Auto kopen als backpacker

Gigi

New Member
hallo allemaal,

ik las ergens dat een tweedehans-auto 8000 AUD kost!! Is het echt zo veel of kun je ook wel voor een lagere prijs een redelijke auto kopen?? zo ja, op hoeveel moet ik dan rekenen??

misschien is hier al een topic over, maar kon het helaas niet vinden...

groetjes Gigi

Hoi Gigi,

Nee hoor, een 2ehands-auto hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Er hangen in hostels altijd auto's te koop, om het zo maar te zeggen, soms met camping gear included.

Prijzen hangen natuurlijk af van de staat van de auto (airco kapot = niet fijn), hoe oud etc.

Vast en zeker zijn er hier wel mensen die er meer ervaring mee hebben. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat een auto verkocht moet worden met een Road Worthy Certificate!

Cheers,

Ireen.

[quote author=Gigi link=topic=4555.msg57248#msg57248 date=1145876947]
ik las ergens dat een tweedehans-auto 8000 AUD kost!! Is het echt zo veel of kun je ook wel voor een lagere prijs een redelijke auto kopen??
[/quote]

Of 8000 AUD veel is, hangt van de auto af :)
Wat voor auto wil je? Waar wil je gaan rijden en hoe lang? Wat voor terrein, off-road of snelweg?
Bedenk wat je nodig hebt en tjek eens http://carsguide.news.com.au en http://www.carsales.com.au
Neem in ieder geval voor iets van 60 AUD per jaar een lidmaatschap van een motoring organisation, die kunnen de auto voor aankoop keuren en helpen bij problemen onderweg. Zie o.a. http://www.racq.com.au, www.racv.com.au en www.raa.com.au

Het kan ook voor véél minder, zie hier ons brikje! Met genoeg extra koelvloeistof in de kofferbak, brengt ie ons overal! :-D
berg0416wa.jpg

Wij kochten in 2003 in Oz een Holden (spuug) Jackaroo 4 WD voor $ 3.000 inclusief verzekering om daarmee 2 maanden door Oz te kneuren. Fijne kar dachten we totdat ie ons na twee weken liet staan :lol1:. Nu kan ik er wel om lachen maar toen niet bepaald. Reparatie was geen optie; zou meer gaan kosten dan de auto zelf.

Goed opletten dus wat je koopt. Wij hebben de auto toen gekocht bij 500Auto's in Melbourne en voelden ons flink genaaid door die lui. Inmiddels zijn we er wel overheen hoor :-D. We zijn verder gereisd met een huurauto overigens.

Erna

Ik geloof dat ik de foto van ons hok er maar af haal.... Hij is wéér kapot!

( :-D Kijken of ik hem aan een backpacker kan slijten! :evil:)

Je moet gewoon mazzel hebben. Daarom is zo'n keuring misschien een aardig idee. Wij hadden een vriend van ons mee die het een en ander weet van auto's. Dus dat was perfect. Maar iemand die wij kennen heeft hier twee jaar rondgereden in een auto die als bijnaam "the silver bullet" had. Niemand dacht dat ie het einde van de straat zou halen. Maar hij heeft het dus nog een hele tijd prima uitgezongen. Naar mijn weten heeft hij hem zelfs met winst verkocht :D. Wat wij merkten toen we voor onze auto keken. Er zijn heel wat auto's voor 1000-2000 dollar en heel wat auto's voor 15.000 dollar. Maar dat middenstuk is een vijver waar heel veel mensen in vissen. Dus is het geluk hebben. Trouwens wat misschien ook nog een ideetje is om op te letten: hoe groot de inhoud van de motor is (zeg ik het zo goed, auto wijsheden?) dus hoeveel liter hij is. Ons autootje is een 1.3 liter (met de airco aan 1.0 ofzo :D)) maar je kunt ook auto's kopen met een 6 liter motor. Dan ben je gelijk veel meer  (zes keer zoveel??? I'm just guessing here) benzine kwijt. Wij rijden misschien niet zo snel de heuvel op. Maar lachen diezelfde mensen die ons inhaalden weer uit bij de pomp. Alle beetjes helpen.

bedankt voor alle reacties!! ik ga hier zeker wat aan hebben... ik weet nog niet precies waar ik heen wil, dus ook nog niet echt een idee wat voor auto.. maar begon al een beetje te twijfelen toen ik het bedrag van 8000AUD  :-o zag staan of het financieel nog wel zou lukken om te gaan, maar ik ben alweer iets positiever  :-D

groeten Gigi

Wij kochten een paar jaar geleden een auto op de (kleine) automarkt in Fremantle (bij Perth). Flink afdingen (de eigenaren moesten er echt vanaf, dat hielp wel  :up:) en we kochten een Ford Falcon inclusief camping gear voor 2600 dollar. Het was een heerlijke auto! Wel wat kleine reparaties onderweg...maar geen onoverkomelijkheden!
(voor de echte liefhebber: op www.farbridges.net/saseva bij foto's van februari staat een fotootje)

[quote author=Lin link=topic=4555.msg57267#msg57267 date=1145882326]
Het kan ook voor véél minder, zie hier ons brikje!
[/quote]

En wat kostte die, if I may ask?

:cool:

Oo wij zijn bijna dagelijks actief op de automarkt anders gaat Jan zich heel erg vervelen en
......... zodra we een handtekening van de sponsor hebben kunnen we dan direct een auto kopen en ons fijne huurautootje (Getz voor 21 dollar!!!!! per week) inleveren.
We zullen hem missen wat het dingetje rijdt stukken beter dan de VW VR6 die we in NL hadden.

Maar............. de automarkt is hier anders dan in NL. Ik heb het al eerder geschreven, auto's zijn duur voor Nederlandse begrippen maar waarschijnlijk ook een stuk sterker. Ze gaan veel langer mee ..................als ze niet op het stand zijn geweest !!!!!!!
Koop dus niet een 4 WD aan de kust want dan weet je bijna zeker dat 'ie op het stand is geweest. Wij hebben grote bakken zand gezien onder de motorkap terwijl de rest van de auto glanzend schoon was (hier was net een televisie-programma over geweest en BINGO).

De prijs hangt o.a. sterk af van de motor die erin zit, benzine +  V6 en V 8 gaan er een beetje uit vanwege de hoge benzineprijzen en het aantal kilometers dat 'ie gedraaid heeft. Het bouwjaar is minder interessant hebben we gemerkt. Koop je een nieuwe auto dan willen de dealers er wel een setje bull- en towbars bij doen, maar 5% korting omdat je geen inruil hebt zijn ze niet erg happig op.

We zijn in de afgelopen maanden bijna overal in de regio geweest, op auctions (Government cars, in beslag genomen auto's, etc.) op het vliegveld van Brisbane, autodealers, prive handelaren en anderen in Kedron en Springwood, Brisbane en alle wreckers tussen Brisbane en Noosa.
Het verhaal is overal hetzelfde, hoge prijzen voor hele oude auto en veel ervan hebben een flinke koprol gemaakt en zijn volledig overgespoten.

We zijn op dit moment wel geinteresseerd in de Mitsubishi Delica, een uit Japan geimporteerde 4 x 4 Van, die lekker veel ruimte biedt en ook nog het strand op kan. Ze zijn meestal van 1994, hebben minder dan 100.000 kilometer op de teller en kosten dan nog $ 16 tot 22 K.
We fantaseren dat Jan dan lekker wat rond kan rijden door de Nationale Parken  :cool: terwijl ik aan het werk ben  :roll: Grrrrrrr.

Maar goed, laten we niet afdwalen, auto's zijn hier erg duur. Ik denk erover om naast de 4 WD die we uiteindelijk kiezen ook maar een oud autootje te kopen om naar mijn werk te rijden.
Gelukkig is de RACQ er nog om een eventuele aankoop te keuren.
Jullie ook allemaal veel succes met je aankopen  :up:

Annelies

[quote author=AJ link=topic=4555.msg57420#msg57420 date=1145985059]
En wat kostte die, if I may ask?
[/quote]

2000 dollar...

[quote author=Annelies link=topic=4555.msg57458#msg57458 date=1146002315]
Maar goed, laten we niet afdwalen, auto's zijn hier erg duur. [/quote]

Duur??? Misschien doe ik iets verkeerd maar als ik prijzen op internet vergelijk (bijv. www.drive.com.au, www.carsales.com.au) lijken auto's in Australie mij eerder veel goedkoper dan in Nederland....... vooral nieuwprijzen van diverse jappanse auto's  en bijv. modellen van Ford en (in NL) Opel die in Australie worden gemaakt schelen enorm. Dit geldt overigens niet voor europese auto's die niet in Australie worden gebouwd en ik heb ook wel het idee dat auto's in Nederland sneller in waarde dalen maar nog steeds zijn auto's in Nederland volgens mij duurder dan down-under........... of zie ik iets over het hoofd?

gr. Martijn

Klopt helemaal, auto's zijn hier veeeeeel goedkoper als in Nederland. Zelfs geimporteerde auto's uit Europa zijn hier goedkoper als in Nederland.

Groetjes Sander :up:

Ik heb behoorlijk wat ervaring op gedaan met 4WD kopen tijdens mijn WHV jaar. Ik heb daar hele verhalen over geschreven op mijn website, want het had nogal wat voeten in de aarde voordat ik de juiste te pakken had. Was achteraf ook wel weer grappig..........
Maar toen had ik er ook een: long story short: ik heb hem nog!!!!!!!!!!!!!
Er zijn veel dingen die je effe moet weten...........
Inderdaad met als eerste vraag: wat wil je ermee gaan doen!

Volgens mij moet het lukken om voor 1500 a 2000 een behoorlijke "gewone" auto te kopen en rond de 7500 voor een sterke (grote) 4wd (nissan patrol of toyota landcruiser. )

Laat je niet gek maken door "bemiddelaars" die je wel willen helpen, die lichten je vreselijk op en doen niks voor je!
Ik ben zelf op onderzoek gegaan op de particuliere markt en heb heel wat testritjes gemaakt en ook laten testen door de "ANWB". Daarvan moet je ook niet schrikken want daar komt altijd een hele lijst aan gebreken uit, waar je een beetje doorheen moet kijken, want niet alles is even relevant.
En: koop geen auto zonder road worthy certificate, want dan weet je zeker dat het niks is! De oude eigenaar moet de RWC test hebben laten doen! (althans...zo werkt het in Queensland).
Als je nog vragen hebt kun je evt. ook een PM sturen.
zie ook dit draadje: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3774.msg

groet, Henriette

[quote author=MartijnT link=topic=4555.msg57492#msg57492 date=1146035464]
[quote author=Annelies link=topic=4555.msg57458#msg57458 date=1146002315]
Maar goed, laten we niet afdwalen, auto's zijn hier erg duur. [/quote]

Duur??? Misschien doe ik iets verkeerd maar als ik prijzen op internet vergelijk (bijv. www.drive.com.au, www.carsales.com.au) lijken auto's in Australie mij eerder veel goedkoper dan in Nederland....... vooral nieuwprijzen van diverse jappanse auto's en bijv. modellen van Ford en (in NL) Opel die in Australie worden gemaakt schelen enorm. Dit geldt overigens niet voor europese auto's die niet in Australie worden gebouwd en ik heb ook wel het idee dat auto's in Nederland sneller in waarde dalen maar nog steeds zijn auto's in Nederland volgens mij duurder dan down-under........... of zie ik iets over het hoofd?

gr. Martijn

[/quote]

ik bedoelde in verhouding tot de nieuwprijs, maar schreef het niet.
Je kunt het trouwens ook positief bekijken en zeggen dat ze lang hun waarde houden, maar dat schijnt weer niet zo te zijn wanneer je er zelf vanaf wilt.

Annelies

Back