Banken in Oz kosten geld?

outbacknick

New Member
Veel backpackers openen in Australië een rekening. Vooral als je gaat werken is dit eigenlijk wel een noodzaak.
Australië heeft een ruime keuze aan banken. Met één ding gemeen: Voor transakties, bijvoorbeeld geld storten, pinnen, betalen bij een geldautomaat, worden er kosten in rekening gebracht. Ook wordt er belasting geheven op het storten van geld. Bij de Ozzies zijn banken dus niet echt populair.
Natuurlijk kan je ook met je eigen Europas pinnen Down Under, al dan niet tegen extra kosten.
Reischeques zijn naar ons idee uit de tijd, verouderd en onhandig. Niet meenemen dus.

Dit vond ik op een website met algemene info over australie. Volgens mij kost het je dus iedere keer geld als je maar wat doet met betrekking tot bankzaken. Er wordt gezegd dat banken dan ook niet populair zijn bij de Australiers... Hoe doen zij dan hun geldzaken.....??  Is er iemand die dit weet?

Jep, Australie staat erom bekend veruit de hoogste bankkosten van alle geindustrialiseerde landen te hebben. Prijsafspraken binnen een branche zijn voorzover ik weet hier ook verboden, maar ik, en met mij vele Australiers, heb zo het vermoeden dat er toch wel wat stilzwijgende afspraken bestaan tussen de heren bankdirecteuren (en hetzelfde geldt voor telefonie en internet, alle providers zijn belachelijk duur hier). Al lijkt er misschien wat verandering in te komen: ANZ (en andere banken?) is 2 jaar geleden begonnen met een bankrekening met onbeperkte transacties voor $5 per maand, en meerdere banken hebben inmiddels zo'n soort rekening. En onder de druk van de komst van o.a. ING Direct internetsparen bieden verschillende banken nu spaarrekeningen met een redelijke rentepercentage (5-5.4%) en volledige opnamevrijheid aan.

Ok thanks Hans,

Weet je toevallig ook hoe dat in Nieuw Zeeland zit... Of moet ik dit gewoon vergelijken met Australie....

Dat wordt straks dan nog het een en ander uitzoeken als ik het zo zie. Ben er ook nog steeds niet helemaal achter hoe het nou zit met het opzeggen van je rekening hier en waar je dan met je geld heen moet. Tegen die tijd maar eens informeren bij de Rabo hoe ze dat doen dan. ING is de enige bank in Oz die we hier in NL ook hebben?

[quote author=Annemiek link=topic=1293.msg10731#msg10731 date=1110382318]
Dat wordt straks dan nog het een en ander uitzoeken als ik het zo zie. Ben er ook nog steeds niet helemaal achter hoe het nou zit met het opzeggen van je rekening hier en waar je dan met je geld heen moet. Tegen die tijd maar eens informeren bij de Rabo hoe ze dat doen dan. ING is de enige bank in Oz die we hier in NL ook hebben?
[/quote]Je hebt hier ook ABN AMRO, maar alleen voor investment banking, geloof ik.
ING is momenteel overigens alleen online sparen, ik weet niet of ze van plan zijn ooit 'normale' bankzaken te gaan doen.

Hieronder een link, die zo te zien verschillende banken vergelijk. Alleen ze geven geen info voor South Australia, ik heb er dus niets aan

http://moneymanager.smh.com.au/banking/

gr

Citavm

Ik weet wel dat als je full-time student bent (zoals ik), dat je dan minder hoeft te betalen. Ik heb bijvoorbeeld onbeperkt aantal gratis EFTPOS (pinnen in de winkel) transacties. De Commonwealth bank heeft wel net ingevoerd dat je maar 3 gratis geagendeerde BPAY (soort overboeking) betalingen per maand hebt :x.
Daarnaast hoef je, als geen citizen of permanent resident bent, niet te proberen een creditcard aan te vragen, want die ga je toch niet krijgen :x. Ik heb het geprobeerd, maar het is me tot op heden nog niet gelukt. Als iemand een bank weet waar je met een temporarily visa een credit card kunt krijgen, dan houd ik me aanbevolen.
Geld opnemen bij een pinautomaat is alleen gratis bij je eigen bank. Het "grappige" van deze situatie is dat het dus kan gebeuren dat er 10 pinautomaten (van verschillende banken) naast elkaar staan, en dat er voor eentje een rij van 6 mensen staat, terwijl de andere 9 vrij zijn :-o. Het lijkt mij voor de banken goedkoper om elkaars pinautomaten te gebruiken (zoals in NL), maar dan moeten Pasen en Pinksteren eerst op 1 dag vallen denk ik.

Hi Martijn,

Dat van die geagendeerde betalingen van Commonwealth viel mij ook op vorige week. Afzetters!  :x

Wat betreft credit card kan ik je niet helpen denk ik, de enige tip die ik heb is een 'debitcard' (visa) via St George bank. Geen echte credit card, want het gaat direct van je rekening af en je kunt dus ook niet meer uitgeven dan je op dat moment in je account hebt. Maar het geeft je in elk geval de mogelijkheid om betalingen via internet etc te doen waar alleen maar een credit card geaccepteerd wordt...

[quote author=BlizzardofOz link=topic=1293.msg21621#msg21621 date=1122251080]
Hi Martijn,

Dat van die geagendeerde betalingen van Commonwealth viel mij ook op vorige week. Afzetters! :x

Wat betreft credit card kan ik je niet helpen denk ik, de enige tip die ik heb is een 'debitcard' (visa) via St George bank. Geen echte credit card, want het gaat direct van je rekening af en je kunt dus ook niet meer uitgeven dan je op dat moment in je account hebt. Maar het geeft je in elk geval de mogelijkheid om betalingen via internet etc te doen waar alleen maar een credit card geaccepteerd wordt...
[/quote]

Dat van die debit card is wel een goed idee. Ik geef trouwens toch nooit geld uit wat ik niet heb, dus wat dat betreft zou een (VISA) debitcard ook prima voldoen! Bedankt :up:.

Er is een manier niets of heel weinig aan de bank te betalen.    :thinking:
(1) Als je $5.000.00 op je rekening laat staan, en er niet onder gaat,
kost je pinnen niets, ook bij anderen banken.
(2) Als je een hypoteek bij een bank hebt dan is ook alles gratis,
zelfs internet banking, en telefoon overmaken.    :computer: :call:
Nog een manier is, voor alles wat je koopt je credit card gebruiken,
ook je gas en licht betalen met je C card.
maar wel op de datum dat de bank zet betalen,
want anders kost het je rente over de C card, dan heb je maar
een keer over te maken, en dat is $0.50 , ook niet te gek.
Als je en beetje rond kijk en vraagt en zelf denkt,
is er altijd weel een mouw aan te breien.  :knit:

Gr Ineke

[quote author=tinusv link=topic=1293.msg21615#msg21615 date=1122246014]

Daarnaast hoef je, als geen citizen of permanent resident bent, niet te proberen een creditcard aan te vragen, want die ga je toch niet krijgen :x. Ik heb het geprobeerd, maar het is me tot op heden nog niet gelukt. Als iemand een bank weet waar je met een temporarily visa een credit card kunt krijgen, dan houd ik me aanbevolen.
[/quote]

Ik ben temporary resident en heb zonder aanvankelijke problemen een credit card bij de Commonwealth Bank gekregen, MET 4000$ credit limiet ondertussen!  :evil:

Maar ik heb ook een arbeidscontract ...

[quote author=amoz link=topic=1293.msg21636#msg21636 date=1122273730]
Ik ben temporary resident en heb zonder aanvankelijke problemen een credit card bij de Commonwealth Bank gekregen, MET 4000$ credit limiet ondertussen!  :evil:

Maar ik heb ook een arbeidscontract ...
[/quote]

Misschien is dat het verschil. Ik heb ook gehoord (van Syl) dat ik nog geen creditcard kan krijgen, omdat ik nog geen creditrating heb. Moet dus eerst schulden maken (DVD speler op afbetaling kopen ofzo) en dit terugbetalen. Dan weten ze dt je een goede crediteur bent. Ik ga eerst wel voor de debitcard.

DVD & een Camper Trailer op afbetaling dan kom je vanzelf aan een degelijke credit rating :) :up:

Hoe zit het trouwens met de "Virgin" Card, is dat misschien wat die hebben geloof ook geen fees? Tenminste ik zag laatst zo'n ad. voorbij schieten op tv?

Groetjes
Syl

[quote author=Syl link=topic=1293.msg21646#msg21646 date=1122277605]
Hoe zit het trouwens met de "Virgin" Card, is dat misschien wat die hebben geloof ook geen fees? Tenminste ik zag laatst zo'n ad. voorbij schieten op tv?
[/quote]

Van Virgin had ik het hele formulier op internet ingevuld. Druk ik op accepteren, en wat krijg ik voor mededeling: je moet permanent resident of citizen zijn. Als ze dat nou eerst vragen, dan had ik de rest niet hoeven invullen! :x Ik nog een boos mailtje gestuurd. Kreeg er trouwens wel binnen een dag antwoord op, maarja ze konden me echt geen creditcard geven :-(.

Een bank met weinig tot geen fees en een goed product: HSBC (online savings account).
Zie www.hsbc.com.au

Zo, nu alle Bank onderwerpen even bij elkaar zetten. Makkelijk voor de nieuwe bezoeker om alles te lezen :evil:.

Ik kan misschien binnenkort wel aan de slag bij de PR van de Westpac want hier komt wel enige reclame  :evil:

1) Je kan een Westpac One account openen terwijl je nog thuis voor de buis zit. In dit Westpac One account zit zowel een betaal- als een  spaarrekening.
2) Als je op je betaalrekening een bedrag van $ 2500,= of meer laat staan dan betaal je geen maandelijkse kosten en je kan ongelimiteerd pinnen / betalen / overmaken enz..
3) Een advies. Neem geen geld op van je spaarrekening, maak het eerst gratis over op je betaalrekening. Opnemen van je spaarrekening kost geld maar overboeken is zo gebeurt. Tenminste, dat is wat ik volgens mij heb gelezen.
4) Internet- en telefoonbankieren? Het kan allebij en je kan er je ook al voor aanmelden voordat je naar Australië toe gaat.
5) Gelezen op de Virgin site: Als je deze credit card wilt hebben, dan kunnen ze bij de Westpac bank al de vereiste vragen stellen. Hopenlijk spaart het je ook wat invulformulieren uit en kan je wellicht je kaart koppelen aan je bankrekening. Net zoals ik hier heb, automatische afschrijving aan het einde van de maand.

Nadeel van de Westpac bank:
Het inloggen op je internetbankieren vind ik persoonlijk veel te simpel. Als er iemand net met je meekijkt zonder dat je dat weet kan deze hacker misschien zo zien wat je klantnummer en password is want dat is alles wat ze nodig hebben. Dat is wel even wat anders bij de Fortis bank waar je nodig hebt:

Een pincode
Een kaartlezer
Een pinpas

Voor zowel inloggen als betalen. En voor de rest? Ik denk dat ook de Nederlandse banken aardig goed zijn in het maken van kosten hoor. Want het maakt hier, voor zover ik weet nog steeds geen moer uit hoeveel ik op mijn rekening heb staan maar ik betaal toch ieder jaar een bedrag aan kosten voor zowel mijn pinpas als mijn creditcard. Ik heb laatst eens gevraagd en ze zeiden dat dat € 25,= bij elkaar was. Niet veel, okee. Maar het is toch meer dan "niks" als ik een creditcard heb zonder Annual Fee als de Virgin card of de No Annual Fee Master Card en ik AU$ 2500,= ten allen tijde op mijn betaalrekening heb staan. Ook zal ik meer rente ontvangen als in Nederland.

Daar tegenover staat dat als ik een huis ga kopen ik inderdaad een nog hogere rente volledig moet gaan betalen.

[quote author=hawk link=topic=1293.msg72383#msg72383 date=1159793537]

2) Als je op je betaalrekening een bedrag van $ 2500,= of meer laat staan dan betaal je geen maandelijkse kosten en je kan ongelimiteerd pinnen / betalen / overmaken enz..
[/quote]

Dit betekend dus dat als je dat niet hebt ? dat maar een paar keer mag.
En als je die 2500+ heb. is het dan gratis. die transacties. pinnnen en geld overmaken?  of kost dat geld?

Nee, dat valt wel mee. Als je minder op die rekening hebt staan, dan betaal je een maandelijks bedrag van $5,=. Evengoed blijven de transacties ongelimiteerd en mag je onbeperkt pinnen, betalen en geld overmaken.
Die transacties zijn in principe gratis. Er worden simpelweg geen maandelijkse kosten berekend als je altijd meer dan $ 2500,= op je rekening hebt staan. Zit je enkele seconden op een saldo van $ 2499,99 dan pikt Westpac $5,= van je rekening af. Flauw hé!

Verder is het zo dat je kosten betaalt als je bij concurrerende banken (Commonwealth / ANZ enz.) gaat pinnen. Slechts een enkeling berekend deze kosten niet, maar dat zijn dan ook kleinere banken met veel minder kantoren. Die moeten wel.

Maar om even daar op door te gaan. Ik heb ook gezien dat Westpac een samenwerkingscontract heeft met andere banken in andere landen waar je ook zonder kosten kan pinnen.

Dat is ook wel interessant. Helaas zat er geen bank in Nederland bij.

Laat je niet foppen door het lokkertje van een gratis rekening bij een minimum banksaldo van AUD 2500,-: als je zo'n saldo het hele jaar op je rekening laat staan kost je dat nl. 2500 * 0.06 (spaarrente) = AUD 150 per jaar, oftewel $ 12.50 per maand.

M.a.w. die $ 5 per maand betalen voor je rekening is VEEEL goedkoper dan zelf een saldo van minimaal AUD 2500,- aanhouden !!

Overigens kun je bij Citibank in Australie wel een rekening nemen waar je bij ALLE banken gratis kunt pinnen - er zijn alleen maar weinig mensen die dat weten ....

Back