Autostoeltjes

groentje

Account Inactief (eigen verzoek)
Autostoeltjes is iets wat je in nederland verplicht in je auto moet hebben als je kinderen vervoerd, maar hoe zit dat in Australie? Kan iemand mij dat vertellen?

Astrid  :fish:

Wat ik mij kan herinneren is dat het in Australie ook verplicht is. Wij hadden een NL autostoeltje laten verschepen maar die zijn niet geldig in Australie.

Maar ik denk dat de Ozzies op dit forum je hier veel meer over kunnen vertellen.

Ik was anders ook van plan om ze mee te nemen, dus het is maar goed dat ik het even vraag, dan kan ik ze beter hier verkopen.

:fish:

Autostoeltjes zijn hier zeker verplicht. Ik heb mijn Römer stoeltje verkocht in Nederland. Maar heb ik enorm spijt van, had ik die maar meegenomen! Stoeltjes zijn hier prima hoor, maar niets gaat boven een Römer!

Groetjes Lin

had ik die maar meegenomen!

Ik had begrepen van de Ozzies dat als je aangehouden wordt dat je een boete kunt krijgen omdat Nederlandse stoeltjes niet voldoen aan de Australische eisen. Maar misschien heb ik het mis.

Oh dat weet ik eigenlijk niet eens.
Wij hebben nu net een auto van 24 jaar oud gekocht :) en daar zit geen haak achterin waarin je de Oz stoeltjes aan moet bevestigen. Daarom mis ik nu onze oude stoel. Heb niet het gevoel dat de huidige stoel echt veilig staat...

(Iemand tips?)

De nederlandse stoeltjes hebben een E-keurmerk (europees geldig). Maar Oz zal wel zijn eigen keurmerk hebben, en dus zijn deze stoeltjes eigenlijk niet goedgekeurd. Je kindertjes zitten natuurlijk prima, maar een verzekering zal in geval van een claim hier misschien over gaan zeuren.

[quote author=Bartman link=topic=3927.msg48291#msg48291 date=1140041514]
Je kindertjes zitten natuurlijk prima, maar een verzekering zal in geval van een claim hier misschien over gaan zeuren.
[/quote] Ik vraag het me af. Ik denk dat je het moet vergelijken met een bv een katalysator of 3 puntsgordel in auto's. Voor alle auto's is dit verplicht als ze na een bepaald jaar gebouwd zijn, is de auto voor die tijd gebouwd hoef je die veranderingen niet aan te passen, dus ik denk zelf dat dit in ons geval ook op gaat.

Groetjes Sander :up:

Ha Syl! Je was me voor... Toch maar plaatsen

Aangezien we zelf binnenkort een autostoeltje aan moeten schaffen, ben ik hier toevallig een beetje over aan het lezen...

Je mag inderdaad je Nederlandse autostoeltje niet gebruiken, wettelijk gezien moeten alle autostoeltjes hier aan de Australian Standards voldoen.

Deze site heeft aardig wat informatie en ook links naar de verschillende regels per staat:
http://www.bubhub.com.au/infocarseats.shtml

Sander,
ik kon het artikel niet meer vinden maar ik heb volgens mij onlangs ergens gelezen dat als je auto geen anchor point heeft maar je gebruikt wel een autostoeltje, je verplicht bent er een aan te laten brengen.
Als ik dat artikel tegenkom, zal ik het even plaatsen. De site van Queensland Transport zegt er echter niets over.

groetjes,
Trude

[quote author=BlizzardofOz link=topic=3927.msg48305#msg48305 date=1140049710]

Sander,
ik kon het artikel niet meer vinden maar ik heb volgens mij onlangs ergens gelezen dat als je auto geen anchor point heeft maar je gebruikt wel een autostoeltje, je verplicht bent er een aan te laten brengen.
Als ik dat artikel tegenkom, zal ik het even plaatsen. De site van Queensland Transport zegt er echter niets over.

[/quote]Oke bedankt, ik kijk er een beetje van op eerlijk gezegd, maar goed als het wel zo is zal ik wel snel actie moeten ondernemen. Mocht je iid het artikel nog vinden dan zie ik het graag.

Groetjes Sander

Ik heb mijn maxi cosi (nieuwste versie, zonder anchor point of isofix heet dat geloof ik) autostoel meegenomen (niet voor babies maar vanaf 9 maanden, waar ze dus rechtop in zitten). Ik moet zeggen dat een anchor point iets van de laatste tijd is (zon ding waar je het stoeltje in vastklikt) en alleen nieuwe autos hebben zon ding. Wij hebben inmiddels twee autos geleend van de schoonfamilie en daar zit geen anchor point in. Wij gaan die daar natuurlijk niet inzetten en een nieuw stoeltje voor kopen. Deze stoel zit ook muurvast aan de achterbank vast (een hendel waar je de boel mee strak trekt) en volgens mij kan het buiten isofix niet veiliger!

bedankt voor de sites, Ik ga ze uitprinten zodat ik ze op mijn gemak kan lezen. :fish:

Goeie vraag Groentje!

@Marina,  wij hebben ook een Maxi Cosi (vanaf 9 maanden) voor onze kleine.  Natuurlijk heb je zo'n stoeltje gelijk nodig zodra je aankomt in Aus.  Ik neem aan dat jullie gewoon de autostoel mee konden nemen in de vliegtuig?

Ik heb Amber op schoot genomen (en samen in de gordel) toen ik aankwam en nog een half uurtje moest reizen voor ik bij de uiteindelijke plaats van bestemming aankwam. De volgende ochtend ben ik naar de Big W (Soort reusachtige blokker, waar ze echt van alles verkopen!) en heb daar een autostoel voor Amber en een boosterseat voor Iris gekocht. Als je de NL stoel niet kan gebruiken in Australie, zou ik hem ook niet meenemen. Die autostoel gaat gewoon met de koffers het ruim in. Scutch jij hebt toch een broer hier wonen? Dan kan hij toch eventueel zorgen dat er een stoeltje klaarstaat hier?

Groetjes Lin

@Lin & Marina : bedankt voor jullie antwoorden, ik weet nu wat wel en niet kan  :up:    Inderdaad kunnen mijn broer/schoonzus iets regelen als we eerst naar Perth gaan, anders nemen we gewoon de autostoel mee.

Nederlandse kennis van ons hier heeft ook toen ze zwanger was in Nederland een Maxi Cosy gekocht. Maar die mag ze hier in Queensland niet gebruiken als autostoeltje. Het had iets te maken met een extra gordel. Bij de Australische zitjes moet er ook een gordel overheen gaan, en dat gebeurt niet met de MC. Dus misschien is het geen goed idee om die mee te nemen. De boetes liegen er geloof ik niet om. Dat is ook de reden dat Maxi Cosy niet te koop is in Queensland. Het heeft geen meerwaarde.

Wat valt er te regelen als je op het vliegveld aan komt en je dus nog moet rijden naar je eindbestemming met twee kinderen zonder autostoeltjes? Moet je dit dan vooraf regelen of zien ze dit wel door de vingers? Ik neem aan dat ze toch begrijpen dat je ze daar eerst moet aanschaffen, het komt tenslotte niet uit de lucht gevallen!

:fish:

Dit hangt af van je vervoer vanaf het vliegveld: taxi's en bussen zijn uitgezonderd van de regeling, hoewel het wel wordt aanbevolen bij taxi's vooraf te boeken en aan te geven dat je kinderzitjes nodig hebt. Daar wordt een kleine toeslag voor gerekend.

Maar als je wordt opgehaald in een personenauto van vrienden of familie of je huurt een auto, ben je inderdaad verplicht kinderzitjes te hebben. Je kunt kinderzitjes huren (de URL die ik eerder plaatste heeft adressen en telefoonnummers) of bij de autoverhuur aangeven dat je kinderzitjes nodig hebt.

Back