-o
Snake.jpg


Ben je in de buurt, ga naar Kangaroo Island, 1 grote dierentuin, maar dan zonder kooien en hekken, goeie geasfalteerde weg rondom en lekkere dirt roads om met de 4wd te scheuren, wel effe op het wildlife passen!! 's avonds zou ik er niet rondrijden, maar wij hebben lekker met een schijnwerper rondgelopen, kinderen vonden dat super spannend, ook 's nachts veel dieren gezien. ( foto's zijn echt door ons genomen op Kangaroo Island )

Willem
 
Helemaal mee eens!

Ik had vrienden op visite, hebben 3000km gereden als laatste Kangaroo Eiland bezocht en eindelijk zagen mijn vrienden koalas!

SIdonia
 
Ben gisteren bijna gedood door een 2m lange, armdikke slang!!

Hij stak voor onze auto de weg over en in een reflex week ik uit naar de andere baan om hem te redden. Gelukkig reed er niks. Dit was overigens midden in de stad (Lytton Rd, South Brisbane, op de hoek bij het sparretje, for those of you in BrisVegas).

Yeah! Oz Rocks!
 
Far out.....jeetje, die was vast even de weg kwijt. Getver, je schrok je vast rot.  Je kan wel zien dat het gisteren World Animal Day was:
week ik uit naar de andere baan om hem te redden.
:up: :up: :-D

Groetjes
Syl
 
[quote author=amoz link=topic=2755.msg30494#msg30494 date=1128479624]
Ben gisteren bijna gedood door een 2m lange, armdikke slang!!

Hij stak voor onze auto de weg over en in een reflex week ik uit naar de andere baan om hem te redden. Gelukkig reed er niks. Dit was overigens midden in de stad (Lytton Rd, South Brisbane, op de hoek bij het sparretje, for those of you in BrisVegas).

Yeah! Oz Rocks!
[/quote]
"Ben gisteren bijna gedood"? Nu vraag ik me af hoe zo'n slang jou kan doden als je in je auto rijd. 40 km per uur en met deuren dicht neem ik aan.
Goed dat je zijn leven hebt gered, dat zeker.  :up:
 
Omdat ik zonder kijken uitweek naar de andere rijbaan! Wie weet had er een andere auto gereden! Aaargh! Stel je voor! But I survived  :)
 
Back
Top