Bami & Mon chou-taart :)

gingerlilly

New Member
Hoi allemaal,

Het is weer een hele tijd dat ik hier ben geweest, de laatste keer dat ik hier schreef zat ik nog in NL...
Nu woon ik al zo'n 1.5 jaar in Oz (Country SA) en ik begin wel wat Nederlandse gerechten te missen. (Ik ben trouwens Bulgaars maar ik heb heel lang in NL gewoond en ik voel me ook een beetje Nederlands :) ) Wat ik vooral mis: kroketten, bami, Lipton ijsthee MET koolzuur (hehe) en de mon-chou taart... oh, en de Lidl ovenfriet want die vond ik het lekkerst... Hebben jullie trouwens gemerkt dat de friet bij de supermarkt allemaal Made in The Netherlands is? Maar ik krijg het gewoon niet zo lekker als in NL, zou dat aan het gebrek aan frietvet liggen?
Hmm, ik dwaal wel af.

Wat ik wou vragen: kan iemand me vertellen wat precies in het bami-groentenpakket zat? Kool en prei en tauge weet ik nog maar volgens mij zat en nog wat anders bij? Of toch niet? Had ik better moeten opletten ;-)

De andere vraag - ik ben gek op mon chou taart, weet iemand of de ingredienten ervoor in Australia ook te koop zijn? Vooral de vlaaikersen en de mon-chou lijken me problematisch...

Groetjes,
Dana :)

P.S. sorry als dit al eerdeer is besproken, ik heb de zoekfunktie geprobeerd maar ik kon niks vinden...
 
ZO'n klein rood pepertje zat er ook in...

Heb geen idee wat Monchou taarten zijn.

Sacha
 
Dit is het recept van onze monchoutaart (valt altijd heel goed in de smaak):

* 200 gram biscuitjes verkruimeld
* 150 gram roomboter gesmolten
bekleed de bodem van een (24 cm ronde)vorm met bakpapier
roer de koekkruimels door de boter en stort het in het bakblik en druk het met de bolle kant van een lepel goed aan, zet in de koelkast om af te koellen.

*250 ml slagroom
* zakje vanillesuiker
* zakje klop-fix
Dit mix je in een kom tot het stijf is

* 2 pakjes Moncou (van 100 gram)
* 125 gram witte basterdsuiker
Dit mix je in een andere kom romig


roer het slagroommengsel door het monchoumengsel en stort het op de afgekoelde bodem en strijk het mooi glad.

* blikje kersenvlaaivulling
verdeel de vlaaivulling over het monchou/slagroom mengsel een strijk mooi glad.
In de koelkast nog wat oplaten stijven.

mmmmmmmmm


Monchou is natuurlijk een roomkaas dus in princiepe moet je naar een soortgelijke roomkaas op zoek.
De vlaaivulling beataat uit 50 % kersen, water, suiker, gemodificeerd maiszetmeel en aroma (heb blikje in mijn hand)dus al gebruik je kersen uit een pot en maak je het sap dmv suiker en maiszetmeel wat zoeter en dikker moet het denk ik ook lukken.
De klopfix verstevigd de slagroom dus hoe het zonder dit word weet ik niet....(misschien een stijfgeklopt eiwit erdoor.....)

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen want de monchoutaart zullen wij ook erg missen aangezien hij iedere verjaardag wel op tafel staat
 
Hoi Dana!

Mon Chou = Philidelphia, in de kaasafdeling. In pakjes, bakjes, full strength, half strength ;-) Je weet dat dat hier 'cheese cake' heet hè?

En wat betreft je koolzuurhoudende Lipton-thee; heb je al 's de SodaStream geprobeerd? Hebben wij al jaren en gebruiken 'm elke dag. Dan kan je zelf je thee maken en voeg je er bubbels aan toe. Ze zijn o.a. bij K-mart en Hardly Normal (Harvey Norman) te koop.

Wat friet betreft, dat is mijn zwakke (of sterke, who cares) plek, maar je zal merken dat je smaak over tijd verandert. Zo vond ik de friet in NL nou niet meer zo lekker... Tjsa! Ik maak ze trouwens zelf tegenwoordig. En hoe makkelijk is dat; snijden, drogen in een theedoek en de frietpan in. Gister heb ik toevallig duck fat gekocht en vanavond is het dus gebakken aardappels, ik hoop die Franse smaak te pakken te krijgen, yummm! Maar anyway, ja, de olie waarin gebakken wordt maakt veel uit, maar ook de aardappel zelf. Ik zag laatst toevalig in de ingrediëntenlijst van pre-fab friet dat er suiker in zat. Zeker om het meer crispy te maken.

Succes met de MonChou taart!

Ireen.
 
Als die MonChou taart gewoon een Cheesecake is, dan is het onmogelijk om die hier te missen... breek hier bijna dagelijks mijn nek over de winkels waar cheesecake verkocht wordt :lol:
 
Hoi Dames!

Bedankt voor jullie reacties en voor de goede tips; Nora ik ga het proberen met de kersen en zo, hopelijk krijg ik het voor elkaar want ik ben niet echt TE goed in de keuken... maar ik leer graag dus een uitdaging ga ik nooit uit de weg
cheesy.gif


Ireen, goede tips ook, bedankt! Grappig eigenlijk, ik zat zelfs ook aan de SodaStreamte denken maar ik wist niet zeker of het mij zou lukken om de smaak een beetje na te botsen, want het is ook de specifieke Lipton smaak dat ik zo lekker vind. Ik zat zelf te denken om de gewone Lipton te halen bij Woolies en door de SodaStream he doen om te kijken of het zo lukt... Ik laat jullie weten of het iets wordt :)
En de duck fat vind ik ook lekker, laat aub weten hoe je aardappels smaakten?

Sasha, probeer de mon-chou taart een keer, is echt lekker (als je van zoet - en van koken - houdt dan ;-)

Groetjes,
Dana :)
 
En de duck fat vind ik ook lekker, laat aub weten hoe je aardappels smaakten?

Nououououou... om eerlijk te zijn, ik had ze verprutst! Hoe verpruts je gebakken aardappels, zou je denken, maar ik kan het hoor! Het was meer Fuck Dat dan Duck Fat dus. Te vochtig in een niet goed geöliede pan (cast iron, soms wat moeilijk voor simpele geesten als ik). Knap hè! Zal van de week 's kijken of ik dat nog 's kan doen...
dash1.gif
 
Wat ik wou vragen: kan iemand me vertellen wat precies in het bami-groentenpakket zat? Kool en prei en tauge weet ik nog maar volgens mij zat en nog wat anders bij? Of toch niet? Had ik better moeten opletten ;-)

Hoi,
Ik ken het probleem! Ik heb even gekeken op de website van de supermarkt die op de kleintjes let, en dit zit er in hun nasi/bami pakket

"Verse groenten. Met prei, witte kool, uien, taugé, tomaat en rode of groene peper."

Succes!
Sunburnt
 
En de duck fat vind ik ook lekker, laat aub weten hoe je aardappels smaakten?

Nououououou... om eerlijk te zijn, ik had ze verprutst! Hoe verpruts je gebakken aardappels, zou je denken, maar ik kan het hoor! Het was meer Fuck Dat dan Duck Fat dus. Te vochtig in een niet goed geöliede pan (cast iron, soms wat moeilijk voor simpele geesten als ik). Knap hè! Zal van de week 's kijken of ik dat nog 's kan doen...
dash1.gif


Awww! Jammer zeg! Next time better dan
afro.gif



@ Sunburnt: Bedankt! Tauge... dit zijn bean sprouts toch? Hoop dat ik ze hier vind, heb ik nog nooit eerder gezien...

Ik heb dit weekend bij de nederlandse winkel in Adelaide wat mie nestjes en gedroogde bami kruidenmix gekocht dus ik ga binnenkort aan de slag... %-) Ik laat jullie het weten als het zover is...

cool.gif
 
Er wonen toch ook wel wat Aziaten? Moet je dan voor mienestjes en Bamikruiden naar de Nederlandse winkel?
Kweenie hoor, ik woon er (nog) niet.
 
Helaas.. daar moet je inderdaad voor naar de Nederlandse winkel... Heb hier de afgelopen 8 maanden alle varianten uitgeprobeerd om fatsoenlijk nasi te maken, maar ben uiteindelijk gezwicht voor een noodpakket uit Nederland... Het is niet anders... :smile:
 
Nasikruiden van Conimex gewoon verkrijgbaar bij Woolworths, nog geen bamikruiden gevonden.
maar als je de inhoud van het pakje bekijkt, de meeste kruiden zijn gewoon te vinden.

groetjes Johan
 
@ Sunburnt: Bedankt! Tauge... dit zijn bean sprouts toch? Hoop dat ik ze hier vind, heb ik nog nooit eerder gezien...

Hoi
Mung bean sprouts om precies te zijn! Volgens mij gewoon wel te koop bij de supermarkt. Anders, ik zie dat je ook in Adelaide woont, in de Central Markets zit een Aziatisch groentestalletje dat ze zeker heeft en erg vers (vlak naast de ingang van de parkeergarage on Grote Street - bijna tegenover een Sevenhills Fine Foods dat ook heel veel Nederlandse spullen verkoopt overigens - weet niet of ze ook bamikruiden etc doen, maar wel alle hagelslag, drop, peperkoek etc.
My link Winkels WR7 en S75 om precies te zijn op deze grappige map

Eet ze!
Sunburnt
 
De Nasi kruiden van Conimex zijn hier in de omgeving helaas uit het assortiment gehaald. In de eerste maand dat we hier boodschappen gingen doen, was het nog geen probleem, nu nergens meer te vinden.

Ditzelfde geld trouwens ook voor de Senseo pads, die zijn dus ook een paar weken geleden uit de schappen van Coles gehaald. Heb nog net mijn slag kunnen slaan met de laatste 10 pakjes, maar nu moeten we daar ook een andere oplossing voor vinden.

Sacha
 
Back
Top