Bali Nine

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Anybody following the story of the Bali Nine? Het eerste vonnis....

Lawrence gets life over heroin plot
Monday Feb 13 15:18 AEDT
Bali Nine accused Renae Lawrence was convicted and sentenced to life in prison on Monday for attempting to smuggle heroin to Australia.

The Denpasar District Court handed down the life term despite a call by prosecutors to sentence her to 20 years.

Monday's verdict was the first handed down by the court.

Lawrence is the only woman among the Bali Nine and was one of four so-called drug mules caught at Bali Airport with heroin strapped to their bodies.

Since her arrest on April 17 last year she has steadfastly maintained that she carried the drugs only after being threatened by the alleged bosses of the gang - Andrew Chan and Myuran Sukumaran - who face possible death sentence verdicts in court on Tuesday.

The tough sentencing came despite calls by prosecutors to show some leniency to Lawrence, 28, of Newcastle.

They had said that that would be a reward for her cooperation with Indonesian police from almost the start.

Indonesian drug squad officers and prosecutors had used information from her to establish the inner workings of the gang that had tried to smuggle a total of 8.3kg of heroin from Bali.

en nummer twee, ook levenslang voor Scott Rush

Lawrence and Rush jailed for life
Date: 13/02/06

Scott Rush and Renae Lawrence will spend the rest of their lives in an Indonesian prison after being found guilty of drug smuggling today.

20-year old Rush's verdict was delivered this afternoon.

Copyright © 2006 Seven Network (Operations) Ltd

Dit is wel een overduidelijk geval dan... Maar wanneer drugs in bagage wordt gevonden heb ik altijd mn twijfels. Je hoort vaak van die gasten die iets in de bagage van een ander stoppen. Zit ook altijd in mn achterhoofd als ik in het vliegtuig zit.

Hee Outbacknick, heb je al gezien dat je tegenwoordig op het vliegveld je koffer(s) in 50 meter plastic kan laten wikkelen tegen betaling? Nou ja, ik weet niet hoeveel meter, maar ze pakken het goed in. Officieel mag de koffer niet opengemaakt worden als je er niet bij bent... Men zou kunnen hopen dat dat plastic een hindernis is :)

Maar in het Bali Nine geval... Nee. Ze staan er behoorlijk lullig op, zou ik zo zeggen!

Cheers,

Irene

Ah... Dat wist ik nog niet irene. Dat maakt het idd een stuk lastiger. Kan ik weer zonder angstzweet in een vliegtuig gaan zitten  :wink:

Euhm... Heb er wel eens van gehoord, maar is dit een zelfde soort zaak als eerder vorig jaar met die Australische vrouw die drugs gesmokkeld zou hebben?

Die lui van de Bali Nine hadden de drugs op hun lichaam getaped van wat ik begrepen heb dus dat is wel heel duidelijk. Een deel van de lui is gewoon verschrikkelijk dom (in een cafe kregen ze een 'gratis' vakantie naar Bali aangeboden maar oh ja: ze moesten wel even 'wat'  meenemen) en een deel zegt dat ze bedreigd zijn door de leider van de gang (als ze de drugs niet mee zouden nemen zou hun wat overkomen).

Die vrouw die in 2004 gepakt werd met een dikke 4 kilo drugs in haar bodyboard bag en vorig jaar veroordeeld is is Schapelle Corby. Obscure achtergrond hier aan de Gold Coast maar beweert onschuldig in deze zaak te zijn. Maar in Indonesie zwichten ze niet voor haar leuke koppie en de enorme media hype: mevrouw moet gewoon 20 jaar zitten...

Zoals Jan al zegt ja :)

Alleen is het verschil dat Schapelle voor marihuanasmokkel is veroordeeld, en de Bali Nine voor slechts 8.6 kilo heroïne.
Bij Schapelle is er nog veel sociale discussie geweest of ze nou wel of niet schuldig was; de drugs werden in de ts van haar surfboard gevonden (of body board, whatever) en zouden nog in haar bagage kunnen zijn gestopt, maar bij de Bali Nine hadden 4 (geloof ik) de drugs op hun lijf - dat laat weinig twijfel over!

Bij Schapelle komt er dan inderdaad ook nog eens een dodgy verhaal over haar broertje achteraan:

Convicted drug smuggler Schapelle Corby's half brother has said he'll fight police allegations he was involved in exporting cannabis, as he faced court on other drug and assault charges.

James Sioeli Kisina, 18, was with Corby when she was arrested at Bali airport in October 2004 with 4.1kg of marijuana in her bodyboard bag.

He faced court over his alleged involvement in a violent home invasion during which a couple was attacked with an iron bar and menaced with a machete before a large quantity of cannabis and cash was stolen.

Police allege the stolen drugs and money were later found at the Loganlea home of his and Corby's mother, Rosleigh Rose, south of Brisbane.

The cannabis was allegedly found inside Ms Rose's home stashed inside coffee jars to disguise the smell.

Kisina's lawyer Stefan Simms told the Beenleigh Magistrates Court that his client would vigorously defend police allegations, outlined in an affidavit, that he was involved in the exportation of cannabis.

There was no evidence to support that claim, he said.

In relation to Tuesday's home invasion, Mr Simms said Kisina was not motivated by crime when he broke into the house.

He said Kisina had learned the property's occupants were allegedly well-known drug dealers and could have information helpful to Corby's bid to have her drug smuggling conviction in Bali quashed.

Later, outside the court, Mr Simms said his client's actions were selfless.

"The situation is the guy is 18, he thought that if he approached people who (he alleged) had connections to drugs he could in some way obtain information which might assist with his sister's case," he said.

Kisina, who was arrested, along with two friends over the home invasion, was remanded in custody.

He has been charged with deprivation of liberty and assault occasioning bodily harm, producing a dangerous drug, possession of a dangerous drug, and possession of items used in the commission of a crime and entering a dwelling.

Kisina has also been charged with entering a dwelling with intent to commit an indictable offence.

The others charged over the home invasion are Matthew Ratumaitavuki, 20, also of Loganlea, and Shane John Tilyard, 19, of the western Brisbane suburb of The Gap.

The pair were also remanded in custody.

All three will face the same court again on March 8.

Kisina is one of two children Corby's mother had with Tongan-born James Kisina.

Ms Rose has six children from three relationships.

© 2006 AAP
Brought to you by 

Wat mij nog het meest schokt zijn de leeftijden van iedereen involved. :-(  En voor wat betreft de Bali nine.....a free holiday?! Right, waar zit je verstand??!
Het is in en in treurig voor de ouders, zeker voor de ouders die de Australische politie in hadden gelicht om te voorkomen dat hun zoon met illigale zaken naar het buitenland zou vertrekken. Zij hadden waarschijnlijk gehoopt dat alles op Australische bodem afgehandeld zou kunnen worden......helaas niet.

Groetjes
Syl

Hey Syl,

is grote controversy in de Bali nine zaak ook niet  dat de Australische overheid volledig op de hoogte was van de geplande smokkel en Indonesie heeft getipt zodat ze opgepakt konden worden? In plaats van ze bij terugkomst in Australie te arresteren?

Als dat waar is vind ik dat wel heel kwalijk. Natuurlijk, strafbaar is strafbaar, schuldig is schuldig en iedereen weet dat drugs smokkel in Azie niet slim is, maar met de grote verschillen in strafmaat tussen beide landen vind ik dat Australie er zo wel erg makkelijk de handen vanaf trekt....

groetjes,
Trude

Hiya Trude!!

Da's lang geleden!! alles goed?

Inderdaad is er nog wat controversie omtrent deze zaak.  Ze schijnen inderdaad op de hoogte geweest te zijn van de operatie. Waarom ze de Bali nine toch hebben laten gaan.....geen idee. Misschien om "the big fish" te vangen???  Hoe dan ook de Bali nine  (hoewel ze zichzelf in de nesten hebben gewerkt) had ook op Australian soil opgepakt kunnen worden.

Trieste toestand, het ziet er zeker voor "the godfather" zoals hij genoemd wordt erg somber uit. Als je kijkt naar de straffen voor Schapelle en Renae & Scott dan vrees ik dat het misschien de doodstraf wordt.

Groetjes
Syl

Hoi Trude :)

Even hier op reageren:

[quote author=BlizzardofOz link=topic=3909.msg47875#msg47875 date=1139880227]
maar met de grote verschillen in strafmaat tussen beide landen vind ik dat Australie er zo wel erg makkelijk de handen vanaf trekt....

[/quote]

Kijk,  elk land heeft z'n eigen regels. Australië respecteert de wetten van andere landen - anders kan je geen politiek bedrijven.

Wat zou Australië (of elk ander land in die schoenen) dan moeten doen? Als jij een overtreding begaat in een ander land, dan word je volgens de wet daar berecht. Of Indonesië een strenger beleid heeft en zwaarder straft, tja, dat is dan pech. Schapelle was een giga-voorbeeld.

"Wherever an Australian faces the death penalty, we pull out all stops to make a plea on their behalf for that not to be carried out,'' Senator Ellison said.

Maar honestly, wij zouden toch ook niet willen dat mensen bij óns criminele activiteiten beginnen en dat hun thuisland dan gaat roepen dat we aardiger moeten zijn??

Overigens staat het hele verhaal hier:  [http://bali9.foreignprisoners.com/...Stom stom stom stom stom. Groetjes, Ireen.

Ha Ireen,

Het is altijd moeilijk om de zaak objectief te beoordelen en ik weet uiteraard niet alle ins en outs wat het nog moeilijker maakt. Dus dit is puur gebaseerd op de al dan niet correcte verhalen die ik heb gehoord. Interessante site trouwens, dankjewel.

Als de Indonesische authoriteiten hen zonder hulp hadden aangehouden, prima natuurlijk. Zo werkt het nu eenmaal. En ik ben het met je eens dat verschillende landen onderling elkaars strafwetten moeten respecteren.

Maar willens en wetens een land tippen over een misdaad die ten eerste meer op jouw eigen land van toepassing is (want de drugs waren voor handel in Australie) en ten tweede waardoor jouw burgers een veel hogere straf zullen krijgen, mogelijk zelfs de doodstraf, daar heb ik moeite mee.
Mijn probleem hier is niet met Indonesie, integendeel: het is de houding van de Australische authoriteiten. Ik denk dat dit hele gebeuren anders had kunnen (moeten?) lopen.

Maar wat is waarheid? Ik las net op de site van de Sydney Morning Herald dat Scott Rush in Australie al 16 drugsgerelateerde overtredingen op zijn naam had staan... Maakt het stukken moeilijker te geloven dat hij hier in betrokken raakte doordat hij zo naief was.

Anyway... het bovenstaande is puur mijn mening. Ik wil niet echt dat dit nog een van die 'flammable' discussies wordt (moet Martijn toch nog op zoek naar een vlammetje  :wink: ), wilde dit gewoon even kwijt.

groetjes,
Trude

Maakt het stukken moeilijker te geloven dat hij hier in betrokken raakte doordat hij zo naief was.

Inderdaad......ze lijken me allen ver van naief, het balletje had ook heel anders kunnen rollen. Als het scenario goed afgelopen was waren ze nu waarschijnlijk bezig met de voorbereidingen voor een nieuw "gratis" reisje. M.a.w. er zijn er nu een handje, of eigenlijk bijna twee handjes :), gepakt maar moet je toch eens nagaan wat er nu alsnog dagelijks door de mazen glipt op weg naar een paar snelle dollars. you win some, you loose some......

Neemt niet weg dat, als we de berichtgeving mogen geloven, de Australische authoriteiten het heel anders aan hadden moeten pakken. 

Groetjes
Syl

Bali Nine ringleaders get death penalty
Tuesday Feb 14 17:41 AEDT
The Bali Nine's "godfather" Andrew Chan and its "enforcer" Myuran Sukumaran have been condemned to death by firing squad for trying to smuggle heroin from Indonesia to Australia.

The Denpasar District Court also sentenced drug mules Michael Czugaj and Martin Stephens to life in prison in line with penalties handed down on Monday against Renae Lawrence and Scott Rush.

The Bali Nine trials end on Wednesday when the fate of three final defendants will be revealed. All nine were arrested on April 17 last year.

The court erupted with shouts from the public gallery as its three-judge panel announced its verdict of "hukuman mati" or death penalty against Chan - a scene repeated just as dramatically when Sukumaran's fate was announced later in a separate hearing.

Both men appeared to take the news calmly. Sukumaran, 24 of Sydney, was ordered to stand and blinked as his verdict was read out.

Chan shook hands with his lawyers briefly before being led out by police from the packed courtroom and through a scrum of reporters and cameramen.

Chan and Sukumaran are the first drug offenders to be condemned to die by courts in Bali, an island seemingly determined to stamp out its reputation as an Asian drug transit centre.

The trial's Chief Judge Arief Supartman read a handwritten judgment from the bench, saying Chan had been proven guilty of "exporting heroin in an organised ring and possessing a prohibited class one narcotic".

He said Chan had "damaged Bali's international reputation" and he castigated the 22-year-old Sydney man for not cooperating with Indonesian authorities and refusing to answer questions during his trial.

"The defendant did not show any remorse during his trial and was evasive," the judge said. "There are no grounds for leniency."

Immediately after the verdict was pronounced, uproar erupted with a group of anti-drugs campaigners cheering in the courtroom.

"Well done chief judge," said some, while others shouted out "Death!"

Chan was later locked in a holding cell at the rear of the court where he smoked a cigarette as he talked through the bars with his brother Michael.

A smiling Chan also used the moments to tell Sukumaran in the cell that he had just been put on death row. The two then shared a drink before Sukumaran was led away to hear his fate.

Judge I Gusti Lanang Dauh said Sukumaran had been "obstructive" through the trial process and at no time had expressed any sense of guilt.

Chan's and Sukumaran's lawyer Rifan Mohamad said he was bitter and surprised by the verdicts. He said he would advise both his clients to appeal.

"Of course we are very disappointed."

Rifan said the judges had ignored crucial evidence and hinted he believed the trial had been unfair.

An Australian Embassy spokeswoman said Australia would make representations for clemency for any of the nine handed the death penalty.

At separate hearings, Czugaj and Stephens were sentenced to life in prison on a primary charge of heroin smuggling.

Czugaj sat with a passive expression as the verdict and sentence was read out, holding hands with his estranged parents, Stephan and Vicki.

He was then rushed to a holding cell where he put on dark sunglasses and then tried to hug his mother through the cell bars.

Czugaj was arrested at Bali airport with 1.75kg of heroin strapped to his body in three bags.

The sentence against Czugaj was in line with the demands of Indonesian prosecutors.

On Monday, fellow mules Renae Lawrence and Scott Rush were also jailed for life.

The fate of three more defendants will be made known on Wednesday. They are also expected to receive life sentences.

Czugaj's mother said her son was "shaky but okay".

Stephens, who had been caught with 2.9kg, reacted calmly when his verdict was pronounced.

He took a moment to ask his translator to repeat it for him and then exhaled heavily, looking downcast.

He later complained to his defence lawyers that his case had not been given a fair hearing and that his individual circumstances had not been taken into account.

"What was the point of even having a trial?" one of his lawyers quoted him as saying.

His mother Michele Stephens said her son would fight on.

"It is not over yet. It is still in the hands of God," she said.

©AAP 2006

Ja.....  :thinking: ...... ik ben ook heel beniewd wat het staartje gaat zijn, over de (non-) involvement van de AFP, en waarom het zo gelopen is.

Overigens Trude (enne, maak je maar niet druk over flammable hoor!!!  :) :)), dat de crime groter is voor Australië omdat de drugs hier naar toe gesmokkeld zouden worden... Denk je? Hmmm... ik weet het niet. Het is de hele drugshandel die aangepakt wordt, en er zijn zo ook mensen in Indonesië aan het licht gekomen. Productie, smokkel etc.

Maar ik snap je helemaal hoor. Zoals ik al zei, ben benieuwd wat er nog uit die mouw gaat komen. Vanmorgen bij John Laws op de radio was er een lange discussie, maar ik zette die te laat aan om meer uit te vinden. Hm, we zullen het wel horen!

@ Syl; ja, er zullen er hoopjes nog doorglippen. En dat terwijl Steve en ik (nou ja, eigenlijk hij, hij heeft blijkbaar een criminele kop) elke keer dat we overseas vliegen op drugs gecheckt worden, handbagage en lichaam. En dat is toch van hier naar elders!

Ik ga maar wat lekkers koken, da's een stuk leuker :)

Dit stond er vandaag op Fok

Australiërs woedend na veroordeling Bali Nine

- Bron: NRC Handelsblad / Sydney Morning Herald
Gepubliceerd: woensdag 15 februari 2006 @ 18:53

De Australische regering ligt onder vuur nadat is gebleken dat de Australische politie Indonesië heeft geholpen bij het arresteren van negen Australische drugskoeriers. Twee van de negen werden gisteren in Indonesië ter dood veroordeeld, de andere zeven moeten levenslang de cel in. Veel Australiërs zijn woedend.

De jonge drugssmokkelaars, in de Australische media de 'Bali Nine' gedoopt, werden in april vorig jaar opgepakt op het Indonesische eiland Bali. Ze wilden in totaal 8,3 kilo heroïne smokkelen in een vliegtuig naar Sydney. Sommigen werden opgepakt op de luchthaven van Denpasar op Bali, terwijl anderen werden gearresteerd in een nabijgelegen hotelkamer. Indonesië kon de drugssmokkelaars oppakken na een tip van de Australische Federale Politie. Het Australische volk snapt echter niet waarom men de jongeren niet naar hun thuisland liet terugkeren om hen in Sydney op te pakken. De Australische regering is namelijk tegen de doodstraf, een veelvoorkomende straf voor drugssmokkelaars in Indonesie.

Er is echter geen reden voor excuus, zo meent de Australische politiecommissaris Mick Keelty: "We vertrouwen op het Indonesische rechtssysteem. Ik maak geen excuses voor wat we hebben gedaan. We werken altijd op deze manier en zouden het in de toekomst niet anders doen." Premier John Howard was gisteren na de veroordeling zichtbaar emotioneel aangedaan en zei de "juiste actie" te ondernemen om de Indonesische regering op andere gedachten te brengen. "Maar hoe kan iemand zo dom zijn om drugskoerier te worden?", vroeg Howard zich hardop af. Enkele smokkelaars beweerden te zijn gedwongen en dat hun familie bedreigd werd, de rechter in Indonesië achtte dit echter niet bewezen.

De Australische minister voor Buitenlandse Zaken Alexander Downer zal volgende week naar Indonesië afreizen. Verwacht wordt dat hij de Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono zal vragen de twee terdoodveroordeelden clementie te verlenen. Yudhoyono heeft echter nog nooit drugssmokkelaars gratie verleend en lijkt dit ook niet snel van plan. "Wij willen ons land vrijwaren van drugs en drugssmokkelaars", zo zei hij onlangs in het parlement.

Overigens kunnen de Bali Nine nog in hoger beroep gaan, maar sommige advocaten hebben hen dit afgeraden. Het vonnis zou namelijk nog wel eens verhoogd kunnen worden, waardoor ook anderen de doodstraf kunnen krijgen. De twee die nu tot het vuurpeloton zijn veroordeeld, Andrew Chan en Myuran Sukumaran, zijn respectievelijk 22 en 24 jaar oud en worden gezien als de leiders van de Bali Nine.

Back