Australische Hond

SteveSW

Well-Known Member
Ik kon bij zoekterm hond nog niet echt een draadje vinden dus vandaar deze.
Genoeg vragen en antwoorden over het verhuizen (van NL-B near Aus en back) van honden maar niet over het aanschaffen / houden van een hond hier in Aus.
Wij willen immers een hond aanschaffen, liefst startend vanaf puppy. liefst iets border collie achtig. Een Australian Shepard lijkt ons geweldig (we ‘babysitten’ af en toe op eentje). Maar hoe raar misschien ook er zijn erg wring official breeders van Aus Shepard’s en al helemaal niet in Cairns. Dus moet je ook al rekening houden met invliegen etcetera. Maar dat is niet enige ‘probleem’.
Nu zitten we in een rental dus de eerste hindernis was de toelating van de eigenaar. Het was eerst nee. Alle communicatie gaat via de real estate manager dus een uitleg over de nee was er niet. Dat vonden we te mager (en niet passend binnen onze toch wel NL achtergrond 😋) dus we vroegen om een écht antwoord. Uiteindelijk kwam dat: bang voor (bijt)schade aan het huis en niet weg te krijgen geur. Superjammer en we lieten dat dan ook weten met het bericht dat dat ‘onze toekomstige plannen drastisch beperkte’ (lees verhuizen maar dan minder rechtstreeks - meer Australisch). En yep, toen kwam enkele dagen later het antwoord dat ze zich toch bedacht had en een kleine hond wel mocht. De real estate manager ging zich er dan weer mee moeien en vroeg de eigenaar wat klein dan wel was en stuurde een foto mee van soort Chiwawa 🤯.....waarop de eigenaar bevestigend antwoordde! Dat was natuurlijk iets compleet anders dan de border collie achtige soorten die wij in gedachte hadden!
Geen haar op ons hoofd denkt er aan om dan maar een kleine hond aan te schaffen (hond = 15 jaar, rental = nog 2jaar?...) maar we mogen al blij zijn met deze ja misschien. Nu gaan we de eigenaar proberen te overtuigen dat size doesn’t matter (iig niet tussen ratachtige honden en mid size dogs zoals border collies). Integendeel, het kleine gespuis is minder te controleren en maakt meer lawaai. Daarnaast gaan we ook het argument proberen in te vliegen dat mijn vrouw de hond wil gaan gebruiken als therapie hond (ze is kinderpsychiater).
We weten: border collie of Australian Shepard klinkt misschien meteen groot en staan bekend als schapen (dus buiten) honden (dus schadelijk voor huis (?). Terwijl we genoeg mensen kennen die hem/haar gewoon in huis hebben.

Maar zijn er misschien ook leuke zachtaardige iets kleinere rassen waarmee jullie bekend zijn en meer common te vinden zijn? Ervaringen in aanschaf en eventueel met huurhuizen?
 
Meestal is iets van een pet-bond een goede weg voorwaarts. Op papier vast laten stellen dat je na break lease je een professionele reiniging van tapijt en dergelijke laat uitvoeren door een door hun aangewezen partij (kost wellicht iets meer, maar kunnen ze niet zeiken dat de schoonmakers niet goed zijn) Alle schade aan het huis is sowieso voor je. Of jij, de kinderen of de hond het doet, maar leg dat ook gewoon even vast (schade door woef wordt door jullie betaald, schoonmaak door jullie betaald en klaar) Beetje assertief mag best ;) Zo hebben wij 3(!) katten in een rental mogen houden.
 
Meestal is iets van een pet-bond een goede weg voorwaarts.
dat was idd ook deel van ons antwoord op de nee: schade is voor ons en als het nodig is mag bond omhoog als soort insurance (we hebben al wat NL ervaring in het succesvol aankaarten van vage bond inhoudingen). En om in house verblijf te beperken waren/zijn we bereid om fence in de tuin te voorzien.
Sowieso zetten ze hier alles op papier ivm schade, schoonmaak etcetera. Dat is zo gebeurd voor onze 2 katten en de drie schroeven in een muur voor het ophangen van kaders 🙄 (Echt!).
Dus de pet bond was dus al onderdeel van de ja (acherteraf). Owner clean service is wel een goede.
Probleem blijft de toestemming enkel voor een kleine hond. zal zaak zijn om te ‘bewijzen’ dat de eigenaars vrees niet afhankelijk is van grootte....
Of iemand moet een kleiner ras kennen dat vergelijkbare kenmerken heeft van border collie (wel aanzienlijk groter dan een chiwawa).
Vrienden zeiden ook makkelijk: neem gewoon een Aus Shepard, Wie gaat dit controleren (eigenaar woont in Brisbane, real estate manager kondig huisbezoek altijd netjes aan; ik kan hond naar werk nemen). Maar dat lijkt me risky want in pet-bond wordt ras gevraagd.
Natuurlijk: elke puppy ís klein 😉
 
dat was idd ook deel van ons antwoord op de nee: schade is voor ons en als het nodig is mag bond omhoog als soort insurance (we hebben al wat NL ervaring in het succesvol aankaarten van vage bond inhoudingen). En om in house verblijf te beperken waren/zijn we bereid om fence in de tuin te voorzien.
Sowieso zetten ze hier alles op papier ivm schade, schoonmaak etcetera. Dat is zo gebeurd voor onze 2 katten en de drie schroeven in een muur voor het ophangen van kaders 🙄 (Echt!).
Dus de pet bond was dus al onderdeel van de ja (acherteraf). Owner clean service is wel een goede.
Probleem blijft de toestemming enkel voor een kleine hond. zal zaak zijn om te ‘bewijzen’ dat de eigenaars vrees niet afhankelijk is van grootte....
Of iemand moet een kleiner ras kennen dat vergelijkbare kenmerken heeft van border collie (wel aanzienlijk groter dan een chiwawa).
Vrienden zeiden ook makkelijk: neem gewoon een Aus Shepard, Wie gaat dit controleren (eigenaar woont in Brisbane, real estate manager kondig huisbezoek altijd netjes aan; ik kan hond naar werk nemen). Maar dat lijkt me risky want in pet-bond wordt ras gevraagd.
Natuurlijk: elke puppy ís klein 😉

Neem een Aus Shepherd cross breed? Dan is het ras: N.A. ;)
 
Neem een Aus Shepherd cross breed? Dan is het ras: N.A. ;)
Dat is eigenlijk een geweldige tip. Heb jij Belgische genen want dit lijkt wel veel op een product ontsproten uit de favoriete Belgische sport: hoe omzeil ik de wet. Wij hebben blijkbaar te lang in NL geleefd de afgelopen jaren en zijn het verleerd. 😄
 
Scheelt per staat, maar hier in WA is het OF verplicht of standaard dat je pet bond hebt. Daarnaast is het al standaard verplicht om professionele carpet cleaming te laten doen bij end of lease als je het huis uit gaat.

Als je een kruising neemt, staat je hond alsnog overal geregistreerd als Aus Shepherd cross en niet als N/A, tenzij je het andere ras als "hoofdras" kan nemen. Ik weet niet wat daar de mogelijkheden in zijn.

Bij ons was de REA ook enorm tegen. Maar we hadden gewoon contact met de eigenaar en die vond het prima. Opgelost :)

Is dit de eerste keer dat je/jullie een hond hebben? Wij hebben een Bordercollie X Staffy X Bull en een Red Cloud Kelpie x Staffy. Weet wat je in huis haalt....
 
Dat is eigenlijk een geweldige tip. Heb jij Belgische genen want dit lijkt wel veel op een product ontsproten uit de favoriete Belgische sport: hoe omzeil ik de wet. Wij hebben blijkbaar te lang in NL geleefd de afgelopen jaren en zijn het verleerd. 😄

Hahaha. Ik heb wel wat in België gewerkt ;)
Zag laatst een mooie voor jou als Architect.
In Spanje; men wilde een Tiny prefab house. Was niet echt regelgeving voor in de gemeente. Dus het huis kan niet neergezet worden. Wat wel mocht was een zwembad aanleggen met Tiny prefab pool house. Dus.... men vraagt een zwembad aan en bouwt een huis. Geregeld!
 
Scheelt per staat, maar hier in WA is het OF verplicht of standaard dat je pet bond hebt. Daarnaast is het al standaard verplicht om professionele carpet cleaming te laten doen bij end of lease als je het huis uit gaat.
....
Is dit de eerste keer dat je/jullie een hond hebben? Wij hebben een Bordercollie X Staffy X Bull en een Red Cloud Kelpie x Staffy. Weet wat je in huis haalt....

Carpet is geen probleem: overal tegels 😃

staffy of bull of afgezanten ervan: liever niet. Je ziet ze hier vaak achterop de Ute (en dat lijkt me geen pro) en lijken me geen lieve beestjes. Laatst was ik getuige van een staffy die door het hek een tuinman flink in de arm beet, out of nowhere. We hebben 2 kinderen van 11 en 16 dus liefst iets kindvriendelijk (zonder dat er het woord poedel, doedel of soortgelijks in voorkomt).
Red cloud kelpie kende ik tot een minuut geleden niet en lijkt goede formaat/bouw maar lees dat dat een echte buitenhond, herdershond is.
Labradors vinden we dan weer te groot/lomp.
Yep we zijn kieskeurig (en redelijk gecharmeerd geraakt van de Australian Shepherd; lees nu net dat die eigenlijk Amerikaans is.....)
 
Wij hebben een kruising stumpy tail cattle dog, een krijgertje uit een ongepland nestje, maar echt een geweldige hond en ieders favoriet die op bezoek komt. Een stumpytail cattle dog is wat kleiner dan de gewone cattle dog. Superslim en super gehoorzaam. Onze hond is gek op kinderen en doet niets liever dan eindeloos spelen. Misschien is dat een idee? Waarschijnlijk is er in de buurt van Cairn iemand die de stumpy tails fokt aangezien het toch een Australisch ras is.
Waar Aussies trouwens ook erg gevoelig voor zijn is als je zegt dat je naar een trainingscursus gaat. Hier krijg je bijvoorbeeld korting op de hondenbelasting als je kunt aantonen dat je een cursus hebt gedaan.
 
Last edited:
Wij willen al tijden een Labrador. Maar aangezien ook deze onmogelijk hier in de regio te vinden zijn, (Meeste fokkers zitten in omgeving Brisbane) hebben we de zoektocht even op een laag pitje staan. Wij vinden een border collie ook mooi (onze buurtjes hebben er 1) Dus misschien dat dat ook een optie kan zijn voor erbij. Omdat we allebei werken vinden we het sneu als een hond hier de hele dag alleen moet verblijven. Een kameraadje kan dan leuk zijn. We hebben er geen haast mee verder maar houden onze ogen wel open.
 
Wij willen al tijden een Labrador. Maar aangezien ook deze onmogelijk hier in de regio te vinden zijn, (Meeste fokkers zitten in omgeving Brisbane) hebben we de zoektocht even op een laag pitje staan. Wij vinden een border collie ook mooi (onze buurtjes hebben er 1) Dus misschien dat dat ook een optie kan zijn voor erbij. Omdat we allebei werken vinden we het sneu als een hond hier de hele dag alleen moet verblijven. Een kameraadje kan dan leuk zijn. We hebben er geen haast mee verder maar houden onze ogen wel open.
Verdiep je even in het karakter van beide honderassen, daar zit nogal een verschil tussen. Border collies zijn erg energieke honden. De enige overeenkomsten zijn dat beide rassen erg intelligent en dat het beide werkhonden zijn. Ik zou zelf nooit twee puppies tegelijk aanschaffen (je krijgt nooit dezelfde band met een hond), dus de hond moet altijd een periode alleen zijn.
 
Last edited:
Verdiep je even in het karakter van beide honderassen, daar zit nogal een verschil tussen. Border collies zijn erg energieke honden. De enige overeenkomsten zijn dat beide rassen erg intelligent en dat het beide werkhonden zijn. Ik zou zelf nooit twee puppies tegelijk aanschaffen (je krijgt nooit dezelfde band met een hond), dus de hond moet altijd een periode alleen zijn.

Yep i know, we hebben vroeger thuis zelf altijd een labrador gehad, en dat is voor mij het perfecte hondenras. Border collie zijn enorm energiek en hebben heel veel beweging nodig, dat is wel een reden om er even wat langer over na te denken. Sowieso geen 2 puppies tegelijk. Eerst een labbie en misschien ooit nog eens een ander hondje erbij. Maar misschien is het niet eens nodig.
 
Yep i know, we hebben vroeger thuis zelf altijd een labrador gehad, en dat is voor mij het perfecte hondenras. Border collie zijn enorm energiek en hebben heel veel beweging nodig, dat is wel een reden om er even wat langer over na te denken. Sowieso geen 2 puppies tegelijk. Eerst een labbie en misschien ooit nog eens een ander hondje erbij. Maar misschien is het niet eens nodig.
Wij hebben ook labradors gehad, dus ik heb ook een voorkeur. We hebben nu een Duitse Herder en die stumpy tail cross. Labradors zijn perfecte honden alleen geen waakhonden, die laten kwispelend een inbreker zijn gang gaan. Aangezien we nogal afgelegen wonen en ik vaak alleen thuis ben, hebben we nu voor een herder gekozen en afgericht als protection dog.
 
Verdiep je even in het karakter van beide honderassen, daar zit nogal een verschil tussen. Border collies zijn erg energieke honden. De enige overeenkomsten zijn dat beide rassen erg intelligent en dat het beide werkhonden zijn.
Dat is nu inderdaad onze grote twijfel (buiten natuurlijk de owner overtuigen dat een kleine hond evenveel risico is als een mid size in huis). Collie achtingen hebben de voorkeur. Eerlijk: voor uiterlijk maar ook wel het energieke. Maar voorlopig hebben we eigenlijk te weinig ruimte en tijd tenzij ik hem mee naar kantoor in Port Douglas kan nemen. We zitten daar op soort farm. Doel is om eenmaal PR wel onze eigen ruimte te hebben maar dan zijn we weer 2 jaar verder. Ze zijn ook lichter gebouwd dan de labrador/golden retriever achtingen.
En inderdaad zoals zoveel zaken moet je hier ook weer rekening houden dat er mogelijk zelfs buiten Queensland moet gekeken worden.
Zag nu net ook (film Annie 2014 😁) kruising tussen Chow Chow en Golden Retriever: Golden Chow. Net iets kleiner en maybe bests of both worlds?
 
Wij hebben ook labradors gehad, dus ik heb ook een voorkeur. We hebben nu een Duitse Herder en die stumpy tail cross. Labradors zijn perfecte honden alleen geen waakhonden, die laten kwispelend een inbreker zijn gang gaan. Aangezien we nogal afgelegen wonen en ik vaak alleen thuis ben, hebben we nu voor een herder gekozen en afgericht als protection dog.

Heb je helemaal gelijk in. Wij hebben (hopelijk) geen waakhond nodig, hopelijk schrikt de diepe blaf van een labrador potentiele inbrekers af mocht het zover komen . Ik snap wel dat als je rural woont je een herder hebt. Vinden wij ook prachtige honden, alleen zijn we beide in love met de labrador. Maar je zult je zeker veilig voelen met een herder.
 
Dat is nu inderdaad onze grote twijfel (buiten natuurlijk de owner overtuigen dat een kleine hond evenveel risico is als een mid size in huis). Collie achtingen hebben de voorkeur. Eerlijk: voor uiterlijk maar ook wel het energieke. Maar voorlopig hebben we eigenlijk te weinig ruimte en tijd tenzij ik hem mee naar kantoor in Port Douglas kan nemen. We zitten daar op soort farm. Doel is om eenmaal PR wel onze eigen ruimte te hebben maar dan zijn we weer 2 jaar verder. Ze zijn ook lichter gebouwd dan de labrador/golden retriever achtingen.
En inderdaad zoals zoveel zaken moet je hier ook weer rekening houden dat er mogelijk zelfs buiten Queensland moet gekeken worden.
Zag nu net ook (film Annie 2014 😁) kruising tussen Chow Chow en Golden Retriever: Golden Chow. Net iets kleiner en maybe bests of both worlds?
Chow chows zijn ook best grote honden, dus ik denk dat een kruising chow chow en een Golden net zo groot, zo niet groter, zal worden als een Australian Shepherd. Maar een puppy is toch ook een klein hondje? Als hij later groot is zeg je gewoon dat je niet wist dat hij zo groot zou worden. Gaat helemaal op met een kruising 😄
 
Back
Top