Auto kopen

svens

New Member
Hi all,

Volgende maand, als we ein-de-lijk in Australië (Brisbane) zijn, wil ik een tweedehands autootje kopen. Budget ongeveer 4.000 dollar. Hij hoeft niet mooi of groot te zijn, als ie maar goed is. Nu zie ik best veel auto's te koop staan op sites als carsales.com.au en drive.com.au, maar ik vind het lastig in te schatten vanuit Nederland. Wie kan mij iets vertellen over zijn/haar ervaringen met het kopen van een tweedehandsje in Brisbane? Wie heeft misschien tips voor een betrouwbare dealer?

Sven

The magic mile (moorooka)

Rondkijken en onderhandelen, staan 1000-en auto's te koop op een heel klein stukkie.

Wij hadden de mazzel dat we een kennis hebben met kennis van auto's :D. Hij heeft ons aan het begin een beetje uitgelegd waar we op moesten letten. Wij hebben toen uiteindelijk via Carsguide.com.au (meen ik) een auto gevonden. We zijn inmiddels al 2.5 jaar blij met onze Toyota Echo (rijdt ook nog eens lekker zuinig!). Een van de auto's waar we naar hebben gekeken (ook een echo) was van een mevrouw die, er naar eigen zeggen heel netjes mee reed en alles. Maar toen wij eens in haar papieren keken (autoboekje,... hoe heet zoiets??) bleek dat ze de auto pas een maand of twee in haar bezit had, en ze deed er dus nu al weer afstand van. Vonden wij een beetje opvallend. Dus hebben we het maar niet gedaan. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon mazzel hebben ;). Wat we trouwens wel vonden, is dat het soms lastig is om bij de autodealers te komen, als je nog geen auto hebt. Ze gaan er eigenlijk vanuit dat iedereen die er een zoekt, al een heeft. Marooka (vlak bij Annerley) is een goede plek met veel dealers. Ook op gympie road (meen ik) zijn heel wat auto's te krijgen. Wij hebben ook hier op uni opgelet, hangen elke week tientallen briefjes van auto's. Je kunt ook aan eventuele collega's vragen of Nederlanders die van hun auto afmoeten :D.

Hoi,

We zijn net sinds 3 weken de eigenaar van een auto in Oz, dus onze ervaringen:

Doorgaans kan je auto kopen bij
- iemand prive
- dealer
- car yard

Alles heeft zijn voordeel, maar ook nadeel. Bij iemand prive heb je eigenlijk geen garantie maar wel de laagste prijzen; bij een dealer betaal je duidelijk meer, maar zit je vaak met garantie beter (in Victoria heb je bijv. Statutory warranty (een verplichte verzekering dus) van 3 maanden op auto's jonger dan 10 jaar met minder dan 200.000 km op de teller), en bij een car yard heb je veel keus, voor lagere prijzen. Vaak heeft dit te maken met de hoge kilometer standen. In 9 van de 10 gevallen gaan de afdankertjes van de dealer (inruilers waar ze niet mee kunnen, vanwege bijv. te hoog kilometrage) naar de car yards.

Nadeel is dat je bij car yards en dealers, door de dagelijks opgepoetste lak (of zelfs natgespoten), ingevette banden, zwart gespoten uitlaatstukken en zwaar gepolished interieur van de auto heen moet kijken. Groot nadeel is dan ook dat de motoren ook volledig gepoetst zijn (detailled) dat enige lekkage niet opvalt. Wel kan je hier makkelijk geld van de prijs afdingen. Wees er op voorbereid: zo gauw je een stap op hun terrein zet, heb je de salesman binnen 10 seconde in je nek.

Laat je auto altijd eerst beoordelen door een mechanic, of het een goede koop is.

GRoeten Sander

Goede tips Sander!

Ik zelf hou van particuliere kopen. Mensenkennis inzetten, en hem vervolgens langs een garage rijden.

Of direct na aankomst lid worden van de RACV (in Victoria) of de NRMA (in NSW).
Deze met de ANWB te vergelijken clubs voeren óók autokeuringen uit.

Succes,

Zilver

[quote author=Zilver link=topic=8123.msg106468#msg106468 date=1199270823]
Of direct na aankomst lid worden van de RACV (in Victoria) of de NRMA (in NSW).
[/quote]

Aangezien het over auto's in Queensland gaat lijkt mij RACQ (Royal Automobile Club of Queensland) een betere optie  :up:

En altijd auto's kopen die betrouwbaar aangeschreven staan. Toyota en subaru staan altijd in de top de van duitse tuv lijsten. Zeker een subaru is erg prettig ivm de 4wd.

Kijk maar bij de oudere auto's:
http://www.tuev-sued.de/auto_fahrzeuge/tools_services/auto_bild_tuev-report_2007/die_fahrzeugtypen_im_test

Back