Bedrijfscultuur in Australië

cyberoo

XPdite Sponsor
Nu ik druk aan het solliciteren ben vroeg ik me af wat de grote verschillen zijn tussen de Nederlandse- en Australische bedrijfscultuur.
Zijn de verhoudingen tussen collega's onderling en tussen werknemer en werkgever erg anders dan in Nederland? Zijn er dingen waar je erg aan heb moeten wennen?

In Nederland start je meestal met een bakkie en een babbeltje.
De meeste Nederlanders zijn toch wel erg gehecht aan vrije tijd en hier lijkt het vaak of ze leven om te werken en niet werken om te leven. Als ik sommige vacatures lees dan heb je hier de meest afschuwelijk diensten zoals de 12 uurs diensten of 1x in de 14 dagen een weekend vrij.
Ik heb ook het idee dat het overwerken meer regel dan uitzondering is en dan denk ik bij mezelf neem meer personeel in dienst op oproep of tijdelijke basis help je weer iemand aan een baantje en hoef je een ander niet te dwingen om elke dag over te werken en zijn of haar leven zuur maken. Heeft iemand wel eens overwerk geweigerd en gaf dat problemen?

Ben reuze benieuwd.

groetjes
Moon
 
De meeste van mijn collega's willen graag die lange dagen maken; 10 uur per dag plus 6 op de Zaterdag is geen uitzondering.
De eerste vraag die gesteld werdt tijdens de briefing over de "officiele overname" door het moederbedrijf was; "We kunnen toch wel blijven overwerken?"
Knettergek zijn ze hier.
Ik werk maar 30 uur per week en dat vinden de meesten maar raar.
Moet wel zeggen dat ik in die 30 uur waarschijnlijk meer doe als mijn naaste collega, met zijn 56 uur.
Veel mensen (zoals mijn jonge collega) doen het ook om zo snel mogelijk hun hypotheek af te betalen.

Bart
 
Toen ik (lang geleden :wink: ) met working-holiday in Australië was, waren er in het bedrijf waar ik werkte regelmatig piekperiodes, waar we op zaterdag en zondag konden werken. En iedereen sprong daarop, omdat je op zaterdag 1,5x en op zondag zelfs dubbel betaald werd. Dat tikt na een tijdje aardig aan hoor! Ik kan me voorstellen dat je onder die omstandigheden af en toe wel eens een tandje wil bijsteken. Als het natuurlijk een verplichting wordt is het een andere zaak. Wij waren volledig vrij om daarvoor te kiezen of niet.
 
Grappig dit soort onderwerpen. Dan komen zoals gebruikeljk de stereotypen weer uit de kast.

Toen Oprah in Australie was, werd er ook wel aangegeven door die lui die het voorrecht hadden om Oprah thuis te ontvangen dat "in de VS leven ze om te werken, hier werken we om te leven". Maar ik heb zelf 3 jaar in de VS mogen werken en mijn werkdagen waren niets anders dan in Nederland en niets anders dan in Australie.

Ik werk hard gedurende de dag en werk misschien 30-60 min meer per dag dan ik contractueel verplicht ben, maar dat is het dan ook wel. Daarentegen heb ik een collega in de Finance groep die soms 60-70 per week maakt om de rapportages af te krijgen. Maar die zie ik dan weer wel zo nu en dan rondhangen en praatjes maken. Ik kan uiteindelijk niet beoordelen hoe effectief hij is, maar het is in de afdeling wel een beetje de cultuur om overuren te maken wat met name door de manager komt.

Persoonlijk denk ik dat het afhangt van het beroep dat je doet, het bedrijf waar je voor werkt, de manager die je treft en je eigen instelling.
 
Persoonlijk denk ik dat het afhangt van het beroep dat je doet, het bedrijf waar je voor werkt, de manager die je treft en je eigen instelling.

Is dat in Nederland niet ook zo? Bij het ene bedrijf (o.a. waar mijn man werkt) gaan ze er van uit dat je op je vrije dagen gewoon telefonisch bereikbaar bent, en vinden ze het normaal dat je alle werkdagen op locatie bij de klant werkt (en dus 's avonds en in het weekend je mails, planning, voorbereidingen en verslagen wegwerkt). Bij het andere bedrijf staan de werknemers om vijf voor vjif met de klokkaart in de vingers te wachten tot ze weg kunnen.... 't Is maar net waar je werkt en wat je doet, denk ik dan.
 
Ik denk ook wel dat het afhangt van wat voor functie je heb en welk bedrijf. De meeste managers in Nederland maken ook vaak idiote uren maar ja dan denk ik ze zullen er ook wel naar verdienen en anders ben je toch echt gek of laat je je gek maken.
Maar hier ken ik mensen die een schijtloontje verdienen en dan nog gratis overuren moeten maken, tja dan denk ik er klopt iets niet, zijn ze bang voor de baas? Hebben werkgevers hier dan zoveel invloed. Durven werknemers de werkgevers niet tegen te spreken? Of is dit meer iets van de country? Er is hier erg weinig werk en dat mensen daarom bang zijn om hun baan te verliezen en dan maar alles doen en pikken wat de baas zegt. Gelukkig ken ik ook positieve verhalen van mensen die wel erg blij zijn met hun werk en werkgever en normale uren maken.

Wat ik voor mezelf wel jammer vind dat er weinig parttime functies zijn (20 uur en minder)en die er zijn hebben vaak ook van die rare tijden :oops: Maar dat kan misschien ook wel iets typisch country zijn. Hier mag je blij zijn als je 1x per jaar een leuke baan in de administratie vind voor 20 uur :lol: en als je erop reageert dan ben je 1 van de 300 kandidaten :p .

groetjes
moon
 
Ik heb op Google Dondingalong opgezocht, zo, jij woont heel erg buiten he? Hoe ben je daar terecht gekomen?
Kan je niet iets leuks voor jezelf gaan doen?
Een eigen bedrijfje starten is hier wel weer veel eenvoudiger. Je vraagt een ABN nummer aan en je kunt beginnen.
Over de eerste 75.000 dollar omzet hoef je geen btw (gst) te betalen.

Het valt mij ook op dat de mensen hier veel meer werken dan in Nederland, maar 20 vakantie dagen , maar 20 ziektedagen per jaar dus even een baaldagje nemen is er niet bij. Ieder jaar komen er 20 dagen bij als je niets opneemt.
Je hebt dan ook altijd een doktersverklaring nodig.

Veel overwerken waar je dan (als je mazzel hebt) vrije dagen voor terug krijgt maar ik ken ook iemand die regelmatig weekenden werkt en daar helemaal niets extra's voor krijgt.
Zit al verwerkt in zijn regeling... ondenkbaar zou dat zijn in Nederland want hij heeft een normaal salaris voor wat hij doet.

Je kunt hier ook veel makkelijker ontslagen worden.
Hoe langer je ergens hebt gewerkt hoe meer je uitbetaalt krijgt als je ontslagen wordt.
Dat is per bedrijfstak verschillend.

Je kan hier ook beter een verzekering afsluiten voor als je ziek wordt.
Als je dan niet meer kan werken krijg je betaalt tot je ziektedagen op zijn maar dan val je terug naar een minimum.

In nederland zijn de sociale voorzieningen gewoon veel beter maar daar betaal je ook voor.

Ik denk dat de mensen hier inderdaad bang zijn om hun baan te verliezen.
 
Over de eerste 75.000 dollar omzet hoef je geen btw (gst) te betalen.

Kleine opmerking hierover. Een paar jaartjes geleden hebben een (gratis, jaja) seminar van de belasting dienst bijgewoond, 4 dinsdagavonden in feite). Deze was gericht op zeg maar kleine ondernemers. Wat toen verteld werd:

Inderdaad de eerste x dollar geen GST voor af te rekenen (dus ook niet in rekening brengen bij je klanten).

ECHTER (nogmaal dat was toen zo):
De periode waarover dat bekenen werd is niet per kalender jaar, maar per elke 12 opeenvolgende maanden. Dus haal je het bedrag niet in maand 1 - 12, maar wel van 2 - 13, dan wordt je toch weer geacht GST af te dragen.

MOcht iemand dus van plan zijn een bedrijfje te starten, neem zeker contact op met de belasting dienst en kijk wat voor mogelijkheden er zijn om seminars, trainingen etc te krijgen ... Zelfs (of zeker!?!) als je een accountant hebt die je verteld wat je wel een niet zou moeten doen. ALtijd goed om te weten wat de ATO aan regels heeft.....
 
Je mag geen gst rekenen, maar je hoeft het dan ook niet af te dragen... Joepie. Wat is het voordeel dan behalve adminiatratief? In NL mag je (onder voorwaarden) wel BTW rekenen, maar niet aan de belastingdienst te betalen.

Overigens is het voor ons de bedoeling om te werken om te leven ipv andersom als we down under zijn. Wellicht eerste nog 2 tot 4 jaar bikkelen voor en lagere hypothwek. Maar dan beiden (max) 4 dagen werken...
 
Let wel dat er bepaalde uitgaves van jou de GST wel over betaald is en die kun je dan ook niet verdisconteren met wat je binnenkrijgt.

Die 75.000 is uitermate geschikt voor kleine ondernemens die b.v. vanuit huis werken.
Trainingen die je aanvraagt en zelf voor betaald is uiteraard aftrekbaar van je inkomen.

Wat betreft die 75.000, dat is juist, (als je dat wilt, maar HOEFT NIET!!!!) kun je van die regel gebruik maken.
In sommige gevallen is het wel aantrekkelijk om de berekeningen te maken en alsnog in de molen van de GST mee te doen, ook onder de 75.000 regel.

Let echter wel op, het is het inkomen tot 75.000 per belasting jaar, als je naar 100.000 gaat b.v. dan moet je ook met die eerste 75.000 rekening houden, dus je BTW gedoe gaat over het volledige inkomen.

Robijntje, wat betreft die 20 ziekte dagen per jaar, dat begrijp ik niet.
Wettelijk is het minimum van 5 dagen per jaar (behalve de eerste 3 maanden van in dienst treding) , de meeste werkgevers geven 8 tot 10 dagen per jaar en als je voor de overheid werkt, heb je meestal wat meer en ook als je onder een z.g. CAO valt.
Maar minimum is echter slechts 5 dagen p.j. dat is sinds ongeveer 10 jaar bij de wet geregeld, daarvoor waren het over het algemeen wat meer dagen en om die reden geven de werkgevers ietsje meer. Ik heb mijn mensen altijd 8 dagen gegeven en bij elke dag verzuim heb ik verplicht een dokters verklaring, zo niet dan geen ziektedag, maar een vakantie dag.

Vergelijking met Nederland. Totaal onbelangrijk, je hebt voor een nieuw land gekozen en zal je je aan moeten passen bij de wetgeving en/of regels aldaar.
Cheers
Jan
 
Jan dat ligt dan aan het EBA waar iemand onder valt.
Mijn man krijgt wel 20 ziektedagen per jaar. ( hij heeft het net nog even voor me opgezocht).
 
Ik heb 10 'sickies' per jaar. Als ik langer dan drie dagen achter elkaar ziek ben moet ik een doktersverklaring halen, maar dat is nog nooit voor gekomen. Ik heb mijn dokter nog maar een keer gezien en dat was toen ik mijn teen overdwars had gebroken en foto's moest laten maken. Ik zie mijzelf al bij hem langsgaan voor een doktersverklaring. Ik begrijp ook niet dat dokters zich daar voor lenen. Wat dat betreft vind ik het in Nederland logischer geregeld, waar je een (goedkopere) controleur op bezoek krijgt.
 
In Nederland maakt het niet uit op welke manier je ziek bent, ongeluk op het werk, op de weg of gewoon de griep.
In OZ is een ongeval tijdens je werk gedekt door compo en behoort niet onder de sick leave dagen.

10 dagen komt regelmatig voor en bij een overheidsinstelling meestal nog meer, maar 20 dagen had ik nog nooit van gehoord.
Het accumuleert dan ook nog.

En inderdaad veelal (meestal ook weer overheid of semi overheid) daar hoef je pas na 3 dagen een "dokters briefje" mee nemen.

Er bestaan vele draadjes over sick leave en worker's compo, kun je wellicht via de search engine opzoeken voor belangstellenden.

Cheers
Jan
 
Back
Top