autostoel

polsie

New Member
Ik heb even vluchtig gekeken of er een topic over bestaat, maar kon zo snel niks vinden. Hoe zijn de regels in Australie m.b.t. autostoelen voor de kinderen? Mogen de kinderen daar ook zonder zonder kinderautostoel bij een lengte boven de 1.45cm? Groetjes Polsie.
 
even een oud draadje oppikken. Wij zoeken een kinderstoeltje voor onze dochter van bijna 3. Ik zou er graag een online bestellen zodat we die bij aankomst direct kunnen gebruiken (meegenomen door onze familie ter plaatse dus).
Römer kennen ze jammer genoeg niet in Ozzy, en buiten Maxi-Cosi zie ik enkel voor mij onbekende merken. De maxi-Cosi's die ze dan verkopen, worden hier bij ons dan weer niet verkocht dus is een vergelijking moeilijk.
Wie heeft er een tip voor een merk of type dat een beetje aanleunt bij onze Europese veiligheids-standaarden? Graag eentje met 5 punts gordel in de stoel zelf (dus niet via de gordel van de auto).

Merci!
 
De regels voor stoelen zijn in mijn ogen minder streng dan in NL.
Wij hadden de Maxi Cosi mee genomen die muurvast op de achterbank vast zit. Deze was niet goedgekeurd hier. Diegene die wel goedgekeurd zijn, die vallen zo van de bank af.
 
Wij hebben onze Romer King autostoel gewoon meegenomen, in het vliegtuig, superhandig want zoonlief heeft er tijdens de reis heerlijk in geslapen. De autostoeltjes hier zijn van mindere kwaliteit hebben we gehoord en ook gezien. De verhogers die ze hier gebruiken zijn van die plastic dingen die heerlijke heen en weer schuiven in de auto....
Manlief is al een keertje aangehouden voor politiecontrole, er werd helemaal niks gezegd over onze autostoel.
 
Wij hebben onze Romer King autostoel gewoon meegenomen, in het vliegtuig, superhandig want zoonlief heeft er tijdens de reis heerlijk in geslapen.
Mag die King dan in het vliegtuig? want die moeten toch ook aan bepaalde eisen voldoen? en hoe oud was zoonlief toen? Ons dochtertje is bijna 3 en ik denk eigenlijk dat ze het veel leuker en gemakkelijker vindt om in een stoere vliegtuigstoel te zitten... ook meer beenruimte enzo, geen geschop tegen de mensen voor je...
 
Ja hoor, mocht gewoon mee. Er stond op de site van de vliegtuigmaatschappij (Singapore Airlines) dat je een autostoel mee mocht nemen in het vliegtuig voor kindjes tot 3 jaar. De mijne was bijna 5 en we hebben het gewoon geprobeerd. En er was niemand die moeilijk deed.
Onze zoon zat daardoor hoger en kon dus beter uit het raampje en naar het tv-scherm kijken. Daarnaast is hij gewend om in de autostoel te slapen, daar hij vaak in de auto in slaap valt, en dat bleek ideaal te zijn. Het lukte hem niet om op schoot of op de grond (mensen zie je ook hun kind tussen de stoelen te slapen leggen, met als nadeel dat je het slapende kind weer op zijn plek moet heisen om in de riemen te doen bij turbulentie of landing) maar in zijn vertrouwde stoeltje was hij zo vertrokken!
 
De regels for "child restraints" zijn hier anders dan in Europa. Hier moeten kinderstoeltjes met een extra lus verankerd worden aan de stoel, maar volgens mij zag ik afgelopen week iets op de televisie over een soort Isofix achtige verankering.

Wij gebruiken trouwens voor onze zoon van (bijna) 3 gewoon een in Nederland aangeschafte Maxi Cosi Rodi XP.
 
Hey Bas en Myla
Hoe hebben jullie de stoel dan meegenomen? Ook in het vliegtuig? Of in de container? Ik zou onze autostoelen ook graag meenemen, maar weet niet hoe. In vliegtuig zouden we dan 1 stoel kunnen meenemen, want onze zoon is al 5 tegen dan. Je zou de stoelen ook onmiddellijk in Oz moeten hebben omdat je anders nog een voorlopige stoel moet kopen.
 
Wij hadden die van ons in het vliegtuig meegenomen als bagage. Werd niet meegerekend bij de standaard 40 kg.
 
Bedankt Wilsil. Dat moeten we dan eens navragen als we onze tickets gaan boeken of dat voor ons ook kan.
Goede tip!
 
Hey Bas en Myla
Hoe hebben jullie de stoel dan meegenomen? Ook in het vliegtuig? Of in de container? Ik zou onze autostoelen ook graag meenemen, maar weet niet hoe. In vliegtuig zouden we dan 1 stoel kunnen meenemen, want onze zoon is al 5 tegen dan. Je zou de stoelen ook onmiddellijk in Oz moeten hebben omdat je anders nog een voorlopige stoel moet kopen.
We hebben de stoelen gewoon ingecheked samen met onze koffers inderdaad. De meeste maatschappijen laten dit toe boven de normale bagage.
 
Wij liepen tegen 2 dingen aan bij het meenemen van autostoeltjes:

1. Ze hebben hier andere modellen auto's, de gordels zitten in sommige auto's anders (hoger? verder naar voren?). Onze bijzonder degelijke Europese stoeltjes konden daardoor niet stevig/veilig in onze net aangeschafte Australische auto bevestigd worden, zoals we dat in Europa gewend waren. en waar ze in elke auto pasten. We hebben hier toen alsnognieuwe gekocht en die gebruikt.

2. Autostoeltjes die niet in Australie zijn goedgekeurd mogen niet gebruikt worden. Met als gevolg dat als je een ongeluk zou krijgen, de verzekering zich erop zou kunnen beroepen dat je een niet goedgekeurde stoel hebt gebruikt en dus niet uitkeren...
 
uiteindelijk wordt er veel gezegd over hoe goed de "europeesche" stoeltjes zijn, maar het lijkt me dat ze in Ozzy het toch ook wel serieus nemen. Veel mensen klagen dat de Römer King niet verkrijgbaar is, maar Römer is gewoon een (europeesch) onder-merk van Britax. In Australië verkoopt Britax onder de naam Safe-N-Sound.
Wij hebben er gewoon eentje online besteld (Babylove Ezy Combo) en de persoon die ons komt oppikken op het vliegveld neemt deze direct mee.
We mochten btw (wat we niet doen dus) onze autostoel gewoon mee inchecken als handbagage (zodat de kleine erin kan zitten tijdens de vlucht) zonder dat dit meetelt met je gewichtslimiet.
Handige website ook wel: http://www.crep.com.au/
 
Ik dacht even om geld uit te sparen en onze stoelen mee te nemen op het vliegtuig, maar als ze in Oz niet goedgekeurd zijn, moeten we daar nog eens over nadenken. Wij vinden de veiligheid van onze kinderen super belangrijk, dus dit moeten we nog eens goed nakijken. Bedankt voor de tips!
 
Onze niet goed gekeurde autostoel heb ik door verkocht aan een Ozzie family in Victoria die er een zocht zoals wij.
Zoals al ererder gezed kun je de Europese stoelen vaster zetten dan de Aussie.
 
Back
Top