BBQ en Hamburgers

miel

New Member
Heel grappig...vorig week kreeg ik een oude geluidsband toegestuurt van een neef. Het was de band die wij in 1968 naar Oma in Holland stuurde voor haar verjaardag. Op die band zaten wij allemaal omstebeurt te vertellen hoe geweldig Australie is. Mijn vader vertelde dat in Oz iets bestond wat ze barbecuen noemen (in die tijd hadden ze er hier nog nooit van gehoord) en legde haarfijn uit wat een hamburger was. De ene broer vertelde dat hij speerfishing ging doen met z'n maten in Sydney Harbour maar dat was van korte duur omdat ze een haai tegenkwamen. De andere broer (toen 18) vertelde met trots hoe hij en z'n maten de harbour bridge geklommen hadden na een feestje en de vlag hadden gejat- die heeft hij nog steeds. Was heel grappig om te horen vooral in een tijd dat Australie nog echt de beloofde land heten(wat mij betreft nog steeds ofcourse) hoe enthousiast iedereen was. Ik zelf was verbaasd dat ik zo'n zwaar brabants accent had, ik was geboren in Eindhoven-in Oz had ik de taal verleerd op ten duur, dus ,toen ik terug kwam op mijn 18e heb ik weer opnieuw ned.leren praten maar zonder accent want ik woon nu in de bollenstreek.
miel
 
Hihi, ja is altijd wel leuk om te horen dat soort tapejes!! :) Heb ik zelf ook van mijn kindertijd!! :)

Grtz Tanne
 
Waar in de bollenstreek woon je? Daar kom ik namelijk ook vandaan.
Geboren in Noordwijk, later verhuisd naar Sassenheim.
 
Lisse,maar tegen sassenheim noord aan, en ik doe m'n boodschappen ook in S'heim omdat het dichterbij is.
Grappig, dan zijn we buurtjes.
miel
 
Ik woon nu in Engeland, maar ga regelmatig naar Nederland (zoals eind van de maand - jippie).
 
Ik heb tot mijn 11e in Oz gewoond. Ik spreek nagenoeg perfect Nederlands en ben er ERG trots op dat als ik in Oz ben NIEMAND hoort dat ik te lang ben weg geweest. I'm so proud to be an Aussie!

Het verbaast mij dat mensen die lang uit hun vaderland weg zijn geweest hun moedertaal verleren! Volgens mij heeft dat iets met patriotisme te maken. Aussies zijn trots Aussie te zijn. Ik heb niet vaak dat soort patriotisme meegemaakt bij Nederlanders. Begrijp me goed ik vind Nederland en Nederlanders tof anders was ik hier niet zolang gebleven maar men is hier nou eenmaal meer internationaal gericht dan nationaal. No worries verder ;-)
 
[quote author=Fletch link=topic=1853.msg17507#msg17507 date=1118182349]
Het verbaast mij dat mensen die lang uit hun vaderland weg zijn geweest hun moedertaal verleren! Volgens mij heeft dat iets met patriotisme te maken. Aussies zijn trots Aussie te zijn. Ik heb niet vaak dat soort patriotisme meegemaakt bij Nederlanders. Begrijp me goed ik vind Nederland en Nederlanders tof anders was ik hier niet zolang gebleven maar men is hier nou eenmaal meer internationaal gericht dan nationaal. No worries verder ;-)
[/quote]

[off-topic]
Dat komt ook door de Nederlandse Calvinistische cultuur. Dat is ook de reden waarom Nederlanders vooral Amerikanen, maar ook Fransen en Australiërs zo patrionistisch vinden. Ik heb er zelf ook last van. Ik denk dan: "Je kunt jezelf dan wel zo geweldig vinden, maar dat hoef je niet de hele wereld te laten weten." Ik ben dus zelf (ook al ben ik niet gelovig) erg calvinistisch. De Denen schijnen nog erger te zijn dan de Nederlanders wat dit betreft.
[/off-topic]
 
Wat een leuke vondst zeg! Geweldig om jezelf en je familie zo eens terug te horen! Helemaal hilarisch dat je vader uitlegt wat BBQ-en is!! :-D
 
Ik denk dat het er maar net aan ligt hoe oud je was toen je weg ging uit een land. Toen wij emigreerde naar Oz was ik 6. Mijn vader vond dat wij met z'n alle dan ook Engels moesten praten, ook thuis, om dit zo snel mogelijk te leren. Ik denk dat hij dit deed voor mijn moeder (toen 42 ) die geen woord Engels sprak. Het grappige is dat toen ik hier weer (in NL) terug kwam op mijn 18e en geen Nederlands meer sprak, ik dit toch heel snel onder de knie kreeg omdat ik denk dat ergens in je onbewust zijn de taal toch nog aanwezig was. Inmiddels praat ik goed Nederlands, zonder accent, alleen leg ik de klemtoon vaak verkeerd. Ook als ik in Oz ben spreek ik met een echt Aussie accent en totaal geen Nederlands accent. Toch kan het vervelend zijn dat je geen accent heb want ik kom nog steeds vaak woorden en begrippen tegen waar ik nog nooit van gehoord heb, en er hebben zich situaties voor gedaan dat men je voor "lul" zet omdat ze denken dat je een dom blondje ben. Ik ben hierdoor toch wat onzekerder geworden en durf dan lang niet altijd te vragen wat iets betekend als ik het niet snap.
Ook al ben ik Nederland geboren en woon ik hier inmiddels alweer langer dat ik ooit in Oz heb gewoont, voel ik me meer Aussie en daar ben ik trots op ook.
Verder vind ik Ozzies niet Chauvinistisch maar trots op hun land, heel wat anders dan Amerikanen en Fransen. Dit zie vooral in sportwedstrijden. De Olympische spelen van Sydney 2000 is dan is dan ook het visite kaartje geweest die Australia op de kaart heeft gezet.

Miel
 
[quote author=miel link=topic=1853.msg17217#msg17217 date=1117789807]
Lisse,maar tegen sassenheim noord aan, en ik doe m'n boodschappen ook in S'heim omdat het dichterbij is.
Grappig, dan zijn we buurtjes.
[/quote]

Ik heb nog twee jaar in Hillegom gewoond.
 
wat is de wereld toch klein he?
Ik heb 17 jaar bij Sportschool Aarts gewerkt- toch aardig bekend in de bollenstreek...
wie weet , zijn we elkaar wel eens tegen gekomen.....
overigens gaf ik geen les hoor- (heb eigenlijk best wel een hekel aan sport) deed administratie.
miel
 
Dan zal ik niet vertellen dat ik oorspronkelijk uit Voorhout kom en in Sassenheim op school heb gezeten  :-x
Wat is de wereld toch veel te klein, moet misschien maar een visum voor Mars gaan aanvragen  :wink:
 
op Mars doen ze heel moeilijk over een visum (heb ik gehoord) , lijkt me trouwens niet zo'n gezellig oord- de eerste shopping mall moet nog gebouwd woorden!! :-o
 
over BBQ gesproken (oh ja, hadden wij her hier over?) ,Ik zou een moord doen voor een lekkere dikke biefstuk of T-bone gebakken door mijn broer op z'n barbie. Ik zweer het je, hij kan absoluut de lekkerste steaks bakken- begin al te kwijlen als ik er aan denk- daar is m'n deense doggie niks bij !!!
miel
 
[quote author=miel link=topic=1853.msg17596#msg17596 date=1118262600]
Ik heb 17 jaar bij Sportschool Aarts gewerkt- toch aardig bekend in de bollenstreek...
wie weet , zijn we elkaar wel eens tegen gekomen.....
[/quote]

Daar heb ik nog een tijdje gesport. De wereld is inderdaad erg klein.
 
Back
Top