Australische taal & cultuur

alieNL

Well-Known Member
Zoals sommigen van jullie weten geef ik les (Engels) op een school. De laatste periode is van start gegaan en we hebben besloten om in VWO 5 eens wat anders te gaan doen. Kennis van land en samenleving. We hebben hiervoor twee landen uitgekozen, Australie en de USA.



We willen de leerlingen over de volgende ‘thema’s’ wat bijbrengen: geschiedenis, cultuur, topografie / sociale geografie, taal (slang e.d.) en wat we verder nog voor leuks tegenkomen. Aangezien ze deze periode ook op lees-, luister- en spreekvaardigheid beoordeeld gaan worden en ik ongeveer 15 lessen moet vullen met ‘Australie’ als onderwerp, ben ik op zoek naar geschikt materiaal.



Nu kan ik de leerlingen natuurlijk vertellen hoe ik tegen de Australische cultuur aankijk, maar ik heb ook nog 4 collega’s waarvan er maar eentje ook in Australie is geweest. Daarnaast is de kans groot dat ze dan maar één kant te zien krijgen, mijn visie/interpretatie.



Ik ben dus nu op zoek naar schriftelijk- en/of beeldmateriaal m.b.t. vooral de cultuur en slang (maar alle andere dingen/ideeen zijn ook welkom). Aangezien er dus veel lessen te vullen zijn, hoeft het echt niet allemaal strak en serieus te zijn. Dit kan ook een (deel van een) programma zijn zoals Good News Week oid, of bijv. http://www.youtube.com/watch?v=Dh0MNIFezME waarin de cultuur en/of taal (of iets anders) op de hak wordt genomen. Het kan ook (een deel van) een documentaire over the Aboriginals zijn. Je zou ook kunnen denken aan een goede comedian.



Kijkend naar schriftelijk materiaal: artikelen over deze onderwerpen of misschien een column of misschien wel een goede passage uit een boek (bijv. Down Under van Bill Bryson).



Waarom kom ik dan nu bij jullie? Ik ben van mening dat een groot aantal (vooral diegene die al Down Under zitten) van jullie veel meer zien/horen /lezen dan ik hier in Europa. Misschien had je zonet wel gelijk een leuk stukje uit een programma in gedachten dat gisteren op TV was, who knows, of een column oid.



Vandaar het volgende, wie kan mij helpen aan links/materiaal? Twee/drie/… weten meer dan 1.



Alvast bedankt!
 
Altijd leuk om te lezen dat leraren afwijken van de standaard 'saaie' lesboeken. Zo had ik ook wel engels willen leren op school.
Voor ozzie slang ga je naar: http://www.koalanet.com.au/australian-slang.html
En voor leuke comedy... Ik moet altijd heel hard lachen om Kitty Flanagan. Misschien heeft zij wel stukjes van haar tour op internet staan.
 
Als ik me goed herinner had de Australische comedian Carl Barron nog wel leuke stukjes over de verschillen in de engelse taal. Bijv. Het woord 'thongs'. Ik heb het wel eens op Youtube gezien.
 
Ligt er natuurlijk helemaal aan welke "cultuur" je bedoeld. Waarschijnlijk de huidige/moderne? Een mooie docu over Aboriginals is "First Australians", die duurt wel even, maar je kunt er vast wel wat korte stukken uithalen. Haalt mensen meteen een beetje weg van hun "negatieve" kijk op de echte Australiërs.
 
Je kunt wellicht het volkslied laten horen met wat achtergrond erbij.

Aussies zijn gek op sport, dus misschien kun je wel filmpjes over bv. cricket, Aussie Rules, NRL, netball etc. laten zien.

Een stukje uit de film 'Australia'?
 
Hamish & Andy's Gap Year !!!! Hoe Australiers de Amerikanen zien, hilarisch :)

En muzikaal gezien: AC/DC en Cold Chisel of stukjes uit Spicks and Specks
 
O ja, Hamish & Andy zijn echt hilarisch en volgende week of de week erna doen ze Europa aan.

Ik zelf heb 4 jaar in Kalgoorlie gewoond en nu bij Bunbury en daar heb je veel mensen die in de mijnen werken. Vaders (en moeders) die fly in fly out doen dus kinderen 1-2 weken zonder een van de ouders zitten tot ze er weer een weekje zijn. De enorm grote gigantische trucks die in die mijnen op en neer rijden. Heb vast wel ergens foto's van mijn kinderen bij zo'n truck of zo. Wat ik ook interessant vond was de waterpijp van Perth naar Kalgoorlie die in 1903 (geloof ik) eindelijk in gebruik was na jaren tegenstand en dan te bedenken dat het daar 40 graden kan zijn. Geen airco, geen lopend water en maar goud zoeken.

De eerste blanken die naar Australie kwamen zijn geland vlakbij Kalbarri en ze denken dat daar 2 Nederlanders waren die na een muiterij aan het land zijn gezet en dat die de eerste blanken waren die geintegreerd zijn met de aboriginals. daarna zijn er nog een aantal Nederlanders daar terecht gekomen en ze denken zelfs dat sommige woorden in de Aboriginalse taal in dat gebied van Nederlandse worden afkomstig is, tenminste volgens een boek van Rupert Gerritsen (hoewel niet makkelijk te lezen) 'and their ghosts may be heard' heet het.

Misschien wat luchtigers, wat over de relatie tussen Australiers en Nieuw Zeelanders zoals ze dat wat hebben tussen Nederlanders en Belgen.

Ned Kelly
Oh, en naast de Ozzie jingle bells heb je ook de six white boomers kerst lied...

Ik zal wat meer denken maar hier zijn dingen die me zo te binnen schieten.

jo
 
Ik zag net Bill Bryson genoemd worden. Mother Tongue is ook een goed semi wetenschappelijk boek van hem over de Engelse taal, waarin met enige regelmaat de verschillen en het waarom daarvan tussen Amerikaans en Engels (en in iets mindere mate) Australisch uitgelegd wordt.
 
Back
Top